Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:48

Babootje schreef:
anjali schreef:
Tegenwoordig zijn paarden vaak zo vreselijk duur dat ik wel snap dat men ze niet wil kopen vanwege een kleine bemerking.

Doordat we van alles tegenwoordig foto's kunnen maken kom je vaker bemerkingen tegen. Wat niet wil zeggen dat die bemerkingen ook allemaal risico's zijn. Bemerkingen maken ook niet altijd een paard minder waard.

Peesblessures zou ik wat lastiger vinden.

Elke bemerking maakt een paard minder waard dan het zou zijn zonder die bemerking. Peesblessures heb ik een vreselijke hekel aan omdat de revalidatie heel lang is en de kans op terugkeer groot. Het blijft een zwakke plek. Ook heb ik een hekel aan hoefbevangenheid, eveneens omdat dat vaak kan terugkomen en een heel precies stal\weidemanagement vergt wat moeilijk is als je afhankelijk bent van pensionstalling (zoals ik). Daarentegen geef ik helemaal niets om zenuwtrekken zoals weven en kribbebijten en luchtzuigen die anderen weer niet willen. Maar ook die bemerkingen doen wel wat met de prijs, ook omdat het paard dan minder gemakkelijk weer doorverkocht kan worden (als je dat ooit zou willen).

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:45

Een bemerking hoeft de prijs echt niet te drukken. Als er ergens een minimaal haakje zit, wat in het rapport genoteerd staat met daarbij ‘geen verhoogd risico’, dan ga je daar als verkoper echt niet op inleveren. Een paard wat geopereerd is aan een ocd’tje op een gunstige plek, daar is echt niets spannends aan. Gek genoeg doen kopers moeilijk om kleine dingen, terwijl lichte tour paarden met allerlei bemerkingen voor 2ton als zoete broodjes gaan. Ik blijf het soms bijzonder vinden…en ieder paard is een risico want sommige zijn nu eenmaal erg destructief en niet zuinig op zichzelf. Daar kom je als koper toch ook pas achter als je het dier thuis hebt staan.

Weven, luchtzuigen, oude peesblessures etc. vind ik dan weer wel een verhoogd risico omdat je training en management daarop aan moet passen. Dat koop ik sowieso al niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:59

Bepaalde bemerkingen vind ik idd niet spannend. Sommige wel bij jonge dieren, maar niet bij een lichte tour paard haha. En andere dingen ga ik nooit meer aan beginnen, ook al waren ze klinisch niet kreupel, ze hadden wel enorme beperkingen door de bemerkingen. Dus hals problemen/artrose sla ik over, net als KS. Dat hele management lukte om ze nog jaren mee te laten gaan, maar ik ga er niet meer bewust aan beginnen. Het blijft een hobby en die moet leuk zijn en voor ons ging de lol er wel vanaf omdat je je zo moest aanpassen. Of gewoon de vrees dat het wel slechter zou worden.

Vroeg het aan 10 omstanders en 9 vonden dat mijn paard met hals artrose gewoon 100 procent regelmatig was, maar stout. Zelfs een da die het bij karakter neerlegde voornamelijk ipv de enorme blessure die speelde. Terwijl hij erdoor toch ataxie had, 1 achterbeen slechter kon gebruiken en qua gangen veel korter geworden. Maar goed, ik zag dus vaker dieren die ik niet regelmatig vond en de anderen er niks aan zagen en niet lieten nakijken. Bij keuringen bleken ze dan idd iets te mankeren, maar hielden zij vol dat er klinisch niets te zien was en vonden het dus onzin dat kopers er niet mee doorgingen.

Verder vertrouw ik bij keuring op mijn da. (Als ik echt bij de mijne mag of een ander die ik vertrouw) als hij zegt bemerking, maar geen vergroot risico ga ik gewoon door met koop. Net als Oji aangeeft, wij gaven altijd aan dat de verzekering ze op moest nemen als voorwaarde. Maar heb dus ook nooit bemerking gehad bij keuring waar wij aan twijfelde en de da niet. Wel achteraf bepaalde da's waar ik niet meer heen ga voor keuring en zijn dus strenger geworden in welke da wel en niet qua keuring.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:06

Mijn paard zuigt alleen lucht als hij enorm stress heeft, bijvoorbeeld bij enorme wisselingen van paarden op stal als alles van de opfok weer naar binnen komt. 9 van de 10 stalgenoten weten niet eens dat hij het heel soms doet, omdat ze het nog nooit gezien hebben. Ik maak me om dit gedrag echt niet druk en zou een paard er ook niet om laten staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:15

Padoertje schreef:
Een bemerking hoeft de prijs echt niet te drukken. Als er ergens een minimaal haakje zit, wat in het rapport genoteerd staat met daarbij ‘geen verhoogd risico’, dan ga je daar als verkoper echt niet op inleveren. Een paard wat geopereerd is aan een ocd’tje op een gunstige plek, daar is echt niets spannends aan. Gek genoeg doen kopers moeilijk om kleine dingen, terwijl lichte tour paarden met allerlei bemerkingen voor 2ton als zoete broodjes gaan. Ik blijf het soms bijzonder vinden…en ieder paard is een risico want sommige zijn nu eenmaal erg destructief en niet zuinig op zichzelf. Daar kom je als koper toch ook pas achter als je het dier thuis hebt staan.

Weven, luchtzuigen, oude peesblessures etc. vind ik dan weer wel een verhoogd risico omdat je training en management daarop aan moet passen. Dat koop ik sowieso al niet.

Maar die paarden die geweldige prijswinnaars zijn, die doen het vaak zo goed op hun karakter. En dat is iets wat heel erg belangrijk is, want een fysiek 100% perfect paard wat geen zin heeft om voor jou te werken, daar heb je niet veel aan. Karakter is ook geld waard.

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:18

Die paarden hebben ook bewezen het werk aan te kunnen en er klinisch geen last van te hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:44

Dr zijn er ook zat op hoog niveau die met een injectie links of rechts aan het lopen worden gehouden. Een paard kopen geeft altijd risico. Hera is het eerste paard dat ik volledig heb laten keuren omdat ik het eea uit wilde sluiten in verband met haar gedrag. Nu ze tot rust komt en los gemaakt is begint ze los te laten en fijner te lopen. Maar goed zo’n proces moet je ook maar net willen..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:33

MarjanB schreef:
Dr zijn er ook zat op hoog niveau die met een injectie links of rechts aan het lopen worden gehouden. Een paard kopen geeft altijd risico. Hera is het eerste paard dat ik volledig heb laten keuren omdat ik het eea uit wilde sluiten in verband met haar gedrag. Nu ze tot rust komt en los gemaakt is begint ze los te laten en fijner te lopen. Maar goed zo’n proces moet je ook maar net willen..

Dat dus. Grote gros LT paarden staan iedere 6 mnd op de kliniek om ingespoten te worden. Die worden verkocht met een XR rapport waarvan de tranen je in de ogen schieten, maar klinisch helemaal goed zijn. Dat in tegenstelling tot paarden die onder de 10-15k worden aangeboden met een minimale bemerking en niet verkocht worden omdat de koper het niet aandurft, of veelal door hun omgeving worden gewaarschuwd. Op de gemiddelde pensionstal zal je niemand horen zeggen dat zijn/haar nieuwe paard met een bemerking gekocht is, hoe klein ook. Er heerst echt wel een taboe op.

Hier keuren we ook alles van top tot teen, ook eigen fok, zodat je weet waaraan je begint als je zadelmak maakt, of een paard in training neemt. Of zodat je bij castratie gelijk een chipje weg kan halen als er iets zit, want paard ligt dan toch al plat. Maar ik schrik echt niet snel van een vernauwing of een haakje, teardrop etc. Als je bij ieder paard goed zoekt en vanuit alle hoeken een foto maakt, dan kom je altijd wel iets tegen. Zoals MWM als zei ‘vertrouw op het advies van je eigen DA’.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:55

Helemaal mee eens, als de dierenarts zegt dat het voor het doel geschikt is dan vertrouw ik er ook op. Betaal de beste persoon bijna 1000 euro voor een mening te geven dus dan mag ik er ook wel op rekenen haha. Voor ons is keuren echt om de grote dingen er uit te halen, klinisch goed is het belangrijkst. Rontgen is echt om de grote breuken of mega artrose of 10 wervels kissing spines er uit te halen. Daarbij is het gewoon handig om te weten wat er aan de binnenkant van je paard zit, dan kun je ook ergens rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:04

Ik kom mij hier ook melden. Aangezien mijn allerliefste paard inmiddels 24 is en een paar weken geleden op de kliniek heeft gestaan en er bijna niet meer doorheen kwam heb ik besloten een stapje terug te doen met hem en ben ik op zoek naar een paard erbij.

Ik ben 2 weken geleden gaan proefrijden op 3 verschillende paarden. Het eerste paard was echt een kanshebber en precies wat ik op papier zocht. 16 jarige merrie, welke alles al gezien en gedaan heeft, lief en braaf karakter. Ik heb er wel geteld 5 minuten opgezeten. Ze was veel te vlot voor mij, en ze voelde rillerig. Terwijl er op de filmpjes een 10 jarig meisje in galop met losse handen over de baan scheurde. Ze lieten nog een ontzettend knappe 4 jarige zien maar die was nog zo groen dat ik er na de deceptie van de merrie niet op wilde. Uiteindelijk nog op een 11 jarige ruin gezeten, ook een ervaren rot en zou ook niet misstaan op een wedstrijd. Leuk paard, maar ik was niet weg van het gangenwerk, en ik werd niet blij met rijden. Waarom weet ik niet, want eigenlijk was het een fijn paard.

Enigzins teleurgesteld ben ik naar mijn volgende afspraak gegaan, die alleen wat te koop hadden voor iemand met de klik. Ik had geen flauw idee waar ik naar ging kijken, maar het paard wat op papier perfect zou zijn kon ik gewoon niet goed rijden. Mijn zelfvertrouwen was weg. Daar aangekomen toverden ze een kleine 5 jarige zwarte merrie tevoorschijn. Zadelmak gemaakt, naar de eigenaar gegaan en die heeft haar enkele maanden op de wei gezet en niks mee gedaan en nu staat ze in training en is te koop. Ik vond haar meteen knap, maar ja… een groene 5 jarige… Dat was dus niks voor mij dacht ik. Heb stiekem heel fijn gereden op haar en zo ga ik morgen voor een 2e keer kijken.

Maar wat nu, waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Ik weet het gewoon even niet. Vorige keer is mijn schoonvader mee geweest en die zag meteen de klik en zei al dat ik nog een keer terug moest gaan. Ik heb er een nachtje over geslapen en nu zijn we 2 weken verder en morgen gaat mijn man (geen paarden man) mee. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben dus al 2 weken aan het piekeren hierover.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:11

Ik zou al is dat wat laat, iemand meenemen met verstand van paarden. Die niet door een roze bril kijkt en kritisch naar het dier kijkt. Maar misschien kan dat nog voor een laatste keer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:14

Dat was de eerste keer mijn schoonvader, maar hij is van mening dat mijn man (welke wel paard kan rijden en ook de paarden zal moeten verzorgen) ook mee moet kijken.

Maar wellicht dat ik met het laten keuren ook nog iemand anders mee kan nemen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:18

Flygill schreef:
Dat was de eerste keer mijn schoonvader, maar hij is van mening dat mijn man (welke wel paard kan rijden en ook de paarden zal moeten verzorgen) ook mee moet kijken.

Vertrouw je je veearts niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:21

Flygill schreef:

Met keuren is niet nodig, daarvoor wel. Even een instructeur of iemand anders met veel ervaring.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:33

Padoertje schreef:
MarjanB schreef:

Dat dus. Grote gros LT paarden staan iedere 6 mnd op de kliniek om ingespoten te worden. Die worden verkocht met een XR rapport waarvan de tranen je in de ogen schieten, maar klinisch helemaal goed zijn. Dat in tegenstelling tot paarden die onder de 10-15k worden aangeboden met een minimale bemerking en niet verkocht worden omdat de koper het niet aandurft, of veelal door hun omgeving worden gewaarschuwd.

Even benieuwd hoe je dit bericht bedoeld ;) Want een paard op niveau elke 6 maanden in moeten spuiten om hem aan het lopen te houden is toch juist alles behalve positief? Die zijn dan vals positief klinisch goed, want zonder inspuiting zouden ze niet goed zijn?

Dus is de amateur die het dan niet aandurft in de lagere klasse niet eerlijker voor het paard dan de prof op hoger niveau die een niet goed paard willens en wetens rijdt, volgestopt met weet ik wat wat voor spul omdat ie het anders niet aan kan?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:09

In ieder geval niet zo scheef zoals jij het hier neerzet Charmaine. Beetje vaag gesuggereerd van je en totaal uit context getrokken. Het gaat over bemerkingen en niet over of je zo’n paard door moet rijden met van alles erin..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:37

Flygill schreef:

Met het keuren een ander meenemen zou ik niet voor kiezen, dan voegt die mening niet meer zoveel toe. Die mening wil je hebben om te weten of je wil gaan keuren om te kopen denk ik? Het is wel fijn als je het paard gelijk naar huis brengt om iemand bij te hebben.. Als je twee weken kunt twijfelen en hij staat er nog, zit een derde keer gaan kijken er misschien ook best in.

Als je nu twijfelt aan de gezondheid/beweging van je paarden, wie is dan de eerste die je zou vragen mee te kijken (behalve je dierenarts dan misschien)? Ik had zo een top 4 van mensen die meegingen, van kritisch naar minder kritisch. Als nummer 1 niet kon ging nummer 2 mee etc.. Ik heb ook veel filmpjes laten zien aan anderen, beter vooraf een kritische opmerking dan achteraf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:03

Flygill schreef:

Maar wat heeft het paard jou verteld?

Hoe was het paard in de omgang? Wat kon er wel en niet?
Wilde ze contact maken; was ze nieuwsgierig naar je? Wilde ze voor je werken onder het zadel?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:04

Flygill, als ik het goed begrijp, viel die kleine zwarte je heel erg mee :) . Wat je tegenhoudt is dus een stemmetje in je hoofd dat zegt “oeh, een jonge met weinig ervaring”. Dat moet je naast je neerleggen wanneer het paard je tijdens het rijden een vertrouwd gevoel geeft. Ik durf op onze 5-jarige een kind zetten, op mijn 16-jarige pony niet.
Indien je gevoel vandaag opnieuw goed is, zou ik het paard na een grondige keuring door de DA kopen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:32

Padoertje schreef:
In ieder geval niet zo scheef zoals jij het hier neerzet Charmaine. Beetje vaag gesuggereerd van je en totaal uit context getrokken. Het gaat over bemerkingen en niet over of je zo’n paard door moet rijden met van alles erin..

Ik suggereer toch helemaal niks? En uit context trekken deed ik ook niet. Ik vroeg alleen om verduidelijking van je bericht, of je het zo bedoelde als ik m las. Was een oprechte vraag hoor... :o

Discussie ging over dat een gemiddelde amateur een paard bij bemerkingen vaker laat staan, terwijl er op hoog niveau van alles rondloopt met beroerde foto's. Waarop werd gereageerd dat die vaak periodiek worden ingespoten om ze aan het lopen te houden.

Een paard, op hoger niveau of niet, wat regelmatig wordt ingespoten om hem aan het lopen te houden valt bij mij niet onder de noemer klinisch goed en ik vroeg me af of jij dat wel zo bedoelde in je bericht. Want zo las ik het namelijk.

Kan best dat een amateur zo'n paard bij een keuring laat staan op bemerkingen maar een prof m wel meeneemt omdat hij managementtechnisch of rijtechnisch er beter mee uit de voeten kan. Das helemaal begrijpelijk. Maar inspuiten valt daar voor mij niet onder. Dan heb je gewoon een stuk paard. Inspuiten doe je in mijn optiek als je een paard nog een periode pijnvrij wilt laten bewegen of eenmalig om een probleem op te lossen. Maar zeker niet periodiek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:02

Charmaine schreef:
Padoertje schreef:

Ik suggereer toch helemaal niks? En uit context trekken deed ik ook niet. Ik vroeg alleen om verduidelijking van je bericht, of je het zo bedoelde als ik m las. Was een oprechte vraag hoor... :o

Discussie ging over dat een gemiddelde amateur een paard bij bemerkingen vaker laat staan, terwijl er op hoog niveau van alles rondloopt met beroerde foto's. Waarop werd gereageerd dat die vaak periodiek worden ingespoten om ze aan het lopen te houden.

Een paard, op hoger niveau of niet, wat regelmatig wordt ingespoten om hem aan het lopen te houden valt bij mij niet onder de noemer klinisch goed en ik vroeg me af of jij dat wel zo bedoelde in je bericht. Want zo las ik het namelijk.

Kan best dat een amateur zo'n paard bij een keuring laat staan op bemerkingen maar een prof m wel meeneemt omdat hij managementtechnisch of rijtechnisch er beter mee uit de voeten kan. Das helemaal begrijpelijk. Maar inspuiten valt daar voor mij niet onder. Dan heb je gewoon een stuk paard. Inspuiten doe je in mijn optiek als je een paard nog een periode pijnvrij wilt laten bewegen of eenmalig om een probleem op te lossen. Maar zeker niet periodiek.

Een paard wat alleen kan blijven werken als hij geregeld wordt ingespoten is geen gezond paard.Die is, als de aandoening niet te genezen is maar alleen gemaskeerd, in feite aan zijn pensioen toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:47

Sommige worden ook ingespoten zonder dat er echt een blessure of afwijking is. Als soort voorkomen is beter dan genezen. Je kan natuurlijk tig verschillende dingen inspuiten.
Die paarden komen gewoon standaard 1 keer in de zoveel tijd bij een kliniek en worden op alles nagekeken.

In de VS is inspuiten nog veel normaler, daar wordt het gewoon als onderhoud gezien wat je vanaf bepaalde leeftijd of niveau doet. Dat gaat mij ook wat te ver, maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:12

Humpiedumpie schreef:
Ik overweeg mijn pony te verkopen. Ik heb een advertentie tekst gemaakt, heb geen idee wat ik ervoor zou kunnen vragen. Mag ik het hier plaatsen zodat jullie met me mee kunnen denken? En evt op en aanmerkingen op mijn advertentie?

Wil er iemand met me mee kijken?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:48

Stuur maar een pb :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:45

Humpiedumpie schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik overweeg mijn pony te verkopen. Ik heb een advertentie tekst gemaakt, heb geen idee wat ik ervoor zou kunnen vragen. Mag ik het hier plaatsen zodat jullie met me mee kunnen denken? En evt op en aanmerkingen op mijn advertentie?

Wil er iemand met me mee kijken?

Ik wil ook wel meekijken.