Flink toeteren als je langs paard rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Flink toeteren als je langs paard rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:09

Hai,

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen dus heb ik het hier geplaatst, hoop dat dit goed is? Lachen

Vandaag reed ik over de weg naar de manege toe, het is een klein stukje van nog geen 10 minuten stappen. Een boerenlandweggetje waar je 60 mag, maar waar veel mensen snel veel te hard rijden.
Gelukkig vind dat paard waar ik op rijd dat helemaal niet eng en kan ik zo lekker door blijven lopen, hoewel ik het zelf soms wel wat eng vind. Toch geeft dit paard mij een rustig en vetrouwd gevoel.
Zo ook weer vandaag en godzijdank is er niets gebeurd.

Net toen ik van stal weg reed en op de weg liep (aan de kant natuurlijk niet midden op de weg!) kwam er een kleine auto langs met twee meisjes erin, ze zien mij en het meisje achter het stuur geeft flink wat gas en met dat ze langs mij en het paard rijd slaat ze flink hard en lang op de toeter. Meisjes helemaal lachen in die auto, ik schrik me een ongeluk. Gelukkig deed het Jikke niets en liep ze gewoon net als anders door en gaf geen kik, wat een heerlijk paard!

Naast dat ik het ongelooflijk asociaal vind, is het ook nog eens erg gevaarlijk. Wat doe je op zo'n moment, nu bleef Jikke gelukkig doorlopen, maar ik kan me ook voorstellen dat er paarden zijn die er flink van schrikken.. aan de kant springen, een sprint nemen met alle gevolgen van dien.
Zou je bijvoorbeeld aangifte kunnen doen? Omdat het toch gevaarlijk is (of ze er wat mee doen is een tweede, je weet maar nooit)
Doe je in zo'n geval helemaal niets en stel je paard heeft er wat aan over gehouden; ik noem maar wat; botbreuk, kneuzing spier verrekt, kreupelheid.

Ik heb er nooit bij stilgestaan, tot vanmiddag.
Wat kan je in zo'n geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Re: Flink toeteren als je langs paard rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:26

Het is jammer dat zulke mensen dat zo leuk vinden.
Toen ik op Jikke zat, zat ik me nog te bedenken. Wat als Jikke flink schrok en in de sloot belandde, had ik eronder gelegen?, was ik er nog levend onder vandaan gekomen?, misschien mag ik niet meer paardrijden. Extreem gedacht, maar het kan zeker gebeuren, ik vraag me af wat de bestuurder daar zo leuk aan vind, hoe zou hij of zij zich voelen als ze horen dat het niet goed is afgelopen..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:33

een maandje geleden overkwa mij dit ook, ik vond het maar raar en was blij dat mijn paard niet schrok.
ze zouden met het theorie examen zowiso aandacht moeten besteden aan paarden in het verkeer. mensen zien het gevaar ervan niet in weten ook de regels niet.

x_MlissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:50

Belachelijk zulke mensen... je spoort gewoon echt niet.
En zo iemand moet ik ook niet naast me zien staan.

Mijn moeder ree vroeger ook paard heeft zelfs een eigen paard gehad...
Me nichtje ook en ze rede samen buiten langs een erg drukke weg 1 of andere idioot vond het ook leuk om eens flink te toeteren met als gevolg dat het paard van mijn (achter nichtje) op hol sloeg.
Ze viel er af en heeft het niet overleeft....
Zelf was ik er toen nog niet maar als ik dan dit lees begind mijn bloed te koken.
Mijn moeder is als de dood voor paarden nu er is een tijd geweest dat ze het weer aan durfde maar toch altijd angst.
Ze gaat soms wel eens mee naar mijn eigen paard maar verder dan een aai over ze neus komt ze niet.

En dat alleen om dat zo'n achterlijke idioot het leuk vind om lekker ff sensatie te zoeken want zo is het wel ze vinden het gewoon leuk om dat beest ff lekker aan de kletter te zien gaan.
Want ja dat noemen ze dan leuk maar ze denken niet na bij wat er allemaal wel niet bij kan gebeuren.

Een bom proef paard heb je nooit tuurlijk zijn er paarden die nergens van op kijken maar hou altijd in je achterhooft het zijn paarden kudde dieren enz je kent het wel.
Nu kan je je paard nog zo vertrouwen maar vertrouw de rest niet want sommige mensen sporen niet in deze wereld helaas...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:57

dat heeft er ook ooit ene gepresteerd om te doen, alleen had hij nogal een opvallende auto, en pech dat ik zijn kop had onthouden.

na het rijden zag ik onderweg ineens zijn auto geparkeerd op de parking van een kleine winkel. Bingo!!! die kerel sloeg alle kleuren uit toen ik in 1 volle colere die winkel ben binnengegaan, direct op hem af vloog en nog volledig in ruiterkledij in volle winkel hem de huid vol heb uitgescholden, gevraagd of zijn verstand bij de kindersurprise was gekomen of dat hij gewoon als randdebiel geboren was, dat hij verdorie blij mocht zijn dat ik een verdomd braaf paard onder mijn gat had en dat ik nog serieus twijfelde of ik klacht ging neerleggen tegen de politie.
al de rest wat ik hem toen heb genoemd en toegewenst, kan ik hier niet zetten, want hier lezen ook nog kinderen mee Haha!

ik verzeker u, als ge in een volle winkel staat te brullen en te tieren en die man ff serieus duidelijk maakt dat zijn verantwoordelijkheidsgevoel diep onder het vriespunt zit, en de ganse winkel uiteraard super geboeid mee staat te volgen, dat die dat geen 2 keer meer doet Haha!

ik was toen 17,18 jaar, maar akkerdjee die wist ff niet wat zeggen of doen Haha!
heb hem erna nog enkele keren gezien, en kon het nooit laten om hem eraan te herinneren Bloos

soms snappen mensen gewoon niet hoe levensgevaarlijk gedrag ze vertonen als wij met onze paarden op straat komen. je mag nog de bovenste beste brave knol tussen u benen hebben, als er daar zo ne idioot beslist om de randdebiel uit te hangen, dan zit je bij manier van spreken op je doodskist...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:01

oh daar kan ik echt niet tegen zulke mensen... moet ik ook niet tegen komen Boos!

maar helaas kun je er vaak weinig aan doen, ze zijn toch sneller, en vinden het maar wat leuk Rolleyes

vanmiddag ook, iets minder erg dan maar ook zo'n vergelijkbaar iets.
ik zat op mijn paard, en stapte rustig, kwamen er fietsers van achteren, die mij makelijk voorbij konden, maar toch bellen met de fietsbel, en nee niet een keer, gewoon een paar keer, terwijl mijn paard zich een ongeluk schrikt en loopt te stuiteren, gewoon door bellen Boos! echt waar zit je verstand dan.... zulke mensen snap ik echt totaal niet

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:41

Hiervan kan je aangifte doen bij de politie. Oonodig claxoneren is sowieso voor elke automobilist verboden. Daarnaast komt het 'kapstok artikel 5' ook naar voren: gevaarlik weggedrag waardoor een ander in de problemen kan komen.
Kenteken noteren en doorgeven aan de politie. Of zij er iets mee doen is ook afhankelijk hoeveel klachten zij binnenkrijgen. Belangrijk is wel dat er getuigen zijn; één enkel verhaal is niet voldoende.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:45

ik geloof dat als mijn paard niet zo schrikken ik toch behoorlijk uit mijn dak zou gaan

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:56

ik vind het ook gevaarlijk!!! ook als je op een niet zo brede weg rijd en ze toch met volle vaart aan komen scheuren ..
ik vind het asociaal !!!
ik ben ook wel benieuwd wat je hieraan kan doen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:12

Ik heb kennissen en een moeder die toeteren om me te groeten als ik met mijn pony op straat ben, ik denk dan ook wel eens sukkels, maar inmiddels zijn we er wel aan gewend.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:07

mariska12 schreef:

Zorgen dat je paard er niet van schrikt Duivel

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:04

Waratje schreef:
mariska12 schreef:

nee meer dat je ze kan aangeven ofzo als het echt gevaarlijk wordt Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:22

Ik heb dat ook al verschillende keren meegemaakt. Paar keer was ik zo vlug om kenteken en type auto te noteren in gsm. Bel gewoon het regionale nummer van de politie en maak er melding van. Vervolgens gaan er wat agentjes langs de deur bij de "dader" en tot nu toe heb ik iedere keer nadien een telefonische update gehad. Super Ja

Als bedrijfsbusjes me te snel inhalen dan onthoud ik naam van bedrijf en in een heldere bui stuur ik weleens een mail of bel ik even Bloos

Moet zeggen dat het op mijn vorige stal erger was met de toeterende, aso auto's dan op huidige stal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:58

Waratje schreef:
mariska12 schreef:

helemaal mee eens, zorg er eerst voor dat je paard goed verkeersmak is, voor dat je met hem de weg op gaat. Je hebt namelijk nooit in de hand wat een medeweggebruiker zal doen, je kan er wel voor zorgen dat je zelf zo goed mogelijk voorbereid de weg op gaat.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:37

hoe krijg je je paard verkeersmak??? door juist de weg op te gaan toch?? en ookal is je paard verkeersmak, het is en blijft een vluchtdier wat altijd kan schrikken. zelfs de koelste oude alles gewende knol kan schrikken.

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:46

jaaa idd ben het helemaal met je eens. Hoe wou je anders je paard verkeersmak maken?? in de bak??!!!.. jeezus wat een dom antwoord. Je kan natuurlijk wel eerst aan de hand met je paard gaan wennen maarja schikken kan die altijd en het kan ook verkeerd aflopen als je er niet op zit!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:49

Verplaatst: TAO --> PP

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:53

Als er echt sprake is van opzet, dan zou ik zeker het nummerbord opschrijven, de politie bellen en dat doorgeven en vragen of ze er even langs willen gaan met een foldertje `wat je doet als je een paard ontmoet`. De politie zal denk ik ook wel begrijpen dat het levensgevaarlijke situaties kan geven, de personen in de auto snappen dat blijkbaar nog niet!

Soms is er GEEN sprake van opzet. Bij mij kwam b.v. een aardige college (zonder paardenverstand) achter me rijden en toeterde luid (en onverwachts)... ter begroeting. Maar mijn paard sprong dus wel een meter in de lucht (nou gaf dat verder geen problemen maar toch). Die collega snapte pas hoe stom dat was toen hij mijn paard die luchtsprong zag maken. Dat doet hij dus vast niet weer Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:11

Te achterlijk zulke mensen. ZIt er soms ook wel eens over te denken; wat nou als mijn paard niet zo braaf was? Wat nou als ze zich zo'n ongeluk schrikt dat ze een rare sprong maakt of wat dan ook? Je eraf valt? Bewusteloos raakt? Botten breekt? Met paard en al op hol slaat met eventuele gevolgen van dien?
Wat doen zulke mensen dan? Nog meer lachen? Zou er dan een greintje degelijkheid nog in ze zitten dat ze uit de auto springen en je te hulp schieten?
Ik wil er eigenlijk niet eens over nadenken, want ik denk dat de antwoorden je niet echt blij gaan maken... Die mentaliteit van tegenwoordig lachen ze hard en rijden ze gewoon door zonder enig greintje schuldgevoel....

Gelukkig kom ik ze niet zo heel vaak tegen. Al had ik laats mijn handen vol aan mijn paard die de vrachtwagens eng vond (ben bezig om haar er wat meer aan te laten wennen), en vonden gozers het nodig flink te gaan teoteren. En lachen dat ze deden toen mijn paard nog meer ging hipsen, echt te achterlijk en daarnaast levensgevaarlijk.

En het is zo makkelijk te zeggen dat je 'dan maar niet met je paard buiten moet komen', wat ik ergens wel kan begrijpen, maar ook een niet eerlijke uitspraak vind. Een paard kan nog zo verkeersmak zijn omdat ze dat prima kunnen leren. Onverwachts toeteren is een heel ander iets dat niet (gelukkig) vaak gebeurd, maar wel schrikreacties kunnen geven. Natuurlijk kan je stalen zenuwen kweken waardoor ze zulke onverwachte dingen beter aan kunnen, maar het biljven dieren die prima kunnen schrikken...

ben wat dat betreft wel blij dat we in een boerengebied rijden, en er meer bestemmings verkeer rijdt dan ander verkeer, dus die gaan meestal wel redelik netjes met een paard om. Race monsters haal ik vaak de snelheid wat uit, door in het midden te gaan rijden en met mijn handen te seinen. Vaak helpt dat wel, al ben ik toenook wel eens 1x bijna van de sokken gereden.
Irritante jongetjes op fietsen heb ik ook vaak, daar heb ik een zweep voor Clown (al is het nog nooit zo erg geweest dat ik hem heb moeten gebruiken gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 06:00

joycev schreef:
jaaa idd ben het helemaal met je eens. Hoe wou je anders je paard verkeersmak maken?? in de bak??!!!.. jeezus wat een dom antwoord. Je kan natuurlijk wel eerst aan de hand met je paard gaan wennen maarja schikken kan die altijd en het kan ook verkeerd aflopen als je er niet op zit!!

dank je wel voor je fijne reactie op mijn bericht. Als je even verder denkt , zal je wellicht begrijpen wat ik bedoel.

Er zijn talloze manieren om je paard in en rond de stalling, zelfs in de bak,te laten wennen aan verkeer.(edit) Ik denk dan trouwens aan auto's op t erf, en wie komt t hooi en stro brengen vaak een vrachtwagen of traktor, toch?

Daarnaast, ik vind dat je je verantwoordelijkheid niet op een ander kan afschuiven, dus zelf zo verantwoordelijk mogelijk de weg op moet gaan.
(Wie het over dit niet met mij eens is, mag het zeggen.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:53

Eevita; Sorry hoor, maar je paard verkeersmak maken op het erf is heel wat anders dan je paard leren te wennen aan ECHT verkeer. Domweg in een landje zetten waar autos langs komen is niet genoeg. Ja, dan zullen ze er wel wat aan wennen, maar dat is nog hele wat anders dan autos die van achteren en voren aankomen en redelijk dicht langs inhalen en langskomen. Een vrachtwagen op het erf is ook heel wat anders dan eentje die je tegemoed komt op de weg. Je kan misschien je paard idd voorbereiden op verkeer door 'thuis' te oefenen, maar zeker niet verkeersmak maken. Thuis is het toch vertrouwder en sneller minder eng.

En hoe bereid je je paard voor op getoeter??? Door met een auto toeterend het erf over te gaan?? ook dat is heel wat anders dan in werkelijkheid gebeurd op de weg. Vaak zijn juist de toeteraars ook de snelheidsduivels. Gelukkig (of misschien jammer genoeg omdat je je paard er niet heel erg bekeend mee kan maken) gebeurd dat niet heel vaak. En dus kan je je daar ook niet echt op voorbereiden.

Ik vind wel dat je niets op een paard buiten te zoeken hebt als je vertrouwen en leidingschap mist. Als je je paard niet onder controle kan houden, moet je niet buiten zijn. Als het je niet volledig vertrouwd waardoor je hem langs enge dingen kan loodsen,m heb je buiten niets te zoeken. Verder denk ik dat het ook kan helpen wat 'stalen zenuwen' te kweken, met enge dingen en rare geluiden thuis, dan kan je ze wat stoerder maken, maar dat is alleen voorbereiden. Verkeersmak maken kan alleen ook echt in het verkeer.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:05

Jaaaa, leuk die grappenmakers die toeteren naar je..

Heb het zelf al een paar keer meegemaakt! Nou geeft mijn paard ook geen krimp, maar ik word er altijd wel erg pissig van! Boos!

De eerste keer was het trouwens wel heel erg grappig Huilen van het lachen Auto rijd achter mij en paard, auto toetert.. Paard tilt staart op en poept gewoon vlak voor de bumper van auto.. Huilen van het lachen

De auto was aan het toeteren omdat we door een smal weggetje reden en hij er niet langs kon..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:20

Dat is inderdaad levensgevaarlijk als iemand zoiets doet, dan hoop ik altijd maar dat ze hun boom tegen de eerst volgende boom prakken (geen zwaargewonde of dodelijke afloop natuurlijk) en dat ze voorlopig geen andere auto kunnen vinden om in te rijden.

Ik had het vorige keer met een motor rijder (naja zeg maar auto op twee wielen want vroegah zagen motoren er heel anders uit) in smal stukje vlakbij stal, reedt tie achter me (doodlopende straat en hij was verkeerd gereden) en hij wilde keren, gaat tie achter me tuteren :s moet ik soms even in het niets verdwijnen ofzo?? Dus even mn scheur opengetrokken toen bleef hij keurig op afstand.

EN laatst met wandelen op kruispuntje vond mn poown een schapekooi op de dijk eng maar kwam ook busje met aanhang wagen redelijk hard aanrijden, dus bij voorbaat maar alvast wat meer midden op de weg gaan lopen , busje remde af dus even vriendelijk mn hand opgestoken waarna de bestuurder ook zn hand opstak en rustig verder reedt.

Soms gaat het allemaal heel relaxed en rustig maar je hebt er ook flinke randdebielen tussen zitten Boos! jammer genoeg

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:18

nou hebben wij gelukkig ook paarden die er niks om geven....
maar als ons een auto nadert ga ik juist eerst midden op de weg (wel polder weggetjes anders niet hoor) rijden en pas op het laatste moment aan de kant dat de auto's zoiezo eerst ff goed moeten afremmen...
de eigenaar van m'n vz-paardjes "legt" ook vaak ff de zweep op t dak van scheurmonsters (als ie aan t mennen is Bloos ) maar ja dat is natuurlijk ook niet goed

gewoon nummerbord onthouden en even een belletje plegen naar de politie