Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:36

Eef_Bam schreef:
Ben nav het zoekertje van magisch en bericht hierboven wel nieuwsgierig naar wat men hier denkt. Wat doet een apart kleurtje nou echt met de prijs van een paard? Ik heb een appaloosa en een schimmel lopen, beide kwpn merries, sportgefokt, even oud, 165-170 eindmaat. Het plan is om in de zomer als ze 3 zijn beide te laten beleren, en degene waar ik de meeste klik mee heb te houden. Maar qua prijs vind ik het lastig inschatten,voor een gewone bruine of zwarte vind ik dat veel makkelijker. Appaloosa is meer gewild dan een schimmel. Hoeveel scheelt dat nou in de praktijk?

Toch wel een paar duizend euro hoor.

Als het dier verder gezond en braaf is dan en mooi gekleurd.

Voor de verkoop zou ik absoluut zeggen, verkoop de Appaloosa.

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:56

Ja schimmels zijn niet erg gelieft. Alhoewel een mooie echte appelschimmel dan weer wel.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:00

Oh, ik hou van schimmels! In mijn pony tijd er twee gehad en op dit moment heb ik ook twee schimmels staan. Prachtig. <3

Ik vind zelf die aparte kleurtjes alleen leuk bij pony’s, doe mij maar een saaie bruine oid.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:00

Maar die wordt uiteindelijk ook wit. Mijn paard had met 4 jaar nog heeeel veel appels en zwarte manen, maar nu 2 jaar later is ze bijna wit en zijn de manen al grijs.
Geschoren en zomers lijkt het nog wel wat :D

Blijven appaloosa’s hun hele leven de stippen houden?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:29

Is er toevallig iemand die ik wat door kan sturen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:31

Damelza schreef:
Is er toevallig iemand die ik wat door kan sturen?

Ja hoor kom maar door.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:39

wil ook wel meekijken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:16

3heathcliff5 schreef:
Ik vind die creme kleurtjes vaak ook erg knap. Maar wel voor een ander. Qua schoonhouden zijn het wat mij betreft verder ‘gele schimmels’ en dus veel te besmettelijk met vlekken :P

True that. Heb een hele lichte palomino en het is echt verschrikkelijk. Paard heeft witte benen en een witte staart, maar die zijn vaak nog donkerder dan de rest van vuiligheid. In de winter is het na intensief wassen nog steeds een vieze schimmel om te zien ;( .

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:37

Elisa2 schreef:
Eef_Bam schreef:
Ben nav het zoekertje van magisch en bericht hierboven wel nieuwsgierig naar wat men hier denkt. Wat doet een apart kleurtje nou echt met de prijs van een paard? Ik heb een appaloosa en een schimmel lopen, beide kwpn merries, sportgefokt, even oud, 165-170 eindmaat. Het plan is om in de zomer als ze 3 zijn beide te laten beleren, en degene waar ik de meeste klik mee heb te houden. Maar qua prijs vind ik het lastig inschatten,voor een gewone bruine of zwarte vind ik dat veel makkelijker. Appaloosa is meer gewild dan een schimmel. Hoeveel scheelt dat nou in de praktijk?

Toch wel een paar duizend euro hoor.

Als het dier verder gezond en braaf is dan en mooi gekleurd.

Voor de verkoop zou ik absoluut zeggen, verkoop de Appaloosa.

Ik ga eerst kijken hoe ze het onder het zadel doen en waar mijn ambities liggen tegen die tijd. Maar goed om te weten als de appie verkocht word.

Zijn op papier heel erg vergelijkbare paarden maar in de omgang compleet anders. De Appie is bomproof maar ook stronteigenwijs. Gewoon voor de duvel niet bang en brutaal. Denk dat je er in de toekomst heerlijk op kan buitenrijden en springen/crossen, maar dat als ze ergens geen zin heeft ze een hele dikke vinger opsteekt }:0 . Schimpie is weer veel eleganter, wil graag werken en loopt met meer veer maar is wel sensibel. Ik denk een heel goed sportpaard in de toekomst, maar moet je wel mee kunnen gaan.

Mijn voorkeur ligt stiekem.bij de schimmel, maar de appie is een eigen fokproduct dus daarom heeft die weer ene streepje voor :Y) .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:58

Een leuke sportappie kan wel heel wat meer opleveren t.o.v. kwaliteit denk ik :) ik vind het een tof kleurtje dus ook naar gekeken maar ze kosten al gauw 15/20K helemaal zonder uit te blinken qua talent of iets heel bijzonders te kunnen. Ook een tijdje bij een appaloosafokker op stal gestaan en er was duidelijk meer vraag dan aanbod zeg maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:38

Elisa2 schreef:
ruitje schreef:
Ik ben opgegroeid met bruine Dravers, als ze een kol hebben ben ik al blij :')

Over Perlino's, Cremello's, Appaloosa's etc, ik ben daar niet weg van. Die ik in pension heb gehad kregen toch vaak gezondheidsproblemen ( vaak huid of ogen) of waren spooky( komt denk ik toch ook vaak doordat er iets met de ogen is, maar dat vul ik in)

Bij Appeloosa's komt zo'n oogziekte voor waardoor ze snel blind raken (ben even de naam kwijt).

Perlino's en cremello's moeten beschermd worden qua huid tegen UV straling.

Detail: de oogproblemen lijken te horen bij een bepaalt LP-gen. Het heeft in ieder geval een erfelijke achtergrond.

Wij hebben er eentje op moeten laten gaan, 12 jaar. De andere is 19 en heeft nergens last van. Dat is wel een hele andere appie met hele andere lijnen erachter.

En nee, de meeste Appies zijn niet kleurecht maar welke veranderingen je kunt verwachten, hangt af van de genenpoel waar ze uit opgebouwd zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:33

Hallo! Wij gaan ook langzaamaan op zoek naar een paard, dus ik lees af en toe wat mee hier. Nu hebben we eerst nog een paard te verkopen, maar omdat het een vrij unieke is vind ik het erg lastig de prijs te bepalen. Hoe doen jullie dat?
Onze ruin hebben we vanaf z’n geboorte al (z’n moeder is ook in ons bezit) en hij is ingeschreven bij het NRPS, rond de 157cm hoog nu en 4,5 jaar. Hij is Amber crème champagne (kleur getest)en voert iets meer dan 40% Arabisch bloed. Hij is nog groen, maar kent stap, draf, galop onder zadel. Hoe zouden jullie de prijs bepalen?

Z’n moeder is overigens perlino en 12 jaar. Zij heeft gelukkig geen gezondheidsproblemen mbt haar kleur. Wel heeft ze wat goedaardige cysten in haar ogen, wat een beetje lijkt op druiventrosjes. Je ziet ze alleen als je van een bepaalde hoek de ogen in kijkt. Onze veearts gaf aan dat ze hier geen last van heeft.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:38

AppleSter schreef:
Hallo! Wij gaan ook langzaamaan op zoek naar een paard, dus ik lees af en toe wat mee hier. Nu hebben we eerst nog een paard te verkopen, maar omdat het een vrij unieke is vind ik het erg lastig de prijs te bepalen. Hoe doen jullie dat?
Onze ruin hebben we vanaf z’n geboorte al (z’n moeder is ook in ons bezit) en hij is ingeschreven bij het NRPS, rond de 157cm hoog nu en 4,5 jaar. Hij is Amber crème champagne (kleur getest)en voert iets meer dan 40% Arabisch bloed. Hij is nog groen, maar kent stap, draf, galop onder zadel. Hoe zouden jullie de prijs bepalen?

Z’n moeder is overigens perlino en 12 jaar. Zij heeft gelukkig geen gezondheidsproblemen mbt haar kleur. Wel heeft ze wat goedaardige cysten in haar ogen, wat een beetje lijkt op druiventrosjes. Je ziet ze alleen als je van een bepaalde hoek de ogen in kijkt. Onze veearts gaf aan dat ze hier geen last van heeft.

Poeh, ligt er aan hoe hij beweegt. Heb je beeldmateriaal?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:49

En hoe braaf?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:51

Helaas geen video, maar een foto. Hij is braaf (maar onervaren) onder zadel. Stap, draf, galop en halt doet hij braaf. Hij is heel erg mensgericht, maar heeft wel iemand nodig die ervaren en consequent is.Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:26

Ja toch wel lastig te zeggen dan. Ik zou dan denken aan €6000.- tot max €8000.-. Waarom gaat ie weg?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:05

Is ie gezond? Röntgenfoto's doel ik op.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 01:03

Earth schreef:
Ja toch wel lastig te zeggen dan. Ik zou dan denken aan €6000.- tot max €8000.-. Waarom gaat ie weg?

Dank voor je indicatie. Ik vind de prijs bepalen ontzettend lastig.
De voornaamste reden dat hij weg mag is dat we (dochter en ik) te weinig tijd hebben om echt door te pakken met hem. Hierdoor staat hij te veel stil.

Eigenlijk zouden we hem al na het afspenen verkopen omdat we liever een wat meer ervaren paard willen kopen, maar we hebben hem toen toch in de opfok gezet en daarna naar stal gehaald. Nu moeten we de knoop maar eens doorhakken…

Hij is helemaal gezond, maar er zijn nog geen röntgenfoto’s gemaakt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 01:14

Dus je weet niet of hij gezond is
Voor je hier geld en tijd in steekt zou ik hem eerst laten keuren inclusief hals en rug. Dan kun je pas een fatsoenlijke prijsindicatie geven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:30

Ik zou niet persee keuren hoor.. ligt een beetje aan wat je wil qua vraagprijs en of het je rust geeft dat je weet wat je verkoopt. T is een jong paard en zou op marktplaats een beetje kijken wat mensen voor vergelijkbare paarden vragen

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:23

Benzz schreef:
Dus je weet niet of hij gezond is
Voor je hier geld en tijd in steekt zou ik hem eerst laten keuren inclusief hals en rug. Dan kun je pas een fatsoenlijke prijsindicatie geven.

Wat een zure reactie Benzz. Dat ik het in het politieke topic niet met je eens ben wil niet zeggen dat je hier meteen zo naar hoeft te doen.

Hoezo “voor je hier geld en tijd in steekt”? Hij is 4 jaar, bij ons geboren, dus er zit al heel wat tijd , liefde en geld in dit dier. Hij is nooit kreupel of ziek en ik ken z’n (medische) geschiedenis volledig.
Een eventuele koper (als we die stap straks gaan zetten) mag hem keuren als hij of zij dat wil.

@MarjanB Ik heb gekeken op marktplaats en andere websites maar het is moeilijk iets vergelijkbaars te vinden. Is het nu een KWPN (of Tinker of Fjord) dan zou het wat makkelijker zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:29

Op sporthorses staat een 3 jarige Palomino merrie voor 7,5 te koop in de zelfde stokmaat ongeveer. Die van jou wordt 5 aankomend jaar? Wellicht zou ik hem dan even oppakken en dat hij wat meer gereden is bij verkoop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:49

Apart kleurtje!

Ik denk dat je twee dingen kunt doen, of minder hoog in prijs en zo (groen) weg doen, koper die kan keuren.

Of laten keuren en als hij goed is even prof zadelmak laten maken en dan brengt ie wat meer op.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:05

MarjanB schreef:
Op sporthorses staat een 3 jarige Palomino merrie voor 7,5 te koop in de zelfde stokmaat ongeveer. Die van jou wordt 5 aankomend jaar? Wellicht zou ik hem dan even oppakken en dat hij wat meer gereden is bij verkoop

Die is toevallig van een goede vriendin van me, ook door haar gefokt. Idd, beetje vergelijkbare situatie.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:07

Het is wel een heel bijzonder kleurtje, heb je ook een standfoto en een filmpje?