Thiedemann

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ginasansjo

Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:28

Hallo allemaal,

Ik zou jullie op de hoogte van mijn vorderingen met de thiedemannteugel. De 1ste 2 dagen vond ik het een regelrechte ramp. Heel veel verweer van mijn paard dus veel druk. Nu weer 3 dagen verder vind ik hem helemaal geweldig. Rijd slechts 5 minuten met de thiedemann en doe hem dan gelijk helemaal los zodat hij ook niet maar een beetje kan werken. Gaat harstikke goed. Mijn paard geeft fatsoenlijk na zonder de onderhals te gebruiken. Super !!! Iedereen dit hetzelfde probleem heeft als mij raad ik dit aan. Is toch maar een tijdelijke oplossing voor diegene die ook niet zo van de hulpteugels zijn. Even doorzetten maar het resultaat is uitstekend.

Nano05

Re: Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:40

Ik deel je niet je mening om te zeggen dat je dat iedereen aan kan raden. Heel veel ruiters grijpen veel te snel naar een hulpteugel zonder eerst naar zijn eigen fouten te kijken of om te kijken of het paard medisch iets mankeerd. Zolang je er mee om kan gaan, en de rest hebt uitgesloten en het niet als de oplossing ziet, dan ben ik het me je eens. Maar in mijn ogen zijn er maar weinig die hiervoor in aanmerking komen, helaas denken de meesten hier anders over.

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:58

Ben ik met je eens. Je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent voordat je uberhaupt een hulpteugel gebruikt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:00

Ik ben het zowel met Myakie eens als met jou. Ik heb ook een tijdje met tiedeman gereden en nu loopt die van mij super. Maar het kan wanneer en ruiter er niet deskundig genoeg voor is ook nadelig werken natuurlijk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:42

ginasansjo schreef:
Hallo allemaal,

Ik zou jullie op de hoogte van mijn vorderingen met de thiedemannteugel. De 1ste 2 dagen vond ik het een regelrechte ramp. Heel veel verweer van mijn paard dus veel druk.

Als ik alleen al die zin lees, krijg ik kippevel!!
Er zijn ook andere manieren, dit is gewoon je paard vastzetten en wachten tot ie moe is en de hoop opgeeft.
Ik durf te wedden dat als jij gericht traint zonder hulpteugels en je paard rechtricht, (ik meen dat je in het andere topic aangaf dat je paard op links vastzat?) dat je paard dan zelf nageeft en ontspant. Nu wordt je paard feitelijk gedwongen.
Het ontspannen aan de teugel gaan hoort zonder verweer van je paard te gaan, harmonie gaat zonder geweld Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:24

[RT-P] > [VVDD]

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:06

Je kunt in mijn ogen in iedergeval beter een thiedemann gebruiken dan een slof. En hoe banketstaaf het ook klikt bij sommige paarden is het nodig om eens wat meer druk te zetten. Een thiedemann laat tenmiste los als het paard ook los laat en bij een slof laat de ruiter meestal niet op tijd los.

Ik heb een paard gereden dat totaal geen druk verdroeg op het bit. Niet omdat ze fysiek ergens last van had (alles medisch door laten lichten wat maar kon) maar zat echt tussen dr oren. Het enige wat ze nog deed terwijl je been gaf / nageeflijkheid vroeg en zelfs met het rechtrichten was kop dr uit trekken, zette je door als ruiter zijnde ging ze stijl omhoog en dan niet een keer maar echt blijven stijgeren vaak tegen het achterover slaan aan.
Ben geen voorstander van hulpteugels, maar hier moest echt een eind aan komen. heb toen voor de thiedeman gekozen. Eerste paar dagen zelfde verhaal als TS heel veel verzet. Uiteindelijk had ze door dat het verzet niet hielp en nu is het paard super fijn in de mond en zeer gemakkelijk te rijden zonder enige hulpteugel.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:49

maykie schreef:
Ik deel je niet je mening om te zeggen dat je dat iedereen aan kan raden. Heel veel ruiters grijpen veel te snel naar een hulpteugel zonder eerst naar zijn eigen fouten te kijken of om te kijken of het paard medisch iets mankeerd.

idd het blijft een hulpmiddel..
wel leuk dat je bij jou toch vorderingen ziet...
als het goed blijft gaan, zou je het later misschien kunnen afbouwen..
Dat heb ik ook gedaan bij mijn E-pony...
Later reed ik ook zonder & ging alles super Haha!
succes!

ginasansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:47

Ik gebruik hem inmiddels al niet meer. Is niet meer nodig.