Visie Paardenhouders In de Achterhoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Visie

Visie Paardenhouders In de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:19

Visie

Mijn visie is dat er over 10 jaar veel verschillende paardenhouders zich in de achterhoek gaan vestigen, zowel grote ondernemers als kleine ondernemers. Omdat de gemeente vaak tegenwerkt met bouwaanvragen en bouwafgifte zou ik dit proces graag versneld zien in dit project. Er zijn genoeg getalenteerde mensen in deze sector die graag een complex of een stal willen realiseren maar dat wordt vaak door de gemeente tegengehouden, hierdoor kan er veel verlies geleden worden bij de ondernemers. De ondernemers moeten vaak nieuwe klanten vertellen dat het klantenbestand al te groot is en dat er geen nieuwe klanten aangenomen kunnen worden omdat hier geen ruimte voor is, ook met slecht weer moet de ondernemer zonder complex of hal de klanten afbellen omdat er dan niet met de paarden gewerkt kan worden. Wanneer er een stortbui na beneden is gekomen dan moet er ook vaak afgebeld worden omdat de rij bak dan te nat is en dat is slecht voor de pezen van de paarden want het zuigt als het ware aan de pezen, als hier een overdekte hal voor in de plaats had gestaan hadden de rijlessen door kunnen gaan. In de achterhoek is er genoeg gelegenheid voor de bouw van een aantal nieuwe complexen, hierdoor heeft de bevolking dus de klant ook weer de gelegenheid om de sport te kunnen beoefenen, ondernemers kunnen meer paarden stallen waardoor er ook meer paarden in de handel komen en verkocht kunnen worden, ook kunnen er meer paarden beleerd worden en er worden meer banen in de paardenwereld gerealiseerd.

Het realiseren van maximaal15 complexen in de achterhoek van paardensportcentrum tot handelstal tot africhtingstal in de komende 10 jaar, zou van belang kunnen zijn voor potentiële nieuwe klanten. Omdat er op deze 15 complexen werk in overvloed is, worden hierdoor ook nieuwe banen gecreëerd. De wet en regelgevingen zouden dus versoepeld moeten worden in de gemeente oude ijsselstreek zodat het voor de ondernemers makkelijker wordt om de vergunningen rond te kunnen krijgen in dit project. Natuurlijk moet er geen overvloed komen aan maneges of aan dressuurstallen omdat dit de markt in deze sector niet bevorderd en er zo complexen gebouwd worden die maar een half klantenbestand hebben, maar dit is aan de gemeente om in kaart te krijgen waar er complexen gebouwd worden en wat de doelgroep van de ondernemer is. Zo krijgt elke tak in deze sector evenveel aandacht en is er geen overvloed van dezelfde diensten. De gevolgen voor de achterhoek zullen dus zijn dat er meer complexen komen, zodat mensen die van paarden houden bedrijven kunnen vinden die diensten aanbieden wat de bevolking zoekt, zodat de toekomstige klant geen uren moet reizen om bij een dienst van een bedrijf te komen. Immers zijn er genoeg getalenteerde mensen in de achterhoek die een bedrijf willen starten en dit dus niet kunnen vanwege de grote omwegen van de gemeente die de vergunningen moeten verstrekken. Het beeld voor de achterhoek zal dus zijn dat er in de toekomst mogelijk meer complexen gerealiseerd worden en dat er veel meer aanbod voor de bevolking is die van paarden houden. Het toerisme dat de achterhoek in trekt zou hierdoor ook stijgen want er worden dan verschillende faciliteiten aangeboden, maar hierdoor komt er nooit een overvloed aan toerisme omdat er dan zon groot aanbod is qua faciliteiten. Ook zou hier in dit plan nog een andere visie beschreven kunnen worden en dat is dat er ruiterpaden komen die deze toekomstige complexen met elkaar gaan verbinden zodat ruiters naar verschillende complexen kunnen rijden en daar bijvoorbeeld kunnen overnachten.

Wat is jullie mening hierover?

Vriendelijke groeten

hoogendroog

Re: Visie Paardenhouders In de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:22

Lijkt me niet van belang in deze huidige tijd van recessie. Niemand investeert momenteel in de bouw van dat soort complexen en de banken financieren dat soort bedrijven bij voorkeur niet. Klinkt leuk, maar de werkelijkheid is denk ik een tikkeltje anders....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:40

Als je alles volbouwt blijft er voor het rijden en recreëren geen ruimte meer over. We zitten feitelijk met teveel mensen (en misschien ook teveel paarden) op te weinig oppervlak. Bovendien is schaalvergroting absoluut niet zaligmakend. Een klein bedrijfje is veel flexibeler EN persoonlijker. Ondersteun liever de boeren en mensen met een lap grond om een centje bij te verdienen door opfok/stalling/overnachting, etc. Er zijn al flink wat boeren met een B&B of camping, paar boxen in de schuur en een wei met goede omheining en paard kan mee overnachten.
Ondersteun daarnaast de kleine zelfstandige instructeur/trainer/hoefsmid/dierfysio, etc. met een geschillencommissie/keurmerk. Dan is er een controlemiddel voor aanwezige vakkennis van deze mensen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:56

Dit hoort niet thuis op de Wiki, ik tem even een een mod zodat dit topic verplaatst kan worden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:47

Ik snap dat je complexen wilt bouwen maar je argumenten daartoe snijden geen hout.

Werk in overvloed van 15 stallen? Behalve onderbetaalde stalknechtjes van 16 zie ik dat niet voor me. En toeristen komen zelden op paarden af. Sterker nog, die houden niet van grote overdekte rijhallen en stapmolens in het landschap.
Ook heb ik niet de indruk dat er nou een gebrek aan maneges is en dat de "gemiddelde klant" uren moet reizen om aan zijn behoeftes te voldoen. Overigens rijdt een beetje achterhoeker gewoon in de regen en in een ietwat natte buitenbak. We zijn niet van suiker.

Daarnaast ben ik er als geboren achterhoeker zeer verbolgen over dat een paar randstedelingen met teveel geld de mogelijkheid krijgen de achterhoek te gaan overspoelen terwijl de gemiddelde boer daar niks voor elkaar krijgt. Wat dat betreft dus helemaal eens met Tamary
Laatst bijgewerkt door Waves op 27-10-08 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:51

Er is inderdaad werk in overvloed op 15 complexen in de achterhoek, ik werk zelf op een paardensportcentrum dus kan wel aardig inschatten hoeveel werk er op zo''n soort bedrijf i.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:54

Hoeveel fulltime arbeidsplaatsen zouden 15 complexen dan opleveren? En dan bij voorkeur voor volwassenen.

Visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:55

3 tot 4 fulltimers, dit gaat ook over volwassenen

Visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:58

Minimaal 3 tot 4 fulltimers per complex, daarnaast nog een aantal partimers

Visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:02

Tevens deze Visie gaat niet alleen over manege's hiervoor zijn er genoeg klanten in de achterhoek! De bedoeling is dat er verschillende paardenbedrijven worden gevestigd in de achter met verschillende faceliteiten, Springstal, Dressuurstal, Handelsstal, Ruitersportwinkel, etc etc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:06

3 tot 4 per complex neem ik aan. Dat is niet bepaald werk in overvloed. Die 15 complexen zullen niet in 1 gemeente staan. Stel dat er hooguit 2 in 1 gemeente komen. Ik betwijfel ten zeerste of voor een gemeente zo´n 8 arbeidsplaatsen interessant genoeg zijn om daar vergunningen etc. voor af te geven.

Maar goed, misschien kan je met de andere argumenten (toerisme en vraag van de klant) nog ergens komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:09

Ik zie niet helemaal het verband tusen toerisme en een handelsstal? De toeristen bij ons in Gelselaar komen echt niet voor Geerink....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:14

Visie schreef:
Tevens deze Visie gaat niet alleen over manege's hiervoor zijn er genoeg klanten in de achterhoek! De bedoeling is dat er verschillende paardenbedrijven worden gevestigd in de achter met verschillende faceliteiten, Springstal, Dressuurstal, Handelsstal, Ruitersportwinkel, etc etc

VErdiep je er dan ook eens in hoeveel van dit soort bedrijver er pakweg de laatste 15 jaar zijn gestopt in de Achterhoek, en wat hiervoor de redenen zijn....

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:17

WZ -> PP

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:36

3 tot 4 fulltimers per complex én nog een paar partimers? Dat valt niet te betalen in de paardensector, althans, niet een leuke accomodatie die zich daar vestigd voor toerisme, want dat is seizoensgebonden vaak. Reken maar uit, minimumloon is geloof ik 1200 bruto op basis van wat, 40 uur? dat maal 3 a 4 fulltimers, is al ruim genomen 4800 te betalen maandelijks aan enkelt de fulltimers, dan komen de partimers er nog bij, de vaste lasten, die erg hoog zijn op een paardenbedrijf (stroom, water, verzekering, paarden en hun onderhoud, bedrijf en zn onderhoud, reclame, activiteiten etcetc)..en als er dan ook nog eens overvloed aan bedrijven zitten in de achterhoek, is er dus ontzettend veel keus voor de clieent.
Ik denk dus dat het een mooi idee is, maar een niet te realiseren idee...tenzij je een érg groot eigen vermogen hebt en dus wat risico's kunt nemen...maar de vraag is, wil je dat als je weet dat je als bedrijf zijnde tussen 15 asndere bedrijven gevestigd zit..dan moet je wel met iets héél speciaal komen en leuke prijzen hanteren, wil de client steeds voor jouw bedrijf kiezen..

Visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:48

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor de reactie's. Dit is voor mij een schoolopdracht, maar natuurlijk hoop ik nog op meer reactie's!!

Groetjes