Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:50

vidya schreef:
Ja dit is ook wat ik zoek, behalve mag het wel wat kleiner mag zijn. Ben zelf niet zo groot. Ik vind handelaren al snel met bomproof strooien, maar daar geloof ik niets van haha.

Wel ben ik van mening dat een lief, gezond en braaf paard ook best heel knap kan zijn. Mijn vorige verzorgpaard was een hele knappe lipizzaner. En super makkelijk. Ik zoek met je mee!

Dat is super lief, dank je wel! En helemaal eens hoor. Ik heb een voorkeur voor kleur, maar er zijn een hele hoop factoren die een paard 'knap' maken. Een 'standaard' kleur is dan ook niet per se een no go. Ik vond het afscheid nemen van mijn vorige paard zo zwaar, dat ik nu alleen wil settelen voor mijn 'droompaard' haha!

Raineri

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:06

Lastig magisch. Je kunt zo maar tegen wat leuks aanlopen dat volstaat voor 5-6 k. Denk wel dat met name de kleur de prijs bepaald. Zou me niets verbazen als je toch meer kwijt bent.

Maar je geeft veel aan een dier, dus logisch dat je nog even niet wilt schaven aan die lijst :j denk wel dat er een kans is dat je een wat langere adem moet hebben.

Magisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:10

Raineri schreef:
Lastig magisch. Je kunt zo maar tegen wat leuks aanlopen dat volstaat voor 5-6 k. Denk wel dat met name de kleur de prijs bepaald. Zou me niets verbazen als je toch meer kwijt bent.

Maar je geeft veel aan een dier, dus logisch dat je nog even niet wilt schaven aan die lijst :j denk wel dat er een kans is dat je een wat langere adem moet hebben.

Dank je voor jouw reactie! En dat is helemaal prima. Alle tijd van de wereld voor de juiste match. En ik vind het prima om meer kwijt te zijn voor mijn ‘droompaard’. Tnx voor alle info en input!

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:11

Magisch schreef:
Raineri schreef:

Dank je voor jouw reactie! En dat is helemaal prima. Alle tijd van de wereld voor de juiste match. En ik vind het prima om meer kwijt te zijn voor mijn ‘droompaard’. Tnx voor alle info en input!

Hier hetzelfde inderdaad, er hoeft echt niet binnen nu en 2 maanden een paard te staan. Van de zomer is ook prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:17

Plop1997 schreef:
Wij zoeken redelijk hetzelfde alleen hebben wij een voorkeur voor een merrie en dan het liefst Fries of Barok pinto. (Misschien is een KWPN vosmerrie ook nog wel ertussen maar die staan niet vaak bekend als braaf helaas) Ons budget zit tussen de 7k en 10k afhankelijk van hoe oud het paard is en wat het kan.

Bij ons is het ook belangrijk dat die groter dan 165 is, 24/7 buiten kan staan en zonder ijzers.

Dat van vos merries of kwpn is echt de grootste onzin ooit :') Elke zoektocht genoeg brave kwpners gereden en meerdere vossen gereden en zelf 2 gehad.

Kleurtjes en Friezen zijn erg gewild en wordt snel voor gerekend, terwijl je bij ander ras of kleur een stuk minder zou betalen voor hetzelfde paard.
Maar goed, dat was ook zo bij zwarte kwpners een tijd. Stalgenoot zocht precies hetzelfde als wij. Wij kwamen met bruine thuis met 4 zwarte benen en klein beetje wit op hoofd. Zij met zwarte met wat wit op hoofd en benen. Ze hebben een paar duizend euro meer betaald voor een paard dat kwalitatief minder was en een minder meewerkend karakter had. Hij was bloedmooi, dat wel, ondanks dat hij zwart was (waar ik niet van houd haha) maar echt een bizar verschil in prijs.

Dat zie je bij de aparte kleurtjes en sommige rassen ook gebeuren. Terwijl ik betalen voor echt braaf en gezond veel logischer vind, maar dat doen mensen toch minder graag.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:23

Ben nav het zoekertje van magisch en bericht hierboven wel nieuwsgierig naar wat men hier denkt. Wat doet een apart kleurtje nou echt met de prijs van een paard? Ik heb een appaloosa en een schimmel lopen, beide kwpn merries, sportgefokt, even oud, 165-170 eindmaat. Het plan is om in de zomer als ze 3 zijn beide te laten beleren, en degene waar ik de meeste klik mee heb te houden. Maar qua prijs vind ik het lastig inschatten,voor een gewone bruine of zwarte vind ik dat veel makkelijker. Appaloosa is meer gewild dan een schimmel. Hoeveel scheelt dat nou in de praktijk?

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:29

MyWishMax schreef:
Plop1997 schreef:
Wij zoeken redelijk hetzelfde alleen hebben wij een voorkeur voor een merrie en dan het liefst Fries of Barok pinto. (Misschien is een KWPN vosmerrie ook nog wel ertussen maar die staan niet vaak bekend als braaf helaas) Ons budget zit tussen de 7k en 10k afhankelijk van hoe oud het paard is en wat het kan.

Bij ons is het ook belangrijk dat die groter dan 165 is, 24/7 buiten kan staan en zonder ijzers.

Dat van vos merries of kwpn is echt de grootste onzin ooit :') Elke zoektocht genoeg brave kwpners gereden en meerdere vossen gereden en zelf 2 gehad.

Is ook zeker waar, er zijn ook friezen die hardstikke niet braaf zijn hoor. :P

Maar over het algemeen zijn friezen een stuk nuchterder als kwpn'ers dus daar ligt dan de voorkeur. Ben qua advertenties nog niet veel vosmerries tegen gekomen die braaf zijn maar wel al heel veel "sensibel, niet voor beginners, merriegedrag, boos etc. Wat overigens ook niet altijd aan dat paard hoeft te liggen. Als iemand een brave vosmerrie in de aanbieding heeft mag die ook zeker doorgestuurd worden, vooral mijn vriend is er heel erg fan van.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:40

Ik heb een super brave blonde vosmerrie. Ik doe er alles mee. De kleur is echt een fabel.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:57

De braafste 4 jarige die ik ooit heb gereden was ook een vos, als ik er zo nog een kan vinden gaat die direct mee. :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:02

Mijn blonde vos KWPN merrie was ook echt een dood makke. Kon je echt iedereen opzetten. Was met 3 keer op en af stappen zadelmak, ging overal mee naar toe, echt ook nooit hengstig gezien, niks. Kuikenmak.

Ik zou zelf om de kleur een paard niet laten staan.

Ik had zelf ook wel een droom van een bonte dressuur warmbloed en die gaan inderdaad soms wel voor belachelijk veel geld met dubieuze papieren. Als papieren en beweging minder belangrijk zijn kun je misschien her en der wel een leuke voor een normale prijs vinden.

Ik had er uiteindelijk 1 gevonden die in heel veel punten echt mijn droom paard was en redelijk qua geld (1.5) maar die is verongelukt, dus wat dat betreft kun je ook gewoon pech hebben.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:05

Wij hopen ooit een leuke bonte nog een keer te kunnen fokken. Voor nu is bont dan ook geen eis omdat ze waarschijnlijk toch niet in het budget vallen. Schimmel vind ik toch ook echt heel mooi maar ik heb er al twee met een witte staart op een Paddock Paradise en soms denk ik waarom val ik niet op bruine paarden met zwarte staarten. _O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:45

Plop1997 schreef:
De braafste 4 jarige die ik ooit heb gereden was ook een vos, als ik er zo nog een kan vinden gaat die direct mee. :D

Hier ook, helaas ging ze stuk. Eurocomerce bood een zelf in te vullen cheque in de 5 dagen dat ik haar had. Eeuwige spijt. Fantastisch paard, was in huidige omstandigheden nooit meer verkocht. Maar ja, dat wist ik toen niet. Braaf, werkwillig en het laatste aan kwaliteit: Londonderry x werldmeister

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:25

Benzz schreef:
De markt minder? Ze gaan nog steeds als warme broodjes

Dat valt bij iedereen op het moment echt vies tegen hoor. Markt is al even aan het inkakken qua snelheid verkoop

Wat de poster zoekt zou zeggen vanaf 6000 euro en dan moet je alsnog goed zoeken voor dat geld en is excl röntgen. Röntgen in orde met kleurtje en top braaf dan ga je al snel over de 10.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:30

Magisch schreef:
Earth schreef:

Ja dat is maar net wat je wilt en wat je te besteden hebt. Misschien is het makkelijker om jouw wensen eens te benoemen, dan kunnen we een inschatting voor jou maken ;)

Dat is waar! Ik ben vooral benieuwd hoe dat voor anderen is. Ik heb recent mijn beste vriend verkocht, om duizend en een redenen. Ik ben dus nogal emotioneel en derhalve nog niet heel actief op zoek. Ik ben mij wel alvast aan het oriënteren op een nieuwe vriend(in) voor het leven. Daarbij heb ik het volgende in gedachte:

* voorkeur voor een ruin, maar ik sta ook open voor een merrie;
* vanaf 1.60 cm i.v.m. met mijn lengte en gewicht (kleiner kan ook, mits het paard barok gebouwd is);
* een 'mooie' kleur, voorkeur palomino, perlino, cremello, champagne, bont, valk -> eigenlijk sta ik overal voor open behalve voor bruin, zwart, wit, schimmel en vos (een vos met blonde manen of een bruin paard met blonde manen o.i.d., vind ik wel leuk - en ja, dit is oppervlakkig, maar ik wil nu het paard van mijn dromen);
* geschikt voor een onzekere ruiter, bekend met buitenritten en dus ''bomproof''/verkeersmak;
* hoeft geen potentie voor de sport te hebben en hoeft ook (nog niets) gepresteerd te hebben;
* geen voorkeur voor leeftijd, maar niet ouder dan 14;
* gezond -> en mogelijkheid tot klinische en röntgenologische keuring;
* geen stalgebreken;
* goed trailer te laden, braaf bij smid/da, makkelijk te voegen;
* bij voorkeur blootsvoets, maar dit is geen 'eis';

Dus, volgensmij zo'n beetje wat iedereen zoekt. :o Ik val overigens echt op een karakter, dus er is bij mij altijd een kans dat ik met iets anders dan mijn 'wensenlijst' thuis kom.

Zou eens kijken naar een Lusitano, cruzado, Pre met jouw wensen.
Kom je sneller bij de gewenste kleur. Zoek dan in een Nederland gereden bevestigde brave.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:46

Magisch schreef:
Hi allemaal!

Ik lees al een tijdje stil mee (creepy he, haha :-P). Wat is jullie budget voor een (nieuw) paard? En wat zijn daarvoor jullie wensen/eisen? Ik vind het best wel lastig om in te schatten wat een 'redelijke' prijs is voor een paard en aan welk budget ik moet denken voor mijn eigen wensenlijstje.

Ik had en budget van 15K.
Mijn eisen waren:
- merrie/ruin (liefst ruin)
- 5/12 jaar
- 170 cm +-
- braaf, geen gekke streken
- al gekeurd + mogelijkheid tot keuren eigen DA
- B/L afgericht

Uiteindelijk een 4 jarige Jazz vosmerrie gekocht van nog geen 170cm. L proefje gelopen met winst en mega braaf. Helemaal (goed)gekeurd.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:58

Staat momenteel ook een hele brave jonge vosmerrie op sh, van collega van mij. Dat is ook zo'n fijn dier...Zeker geen chestnutmare beware ;-)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:02

Oeh blonde vossen, ooit wil ik terug zo'n knapperd!
Voor mij was hij qua looks mijn droompaard <3
Afbeelding

Maar elke dag dat ik mijn (gewone vos) zijn guitig koppie zie, smelt ik nog steeds :D
En qua karakter past deze eigenlijk veel beter bij mij dan de blonde vos.

Een goed paard heeft geen kleur maar ik snap dat je graag zoiets wilt. Maar ik zie soms ook dat mensen paarden kopen en beetje verblind zijn door de looks en achteraf dan toch weer verkopen omdat het niet klikt tijdens het rijden.
Ik vraag me ook in mijn eigen geval af of ik het kleurtje niet teveel heb laten meespelen in mijn aankoop-beslissing. Moest het een gewone bruine geweest zijn, had ik hem misschien gewoon "ok" gevonden maar niet wauw.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:07

Ik heb een zwarte, een roodvos en een palomino gehad en nu een schimmel…
En nee ik zoek zeker niet op kleur, karakter is echt het meest belangrijke, want veilig erop kunnen rijden en mee omgaan is wel essentieel.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:52

Plop1997 schreef:
MyWishMax schreef:

Is ook zeker waar, er zijn ook friezen die hardstikke niet braaf zijn hoor. :P

Maar over het algemeen zijn friezen een stuk nuchterder als kwpn'ers dus daar ligt dan de voorkeur. Ben qua advertenties nog niet veel vosmerries tegen gekomen die braaf zijn maar wel al heel veel "sensibel, niet voor beginners, merriegedrag, boos etc. Wat overigens ook niet altijd aan dat paard hoeft te liggen. Als iemand een brave vosmerrie in de aanbieding heeft mag die ook zeker doorgestuurd worden, vooral mijn vriend is er heel erg fan van.

Misschien kom je wel advertenties tegen met sensibele vos merries, omdat iedereen de brave vos merries allemaal voor zichzelf houden :D

Zelf wel een moeilijk paard gehad die toevallig merrie was en vos, maar die had in een andere kleur precies hetzelfde gedrag vertoont.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 05:07

Ik ben opgegroeid met bruine Dravers, als ze een kol hebben ben ik al blij :')

Over Perlino's, Cremello's, Appaloosa's etc, ik ben daar niet weg van. Die ik in pension heb gehad kregen toch vaak gezondheidsproblemen ( vaak huid of ogen) of waren spooky( komt denk ik toch ook vaak doordat er iets met de ogen is, maar dat vul ik in)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 07:54

Onze vosmerrie kan wel een draak zijn. Bomproof als het om bladblazers en vrachtwagens gaat, maar een trailer geparkeerd op een andere plek dan normaal en ze gaat af _/-\o_ .

Maar ook zo lief :)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:40

Ik vind die creme kleurtjes vaak ook erg knap. Maar wel voor een ander. Qua schoonhouden zijn het wat mij betreft verder ‘gele schimmels’ en dus veel te besmettelijk met vlekken :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:26

Ik vind valkjes altijd prachtig.
En mooie rode vossen met veel wit... 1x een gehad :P
Nu weer een "saaie" donkerbruine, al is hij door zijn aftekeningen niet saai om te zien :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:27

ruitje schreef:
Ik ben opgegroeid met bruine Dravers, als ze een kol hebben ben ik al blij :')

Over Perlino's, Cremello's, Appaloosa's etc, ik ben daar niet weg van. Die ik in pension heb gehad kregen toch vaak gezondheidsproblemen ( vaak huid of ogen) of waren spooky( komt denk ik toch ook vaak doordat er iets met de ogen is, maar dat vul ik in)

Bij Appeloosa's komt zo'n oogziekte voor waardoor ze snel blind raken (ben even de naam kwijt).

Perlino's en cremello's moeten beschermd worden qua huid tegen UV straling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:29

En een bepaald silver gen geeft ook vaak oogproblemen.