Vind het wel interessant om te zien.
Gevoelsmatig zou ik een bijrijdpaard beschouwen als van mezelf, dus ook met de nadelen ervan (ik ben bereid dingen als hoefsmid en wormenspul te betalen, en vervang spullen die kapot zijn natuurlijk, ook als het door slijtage is, meer geld heb/ had ik niet). Alleen denken eigenaren er niet altijd zo over. Inmiddels is er meerdere keren een paard waarmee ik een "klik" had onder mijn achterste verkocht, dus nu ben ik dolgelukkig met mijn eigen gekke miep. Ik zou dus ook bij lange na niet meer zo ver gaan voor een bijrijdpaard als vroeger, maarja, toen was ik ook jonger (duh) en dan zie je de dingen toch anders. Zou nu toch meer het paard op afstand houden, uit angst dat het toch weer verkocht wordt en ik moet ook zeggen dat ik er genoeg van heb om paarden voor anderen netjes onder zadel te krijgen en ze dan weer te moeten laten gaan. Als ze dat willen moeten ze me maar gaan betalen, want dat is toch iets heel anders vind ik.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat een groot deel ook afhangt van de eigenaar. Is de eigenaar een dierenliefhebber en zoekt die een bijrijder wegens tijdgebrek maar wil uit liefde het dier niet wegdoen, dan is de stap makkelijker. Die mensen willen alleen maar het beste voor hun maatje en dat hun maatje voldoende aandacht en beweging krijgt. In die gevallen weet je redelijk zeker dat het dier niet verkocht gaat worden en dan doe ik er net zoveel voor als voor mijn eigen miepie. Vermits er wel iets van een wederzijdse "klik" is, ik bedoel dat ik niet meer zomaar elk paard als bijrijdpaard zou accepteren. Ik moet er wel wat mee kunnen. Dus voor mij geen bakmormels en hysterische potentiele dressuurtoppers meer, maar dieren die wat koeler zijn in hun koppie en waar je normaal de straat mee op kan zonder het gevaar dat je er voordat je het erf af bent al naast ligt.
Bijrijden betekent voor mij ook "moeten", net als het rijden/ verzorgen van Miep en het lesgeven op de manege aan mijn vaste groep. Dat zijn gewoon afspraken die ik gemaakt heb en die kom ik indien mogelijk na. Je kan altijd een keer ziek zijn of een keer niet kunnen, maar dan lijkt me dat je dat op tijd doorgeeft. Voor een eigen paard zouden de meesten dan ook een oplossing zoeken (tenzij die toch al 24/7 op het land staat natuurlijk, dan kunnen ze best een dagje zonder je)