Rot eigenschap bij paarden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:13

Loolapelooza"]
[quote="Richtje schreef:
Wat ook erg frustrerend kan zijn, maar niet echt een slechte eigenschap, is paarden die zo vreselijk wantrouwend en gestresst in de omgang zijn.


dat kan zeker een eigenschap van een paard zijn.
Ik heb een merrie gekend die geboren en getogen was bij 1 en dezelfde liefhebbende eigenaar. De moeder was een lastige stresskip en de vader net hetzelfde (beide ouders stonden daar en de vader is een tijd gereden door mijn paps) het lag niet aan de persoon want ze had nog 6 andere paarden die dit niet hadden.

Pandora (paard in kwestie) was dus een "gestoorde" merrie die alle slechte eigenschappen van haar ouders had meegekregen. Ze was wel lief hoor, en beet en trapte niet, maar haar panische vluchtangsten waren wel een gevaar voor zichzelf en de omgeving... Scheve mond
Sommige paarden zijn nou eenmaal zo van aard.

Dit vindt ik dus de meest rotte eigenschap die een paard kan hebben.
[/quote]

Zo'n pony rijd ik nu dus, gewoon verschrikkelijk soms, dit is vooral als je erop rijdt, het is een enorm knuffelbeest, maar schrik van alles! En dan met buitenstelling ergens langs iets engs lopen waa hij al 5 keer langsgelopen is! Verschrikkelijk gewoon! En een ferme prik geven met je binnenbeen helpt écht niet .

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:19

slaan
gelukkig weet Tos niet wat dat is... Knipoog
Zou hij ook echt niet moeten flikken

Schrapen met voorbeen, uit ongeduld
Had Tos eerst een handje van
Maar dat is ook een opvoedingskwestie
Heb het heel snel af kunnen leren

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:56

slaan en gemeen bijten...
Andrew hapt ook wel, echt hengstengedrag. Dan krijgt hij wel op z'n donder, maar hij heeft nog nooit geslagen. Hij slaat ook niet als hij schrikt. Ben ik wel heel blij mee. Je kunt rustig van achteren tegen hem op knallen. Ook andere paarden... Hij slaat ook in de wei pas als anderen heel vervelend naar hem doen (happen doet hij wel)

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:08

Ik heb een hekel aan ontzettend kijkerige en nerveuze paarden... wordt ik zelf ook stikzenuwachtig van en geheid dat het dan mis gaat

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:49

Ik heb een hekel aan eigenschappen die door mensen zijn aangeleerd of zijn ontstaan uit gebrek aan iets.. Het komt dus altijd bij de mens uit *LOL*

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:49

ehm ik bedoel dan dus negatieve aangeleerde eigenschappen

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:59

Ik heb een hekel aan paarden die op je tenen gaan staan (of zet ik ze er dan onder Verward Tong uitsteken ). Als je dan een schreeuw geeft, draaien ze zich nog even leuk om (op je voet), zo van: hoor ik daar nou iemand?

Hé vriendinnetje, wat sta je nou te duwen? Is er iets (brengt ondertussen zijn hele gewicht over op jouw voet Frusty )?

Ondertussen heb ik geleerd, dat de beste remedie, mocht je je voet er weer eens een keer onder zetten, is gewoon niks te zeggen en stoïcijns verder te gaan. Des te eerder zijn ze van je voet af *spreekt zij uit pijnlijk veel ervaring*.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 16:52

Linda250 schreef:
Vervelende gewoontes vind ik bijten, slaan en stijgeren. Ik vind het vervelend als ik in de omgang met een paard voortdurend op mijn hoede moet zijn. Dan is de ontspanning er af...


Dat zou ik hebben kunnen schrijven!! Dit behoeft geen aanvulling!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 19:24

Ik kan me vreselijk ergeren aan paarden met echte voedingsnijd. Die kunnen ook erg gevaarlijk worden als je ze leuk een wortel wilt geven.
Maar ik denk dat dat ook voor een groot deel met opvoeding te maken heeft.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 23:54

Het blijkt toch maar weer dat de meest slechte eigenschappen toch door opvoeding komen Haha!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 23:55

Uhm, geen opvoeding bedoel ik dan eigenlijk Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 00:07

Jippie schreef:
Ik kan me vreselijk ergeren aan paarden met echte voedingsnijd. Die kunnen ook erg gevaarlijk worden als je ze leuk een wortel wilt geven.
Maar ik denk dat dat ook voor een groot deel met opvoeding te maken heeft.


Die was ik nog vergeten, daar kan ik me ook zo aan ergeren Frusty
De pony van een vriendin die leed ook aan dit probleem, die keek niet naar wàt je gaf die deed gewoon haar bek gewoon open in afwachting van wat je erin propte. Ze heeft zo m'n hele vinger eens meegesleurd (dacht dat het een wortel was) en dat kreng liet dus echt niet los! Ik zoals het moest braaf op de platte hand een muntje gelegd en komt ze me daar met haar reuzebek aangestormt, het spreekwoord van een hand geven en een arm nemen ging heel goed op voor dat kreng *LOL*
ze heeft nooit meer wat van me gehad }>

Ik heb overigens iets heel goed gevonden voor dit probleem, mijn merrie (die overigens eigenlijk nooit iets uit de hand krijgt om dit soort problemen te voorkomen) heeft een tijdje gehad dat ze schrok-nijd leek te ontwikkelen. Ik heb toen zo een chirurgische handschoen aangedaan waar ik net mest mee had opgepoetst en had nog een drolletje vast (expres }> ) ik geef dus mijn platte hand en ja hoor *prijs*, nu kijkt ze altijd erg goed naar je handen alvorens ze al dan niet besluit om er met open bek op te vliegen Vork
Zo nu en dan fris ik dit even op (leg ik weer een drol op m'n hand Haha! ) en wees er maar zeker van dat ze voortaan eerst kijkt Nerd

veulens hé *LOL*

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:24

paarden die het volgende doen laat ik liever staan:
* overal in bijten en dan niet meer los laten
* niet stil willen staan (of nooit geleerd hebben)
* schrapen op de stand om aandacht te krijgen
* paarden met losse achterbeentjes
* paarden die elke dag weer andere manieren hebben gevonden om onder het werk uit te komen...
* paarden die hun stal met hart en ziel bewaken, en niet tolereren dat een ander deze betreed, met gevolg chagerijnig (of levensgevaarlijk)gedrag.

Ben het met een aantal anderen eens dat de meeste slechte eigenschappen een kwestie is van de opvoeding die mis is gegaan. Ik betwijfel het of elk paard met die verkeerde opvoeding, alsnog opgevoed zou kunnen worden, tis dan toch een beetje het aard van het beestje geworden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 04:21

Dennis schreef:
Als ze met opzet echt gemeen tegen je doen. Dus trappen, aanvallen en hufterig steigeren.
Verder heb ik d'r een enorme hekel aan als ze zich niet laten vangen. Dan word ik ongeduldig en boos en lukt het dus helemaal niet meer.


Ik heb deze reaktie er eigenlijk een beetje willekeurig uitgehaald, dus het is niets tegen Dennis of zo.
Wat me opvalt is dat de meeste mensen toch wel erg weinig over paarden weten gezien de reakties.

Ik ga hier geen uitgebreid bericht van maken, maar als voorbeeld aan de hand van het bericht van Dennis: een paard wordt maar EEN keer gevangen. Daarna hoort het te KOMEN. Zo niet, dan heb je iets fout gedaan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:58

Ik heb een hekel aan ongeduldig schrapen en draaien tijdens het poetsen/opzadelen/wassen etc.

En aan het schoppen tegen de boxwand met zn tienen tegelijk als je gaat voeren(op stage hebben ze dat dus Lips are sealed )

Tja en bijten/slaan/bokken/steigeren vind ik ook niet echt prettig maar dat is opzich wel af te leren.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 12:49

Ik heb een hekel aan gericht trappen. Heb ooit een keer een paard gereden dat gericht naar mijn been schopte zodat ik er niet op kon komen. Echt misselijk vind ik dat.
En het schoppen, schrapen om aandacht of eten.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:05

Jessica24 schreef:
Wat ik zeer irritant vind is bijten.
Heb een tijdje een hengst gereden die dat heel erg deed en in het begin kon je hem straffen wat je wilde maar het maakte niets uit.
Dat was erg frustrerend,maar door consuquent te blijven handelen is het uiteindelijk goed gekomen.


Mijn paard hapt heel erg... ik kan hem straffen wat ik wil maar 2 seconden later doet hij het weer. Hij weet dat het niet mag en als ik UHH zeg dan kijkt hij gauw de andere kant uit met zo'n blik van Verward ik doe toch niets.

Hij denkt dat hij nog hengst is geloof ik... en heleboel mensen denken ook dat hij hengst is. Ik word er soms erg moe van... het is vaak ook lief bedoeld maar ik word gek van dat gepluk en ik moet ook uitkijken dat hij niet een keer HAP zegt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:07

Jippie schreef:
Ik kan me vreselijk ergeren aan paarden met echte voedingsnijd. Die kunnen ook erg gevaarlijk worden als je ze leuk een wortel wilt geven.
Maar ik denk dat dat ook voor een groot deel met opvoeding te maken heeft.


Ja heb ik ervaring mee... ik gaf het paard van mijn vriendin wat kuilgras en hap, zo in mijn vinger. Hij had altijd al zijn oren in zijn nek als je hem wat gaf maar had nog nooit gebeten. Ik kon meteen de dag daarna naar de dokter want ik moest dus een tetanus prik Boos! Ik geef dat paard nu ook niets meer