Maneges die paarden weg doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

calippolover

Maneges die paarden weg doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:16

Hoi allemaal,

Ik vind het vaak zo jammer dat maneges pony's weg doen.
Omdat ze dan niks meer aan die paarden/pony's hebben. Huilen
Ik kan ook wel snappen dat de maneges geld moeten verdienen, maar toch het blijft jammer.
Wat vinden jullie ervan dat maneges paarden of pony's weg doen?

Barst los!

Gr.

Anoniem

Re: Maneges die paarden weg doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:20

Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij. Lachen Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:20

Juul schreef:
Als er bij ons een paard of pony verkocht wordt aan een nieuwe eigenaar ben ik altijd blij. Lachen Beter een eigen baasje dan een manegeleven.. Alleen als ze naar handelaren of erger gaan, tja, dan niet..

Dankje voor je Reactie!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:21

Tsja, hier gaan paarden wel eens naar het 'buitenland'
oftewel, de slacht.. Dat is niet zo leuk vind ik, maarja wat is is zo,,

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:23

Als je als bedrijf niets meer aan je dieren hebt, tja dan moeten ze weg. Heb ook wel eens gebaald dat een paard verkocht werd, maar tevens was ik blij dat hij een nieuwe eigenaar had en niet telkens meer van ruiter hoefde te wisselen Lachen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:25

Ja, ik vind het ook wel jammer, maar bij ons doen ze gelukkig niet zo heel snel een paard weg, zoals nu was er zo'n kleine pony die altijd in de beginnerlessen mee reed, en hij ha dan zo'n trucje ineens omte draaien, als die beginners vallen er dan af, maar die is nu voor een poosje verhuurt aan iemand die niet zo groot is en goed kan rijden, kijken of hij het dan af kan leren:) wel beter voor die pony:)

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:26

Thats_Me schreef:
Als je als bedrijf niets meer aan je dieren hebt, tja dan moeten ze weg. Heb ook wel eens gebaald dat een paard verkocht werd, maar tevens was ik blij dat hij een nieuwe eigenaar had en niet telkens meer van ruiter hoefde te wisselen Lachen

Jaa jullie hebben helemaal gelijk.
Maar ik mis die kimber zo van de manege,
Het was nl. zo leuk paardje Ach gut

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:29

Mijn paardje komt ook van een manege.
Hij kan nu wel meer paard zijn, dus dat is wel fijn voor hem.
En hij is daar ook zeker niet weggedaan omdat ze er niks meer aan hadden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:35

Als het verkocht wordt aan een persoon als privépaard, dan vind ik dat altijd leuk en fijn, want dan krijgt het een beter en leuker leven.

Maar er gaan er ook weg voor de dood, alleen als daar wat mee is, want oude manegeponys en of paarden worden gewoon met pensioen gestuurd en als het echt niet meer gaat, dat hij/zij niet meer wil terwijl het al met pensioen is, dan wordt er rustig ingeslapen, maar er zijn er ook die en naar de slacht gaat, gewoon omdat er geen plek is, dan gaat het vooral om hele grote paarden, omdat niemand het hebben wil als eigen paard en er snel nieuw paard ervoor in de plaats moet komen, want een manege moet gewoon door blijven draaien, en om te voorkomen dat paarden en of pony's steeds extra diensten moeten lopen, om het tekort aan te vullen, dan lopen ze 4 tot 5 uren op een dag in de les en dat is ook niet leuk, dus het verschilt van moment tot moment, maar ze doen het heel humaan, altijd op afspraak en het gaat er vriendelijk aan toe en snel, paard heeft het niet eens door.

Helaas, het is hard maar zo gaan die dingen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:35

de paarden van onze manege gaan naar een rusthuis en de pony's naar verschillende weides als gezelschap
ik weet dat zeker omdat er regelmatig foto's van ze komen en op de site van het rusthuis staat een soort dagboek.

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:44

Ik vond het altijd jammer als een van de manege paarden weg gingen. Ik weet dat de paarden die ziek of zoveel pijn hebben aan een blessure naar de slacht gingen (echt pas als de DA niet verder kon behandelen.) Paarden die te oud voor het manege werk waren, werden vaak aan liefhebbers verkocht. Ik hoorde laatst een verhaal van mijn bijrijdster waar zij op ponykamp ging vroeger werden de pony's en paarden die te oud werden weggegeven aan bekende van hun. Ook een mooie oplossing

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:00

Maakt mij eerlijk gezegt niet veel uit.
Paarden hebben veel meer aan een vaste eigenaar dan 500 kindjes die erop hobbelen

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:08

Jaa maar het nare vind ik altijd.
Wat gaat er in die hoofdjes om?
Vinden zij dit werk wel leuk?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:10

Juul schreef:

Inderdaad! Bij een eigen baasje hebben ze het altijd beter Lachen!

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:14

Meestal ga ik naa het rijden de manegepony waar op ik dat moment heb gereden heel erg verwennen.
Met een poetsbeurt ( als ze heel erg hebben gezweet even afspuiten ) en natuurlijk lekkere hapjes o.a. : Brood, snoepjes, heel soms een suikerklontje ( niet goed voor de tanden I kNow!)
Maarjaa om het leven van die ponies een stuk aangenamer te maken doe ik dit.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:15

brego2003 schreef:
Ik vond het altijd jammer als een van de manege paarden weg gingen. Ik weet dat de paarden die ziek of zoveel pijn hebben aan een blessure naar de slacht gingen (echt pas als de DA niet verder kon behandelen.) Paarden die te oud voor het manege werk waren, werden vaak aan liefhebbers verkocht. Ik hoorde laatst een verhaal van mijn bijrijdster waar zij op ponykamp ging vroeger werden de pony's en paarden die te oud werden weggegeven aan bekende van hun. Ook een mooie oplossing

Jaa ik vind het ook altijd zo jammer maarjaa.
Bij iemand anders hebben ze het natuurlijk veel beter.
En dan heb je ook nog eigenaren die alleen naar het geld kijken.
Heel erg vervelend!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:19

Voor heel vee paarden is het leven als "privépaard" veel beter dan het leven als manegepaard.
Een van de paarden in mijn profiel is ook gekomen als manegepaard en na een maand of 5 is hij verkocht aan de huidige eigenaar.

Ik merk zelf het verschil heel erg: Van het gesloten paard dat achter in zijn stal stond en in de les sjokkend zijn rondjes liep naar een energiek paard, dat echt een karakter laat zien.

Paarden die hier 'naar de kermis' gaan, die kwakkelen echt met hun gezondheid. Meestal kan er niets meer aan gedaan worden.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:23

upendo schreef:
Voor heel vee paarden is het leven als "privépaard" veel beter dan het leven als manegepaard.
Een van de paarden in mijn profiel is ook gekomen als manegepaard en na een maand of 5 is hij verkocht aan de huidige eigenaar.

Ik merk zelf het verschil heel erg: Van het gesloten paard dat achter in zijn stal stond en in de les sjokkend zijn rondjes liep naar een energiek paard, dat echt een karakter laat zien.

Paarden die hier 'naar de kermis' gaan, die kwakkelen echt met hun gezondheid. Meestal kan er niets meer aan gedaan worden.

Jaa ik rijd nog wel eens regelmatig op '' Boerderij '' Pony's.
Ik kan merken dat die heel anders zijn dan manegepony's
Kwa karakter & kwaa rijden.
Ik stel me dus voor: Die manege pony's zijn gewoon niks anders gewend.
Egt Zonde!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:29

Een manege blijft een ondernemersbedrijf. Als het paard zijn werk niet (goed) doet, tja. Heel jammr natuurlijk. Het blijven dan mee-eters. Harde realiteit.
Er zijn ook particulieren die hun paard verkopen omdat het niet meer werkt tussen ruiter en paard. Kan gebeuren. Zolang het dier goed maar goed terecht komt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:39

OPG --> MA.

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:40

Maya schreef:
OPG --> MA.

Srry Vork

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:35

Bij ons worden bijna geen paarden of pony's verkocht, de meesten gaan als ze te oud/ziek zijn naar het Olde Manegepeerd, dat is een soort rusthuis.
Vind ik wel heel goed Lachen als je ziet hoe er met die manegeponys soms wordt omgegaan mogen ze zeker wel van hun oude dagje genieten Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:45

Bij ons gaan heel erg zieke paarden wel eens naar "een leuk boerderijtje in het buitenland, waar ze nooit meer hard hoeven te werken blablabla", klinkt gemeen, maar anders heb je allemaal huilende kinders. En wat is nou het verschil tussen dat boerderijtje en de eeuwig jachtvelden? Je noemt het alleen anders.

Oude paarden kunnen gewoon met pensioen bij ons, ze mogen dan aan de slag in de gehandicapten lessen. Beetje stappen, af en toe een drafje, prima toch?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:53

Chrissy_93 schreef:
Juul schreef:

Inderdaad! Bij een eigen baasje hebben ze het altijd beter Lachen!

Zooo vreselijk niet waar! Als ik kijk naar mijn oude manege, waar de ponies en paarden s'ochtends in groepen een uur los stonden, drie uur per dag lekker afwisselend (springen, zonder zadel, dressuur, recreatie, buitenritten) mochten bewegen, tussendoor gepoetst werden en als er eens een paddock leeg was lekker daarin konden, ze hadden het prima!!
En dan de vergelijking met een pensionstal bij mij in de buurt, waar ze geen wei of paddocks hebben, alleen een binnenbak. Paarden staan 23/7 op stal (als ze mazzel hebben, eigenaars slaan ook wel eens een dagje over), worden gepoetst in 10 minuten, iedere dag dressuurmatig gereden want de eigenaar vind springen niet leuk en is bang buiten. En paard lief word dan ook nog eens in de krul getrokken met een slof en niemand die er wat van zegt want het is HAAR eigen paard.
Natuurlijk is dit een extreme vergelijking, maar zo gaat het wel veel vaker dan je denkt. Zo slecht hebben manege-paarden hetg niet!
En ja, te oud, te 'vervelend' of te kreupel om te werken is gewoonweg goodbye. Dan een andere eigenaar of als het niet anders kan de slacht (humaner dan inslapen vind ik persoonlijk). Begrijp me niet verkeerd, ik vond het vroeger vreselijk als mijn favoriet opeens weg was maar goed een manege moet omzet maken...

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:56

Als er bij ons een manege paard echt op is, dus geen paardwaardig bestaan meer heeft, dan gaat hij naar de graaskampioenschappen in Belgie.
Anders wordt er vaak getracht nog een leuk baasje voor te vinden.
Overigens zijn er van de 40 manege paarden en pony's, maar vier 'echte' manege paarden, meerendeel is voor de handel.