Paarden van de paardenmarkt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Paarden van de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:34

(weet niet of het hier goed staat)

Hoe denken jullie over paarden van de paardenmarkt?

wij zijn van plan om a.s. dinsdag een nieuw paard te kopen op de markt in zuidlaren
nou hoor ik vaak slechte dingen over paarden van handelaren.

we kijken naar een recreatief paard
veulen of jaarling
waar zijn de dingen waar we voorral op moeten gaan letten?
en hoe kun je er achter komen hoe groot ze gaan worden als de
handelaar de lengte van de ouders niet weet?

meggiemeg

Re: Paarden van de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

Ik heb mijn paard van de markt.
Toen ik haar kocht was ze onbeleerd, denk ik wel een voordeel. Papieren en stamboek waren ook allebei aanwezig.
Je kan dus ook geluk hebben.

Bluebontje

Wij hebben een shetje van iemand overgenomen die van de Zuidlaarder markt komt. Absolute topper!
Zelf zou ik liever een paard kopen van een particulier dan van de markt, maar daarom staan er op de markt ook best goede paarden en heb je bij een particulier ook niet de zekerheid dat je een goed paard koopt.

Eponastable

Laat ze eens een buigproef doen ter plaatse dat is niet zo moeilijk, dan kan je zien of ze daar op manken...
Hmm wat nog, kijken of de tanden met de leeftijd overeenkomen (ongeveer) indien volwassen paard.
kijken of hij geen afgeschuurde manen heeft ivm zomerschurft...
en de andere dingen laat ik aan de medebokkers over Haha!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 17-10-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:38

Je kunt nooit met zekerheid zeggen hoe groot een paard wordt als je de ouders niet kent.
Je spreekt overigens niet van de lengte van een paard in dit geval, maar van de stokmaat. Verder kun je van een veulen of jaarling niet weten of het een paard wordt wat geschikt is voor recreatie.
Het is beslist niet zo dat handelaren altijd slechte paarden verkopen.
Neem je iemand mee die door en door verstand van paarden heeft?
En waar je natuurlijk op moet letten is een correcte beenstand, correcte bouw, gezondheidstoestand etc.
Weet je wel dat een driejarige meestal niet veel meer kost dan een veulen of jaarling? Misschien is het handiger om voor een paard van minimaal twee en een half jaar te gaan kijken, dan weet je ook ongeveer wat je kwa stokmaat te wachten staat.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:41

4 van de 5 pony's/paarden die wij hebben komen van de paardenmarkt Lachen

Denk dat je gewoon op de paardenmartk op zoek moet gaan naar de mooie gezonde dieren, en geloof me die staan er heus wel! Wij hebben ook nog wel contact met de fokkers van 2 van onze pony's, hele eerlijke leuke mensen Ja Hebben ook nooit problemen gehad met ze, en hadden geen verborgen gebreken!

Er zijn zeker, slechte handelaren en pony's/paarden die er niet gezond uit zien, maar ook zekere eerlijke mensen met nette paarden en pony's. Tis dus een kwestie van goed zoeken en kijken !

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:44

Eponastable schreef:
Laat ze eens een buigproef doen ter plaatse dat is niet zo moeilijk, dan kan je zien of ze daar op manken...
Hmm wat nog, kijken of de tanden met de leeftijd overeenkomen (ongeveer) indien volwassen paard.

Buigproef moet je wel weten hoe je deze moet uitvoeren. Als ze deze niet goed doen heb je er weinig aan.
Iemand meenemen die er verstand van heeft. Verder heb ik geen ervaring met de markt. Ik koop zelf eigenlijk liever een paard bij een particulier of goede stal. En ik laat er dan een dierenarts naar kijken als het paard me wel wat lijkt. Als je een paard op een markt koopt kun je er volgens mij niet meer mee terug. Maar ik weet wel dat je er ook geluk mee kan hebben, iemand die ik ken had er ook twee paarden vandaan, waren hele leuke paardjes hoor. Maar deze heeft een manege dus kan het risico nemen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:46

sarosxx schreef:
Eponastable schreef:

Buigproef moet je wel weten hoe je deze moet uitvoeren. Als ze deze niet goed doen heb je er weinig aan.
Iemand meenemen die er verstand van heeft. Verder heb ik geen ervaring met de markt. Ik koop zelf eigenlijk liever een paard bij een particulier of goede stal. En ik laat er dan een dierenarts naar kijken als het paard me wel wat lijkt. Als je een paard op een markt koopt kun je er volgens mij niet meer mee terug. Maar ik weet wel dat je er ook geluk mee kan hebben, iemand die ik ken had er ook twee paarden vandaan, waren hele leuke paardjes hoor. Maar deze heeft een manege dus kan het risico nemen.

Is idd niet ingewikkeld als je het goed uitvoert Knipoog
TS: misschien overleggen met de handelaar of je het paard thuis eerst mag keuren ofzo? weet niet of iemand dit doet?
Succes alvast... is best wel leuk die markten aflopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:48

Dan moet de handelaar wel toestaan dat je een buigproef uitvoert. je kunt een paard er ook mee vernielen. Stel dat ik een paard te koop zou hebben, dan is de enige die een buigproef mag doen de dierenarts. Trouwens een buigproef biedt verder ook geen garantie.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:49

ga er zo vroeg mogelijk heen,dan staan er nog veel goede tussen,als je laat gaat heb je kans dat ze al weg zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:49

Ik denk dat ik eerder een veulen of jaarling op de markt zou kopen als een volwassen dier. Laat ook de chip even nakijken of die overeenkomt met de papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:50

Precies, de meeste goede paarden veranderen snel van eigenaar als de markt nog maar net is begonnen. Als je echt een knap paard wilt, moet je er toch echt voor zes uur zijn.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:51

Ik zou dus nooit iemand anders dan een dierenarts een buigproef laten uitvoeren. Als je het verkeerd doet, kun je er een paard goed kapot mee maken. Een buigproef geeft tenminste enige garantie van de staat van het paard op het moment van de proef.

Neem iemand mee die er heel veel verstand van heeft. En een grote dosis geluk. Ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden bij een markthandelaar zijn om een paard te laten keuren voordat je hem definitief koopt (volgens mij zijn die mogelijkheden er niet), maar stuur daar wel op aan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:54

Trouwens, lijkt meniet dat dit bij Rijtechnische discussie hoort, maar meer bij PP ofzo. Ik tem.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:55

Ik heb ook een merrie die als veulen van de markt komt. Afstamming onbekend. Het is een toppertje. Ze is nu 8 jaar, loopt bijna M dressuur. Het is een schat in omgang.
H et is een en blijft een gok. Een paard kan ook gedrogeerd zijn of pijnstillers hebben gehad. Keuringen door een leek zoals een buigproef kan je geen enkele betrouwbaarheid aan geven. Dus dat zou ik nooit doen. Voor hetzelfde geld wordt het paard kreupel gebogen terwijl ie goed is.
Maar ja als je van te voren weet dat er een risico is, kan je zelf weten of je het doet.
Je geeft aan dat je of een recreatiepaard een veulen of een jaarling wilt. Dat zijn nogal uit elkaar liggende soorten. Mijn advies is, denk goed na waar je het paard voor wilt aanschaffen en wat jij het paard te bieden hebt.
Verder gun ik een paard van de markt echt een fijne baas toe, dus dan zou ik zeggen kopen!!

Veel plezier dinsdag en succes!!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:06

suleilitha schreef:
Dan moet de handelaar wel toestaan dat je een buigproef uitvoert. je kunt een paard er ook mee vernielen. Stel dat ik een paard te koop zou hebben, dan is de enige die een buigproef mag doen de dierenarts. Trouwens een buigproef biedt verder ook geen garantie.

Juist, dat bedoel ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:11

een volwassen paard zou ik nooit op de markt kopen of het moet bij bekende handelaar zijn (als je al bij een handelaar zou willen kopen, ik liever niet)

Een veulen zou ik wel durven. Heb ik ook eens gedaan en ben daar Z dressuur mee geworden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:22

Ik heb een jaarling op de markt gekocht, heb hem nu 8 maanden en is echt een lieverd.
Hij zag er niet echt goed uit had een grote bult/wond iets hoger dan zijn oog, bijtwonden en behoorlijk mager, maar heb toch de gok genomen.
Nu is hij helemaal opgeknapt en is echt de liefste van de 4 kan er alles mee doen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:28

ik heb eerst een 4 jarige nrps met super papieren op de markt gekocht Pling denk dat die man (was een particulier die hier 10 km verderop woonde Knipoog ) echt niet wist wat ie in huis had... heb nooit wat verkeerds kunnen vinden aan het beest...

je kunt echt leuke beestjes vinden op de markt zolang je maar oppast...
goed kijken of de chip klopt.
algemene gezondheid
geen afwijkende beenstanden/tandstanden
en dan moet ie ook nog redelijk kunnen lopen Knipoog

wel vind ik dat je als particulier ontzettend op moet passen op de markt! kun je goed mensen "lezen" is dat een groot voordeel want anders beflikkeren ze je waar je bijstaat Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:16

Afbeelding
Ook ooit gescoord in Zuidlaren, ook nog voor een habbekrats. Niemand wilde deze, vanwege het vele wit. Wat hebben we er jaren achtereen een best paard aan gehad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:01

Van de markt kun je prima een leuk paard kopen, ik zou alleen niet voor een beleerd paard gaan omdat ik al teveel verhalen heb gehoord over paarden die beleerd zouden zijn en wat later toch vaak groen of verprutst bleek. Dat heb ik zelf ook ervaren met een 5 jarige die ik gekocht heb op de markt.

Als je een onbeleerd paard wilt, 3 jaar of jonger denk ik dat je er prima terecht kunt, mits je let op een paar dingen;

Controleer of de papieren kloppen, dwz; kijk nauwkeurig of de aftekeningen kloppen, hier wordt vaker mee gesjoemeld dan je denkt.
Benen goed controleren op verdikkingen, wonden of warme plekken, ook onder bandage's!
Manen en staart goed controleren op schurft of exzeem.
Goed de tanden controleren, ook ivm de leeftijd.

Verder, tjah, er lopen idd mensen rond die niet weten wat ze hebben, je moet ze alleen net vinden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:06

Heb ook een shetje van de zuidlaren. Geweldige ponie ben super wijs met hem. Hij was vier maand toen ik hem kocht.
Je moet idd opletten en goed kijken wat je koopt. Hierboven wordt alles wel al genoemd dus zal ik niet in herhaling vallen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 15:39

we gaan 6 uur weg sochtends dus zijn er half 7 ong dus lekker vroeg idd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:46

Neem je wel een absolute paardenkenner mee?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:52

Succes met zoeken.
Ik wou ook maar ik heb weer geen vervoer.
Wij wilde gaan kijken voor een shet monster Haha!
Maar ja volgende keer maar weer.