Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:51

Eeuwenlang al leeft het paard, net als de hond en de kat, pal naast de mens. Wereldwijd, in verschillende samenlevingen en culturen.
Ooit was het paard een vervoermiddel, een strijdros in tijden van oorlogen en een belangrijke voedingsbron in tijden van honger, immers, je kon het dier in tijden van nood doden en opeten en hield er ook nog een beste jas aan over.
Sinds jaar en dag is in onze samenleving het paard niet voor iedereen weggelegd. Het kost immers bakken vol geld. Stal, toebehoren, hoefsmid, enzovoort. (hierover later meer, bij het fenomeen NH is dit allemaal niet nodig en men bespaart natuurlijk vele euro's, hoe hollandser kan het?)

In de jaren vijftig werden de paarden meer en meer overbodig door de toenemende landbouwmechanistatie en in ons land steeg, met de toenemende welvaart toen de crisisjaren voorbij waren, de vraag naar rijpaarden.
Menig boerenzoon/boerendochter trad toe tot de oprukkende landelijke rijverenigingen. Carrousselrijden, springen, meerijden in de optocht tijdens menig dorpsfeest. Gelderse vossen met ramshoofden, Friezen, Groningers, hitten, die door de week nog licht boerenwerk deden, met ruiters in witte ballonbroeken in het zadel. Een zwart petje op het hoofd (de voorloper van de cap)
De wedstrijdsport was uitgevonden voor de landelijke ruiter en de Federatie werd een feit.

En de paarden vonden het wel best. 's Nachts op stal, op tijd nieuwe schoenen, en op vrije dagen in de wei. De ruif vol hooi en een veekoek of suikerbiet als aanvulling op het rantsoen.

In de tijd dat ik pas kwam kijken was je trots op je vilten shabrak, je Stubben veelzijdigheidszadel en hoofdstel met lage neusriem. Shabrak te verkrijgen in grijs, zadel in hoofdstel in bruin, bruin en.... bruin. Op paardliefs rug tien kilometer heen naar de les en tien kilometer terug, en dat elke week. Bij slecht weer mocht paardlief in een veewagen achter de tractor. Op wedstrijd, net zo. Was het binnen een straal van tien kilometer, dan had het paard zijn warming up er al op zitten als je ter plekke kwam.
Hoefijzers waren binnen vijf weken flinterdun van al die afstanden.
De ijzers versleten, de jaren verstreken, het paard werd oud maar kwam na al die jaren nog elke keer met oren vooruit en geheven hoofd bij de vrouw. Ze was nog goed genoeg als recreatiepaard en om te helpen met veedrijven.
Midden twintig was ze toen ze op een ochtend niet meer naar de wei ging. Ze was dood. Altijd haar werk gedaan, nooit iets gemankeerd. Altijd goede verzorging gehad. Buikje vol ruwvoer en haver, ze was modern en ging met de tijd mee. Brok at ze ook graag, de oude dame en ze vond het maar wat fijn, toen ze in haar nadagen haar oude jute dek mocht inruilen voor een comfortabele New Zealand deken.

Toen ik als herintredend ruiter terug kwam, dacht ik dat het aan mij lag. Ik beleerde mijn (toen nog) hengst van drie jaar. We bouwden een stal en hij kreeg zijn box van 4x4. We legden een paddock aan, ik kocht een goed zadel voor hem, geen vilt of jutezak eronder maar een mooi shabrak. Hij werd voorzien van een dubbelgebroken argentaan bitje, in een mooi hoofdstel gegespt. Ik kocht nog wat dekens voor hem om zijn garderobe compleet te maken.
Hij heeft een herenleven, geen 20 km lopen voor een dressuurlesje. Overdag buiten, en hij is al mee geweest achter de koeien. Net als zijn voorganger krijgt hij veel ruwvoer, aangevuld met wat krachtvoer. Van april tot oktober ijzers onder. Hij gaat met me mee het bos in, loopt inmiddels L met winst en is een blije kerel.

Tja, en dan ontdek je Bokt. Wát een desillusie! Clown
Een box heet tegenwoordig een gevangenis, een bit is een dwangmiddel, bitloos is de hype! Zadel goed passend? Tja dat geld had je wel in de sloot kunnen gooien, wie rijdt er nou nog met een passend boomzadel! Een zadelboom valt nog net niet onder dierenmishandeling! Een bit, hoe bedenk je het. (en dan verbaas ik me weer over de gretigheid, waarmee mijn paard het in de mond neemt)
En dan de hoefsmid. Wie dat vak uitoefent, moet onder de Guillottine door. Hoofd a.u.b. bij de achterdeur inleveren of in de daarvoor bedoelde bakken deponeren.
Ik heb bakken vol geld voor niks uitgegeven. Dekken, box, hij heeft al diverse paren hoefijzers versleten. Krachtvoer, paddock. Een paard heeft immers alleen maar een wildernis nodig waarin je hem los laat en verder niks. Hoeven werk je zelf bij na een dag onderwijs, want dat is het goedkoopst en gemakkelijkst.
Samenvattend, ik doe het helemaal verkeerd.

Ik heb internet, auto, telefoon, magnetron, en paarden. Wij hebben zelf het paard gedomesticeerd en zelf zijn we mee-geëvolueerd. We leven zelf ook niet meer in holen in de grond, met een berenvel om ons heengeslagen. De honden en paarden zijn met ons mee-geëvolueerd.

En dan lees je al die verhalen die "natural" heten. Goddank heb ik een dikke huid en al lezend ben ik er vrij snel achtergekomen dat NH een manier van verkeerde zuinigheid is. Verder handelen de aanhangers van deze hype erg tegenstrijdig. Dwars tegen de natuur in. Ze leven in een huis voorzien van alle gemakken, dak boven het hoofd, schoenen aan de voeten, ja zelfs internet ontbreekt niet en ook zij rijden in auto's die hun trailers voortsleuren met paard erin. Maar zij hebben niet al die investeringen gedaan die een traditioneel paardenhouder/ruiter doet. Geen duur zadel, bit, stal, smid, enz. enz. Wel paarden hebben maar dan zo low-budget mogelijk. Het mag niks kosten, dat is wel gebleken....... triest voor het gedomesticeerde paard, wat andere behoeften heeft dan het paard ver voor de Middeleeuwen.

Van de drie trouwste vrienden van de mens is de kat het meest " natural" gebleven. Misschien is het het overwegen waard om uw paarden gewoon los te laten in een natuurgebied en een kat aan te schaffen.

Het is namelijk zo dat wij, de mens, ooit de eerste paarden hebben getemd en zijn er mee gaan fokken naar onze eigen behoeftes.
Het paard, ooit een grazer die niet werd bereden, maar slechts leeuwenvoer was.
Ben je echt natural, ga dan echt nooit meer op een paard zitten, want daar waren ze niet voor gemaakt, in hun oervorm. Je kunt het dier zowiezo beter wegdoen want die kan het leven zoals jij dat wilt, op de lange duur niet aan......... En als je dan toch bezig bent, trek een berenvel aan, gooi je pinpas en mobiel weg, graaf een gat in de grond en ga daar leven, alvorens je je paard aan al die ontberingen bloot stelt. Je paard kan er net als jij, niet meer tegen, maar wees dan zelf zo flink!

Dames en heren, ook dit is evolutie!

Speedster

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:56

Hoewel grappig geschreven, vind ik dit erg kort-door-de-bocht en getuigen van het feit dat er op bokt erg slecht gelezen wordt en mensen zich snel aangevallen voelen... Jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:57

Wie is kort door de bocht, wat is kort door de bocht?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:01

Wat een geweldig verhaal, meid, kun je dit niet plaatsen in de Bit of De Hoefslag of i.d.? Haha!

Misschien zijn er vele doorgewinterde paardentraditionals die zich in je verhaal herkennen!

Als ik mijn opa sprak of mijn neef nu (beide echte paardenkerels) dan hoor ik ze nog piepen over het wel een wee der moderne paardenhouderij.
Neeflief is er nog, fokt en rijdt al jaren, houdt de paarden very basic en geloof mij- zijn paarden doen het echt super!
Hij heeft groot gelijk.

Wat werkt, dat moet je behouden! Cool

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:02

In de ogen van een ander ben je doorgaans verkeerd bezig, en nu op paardengebied wordt je opeens op je ziel getrapt Ach gut . De wereld is hard, keihard. Wen er maar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:03

Nou, Detour, ik heb echt zitten overwegen om het nog een beetje bij te schaven en wie weet ergens naartoe te sturen voor publicatiedoeleinden. Je kunt inderdaad spreken van doorgewinterde traditionals.
Ik wilde even een beeld schetsen van de landelijke ruitersport vijftig jaar terug, verweven met wat andere tijdsgeesten.
Leuk dat je je neef en je opa er even bijhaalt! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:05

opala schreef:
In de ogen van een ander ben je doorgaans verkeerd bezig, en nu op paardengebied wordt je opeens op je ziel getrapt Ach gut . De wereld is hard, keihard. Wen er maar aan.

Ik weiger er aan te wennen omdat ik op paardengebied slechts op mijn ziel wordt getrapt door mensen die vooral handelen vanuit onkunde en zuinigheid. Bovendien is hun beperkte kennis nergens op gestaafd omdat de meerderheid onder de NH-bevolking nog maar luttele jaren in de paarden zit en de gevolgen van NH op lange termijn nog niet bekend zijn.

Tot slot Opala, de wereld is hard, maar ik ben harder! Koe Koe

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:06

werkelijk waar prachtig geschreven!
kan alleen maar ja en amen zeggen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:09

suleilitha schreef:
Nou, Detour, ik heb echt zitten overwegen om het nog een beetje bij te schaven en wie weet ergens naartoe te sturen voor publicatiedoeleinden. Je kunt inderdaad spreken van doorgewinterde traditionals.
Ik wilde even een beeld schetsen van de landelijke ruitersport vijftig jaar terug, verweven met wat andere tijdsgeesten.
Leuk dat je je neef en je opa er even bijhaalt! Knipoog

Hoop niet dat jij je nu oud voelt.. Ach gut Knipoog

Vind het gewoon een mooi verhaal en voel me als bokker niet aangevallen Knipoog , sterker nog, het haalt een stukje melancholie naar boven,(tsjonge ik klinkt al als 75) Clown

Opala, take it easy, zij beschrijft haar ervaringen en stelt zich kwetsbaar op daar mee, zullen we elkaar in elkaars waarde laten?.. Pling Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 06-10-08 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:09

Lachen ik had ook nog zo'n vilten sjabrakje! Met leren accenten onderaan! Koe
Ik vind het mooi geschreven en ja, ik herken mijn "geschiedenis in de paarden" er ook in.
Ben trouwens benieuwd of onze selectief lezende Oplala zelf ook uit die periode stamt, want op de 1 of andere manier heb ik het idee dat zij die periode nog niet in de paarden zat klopt dat?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:11

suleilitha schreef:
Tot slot Opala, de wereld is hard, maar ik ben harder! Koe Koe

Wees maar hard tegen ons, beter dat dan dat je je afreageert op je paard Sigaar

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:12

suleilitha schreef:
Samenvattend, ik doe het helemaal verkeerd.

Ik lees je stukje en ben voornamelijk verbaasd over het feit dat jij je blijkbaar persoonlijk aangevallen voelt door wat hier op bokt NH genoemd wordt. Verder vind ik het opmerkelijk zwart-wit, en vol halve waarheden en eigen aannames.
Ja, 't is een hype, het naturalgebeuren, helemaal mee eens, maar als je daar niet aan mee wil doen kan je daar best omheen.
Er is daarlangs ook een berg kennis bij gekomen de laatste 20 jaar, en daar kan je niet omheen. Of wel, maar dan -vind ik- dat terecht mag gezegd worden dat je verkeerd bezig bent.
Ongetwijfeld nog maar eens een topic wat bladzijdes vol heen en weer vitten gaat vullen en op een eigen manier gaat bijdragen aan het 'desillusionerend' effect van Bokt.

Speedster

suleilitha schreef:
Wie is kort door de bocht, wat is kort door de bocht?

Jouw interpretatie van de "natural" beweegredenen en motivatie om sommige dingen op een bepaalde manier te doen (daarmee een grote groep mensen over één kam scherend). Hoewel er inderdaad termen als "gevangenis" gebruikt worden op bokt (waar ik overigens ook niet blij van wordt, zo'n zwart-wit uitdrukking), ben ik nog steeds op zoek naar al die naturals die uit zuinigheid voor hun aanpak gekozen hebben. Het ligt allemaal vaak wat genuanceerder dan dat je hier roept. Dit soort topics neemt i.m.o. de mogelijkheid tot een normale, gezonde discussie, waarin ruimte bestaat voor het standpunt van een ander, grotendeels weg.

detour

Nou, haar paard heeft het dus modern goed, opala, dus ik denk dat het dier nu mt een I -pod op zit in de wei, potje te Nintendoen... Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:13

Ik lees ergens het kernwoord "herintredend".. mag ik daar de conclusie aan verbinden dat je geen grietje van 13/14 meer bent?
Als die conclusie juist is, mag ik dan óók concluderen dat je, wellicht al op gevorderde leeftijd, misschien toch nog 's moet leren gewoon je eigen gang te gaan, je niet druk te maken over wat naturals of traditionelen van je vinden? Of je nu aanhanger van het één of van 't ander bent, aan beide zijden valt van elkaar te leren.
Grow up, zou ik zeggen dan kunnen dit soort nutteloze schrijfsels achterwege blijven Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:13

Wat een briljant stuk!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:14

een leuk en goed geschreven stukje!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:15

detour schreef:
Nou, haar paard heeft het dus modern goed, opala, dus ik denk dat het dier nu mt een I -pod op zit in de wei, potje te Nintendoen... Knipoog

Een moderne weideondeugd Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:15

Jannepauli schreef:
Ik lees ergens het kernwoord "herintredend".. mag ik daar de conclusie aan verbinden dat je geen grietje van 13/14 meer bent?
Als die conclusie juist is, mag ik dan óók concluderen dat je, wellicht al op gevorderde leeftijd, misschien toch nog 's moet leren gewoon je eigen gang te gaan, je niet druk te maken over wat naturals of traditionelen van je vinden? Of je nu aanhanger van het één of van 't ander bent, aan beide zijden valt van elkaar te leren.
Grow up, zou ik zeggen dan kunnen dit soort nutteloze schrijfsels achterwege blijven Lachen

Hoezo nutteloos? Pling

Wat is er zo negatief aan? is stukkie geschiedenis, levensverhaal en visie, zie het probleem niet zo. Bloos

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:16

nutteloze schrijfsels ..ik zie het als een stukje prachtig verwoord en geschreven recht uit het hard geschiedenis, en voor meerdere denk ik
(voor mij wel) heel herkenbaar

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:21

Kymalin schreef:
Lachen ik had ook nog zo'n vilten sjabrakje! Met leren accenten onderaan! Koe

Ja, die had ik vroeger ook en ze gingen super lang mee en bleven goed in model.

Goed geschreven stuk. Slim

(en kijkt ondertussen naar haar niet zo natural gebleven kat: lang uit liggend op de warme printer naast mijn computer. Vangt nog elke dag muizen, maar eet toch liever Whiskas).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:21

Tsssst, als je dan een keer iets schrijft wat recht uit je paardenhart komt, dan wordt het als nutteloos afgedaan.... Knipoog en dat is dus weer Bokt.
Verder ga ik dus wel degelijk mijn eigen gang. Ik schroom niet om ergens neer te zetten dat ik wel eens een twenter beleer, doe mijn eigen ding en heb het al jaren zo gedaan.
Het heikele punt is dus, dat dat nu opeens allemaal zoooooo verschrikkelijk " vaut" is, begrijpen jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:22

Overigens wil ik alle lezers die wel met een stukje inlevingsvermogen reageren, hartelijk danken Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:27

Nutteloos, omdat het niks toevoegt. Bokt staat vol met dit gezeur. Vóórstanders, tegenstanders.
Als iedereen nu eens gewoon positief en met respect naar elkaar ging kijken, luisteren en leren, dan schoot het nog 's op.
En, als je dat niet kunt opbrengen, wordt dan gewoon volwassen en ga je eigen gang zonder je druk te maken over wat een ander van je vindt.

Oh, en Suleilitha, mijn inlevingsvermogen bewaar ik voor betere zaken, paarden bijvoorbeeld!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:28

suleilitha schreef:
Tsssst, als je dan een keer iets schrijft wat recht uit je paardenhart komt, dan wordt het als nutteloos afgedaan.... Knipoog en dat is dus weer Bokt.
Verder ga ik dus wel degelijk mijn eigen gang. Ik schroom niet om ergens neer te zetten dat ik wel eens een twenter beleer, doe mijn eigen ding en heb het al jaren zo gedaan.
Het heikele punt is dus, dat dat nu opeens allemaal zoooooo verschrikkelijk " vaut" is, begrijpen jullie?

vaut Clown