Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:46

Mijn man krijgt mijn welsh A ook echt niet te pakken. Gewoon kansloos. En dat vindt hij ( mijn man) stom en daardoor krijgt ie m helemaal niet haha

M'n zwager lukt t wel. Paar keer veel geduld en koekjes :') :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:55

Mijn paard heeft m'n vriend zelfs al eens aangevallen, in volle galop met z'n mond open kwam hij op hem af :')
Spanjaard uit Spanje dusja die had een hekel aan mannen := inmiddels gaat het beter maar volledig vertrouwen zal hij hem nooit. Hij heeft het sowieso niet zo op vreemden.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:22

gefeliciteerd met de ver/koop van jullie paarden!

Ik ben er klaar mee, wat een gedoe. Gisteren mijn 3,5 jarige laten keuren door de potentiele koper. Ik ging uit van het principe dat als hij goedgekeurd wordt voor de sport/doel, de koop rond is, en wanneer het paard niet goed is, de koop niet doorgaat.
Zelf al een paar daggen een hoop zenuwen en slapeloze nachten.

Paard moest voor de eerste keer op een vrachtwagentje die ik gehuurd had, en hij liep er zo op. Dat maakte eigenlijk al dat ik hem terug op stal wilde zetten, want ik heb nog nooi zo'n braaf en makkelijk paard gehad.

Uitgebreide keuring; bloed, klinisch, RX rug/hals. De dierenarts was een goeie kundige realistische vent. Klinisch dik in orde, 100 complimenten over het paard en hoe hij op de zachte volte door de cirkel sjouwde. :D Koper stond helemaal te glunderen. Bloed goed, en wel 80 foto's genomen, omdat de hoek niet goed was of een spleet niet goed zichtbaar. Elke keer zei hij "niet goed". dus ik bestierf het, maar gelukkig ging het over de opname, en niet over het gewricht. Een hoop overleg of het 1tjes of 2tjes waren. +:)+

Tot de laatste foto van de hals bij het halster. Daar was een aanhechting niet mooi.

Paard met glans door de keuring, met notitie van bovenstaande constatering. maar koper zag er van af, omdat niet vast staat of het ooit een risico kan gaan vormen... %)

Ik ben een makkelijke koper, goed is goed, paard mee, niet geschikt voor het doel, dan niet...
Dit had ik niet zien aankomen, zeker omdat ik hem al had laten keuren, en het wel raar moest lopen wil hij dit keer niet goed zijn.

Paard is lekker mee naar huis, en gaat nergens meer heen, ik ga er van genieten :evaw:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:54

Pfft sommige mensen.. |o

Vraag me echt af of die ooit hun perfecte paard zullen gaan vinden..

Humpie, ik weet niet of dat mag in dit topic maar anders mag je altijd een PB sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:59

Equipro, snap dat je er dan klaar mee bent. Heel bijzonder zeg.. :n

Bij mijn pony komt vanmiddag iemand om hem eventueel te trainen. Ben benieuwd. Ik ben zelf heel onzeker/angstig geworden, dus hopelijk kan hij zo gereden blijven en als ik zo onzeker blijf dus in de verkoop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:10

Equipro schreef:

Ik ben er klaar mee, wat een gedoe. Gisteren mijn 3,5 jarige laten keuren door de potentiele koper. Ik ging uit van het principe dat als hij goedgekeurd wordt voor de sport/doel, de koop rond is, en wanneer het paard niet goed is, de koop niet doorgaat.

Paard moest voor de eerste keer op een vrachtwagentje die ik gehuurd had, en hij liep er zo op. Dat maakte eigenlijk al dat ik hem terug op stal wilde zetten, want ik heb nog nooi zo'n braaf en makkelijk paard gehad.

Uitgebreide keuring; bloed, klinisch, RX rug/hals. De dierenarts was een goeie kundige realistische vent. Klinisch dik in orde, 100 complimenten over het paard en hoe hij op de zachte volte door de cirkel sjouwde. :D Koper stond helemaal te glunderen. Bloed goed, en wel 80 foto's genomen, omdat de hoek niet goed was of een spleet niet goed zichtbaar. Elke keer zei hij "niet goed". dus ik bestierf het, maar gelukkig ging het over de opname, en niet over het gewricht. Een hoop overleg of het 1tjes of 2tjes waren. +:)+

Tot de laatste foto van de hals bij het halster. Daar was een aanhechting niet mooi.

Paard met glans door de keuring, met notitie van bovenstaande constatering. maar koper zag er van af, omdat niet vast staat of het ooit een risico kan gaan vormen... %)

Ik ben een makkelijke koper, goed is goed, paard mee, niet geschikt voor het doel, dan niet...
Dit had ik niet zien aankomen, zeker omdat ik hem al had laten keuren, en het wel raar moest lopen wil hij dit keer niet goed zijn.

Paard is lekker mee naar huis, en gaat nergens meer heen, ik ga er van genieten :evaw:

Toch ben ik niet helemaal verbaast.

Lees hier maar terug hoe iedereen adviezen krijgt voor keuringen en vooral om paarden te laten staan op op- of aanmerkingen, precies zoals jij het nu beschrijft.

Dit is de andere kant van het verhaal....

Plop1997

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:18

Snap het inderdaad aan beide kanten. Zelf had ik dat gokje wel durven nemen maar het blijft altijd een gok. Zeker ook als het wat mag kosten, je kan het geld maar 1x uitgeven en dan heb he het liefst eentje met zo min mogelijk risico.

Wel fijn dat je dan besluit om hem zelf te houden! Brave paarden kom je niet overal tegen en dan weet je ook dat die niet gedrogeerd is geweest tijdens het bezichtigen of tijdens de keuring. Misschien is het wel een teken geweest en had het ook zo moeten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:22

Het kromme is alleen dat je paard perfect op de foto's kan zijn en nog de hele tijd kreupel staat door weke delen problemen. Of perfect op de keuring en thuis een keer hangen bij het vastzetten, vastliggen in de stal etc. met daaruit voortkomende problemen.

Geen enkel paard is perfect, voor mij persoonlijk is het klinische beeld in combinatie met het doel het belangrijkste.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:15

Bedankt voor de felicitaties! Meneer doet het super, brult af en toe wat, maar staat verder rustig. Heeft wat struggle met het hooinet, dat kent hij helemaal niet. Binnenkort maar even een tandarts uitnodigen om het gebit goed na te lopen.

@Ruitje: Inderdaad echt zo'n prethoofd, zo'n fijne blije goofy. Ik wilde eigenlijk een merrie, maar zo'n blij ei trekt toch aan :D

@SCW: inderdaad KWPN, nog wel wat klein van stuk maar hij groeit vast nog wel iets.

@Elisa: Afstamming is Just Wimphof X Metall X Vivaldi

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:31

Inderdaad Elisa.

Mijn paard is verre van perfect door zijn beenstand, geeft een enorm gedoe met alles. Maar heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en ik kan er nog steeds niet bij hoe dat kan. Hij is ontelbaar vaak onderuit gegaan op stal en een tijd terug zelfs keihard in de stalgang, doodeng.

Gaat er laatst een ander paard onderuit in de stal, niet eens hard, bleek daardoor een scheurtje in zijn bekken te hebben. Paard was 5, bloedmooi, 100% goed bij keuring en zo ontzettend geweldig onder het zadel. Alles hebben ze eraan gedaan maar helaas, niet gelukt.

Ik had een paard ook niet laten staan om een minder mooie aanhechting, zou het al fijn vinden dat er een soort 0 meting is en dat áls er problemen komen, ik zou weten wat ik eerst moet laten checken. Maar 100% indekken voor enig risico is onmogelijk imo.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:35

Zulke types die alleen willen kopen als alle foto’s perfect zijn leven toch in een droomwereld. Ze kunnen morgen dood in stal liggen of alsnog geblesseerd raken. Of dat ze het dier zelf verpesten. :D Ieder z’n ding hoor, don’t get me wrong, maar het is gewoon niet realistisch.
Dus mega balen Equipro, maar dan is hij beter af bij jou. Lekker van gaan genieten en wie weet loop je toch nog iemand tegen het lijf. :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:38

Dat is lekker Equipro, pfffff.

Mijn eerste paard was hartstikke toontredend. Maar aan beide voorbenen en hij is er swingend en met top röntgenfoto's 26 mee geworden . Liep tm z'n 21e op wedstrijd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:11

Je laat je paard keuren om dat soort dingen te weten te komen, dus ik vind het niet meer dan normaal dat de DA het als bemerking vermeldt.
Het is aan de koper om te bepalen of het voor de koper een acceptabel risico is. Ik vind alleen wel dat je daar als koper/verkoper voorafgaand aan de keuring afspraken over moet maken. Wat als er een positief aankoop rapport voor het doel is, maar er wel bemerkingen zijn. Wat spreken we daarover af?? Dan weet iedereen vooraf waar ie aan toe is.

Of het een ernstige bemerking is, kan ik niet over oordelen. De verkoper heeft natuurlijk snel de neiging dit te bagataliseren. Een vriendin van mij kreeg een keuringsrapport van een onbeleerde 3-jarige met artrose op de kogel en een gebroken griffelbeen. Klinisch okay. Wouden ze nog een heel best bedrag voor hebben en stelde volgens de verkoper niet zoveel voor. Ze heeft ze vriendelijk verteld dat ze gekke eppie niet is.

Voor mij zou voor zo'n bemerking op de hals het belangrijk zijn of zo'n dier al onder het zadel is en het ermee gewoon fijn kan nageven. Als het dier nog niet onder het zadel is, kan ik me eerlijk gezegd prima voorstellen dat je dat risico niet aangaat als koper. Issues in de hals bij het halster kunnen heel eenvoudig van hangen zijn en rijtechnische problemen veroorzaken.

Verder is voor mij altijd leidend of de verzekering een bemerking accepteert zonder uitsluiting en dat communiceer ik heel duidelijk naar de verkoper op het moment dat we de deal sluiten. En dan is het natuurlijk van de prijs afhankelijk of hals en rug fotoos nodig zijn voor acceptatie door de verzekering.

Elisa2 schreef:
Het kromme is alleen dat je paard perfect op de foto's kan zijn en nog de hele tijd kreupel staat door weke delen problemen. Of perfect op de keuring en thuis een keer hangen bij het vastzetten, vastliggen in de stal etc. met daaruit voortkomende problemen.

Geen enkel paard is perfect, voor mij persoonlijk is het klinische beeld in combinatie met het doel het belangrijkste.

Op zich ben ik het hier mee eens, maar het voordeel van volledig goed op de foto bij aankoop is dat je je paard daarmee kan verzekeren. Als ik kijk naar mijn eigen pechvogeltje. Die was perfect op de foto, allemaal 1-tjes inclusief hals en rug, en heeft terwijl we net 3 maanden onderweg waren een ongeluk in de wei gehad. Inmiddels zijn de DA kosten tot bijna zo hoog als de aanschafprijs van mijn paard opgelopen en dan is het toch fijn dat ik door die schone foto's 80% van die DA kosten volledig vergoed krijg. Dus ja, je kan daarna pech hebben of er kunnen dingen aan het licht komen wat in de keuring niet naar boven is gekomen, maar dan ben je in ieder geval wel financieel ingedekt voor DA kosten en/of als je paard dan blijvend ongeschikt voor je doel blijft en/of ingeslapen moet worden. Dat vind ik toch een groot voordeel van een paard kopen dat helemaal schoon is op de foto's.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:10

Ik zeg ook niet dat de DA hier geen gelijk in heeft om dit te melden hoor, is immers het doel van een keuring.

Ook zeg ik niet dat de koper geen gelijk heeft, het gaat om een beste som geld. Voor mij heeft het alleen een vreemde wending gekregen.

Paard is heerlijk te rijden met goed ritme en fijne aanleuning voor zijn leeftijd, en ook die video’s zijn gedeeld met de keurende arts.

Bagatelliseren doe ik het ook niet, want ik heb mijn eigen dierenarts nog geraadpleegd naderhand.

Ik zal er nu ook steeds rekening mee houden, bij alles wat ik met hem doe. Over een jaar of 2 nog maar eens een foto maken, kijken of er iets veranderd is…

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:19

Ik begreep laatst dat er heel veel paarden zijn met een klein rafeltje bij de nek. ( daar gaat het toch om overgang hoofd/nek) en dat daar bijna nooit problemen van komen. Die komen eerder door niet correct rijden en paarden te strak houden van voor.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:54

Die van mij heeft ook een klein rafeltje bij overgang van hoofd/nek. Volgens de DA en de osteopaat zou het geen problemen moeten geven tenzij ik hem met z'n kin op z'n borst zou gaan rijden, maar dan krijg je op wel meer plekken in het lijf problemen.

Is ook per toeval ontdekt omdat hij gevoelig was op z'n rug. Trapte toen heel gevaarlijk naar de eerste osteopaat bij aanraking van de rug dus foto's gaan maken om te kijken of er niks ergs was. Rug en hals verder in orde, dat alleen dat kleine rafeltje maar daar was die niet gevoelig op. Bleek uiteindelijk dat hij die osteopaat niet mocht. Onze huidige osteopaat vind hij mega lief en werkt hij altijd mee met losmaken.

Edit: foto gevonden.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 01:12

Op die foto zou ik zelfs niet eens herkennen welk stuk van het paard het is :')

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:24

Plop1997 schreef:
Die van mij heeft ook een klein rafeltje bij overgang van hoofd/nek. Volgens de DA en de osteopaat zou het geen problemen moeten geven tenzij ik hem met z'n kin op z'n borst zou gaan rijden, maar dan krijg je op wel meer plekken in het lijf problemen.

Is ook per toeval ontdekt omdat hij gevoelig was op z'n rug. Trapte toen heel gevaarlijk naar de eerste osteopaat bij aanraking van de rug dus foto's gaan maken om te kijken of er niks ergs was. Rug en hals verder in orde, dat alleen dat kleine rafeltje maar daar was die niet gevoelig op. Bleek uiteindelijk dat hij die osteopaat niet mocht. Onze huidige osteopaat vind hij mega lief en werkt hij altijd mee met losmaken.

Edit: foto gevonden.
[ [url=m/cA6ReO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op jouw foto kan ik het niet ontdekken?

Onderstaande is van mijn paard;
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:11

Ach zo bied er een handel stal op het moment een 3 jarige aan met perfect klinisch rapport en geen bemerkingen op de fotos maar heeft wel lichte spat maar vanwege zijn leeftijd kwam dat door de groei....

Oftewel fotos zijn dus niet goed en heeft wel degelijk een bemerking. Aantal keer de stal op gewezen hoe misleidend de adv tekst is inmiddels ben ik geblokkeerd
Tja

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:28

Geen bemerkingen en spat 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:27

Equipro schreef:

Is het paard een keer gaan hangen? Dat soort bemerkingen thv het halster/kopstuk zie je vaak bij paarden die een keer zijn gaan hangen. Dan doe je er goed aan om over pakweg een paar maanden opnieuw foto's te nemen. Is de situatie dan onveranderd is het gewoon een bemerking zonder significant risico omdat de situatie dan stabiel is. Je kunt het dan gewoon melden, maar de waarde van het paard hoeft daar echt niet minder van te worden.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:21

Bij mij is hij nog nooit gaan hangen, maar kan natuurlijk ook gebeurd zijn voordat hij van mij was. Ik ga het inderdaad periodiek laten checken met een fotootje

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:18

Tegenwoordig zijn paarden vaak zo vreselijk duur dat ik wel snap dat men ze niet wil kopen vanwege een kleine bemerking.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:25

Of je kunt door die kleine beperking een paard kopen, die anders buiten budget zou liggen .

Mijn eerste paard was al niet zo makkelijk, maar had ook net een peesblessure gehad. Ik heb alle medische informatie gehad en kende het paard ook al. Zonder die " probleempjes" had ik m nooit kunnen betalen . Heb er een geweldig paard aan gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:38

anjali schreef:
Tegenwoordig zijn paarden vaak zo vreselijk duur dat ik wel snap dat men ze niet wil kopen vanwege een kleine bemerking.

Doordat we van alles tegenwoordig foto's kunnen maken kom je vaker bemerkingen tegen. Wat niet wil zeggen dat die bemerkingen ook allemaal risico's zijn. Bemerkingen maken ook niet altijd een paard minder waard.

Peesblessures zou ik wat lastiger vinden.