Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerle92

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:45

Zo blijkt maar weer dat een verhaal altijd 2 kanten heeft.

Fijn dat je je geld terug hebt evamarie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:47

Voordat ik mijn man ontmoette ben ik ook wel eens dwaas verliefd geweest.

Het komt wel goed. Morgen gaan we met onze shetlander weer een ritje maken voor de kar. Zijn tijdelijke maatje staat er al gezellig bij sinds vorige week, er is geen haast. Even alles eruit waaien..

De verkopende partij heeft toch echt gezegd tegen mij dat er iemand met trailer zou komen op de donderdag. Iemand die dolenthousiast was volgens de verkopende partij. Een liefhebber van de paint ook nog. Voor volle prijs zouden ze komen. Vandaar mijn aanbetaling op woensdagavond.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:50

Ik vind het ook nogal een hoge aanbetaling, is dat gebruikelijk?
Ik dacht dan aan een paar honderd euro ofzo

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:50

Uit dit verhaal blijkt wel dat de paardenmarkt volledig op hol geslagen is. Normaal rationeel zakendoen is er niet meer bij.Ik vind het best erg voor EvaMarie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:53

Zelf vind ik 1000 niet hoog. Daarmee laat je zien dat je betrouwbaar bent en dat je serieus het paard komt ophalen. Hoeveel mensen komen er niet opdagen tegenwoordig. Dat is voor een verkoper ook heel vervelend. Je loopt toch potentiële kopers mis. Maar ik zal het nu niet meer doen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:05

Is het een idee om de discussie verder buiten het topic te laten? Er zullen hier mensen zijn die op basis van haar verhaal Evamarie schandalig behandeld vinden, er zullen mensen zijn die nooit een paard aan haar zouden verkopen door alle rare verhalen en het getwijfel en alles er tussen in.
Maar voor alle partijen lijkt het me beter het hier te laten rusten.

Weet iemand hoe de markt is van Spaanse paarden met Carta? Zijn de prijzen daar ook bizar? Hoe moeten die opgeleid zijn om een echt goede prijs te krijgen?
Zelfde als bij KWPN’ers of zijn ze bij voorbaat al duurder/goedkoper? :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:10

opisop_shop schreef:
Ik vind het ook nogal een hoge aanbetaling, is dat gebruikelijk?
Ik dacht dan aan een paar honderd euro ofzo

10 % van de aankoopsom is wel gebruikelijk

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:15

Evamarie schreef:
Zelf vind ik 1000 niet hoog. Daarmee laat je zien dat je betrouwbaar bent en dat je serieus het paard komt ophalen. Hoeveel mensen komen er niet opdagen tegenwoordig. Dat is voor een verkoper ook heel vervelend. Je loopt toch potentiële kopers mis. Maar ik zal het nu niet meer doen.

Hoe komt het dat je 1000 euro aanbetalen niet veel vind?
Maar een keuring van een paar honderd euro wel?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:23

Laat het toch...

T is opgelost en hopelijk heeft ze er iets aan voor bij een volgende zoektocht / aankoop.

Lieser: goed dat je weer even nadenkt over wat je wilt en voir hoeveel.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:32

Simbaa schreef:
Weet iemand hoe de markt is van Spaanse paarden met Carta? Zijn de prijzen daar ook bizar? Hoe moeten die opgeleid zijn om een echt goede prijs te krijgen?
Zelfde als bij KWPN’ers of zijn ze bij voorbaat al duurder/goedkoper? :)

Een PRE is geen officiële PRE zonder Carta, dus die zijn inderdaad duurder dan een cruzado/andalusiër.

Van de site van de ANCCE: Een PRE zonder carta kopen is onverstandig omdat: U betaalt de prijs voor een raspaard, maar feitelijk krijgt u een paard zonder papieren. De stamboekpapieren zijn immers waardeloos zonder carta. Veulens kunnen bijvoorbeeld nooit in het stamboek bijgeschreven worden.

In principe is een spaans paard zonder carta gewoon een paard uit spanje, en liggen de prijzen minder hoog. Wil je een raspaard (PRE) dus, zijn ze over het algemeen wel wat duurder ja. En hoe groter/beter het paard, hoe duurder natuurlijk. In mijn zoektocht zat ik rond de 8 a 10k voor een onbeleerde 2-3 jarige, maar ik zocht wel 1.65+ (eindstokmaat) en iets leuks qua gangen, en mannelijk. Ik keek via een tussenpersoon in spanje, en ik keek eigenlijk ook enkel bij fokkers dus niet bij handelsstallen in spanje. Misschien dat via een handelsstal de prijzen wel wat lager liggen, dat weet ik niet. Als ze rond de 1.60 liggen dan zijn ze wel wat minder duur, en een merrie is over het algemeen ook minder duur. Bij fokkers een gereden paard was vanaf de 25k, en the sky is the limit daar.. maar dat lag dus sowieso buiten budget voor mij. Dus ik denk dat je kan stellen dat een goede PRE wel ongeveer gelijk loopt met een KWPN qua prijs. Maar dat is gewoon op basis van mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:02

Nuttige info Kiwiaa, leuk om te weten. :list:

Een Spaans paard is niet het type paard waar ik voor zou kiezen. Er is wel veel aanbod te vinden.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:14

Je moet er inderdaad wel echt voor zijn he :D Ik heb uiteindelijk een lusitano gekocht, maar wel vergelijkbaar type als de PRE dus. Heb meerdere warmbloeden proefgereden (mijn ouders pushten me sowieso wel erg richting: koop een écht dressuurpaard waar je prijzen mee kan winnen := ) maar was toch nooit echt overtuigd ook al was er objectief gezien niets mis met die dieren. En zet je me op een PRE of lusitano is het meteen prijs :+:

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:18

Er staat nu ook een leuke 3 jarige merrie op marktplaats. Is al rontgenologisch gekeurd en niet belachelijk geprijsd. Voor diegene die een onbeleerde zoekt :) wel 2x Jazz :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:21

Ooit ben ik in Italië op een Lusitanofokkerij geweest.
Dat was wel supermooi en indrukwekkend . Ik was echt onder de indruk. Ze hebben iets machtigs vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:36

Babootje schreef:
StalDiefdijk schreef:
[.quote="Babootje"]
@StalDiefdijk: ook fokkers worden gezien als professional en in die zin gelijk gesteld met handelaren. Ook al verkoop je niet veel paarden per jaar.
[./quote]

Ik durf te betwijfelen of dat waar is en dan nog, een 'professional' (hier: iemand die 2 veulens per jaar fokt en die met de tijd ook weer verkoopt :o ) is héél wat anders dan een handelaar.

Zeker waar, maar zoals je je presenteert met compleet met een website en successen, wek je wel de indruk dat kopers te maken hebben met een professional. Ook al heb je geen KvK nummer.
Dat is voldoende om als professional te worden aangemerkt. Het gaat er niet om hoeveel paarden je per jaar verkoopt.
Op er zeker van te zijn hoe de wet dit ziet zou je het beste bij een hippisch advocaat eens navraag kunnen doen.

StalDiefdijk schreef:
Dus wat ik zeg: niet iedereen die een veulen fokt wordt direct aangemerkt als professional.

En als ik persoonlijk dan, door de manier waarop ik mijn fokproducten dan onder de aandacht probeer te brengen en te verkopen, wél als professional wordt gezien, soit. Daar heb ik geen moeite mee.

Het gaat er toch niet om waar jij wel of geen moeite mee hebt? Het gaat erom wat de rechter zou vinden op het moment dat je een geschil met een koper hebt.
Maar laten we ervan uitgaan dat het zover niet zal komen. :D

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:51

Lieser ea, er staat ook weer een leuke betaalbare ISH op sh ;-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:52

En bij de PRE betaal je ook veel meer wanneer je geen schimmel wilt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:53

Kiwiaa schreef:
Je moet er inderdaad wel echt voor zijn he :D Ik heb uiteindelijk een lusitano gekocht, maar wel vergelijkbaar type als de PRE dus. Heb meerdere warmbloeden proefgereden (mijn ouders pushten me sowieso wel erg richting: koop een écht dressuurpaard waar je prijzen mee kan winnen := ) maar was toch nooit echt overtuigd ook al was er objectief gezien niets mis met die dieren. En zet je me op een PRE of lusitano is het meteen prijs :+:

Ik kom echt uit het KWPN wereldje, maar toen ik voor het eerst op een PRE/Lusi stapte, was ik verkocht en wil ik eigenlijk niet meer terug naar een standaard warmbloed :P
De Iberiërs zijn zo fijngevoelig, zo slim, je hoeft er veel minder aan te rijden om er iets uit te halen. Ik ben een handige maar luie ruiter, ik wil zo min mogelijk doen voor zoveel mogelijk resultaat en dat is heerlijk met een Iberiër <3

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:03

Dus een Carta is een document naast het stamboekpapier? Is daar iets extra aan verbonden of is het een soort “bijlage”?
Heb niks met het ras maar leer wel graag wat bij..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:04

Charmaine schreef:
Lieser ea, er staat ook weer een leuke betaalbare ISH op sh ;-)

Ik ga meteen kijken, dank je!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:07

Opishop, ohja was ik nog vergeten. Hoewel ik daar op zich niet echt veel van gemerkt heb in mijn zoektocht, maar heb bewust niet op kleur gezocht dus kreeg gewoon vanalles wat aangeboden binnen mijn budget.

Earth: Ik ben inderdaad net zo :D

Kalea, het is inderdaad nog een apart document, dat toch wel vaak 'vergeten' wordt. Er zijn ook enkele voorwaarden aan verbonden, er moet bijvoorbeeld een handtekening opstaan van de vorige eigenaar. Ik vind de site van ANCCE erg duidelijk!
Laatst bijgewerkt door Kiwiaa op 08-01-22 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:09

Ik ben trouwens op eentje verliefd geworden. Is helemaal niet voordelig qua bouw, lijkt op een haflinger maar ik vind haar zo mooi. Zit denk ik ook geen carta bij, maar dat zou voor mij niet zo uitmaken.
1 probleem, ik ben helemaal niet op zoek _O-

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:23

Earth schreef:
Ik ben trouwens op eentje verliefd geworden. Is helemaal niet voordelig qua bouw, lijkt op een haflinger maar ik vind haar zo mooi. Zit denk ik ook geen carta bij, maar dat zou voor mij niet zo uitmaken.
1 probleem, ik ben helemaal niet op zoek _O-

Is dat die prachtige waarvan de foto's zijn gemaakt op de zandverstuiving?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:32

StalDiefdijk schreef:
Babootje schreef:
@StalDiefdijk: ook fokkers worden gezien als professional en in die zin gelijk gesteld met handelaren. Ook al verkoop je niet veel paarden per jaar.

Ik durf te betwijfelen of dat waar is en dan nog, een 'professional' (hier: iemand die 2 veulens per jaar fokt en die met de tijd ook weer verkoopt :o ) is héél wat anders dan een handelaar. Zeker het daglicht waarin Ikke me probeerde te zetten is bizar onjuist.
Plus dat ik als handelaar allang failliet had geweest, denk dat ik een paar mooie wereldreizen had kunnen maken van het geld wat deze hobby me gekost heeft. :')

Het is geen twijfel wat babotje omschrijft klopt

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:35

Kiwaa heeft het al heel mooi uitgelegd zie ik :)

Hier ook een pre.. echt een fantastisch ras <3