Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:46

MyWishMax schreef:
Sommige worden ook ingespoten zonder dat er echt een blessure of afwijking is. Als soort voorkomen is beter dan genezen. Je kan natuurlijk tig verschillende dingen inspuiten.
Die paarden komen gewoon standaard 1 keer in de zoveel tijd bij een kliniek en worden op alles nagekeken.

In de VS is inspuiten nog veel normaler, daar wordt het gewoon als onderhoud gezien wat je vanaf bepaalde leeftijd of niveau doet. Dat gaat mij ook wat te ver, maar goed.

Is dat geen doping dan?

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:49

Dat zal er aan liggen wat je in spuit en dat doe je niet vlak voor een wedstrijd, maar tijdens een rustige periode. Zelfs als het geen doping is.

Maar je wilt niet weten wat er allemaal doping is, dus je moet sowieso overal mee opletten. Medicatie, maar ook supplementen en zelfs sommige takken of kruiden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:00

Inspuiten is uiteraard geen doping. Wat mij betreft niks mis met inspuiten ter ondersteuning, als je paard er beter van wordt of houdt is het alleen maar fijn. Net zoals het geven van nodige supplementen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:23

Het kan wel doping zijn, ligt eraan wat je inspuit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:38

Change3x schreef:
Inspuiten is uiteraard geen doping. Wat mij betreft niks mis met inspuiten ter ondersteuning, als je paard er beter van wordt of houdt is het alleen maar fijn. Net zoals het geven van nodige supplementen.

Als ik een paard zou bezichtigen en die lijkt dan goed d.m.v. inspuitingen waar ik niets vanaf weet, dan gaat hij dus nadat ik hem gekocht heb en die spuiten zijn uitgewerkt, kreupel lopen.Dan zou ik me opgelicht voelen hoor. Waarschijnlijk zouden dergelijke behandelingen bij een keuring ook niet detecteerbaar zijn?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:40

Een paard dat ingespoten wordt hoeft niet kreupel te zijn als zoiets is uitgewerkt. Vaak is er op de X-rays iets gevonden wat ondersteuning nodig heeft en wordt dit middel dan ingezet. Het is niet zo zwart wit als jij zegt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:43

Soms wel t geval dat het paard minder fijn beweegt. Verder welkom in de paarden handel :')

Er gebeurt zoveel dat het daglicht niet kan verdragen… maar goed er zijn ook zat mensen die wel eerlijk zijn en waar het niet alleen om geld draait.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:43

Anjali, deze discussie heb je al eerder gevoerd in dit topic en zo zwart wit is het niet. Zoals change schrijft zijn echt niet alle paarden kreupel als het inspuiten uitgewerkt is en ook niet kreupel voordat ze ingespoten worden.

Daarbij koop jij graag oudere dieren en die kunnen juist enorm veel baad hebben bij inspuiten als ze bijvoorbeeld artrose hebben. Dan kan je beter röntgenfoto's laten maken en paarden overslaan die artrose enzovoorts hebben als je zo tegen een behandeling bent.
Vind je duivelsklauw geven wel acceptabel?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:55

MyWishMax schreef:
Anjali, deze discussie heb je al eerder gevoerd in dit topic en zo zwart wit is het niet. Zoals change schrijft zijn echt niet alle paarden kreupel als het inspuiten uitgewerkt is en ook niet kreupel voordat ze ingespoten worden.

Daarbij koop jij graag oudere dieren en die kunnen juist enorm veel baad hebben bij inspuiten als ze bijvoorbeeld artrose hebben. Dan kan je beter röntgenfoto's laten maken en paarden overslaan die artrose enzovoorts hebben als je zo tegen een behandeling bent.
Vind je duivelsklauw geven wel acceptabel?

Het geven van medicijnen (via de mond) vind ik wel acceptabel mits het erbij vermeld wordt dat hij dat nodig heeft. Maar het nodig hebben van inspuitingen niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:56

Medicijnen zijn even goed pijnstillend / ontstekingsremmers. Waarom is dat wel oké dan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:59

Duivelsklauw valt onder doping…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:02

Overigens, als ik een "nieuw" paard ga kopen van welke leeftijd dan ook, dan heb ik geen zin om meteen al weer met medisch gedoe te komen zitten. Dat krijg je er op een gegeven moment toch wel bij helaas, maar daar wil ik niet meteen al mee beginnen. En als de verkoper die ervan weet het niet eerlijk vertelt bij een bezichtiging, dan vind ik dat oplichting. Niet voor niets zijn er nogal wat rechtszaken in de paardenwereld over verkochte paarden die soms voor astronomische bedragen van de hand zijn gedaan en die dan blijken iets te mankeren. Hier op Bokt zijn er geregeld dergelijke verhalen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:03

Misschien hier een apart topic voor openen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:13

Pantykous schreef:
Misschien hier een apart topic voor openen?

Ik vind het anders wel passend voor de mensen hier die op zoek zijn naar een paard. Daar zitten ook mensen bij die voor het eerst een paard aan het zoeken zijn en die kunnen zo zien dat ze goed op hun hoede moeten zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:51

Als je er als koper keurig van op de hoogte gebracht wordt, kun je er zelf mee doen wat je wilt. Maar als je het niet weet is het zachts gezegd slordig....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:00

anjali schreef:
Change3x schreef:

Als ik een paard zou bezichtigen en die lijkt dan goed d.m.v. inspuitingen waar ik niets vanaf weet, dan gaat hij dus nadat ik hem gekocht heb en die spuiten zijn uitgewerkt, kreupel lopen.Dan zou ik me opgelicht voelen hoor. Waarschijnlijk zouden dergelijke behandelingen bij een keuring ook niet detecteerbaar zijn?

Het is echt niet zo dat Bokkie B om de hoek standaard ingespoten word. We hebben het dan wel over ondersteuning in de topsport. Dat houd ze langer heel.

Een beetje hetzelfde als je over Jutta Leerdam zegt dat omdat ze topsport heeft gedaan met medische begeleiding geen rondje meer kan schaatsen zonder medische begeleiding in de winter als ze straks 40 is :) . Het enige is dat Jutta misschien op haar 55e meer versleten is, maar dat had ze misschien ook geweest als ze geen topsporter was en elke week naar de Mac ging :D

En even zwart wit getrokken:

Stel paard heeft lichte artrose in de ondervoet linksvoor. Paard komt klinisch door een buigproef en artrose is op röntgen ook acceptabel.

Zou jij dan een paard willen wat de 5 jaar ervoor:

A: Niet ondersteund is, dus elke 3 maanden moest de fysio erbij want werd klein beetje scheef onder het zadel, daardoor compensatie in de rug, nu mogelijk ook wat lichte rugklachten. Paard kan steeds maar half half getraind worden, want komt steeds op een punt dat het net niet lekker gaat.

B: Een keer per jaar werd ingespoten waardoor paard zich topfit voelt. Super getraind is en nergens gecompenseerd heeft.

Ik ga voor B :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:03

Maar wat moet je allemaal vertellen? Als er ooit jaren geleden een gewricht ingespoten is en daarna nooit meer? Dingen die vaker terugkomen, echte afwijkingen en ernstige dingen, ja. Maar waar ligt verder de grens? Elk da bezoek van alle jaren dat je een paard hebt gehad? Elke keer dat er medicatie gegeven is? Dat zijn allemaal van die moeilijke gevallen.

Als je bang bent voor de kosten van inspuiten kan je dus maar beter foto's maken om te kijken of ze niet al van alles mankeren, want dan is de kans groot dat je toch iets moet gaan doen. Helemaal bij oudere dieren.

Ik vind dagelijks pijnstillers geven (helemaal duivelsklauw waar de werkzame dosis enorm van kan wisselen per dosering die je geeft, dan nog liever medicatie waar je meer zekerheid over hebt) veel verder gaan als inspuiten van een gewricht.

Oh eens wat ruitje schrijft ook. En wij hebben paard ooit laten inspuiten op een plek waar er niks te vinden was, maar klinisch wel op gereageerd werd. Ja, dat was tijdens een andere blessure en die plek die ingespoten was was overbelast. Door inspuiten konden we gaan opbouwen zonder weer compensatie te krijgen met alle mogelijke gevolgen, en beide dingen zijn nooit meer te zien of vinden geweest of scans of foto's en klinisch ook niet.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:40

Ik heb mijn droompaard gevonden, inmiddels 3x geweest en alles klopt en klikt. Ze is ook al helemaal gekeurd, nu net dat ik over wil gaan op de koop reageert de koper van mijn eigen paard niet meer... :( Ze zou heb afgelopen woensdag halen, maar was ziek. Ze wilde wel graag alvast een aanbetaling doen omdat ik hem wel al die tijd voor haar reserveer en dan kwam ze nog met een nieuwe datum, maar ook dat heeft ze nog steeds niet gedaan en is ze ineens van de aardbodem verdwenen..

Ik moet over 2 dagen laten weten of ik het nieuwe paard definitief wil kopen... Ughhh zowel frustraties haha, wil niet met 2 paarden zitten maar was er echt van overtuigd dat mijn eigen al opgehaald zou zijn. Nu ben ik bang dat ik hem weken heb gereserveerd en ze ineens niet meer komt. En het nieuwe paard is wel echt mijn droompaard. Wat zouden jullie doen?

( Les voor de volgende keer, gelijk een aanbetaling vragen :') )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:45

Nieuwe paard kopen en oud paard aan een ander verkopen.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:48

Ja alleen straks duurt het maanden voor dat ik een nieuwe koper heb.. Dan zit ik tot die tijd met dubbele kosten wat ik mij niet tot amper kan veroorloven

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:50

Heb je de koper van je eigen paard al gebeld?

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:56

Ja nam niet op helaas, zal het vanavond weer proberen. Ze was wel heel enthousiast steeds en had ook spullen aangeschaft. Tenminste als ik haar moet geloven. Dus hopelijk is er een grondige reden en ben ik voor niets paniek aan het zaaien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:56

Ik hoop voor je dat je snel contact krijgt, duidelijkheid is erg belangrijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:58

Er zijn wel veel mensen echt goed ziek op het moment. Kan je op de app zien of ze nog online is geweest?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:59

Elli99 schreef:
Ik heb mijn droompaard gevonden, inmiddels 3x geweest en alles klopt en klikt. Ze is ook al helemaal gekeurd, nu net dat ik over wil gaan op de koop reageert de koper van mijn eigen paard niet meer... :( Ze zou heb afgelopen woensdag halen, maar was ziek. Ze wilde wel graag alvast een aanbetaling doen omdat ik hem wel al die tijd voor haar reserveer en dan kwam ze nog met een nieuwe datum, maar ook dat heeft ze nog steeds niet gedaan en is ze ineens van de aardbodem verdwenen..

Ik moet over 2 dagen laten weten of ik het nieuwe paard definitief wil kopen... Ughhh zowel frustraties haha, wil niet met 2 paarden zitten maar was er echt van overtuigd dat mijn eigen al opgehaald zou zijn. Nu ben ik bang dat ik hem weken heb gereserveerd en ze ineens niet meer komt. En het nieuwe paard is wel echt mijn droompaard. Wat zouden jullie doen?

( Les voor de volgende keer, gelijk een aanbetaling vragen :') )

Als je het niet kan betalen dat je twee paarden hebt dan is het inderdaad een lastige situatie. MIsschien kan de verkopende partij je nieuwe paard nog reserveren als je daar een aanbetaling doet?