Hoe ver te gaan voor een bijrijdpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Hoe ver te gaan voor een bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 20:42

Naar aanleiding van de discussie in het topic over "wanneer doe je een paard weg" de vraag of het voor mensen uitmaakt of het om een eigen paard gaat, of dat het om een bijrijdpaard gaat.

Voor mijzelf geldt dat als het om een bijrijdpaard gaat het plezier voorop moet staan, nukken oke, zolang het leuk blijft voor zowel paard als mij. Nu ik een eigen paard heb merk ik dat die grens verschoven is. Ik ben bereid veel meer energie in het dier te steken om er een goede, ik bedoel dus echt goede, verstandhouding mee op te bouwen, een band voor het leven, hoe moeilijk dat soms ook gaat.

Toen ik een bijrijdpaard had dat ik praktisch niet kon benaderen, die mij haar box uitmepte en alleen maar behoorlijk liep als er anderen bij waren en, voor mij belangrijk, geen meter het erf af durfde (is een keer door een ander die heel wat beter reed dan ik geprobeerd en paard was met 3 tellen terug, ruiter met 5 minuten...) dus buitenritten ho maar, heb ik na een maand gezegd van "dit wordt niets". Ook met het idee in mijn achterhoofd dat ik er mischien wel eindeloos veel energie in zou kunnen steken en het paard in feite alleen maar klaarstoom voor verkoop.

Nu ik een eigen paard heb ben ik bereid veel meer moeite te doen, energie erin te steken. Waarschijnlijk doordat ik niet bang hoef te zijn dat het beestje onder mijn kont verkocht wordt na alle moeite.

Speelt dit bij anderen ook een rol? En zo ja, in hoeverre?

Urielle

Re: Hoe ver te gaan voor een bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:52

Voor mij speelt het geen rol, omdat ik alleen paarden rij voor anderen waar ik zelf toekomst in zie (en die toekomst ook krijg) of waarvoor ik betaald word. Als een paard me echt een maatje te groot is, dan weet ik dat eigenlijk altijd gelijk als ik het paard zie en doe ik het niet, maar zo'n paard koop ik ook niet Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:17

Ik kan me zeker voorstellen dat je insteek anders is. Het is misschien ook een soort zelfbescherming. Als je er veel tijd en energie in steekt en je hebt een super goede band dan doet het gewoon meer pijn als het dier weg gaat. Ik denk dat ik dat ook wel doe. Ik ben inmiddels behoorlijk gek op het paard wat ik nu rij voor anderen, maar in m'n achterhoofd weet ik dat het niet mijn paard is en dat hij verkocht wordt. Met mijn pony's heb ik een andere band, omdat ik weet dat ze blijven tot de dood ons scheidt. Beiden hebben voor en nadelen. Ik ben wel het type van genieten nu het nog kan Knipoog

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:25

Ik herken dit gevoel heel goed. Ben met m'n oude bijrijdpaardje gestopt omdat het gewoon echt niet meer ging. Toch nog best veel energie in gestopt, maar het mocht gewoon niet baten. Daarna m'n huidige paardje als verzorgpaard gekregen, maar daar nam ik toch onbewust afstand van (omdat ze zo weer weg kon gaan). Nu heb ik haar gekocht en merk ik echt dat mijn houding (en die van haar) anders zijn. Je gaat echt een stuk verder in je training en wat je van elkaar pikt.

Dorien_3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:19

ik ga zover mijn gedult gaat. ik heb een jaar of anderhalf 2 paardjes verzorgt. 1 draver die nioet goed kon rijden en problemen had met stal in gaan etc. omdat hij iets ana zijn ogen had... en k heb er heel veel tijd in gestoken maar op den duur is het niet meer te doen. tja dat andere paard stelde zich in de bak zo aan... dan was ze zogenaamt bang voor bijv. balken langs de bak die er al maanden lagen en opeens was het eng... en wat je ook deed... ze wou er niet langs. op den duur had k het er wel mee gehad en toen ben ik gestopt.

tja k denk dat mijn grens best hoog licht. Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:46

Lastig... bij mijn laatste twee bijrijdpaarden had ik me voorgenomen om me niet te veel aan ze te hechten, juist omdat ze niet van mij zijn... en dat is niet gelukt. Voor mij een reden om even een flink stuk minder met paarden te doen en als de tijd en het paard daar zijn mijn energie, liefde, geduld enz. in mijn eigen paard te stoppen. Het doet zo verdomde zeer als er weer een paard uit je hartje wordt gerukt... is niks voor mij.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:57

Ik ben bereid ver te gaan voor een bijrijdpaard. mits het mijn veiligheid niet in gevaar brengt , ik doe ook absoluut geen dingen die ik niet wil doen, wat rijden betreft dan he. Alle verzorging hoort er bij natuurlijk.

In het rijden zit ik op dit moment muurvast met mijn bijrijdpaard en dat zet je wel aan het denken.' welke mogeljkheden heb ik nog dit te verbeteren? ligt het aan mij of aan het paard?'.
Helaas heb ik op dit moment niet de mogelijkheid les met hem te volgen en richt ik me vooral op lol hebben met dit paard en dan maar niet dressuur rijden.

Toch denk ik dat je met een eigen paard verder gaat, je houd langer vol. Met een bijrijd paard kan je toch sneller zeggen; 'nou laat maar hoor hier heb ik geen zin meer in'.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:57

Verplaatst: OPG --> PP

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:00

Ik ga behoorlijk ver voor mijn verzorgpaard. Misschien is het ook wel iets anders omdat haar baasje niet naar haar omkijkt en ik eigenlijk alleen voor haar zorg en op haar rij. Ze voelt een beetje als mijn paard en ik neem ook alle beslissingen over haar.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:01

Ik rijd voor mijn plezier, dus ik heb echt wel een grens wat betreft mijn bijrijdpaard. Als ik er echt geen gat meer in zie, dan stop ik. Maar ik ben niet iemand die zich bij de eerste beste tegenslag gewonnen geeft, ik wil best wat proberen, in de vorm van les of gewoon nog even doorproberen.
Als een paard voor mij het echt niet is, en dat kan zowel zijn omdat ik gewoon niet genoeg ervaring heb, of omdat ik het gewoon niet leuk vind om op te rijden, dan stop ik ermee. Mijn eigen veiligheid staat natuurlijk voorop!
Als ik een eigen paard koop, dan zoek ik er wel één uit die bij me past, dus dan heb ik dat probleem niet zo.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:38

Het ligt voor mij helemaal aan het paard. het moet klikken. Ik heb geen eigen paard, wel ooit gehad heel lang geleden maar ook dat klikte goed.

Ik heb wel eens een bijrijdpaard alten schieten, om meerdere redenen.
Ten eerste was het paard veel te moeilijk voor mij. Hij pakte soms het bit tussen zijn kiezen en ging er dan vandoor. ik kreeg hem niet meer stil voor hij bij zijn stal terug was. Ik vond het daardoor legvensgevaarlijk om hem buiten te rijden en liep dus iedere dag een half uur met hem aan de hand heen en weer naar een binnenbak.
Daarbij kreeg ik ruzie met de eigenaresse. Toen heb ik het paard laten gaan. ik reed hem toen 1 maand.

Ik ben 8 jaar geleden begonnen met het bijrijden van Major. Hoewel zijn baasje niet een van de makkelijkste is, doe ik heel erg veel voor hem. Hij is een pestkop en een bokker, maar we hebben samen een heel goede band opgebouwt en daardoor ga ik echt door eht vuur voor hem. nu is hij al een hele tijd ziek. Ik vecht echt voor hem, om te zorgen dat hij de juiste behandeling krijgt. Ik ben een ajar geleden gestopt met rijden, wandel nu alleen nog met hem. Zijn baasje rijd nog, en daar ben ik fel op tegen maar helaas luisterd ze niet naar me. Maar ik knok echt voor hem als was hij mijn eigen paard.

Verder heb ik nog een paard dat ik af en toe doe. Ik mag haar niet rijden, want ze heeft een zwakke rug. Met haar heb ik nog lang niet de band opgebouwt die ik met Major wel heb. Ik Poets haar als ik tijd heb, en dat is niet iedere week zo. Voor haar doe ik ook lang niet zo veel als voor Major, maar dat komt misschien nog als ik haar langer doe en beter ken. Ik denk ook niet, dat ik voor haar echt zal vechten als dat nu al nodig is. Misschien over een paar jaar, als ik haar beter ken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:11

Tja ik ben daar ook wat voorzichtiger in denk ik. IK zal altijd mij nbest doen voor mijn bijrijdpaardje maar ze is niet van mij dus dan houd ik toch wel een afstand.. Portie zelfbescherming denk ik.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:15

Ik denk dat het verschilt per bijrijdpaard,
Ik heb mijn (verzorgpaard) helemaal voormezelf, en de eigenaar vertrouwt me volledig (te samen met mijn vriend) Hij is zelfs voor 5weken naar australie, en heeft ons het vertrouwen over zijn stallen en etc..
Maar als ik 2jaar geleden kijk dan had ik ook een bijrijd paard, maar wanneer je een paard moet delen met anderen, is het erg verwarrend vindt ik, jij rijd het paard zo en de ander rijd hem weer anders, dus voor mij blijft een paard voor mezelf de beste optie Lachen

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:20

Ik ga in beide tamelijk ver.
Ik wil namelijk voor elk paard het beste en zet me daar ook voor in. Heb al verschillende paarden voor mensen gereden en heb ook mijn eigen paard gehad. Ik vind het gewoon niet meer normaal dat elk paard het goed heeft bij mij. In de verzorging en met rijden. Dan maakt het me niet uit of het eigen is of niet. Ik steek er evenveel energie in.
En als het niet klikt met een paard, dan vind ik dat je er maar mee moet stoppen, want het moet voor beiden leuk blijven en iedereen moet er ook wat aan hebben. Dat is dan een keuze die je zelf moet maken.

Alleen is het natuurlijk wel zo dat als je een paard voor iemand anders rijd, je niet de eindverantwoordelijke bent. En dan bedoel ik ook qua kosten enzo. Maar dat vind ik weer een ander verhaal. Ik rijd nu een paard bij van een vriendin van me en daar doe ik net zo gek mee als ik bij mijn eigen paard deed. Heb alles zelf voor haar gekocht, ik verzorg haar zoals ik mijn eigen paard deed en rijdt haar ook zo. Het enige verschil is dat ik niet meer elke dag moet, maar elke dag mag Haha!
En dat vind ik wel prettiger, maar dat is dan ook die verantwoordelijkheid die ik bij elk paard voel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 03:18

Vind het wel interessant om te zien.

Gevoelsmatig zou ik een bijrijdpaard beschouwen als van mezelf, dus ook met de nadelen ervan (ik ben bereid dingen als hoefsmid en wormenspul te betalen, en vervang spullen die kapot zijn natuurlijk, ook als het door slijtage is, meer geld heb/ had ik niet). Alleen denken eigenaren er niet altijd zo over. Inmiddels is er meerdere keren een paard waarmee ik een "klik" had onder mijn achterste verkocht, dus nu ben ik dolgelukkig met mijn eigen gekke miep. Ik zou dus ook bij lange na niet meer zo ver gaan voor een bijrijdpaard als vroeger, maarja, toen was ik ook jonger (duh) en dan zie je de dingen toch anders. Zou nu toch meer het paard op afstand houden, uit angst dat het toch weer verkocht wordt en ik moet ook zeggen dat ik er genoeg van heb om paarden voor anderen netjes onder zadel te krijgen en ze dan weer te moeten laten gaan. Als ze dat willen moeten ze me maar gaan betalen, want dat is toch iets heel anders vind ik.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat een groot deel ook afhangt van de eigenaar. Is de eigenaar een dierenliefhebber en zoekt die een bijrijder wegens tijdgebrek maar wil uit liefde het dier niet wegdoen, dan is de stap makkelijker. Die mensen willen alleen maar het beste voor hun maatje en dat hun maatje voldoende aandacht en beweging krijgt. In die gevallen weet je redelijk zeker dat het dier niet verkocht gaat worden en dan doe ik er net zoveel voor als voor mijn eigen miepie. Vermits er wel iets van een wederzijdse "klik" is, ik bedoel dat ik niet meer zomaar elk paard als bijrijdpaard zou accepteren. Ik moet er wel wat mee kunnen. Dus voor mij geen bakmormels en hysterische potentiele dressuurtoppers meer, maar dieren die wat koeler zijn in hun koppie en waar je normaal de straat mee op kan zonder het gevaar dat je er voordat je het erf af bent al naast ligt.

Bijrijden betekent voor mij ook "moeten", net als het rijden/ verzorgen van Miep en het lesgeven op de manege aan mijn vaste groep. Dat zijn gewoon afspraken die ik gemaakt heb en die kom ik indien mogelijk na. Je kan altijd een keer ziek zijn of een keer niet kunnen, maar dan lijkt me dat je dat op tijd doorgeeft. Voor een eigen paard zouden de meesten dan ook een oplossing zoeken (tenzij die toch al 24/7 op het land staat natuurlijk, dan kunnen ze best een dagje zonder je)

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 05:24

Dit ligt aan het paard en de eigenaar, maar ben bereid ver te gaan als het met allebei klikt!

en ik ben zo'n bofkont dat ik dat heb!

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:26

Woor mij maakt dit niets uit!!! Ik heb misschien alleen maar eigen paarden, maar een paard is een paard, en voor paarden doe ik ALLES!!!!!!

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:39

(Trouwens, met paarden moet je geduld hebben, dus na een maand ophouden vindt ik nogal vlug...)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:48

Met paarden heb ik veel meer geduld als met mensen.. Het maakt mij niet uit hoe vervelend, bokkerig enz het paard is, ik blijf doorgaan: val ik er 3x achter elkaar af, gewoon weer opstappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:13

'als ik maar plezier heb'..

Heb zelf nooit bijrijdpaarden gehad, wel bijrijd(st)ers..
Ik heb geen makkelijk paard, en volgens de meeste ook geen leuk paard Tong uitsteken...

Maar ik vind echt behoorlijk vervelend als mensen beginnen 'goh, wat leuk, lijkt me echt een uitdaging' .. En er na 3 weken weer meekappen, omdat het te ver is, omdat ze Yvke niet leuk vinden etc. Verder ben ik helemaal niet moeilijk hoor, zolang mensen maar gewoon hun afspraken nakomen..
Da's ook erg moeilijk heb de afgelopen 3 jaar 18 bijrijdsters versleten oid...

De meeste omdat ze yvke dan achteraf toch te lastig vonden.
Dan denk ik, begin er gewoon niet aan, vind het zelf echt erg jammer hoe snel mensen ermee kappen (En dat is voor de eigenaren dus ook gewoon vervelend)..

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:02

Ik ga verder voor mijn eigen paard dan voor mn verzorgpaardjes(ik heb het ook echt beide), En niet met de reden dat ik mn eigen paard leuker vind maar met de reden dat ze niet van mij zijn, ze kunnen altijd verkocht worden en daarom wil ik me er weer niet te veel aanhechten.