help ik word nog gek van mezelf..!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuedelue

help ik word nog gek van mezelf..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:54

zoals de titel al zegt ik word nog eens gek van mezelf..
ik zit nu als uitwisselingsstudent in amerika. Het bevalt me prima op een van de belangrijkste dingen naa......PAARDEN.
Ik had asl organisatie Taste gekozen, omdat dit de enige organisatie was wat gastgezinnen hadden met paarden. Het zag er allemaal goed uit, je moest vele formulieren invullen zoals bijv. hoe lang je paard reed, wedstrijd ervaring, nivo, of je eigen paard had, of je engels/ western enz. reed en of je iets nieuws wilde uitproberen of je aan je " stijl" wilde vasthouden.
Nou heb ik dus een super leuk gastgezin maar de 2 paarden wat ze hebben zijn ligt uitgedrukt 3x niks. ( eentje is een pony(18) van 1,48 zo blijkbaar western gereden zijn, nou heb ik nie zoveel verstand van western maar het lijkt me logisch dat ook bij western een paard rechtgericht loopt en op de achterhand grotendeels en de basishulpen kent als stap,draf, rechts/links galop enz. dat kan die dus niet) het andere paardje wat we hebben ( 1.60m groot 6 jaar en was alleen maar wat buiten gereden, spieren alleen in onderhals, basis zat er niet in...je wilt rechts okee trek met alle kracht wat je heb aan de rechter teugel en dan gaan we rechts, draven schop een paar keer en dan okee gaan we wat sneller) beide natuurlijk met super scherpe bitjes gereden aangezien ze niet wisten/weten welk bitje zacht of scherp is.
ik ben 1.75 (lange benen) rijd normaal gesproken bijna ieder weekend wedstrijd. Heb een 5 jarige thuis (zelf opgeleid) was ik L1+13 in 4 wedstrijden mee. Met mijn pony die mijn zusje nu rijdt was ik in 2 jaar tijd van niks (was 4 jaar) M + springen en L2 + dressuur. Ik reed een ander jong paardje voor iemand die binnen 3 maanden ook wedstrijd B klaar was. Mijn leven bestond eig. uit school, trainen ( tot ong 22.00u) hw maken en dan slapen, weekend was paarden en nog eens paarden dus van trainen tot wedstrijd dagen enz. en als ik eens geen wedstrijd had moest ik werken.
Ik was dus eig. steeds met iets bezig in de buitenlucht meestal dus paarden rijden,verzorgen en weet ik veel, ik was gewoon vrij kon doen en laten wat ik wou en wilde ik ergens heen pakte je de fiets en je was weg.

nu ben ik dus in amerika. Alles is big. Dus alles moet met de auto, je kan nie zomaar ff hier of daarheen.
Paardjes worden om de dag maar gereden ofja misschien beter gezegd wat gehobbelt, (3 rondjes draven en ze zijn al kletsnat en moe)
We hebben dus gezocht naar een beetje dressuur paard wat ik kon rijden of een springpaardje (aangezien basis dressuur hier ook te pas komt) maar die zijn hier in de regio niet echt te vinden alles bijna western of vrije tijd. Of meteen 15.000 dollar. Je kan niets leasen ofso.
Ik zit dus veel thuis en krijg mijn energie niet echt kwijt. Ik voel me zoo opgesloten. Ik wil rijden..!!
Ik word gewoon knettergek van mezelf...heeft er iemand tips?????

sorry voor het lange verhaal moest het ff kwijt

Solaria_Liz

Re: help ik word nog gek van mezelf..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:33

dat is bagger!!
kan je misschien gaan hardlopen ofzo om je energie kwijt te kunnen? of misschien kan je werken aan de conditie van de paarden die ze daar hebben?

In ieder geval succes daar in het verre Amerika Lachen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:37

waarom ga je niet gewoon lekker aan de slag met dat andere paard? ga je toch lekker de basis erin stoppen en ermee aan het werk?

ik krijg heeel lichtjes het gevoel dat je je ietsje je goed vind om zon paard te rijden?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:43

Maar watje toch... Het is toch een mooie uitdaging om dat paardje van 1.60 te corrigeren en goed te trainen? Daarnaast kan je je gastgezin ook nog eens les geven...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:45

Tsja, als ik het zo lees, dan zou ik toch denken dat hun 2 paarden JUIST een uitdaging voor je zouden moeten kunnen zijn... dus waarom idd niet daarmee aan de slag (met andere bitjes Haha! ) en kijken wat je daar mee kan?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:54

ik zou ook echt zeggen, maak van dat paard je projectje!! kijk hoeveel je hem kan leren, en wie weet wordt het met flink wat tijd en energie erin gestoken nog best een goed paard. Begin gewoon helemaal opnieuw met het inrijden, echt bij de basis, en kijk wat je ervan kunt worden... unieke kans juist toch?

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 23:16

jaa heb er al meteen andere bitjes in gestopt.
maar het probleem is ook nog dat we maar een zadel hebben (springzadel) en de rest alleen western. Aangezien ik en mijn zusje tegelijk rijden is er altijd iemand die zonder moet. En mijn zusje krijgt les maar ja dat meisje wat haar les geeft, heeft dat paardje van 1,60 ingereden. En ze ziet niet eens als je op het verkeerde been licht rijdt of dat een paard op de rechterhand rechter galop moet hebben enz.

tevens ben ik ook begonnen om dat paardje een beetje de basis te leren, maar ik weet niet hoe jullie denken als jullie rijden maar als ik een paardje ga trainen dan moet ik er wel van overtuigd zijn dat het zin heeft om al het werk erin te stoppen, en ik heb hier niet echt het gevoel dat het zoveel nut heeft. Ik zou dan nu voor de tijd dat ik hier ben super veel werk erin stoppen en zodra ik hier weg ben rijdt mijn zusje hem dus iedere keer weer in de les bij dat andere meisje en dan is hij binnen 2 maanden weer als voorheen.
met mijn zusje lesgeven: als je het haar dan uitlegd van je moet op het buiten been licht rijden ( om maar even als voorbeeld te noemen) krijg je meteen van jaa maar A( dat meisje wat haar lesgeeft) zegt dat het niet uitmaakt enz.

En de pony kan ik niet rijden hij is te iel, en dan ik met mijn lange benen is niet zo'n goede combinatie tevens is hij 18.
Ik zal dat paardje ok blijven rijden en er het beste van proberen te maken maar om de dag hoogstens 10 min rijden is echt te weinig voor mij wordt er echt gestoord van. Enja natuurlijk wordt zijn conditie beter,maar langer als 1,5 uur bij de paarden kunnen we niet blijven omdat we met 6 kids zijn en de rest ook zijn hobbies heeft. En de winter komt eraan en we hebben alleen een wei om in te rijden,dus dat zal ook niet zo opschieten als het vriest. En in de regen ofso mogen we niet rijden van mijn moeder.Boos!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:12

Tja, je bent als gast in dat gezin. Dat het allemaal anders is dan je hebt voorgesteld is jammer maar veel anders wordt het niet. Ik zou proberen je zinnen te verzetten en je energie op een andere manier te gebruiken. Misschien dat je in de buurt een andere sport kan proberen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:16

hebben ze geen manege in de buurt waar je misschien je ei kwijt kan

kan me wel voorstellen dat je je erg verveeld zo

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:28

je kan niet iedere dag rijden, maar je kunt ook longeren / grondwerk. Je zegt dat je het zinloos vind om er nu zoveel energie in te stoppen als het over een paar maanden weer verspilt is. Van de andere kant zeg je dat je je energie niet kwijt kunt. Ik zou, ookal kost het enegie wat naar jouw zeggen zinloos is, toch met dat paardje aan de slag gaan. Zo heb je toch wat omhanden en dat paard wordt er, hoe dan ook, zeker beter van als jij weet waarmee je bezig bent.
Anders moet je idd het laten varen en gaan hardlopen / fietsen / skaten / verhalen schrijven / foto's maken / vul de rest maar zelf in Knipoog

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:00

[LZP] --> [PP]

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 00:29

zoals ik al zei, ik ben met dat paardje aan de slag gegaan. Maar om de dag een half uurtje is echt te weinig voor mij. En we kunnen niet vaker/langer gaan aangezien mijn ' ouders' het niet redden mijn 4 broertjes hebben ook hun hobbies.

Ja er zijn maneges in de buurt, helaas allemaal western. :'(
Ik zat vandaag op school en was me weer eens aan het vervelen. omg amerikanen zijn af en toe echt dom. maja toen kwam ik op het idee om misschien eens bij zo'n western manege te gaan kijken, en mij aan te bieden als vrijwilliger ofso. Zo'n beetje stalhulp dus stallen mesten paarden poetsen en weet ik veel.
zo kan ik toch mijn energie kwijt en ben ik ook nog eens met paarden bezig al is het niet rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:21

Kun je niet ergens een zadel lenen , of gewoon een goedkoop wintecje kopen?

Altijd is er wel een oplossing, ik zou het een heerlijke uitdaging vinden om die twee pony's lekker aan het lopen te krijgen. En gezien de conditie slecht is, lekker veel stapoefeningen doen, een uur stappen kost niet veel energie, maar leverd wel langzaamaan meer spierkracht en conditie op.

Ook lekker veel longeren om beestje te leren nageeflijk te lopen.

Vind je nu een beetje verwend overkomen... Bloos

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:16

Hoi watje, ik begrijp je niet helemaal ,je beschrijft je probleem heel erg duidelijk, maar aan de andere kant schrijf je vol trots dat je je 4 jarige paard zelf hebt opgeleid. (persoonlijk begrijp ik niet waarom een 4 jarige zo snel in het L moet zitten met zoveel winstpnt, heeft ze dan nog wel plezier in de dressuur?? Huilen )
Tevens de pony die nu door je zus wordt bereden en er zeker heel veel plezier van heeft. Het is voor haar immers veel gemakkelijker een fijn opgeleide pony te berijden.
Waarom doe je je amerikaanse zusje dat plezier ook niet, je schrijft wel dat ze niet zo serieus (op het goede been lichtrijden e.d.) is.
Maar ik denk dat als je duidelijk uitlegd waarom het wel belangrijk is, ze waarschijnlijk enthousiast gaat worden en meer plezier krijgt in het rijden.
Mij lijkt een 6 jarige nog om te scholen, dus grijp je kans!! Knipoog

Dakotaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:34

Spijtig voor je! Maar je kan ze tog misschien wat conditie/basis bij brengen?

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 21:16

@ crossmonster.
lenen helaas niet, hier rijdt bijna niemand dressur. En ja we zijn op zoek naar een ander dressuurzadel 2de hands maar zoals al gezegd bijna niet te vinden, of als er al eentje was, was het te klein voor hem. Dus zoeken nog door. Verder ik ben echt niet verwend hoor, alles wat ik bereiekn met de paarden zal ik voor moeten werken..het is niet zo ohh mama betaald dit wel even of ohh ik moet een nieuwe broek, papa geeft me geld, of ohh ik wil priveles mama betaald wel. Het is tot nu teo altijd zo geweest dat een goedkope jonge kreeg en hem zelf maar moest opleiden en werken voor mijn lessen enz. Dus ik weet echt wel wat doorzetten en werken is hoor. En met longeren had ik ook al in mijn achterhoofd, maja als studentje met maar 200 dollar op zak voor een maand ( moet er alles van kopen) en het in een studentenvisa niet is toegestaan om te werken. blijft er niet zo veel geld over aan het eind van de maand. Zeker nu ook nog homecoming, thanksgiving,kerstmis, en 2 verjaardagen voor de deur staan, en we gaan on a cruise in de lente die ik tevens zelf moet betalen aangezien het gastgezin dat niet ook nog voor mij kan opbrengen. Dus ik ben wel hard aan het sparen voor een longeersingel en longe en evt in de verre toekomst een pessoateugel maar dat is nog heel ver weg.
@ immetje het is een 5 jarige;) hij heeft vanaf januarie 6 maanden stilgestaan ivm blessure die hij opgelopen had op de wei. Hij had boxrust en per dag alleen maar 10 min stappen. Je had moeten zien heo die achteruit ging. Werd helemaal dof en ga zo maar door. En binnen 2 weken toen die weer aan het werk mocht was die weer helemaal happy, blonk weer, open en vriendelijke/heldere ogen enz. En als het paardje het zelf aangeeft dat hij het aankan waarom dan stoppen als je de punten bijelkaar dat je over moet.

ik ga nu proberen om op een barn ofzo aan werk te komen, die eventueel gewoon cash betalen zonder belasting gedoe want dat mag ik dan weer niet.. misschien dat ik dan wat sneller de longeersingel enz kan kopen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:15

Wat is er zo erg aan westernrijden?
Juist westernrijden lijkt best veel op dressuur en zal voor jou ook leerzaam zijn.
Ik vind je eigenlijk een beetje zeuren.. Je hebt mogelijkheden genoeg, maar je maakt er eigenlijk niet optimaal gebruik van.
Je kunt dus toch gaan westernrijden of met die paardjes echt aan de slag gaan of op zo'n manege gaan rijden en/of helpen. Meer dan genoeg opties lijkt mij zo..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:34

Sorry hoor, maar je klinkt echt verwend. Wees blij dat je uberhaupt al een paard tot je beschikking hebt en de ervaring mag hebben om op uitwisseling te gaan. Ik moet het hier doen met 1 keer per week manegeles.

Ik denk dat je horizon verbreden met western allesinds geen kwaad zou kunnen...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:36

[PP] > [YRT]

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:44

hmm wat moet ik hier eens op zeggen. Ik lees dat je echt een "topper" bent in het beleren van paarden. Dat zeg je zelf dus. Dit paard kun je weinig tijd geven om goed te beleren, en western vind je niet leuk. Pff, wat had je dan verwacht? Het is nu eenmaal zo, en je moet je maar over het western heenzetten, of toch proberen er vaker op te kunnen rijden. Of je blijft daar gefrustreerd zitten omdat er geen paard is naar jouwn wens. ( sorry maar je komt wel wat verwend over dat je amerikanen ook dom noemt enz:S ) Probeer het positief in te zien. Meid je zit in Amerika!!

Whizzkid2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:16

Je paard heeft 6 maanden stil gestaan, wellicht heeft dit een andere oorzaak dan een blessure in de wei...
Bovendien de pony van je zusje hier is dit jaar maar 1 keer gestart, wellicht heeft dit ook wel een oorzaak...
Ik zou niet naast mijn schoenen gaan lopen, doe maar gewoon normaal daar in Amerika! Nagelbijten / Gniffelen Doei!

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:29

Nou, ga er eens mee aan de hand lopen of doe er eens grondwerk mee. Goed voor het beestje & jij bent lekker bezig en ook jij leert er veel van.
Waarom ga je niet gewoon western leren rijden? Dat lijkt echt qua doelen die je stelt voor je paard heel erg op dressuur.
En je zegt zelf dat ook allemaal feestdagen voor de deur staan, kan je dan niet iets vragen voor die paarden? Als iedereen uit het gezin hun geld bij elkaar legt kan je daar makkelijk een longeersingel of iets voor kopen. Koop zelf touwtjes en tada; je kan het paard gaan longeren. En als je nou ook nog een goed, stevig & sterk touw koopt kan je daar ook best mee longeren.
Staan de paarden zo ver weg dan? Anders kan je toch ergens een goedkoop fietsje scoren en dan op de fiets er naar toe gaan.
Als ik een paard train, dan gaat mij het erom dat hij doet wat ik vraag of iig zijn best doet om te doen wat ik vraag. En dan maakt het me eigenlijk niet zoveel uit dat als ik weg ga, en dus niet zoveel meer met dat paard te maken zou hebben, mijn training voor niets is geweest. En misschien gaat het wel zo goed dat je zusje inziet dat hoe zij les krijgt niet werkt en dat ze dan wel hulp van jou gaat aannemen.
Enne vergeet niet te genieten van Amerika, niet iedereen krijgt een kans om daar echt voor een bepaalde tijd te gaan wonen! Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:34

In jouw geval zou ik idd lekker wat aan western gaan doen. Je krijgt nu de kans om iets compleet anders te doen - een ander land, bij een vreemde familie, een andere taal, een andere school, waarom dan niet ook een andere discipline qua rijden? Kan heel leuk zijn en ook nog eens heel leerzaam! Zoals hierboven al is gezegd: lekker je horizon verbreden, daar krijg je nu de kans voor!

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 17:29

@ whizzkid...hij is in de kliniek geweest en ik zeg alleen maar wat zij hebben gezegd. en dat was dat hij zijn peesblessure op de wei had opgelopen..
en mijn zusje is maar 1x met hem gestart omd het best een drukke pony is en zij meteen L1 met hem moest starten en zij eig nog niet zo ver is om L1 te starten ze kwam net van een brave pony af die je niet echt hoefde te rijden. Die deed alles bijna vanzelf en daar was ze net 1x mee L1 gestart. Daarbij komt nog dat ze in het begin paar keer van de pony afgevallen was omdat hij zo druk was en zij dus een beetje bang geworden was en ook weer het vertrouwen in hem moest krijgen.

@ lucy.. ja had ik ook al gezegd we kregen gevraagd wat we ons zouden wensen enz. en toen heb ik dat mijn moeder laten zien enz.. duss hoop dat dat goed gaat komen.

owja nog goed nieuws ben gister bij een eventingbarn gaan proefrijden en ging super goed. ben daar dus aangenomen. En ga daar nu een paardje trainen.