Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:46

Nee want het leven van een ander veranderd niet door als er geen wolf meer is.
We konden prima leven zonder wolf al 150 jaar.
Geen extra dierenleed, geen dieren die meer op stal staan. Het ging allemaal prima.

Van dat alles is nu geen sprake meer.
Veel leed voor de weide dieren.
Leed voor de eigenaren die het niet meer van hun netvlies afkrijgen.
Of door de angst dat dit ook het lot kan zijn van hun dieren.
Daarnaast nog de kosten en het vingerwijzen als het een millimeter te hoog zat en dan nog voor het gerecht gesleept worden ook nog.
Dat door een stel hersenloze idoten!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:49

Ja, wanneer je blijft uitgaan van je eigen waarheid, is er geen ruimte voor die van een ander. Dat klopt. Dan stop ik maar met het proberen aan te bengen van een nuancering.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:52

dus jij wil beweren dat het geen waarheid is dat mensen hun weide dieren worden vermoord? dat mensen hun dieren ophokken om er aan te voorkomen?
Dat mensen hoge kosten maken voor afrastering en het toch niet werkt en dan nog bedreigt worden ook.

Ja die waarheid is een feit en daar blijf ik achter staan.
Dat andere in sprookjes geloven moeten ze zelf weten, maar de Efteling is ook nooit waarheid geweest....

En nu ga jij met die 2 andere op de foei... van dat gezwam word ik idd kotsmisselijk

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:10

Ik kom net terug van een weekje Veluwe (Ede) met de paarden. We hebben op het logeeradres gevraagt hoe zij er in staan: ze zijn er niet blij mee, de veulens gingen normaal 24/7 naar buiten, verder op het terrein, maar staan nu aan huis en 's nachts binnen. Ze hebben gelukkig nog geen incidenten gehad.
Wat ons opviel is dat we geen enkel hert of zwijn gezien hebben, wat in voorgaande jaren wel zo was en thuis (Zeeland) struikelen we over de herten overdag. We hebben gelukkig ook geen wolven gezien.
Het engiste "spannende" was een Hazelworm :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:24

josien_m_ schreef:
Ja, wanneer je blijft uitgaan van je eigen waarheid, is er geen ruimte voor die van een ander. Dat klopt. Dan stop ik maar met het proberen aan te bengen van een nuancering.

In dit soort discussies gaan alle 'partijen' toch uit van hun eigen waarheid? Hebben ze allemaal dezelfde waarheid was er geen discussie.

josien_m_

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:54

Maar mogen verschillende waarheden ook naast elkaar bestaan? Kun je erkennen dat er naast de jouwe, ook nog een andere waarheid is die net zo waar is maar uitgaat van andere belangen?
Een belang kan zijn (van veehouders): veilige weides voor onze dieren. Een ander belang kan zijn (van ecologen of biologen): een zo groot mogelijke variatie van dieren en planten in een bepaald gebied nastreven als waardevol. Beide belangen zijn begrijpelijk, maar ze botsen wellicht. Wat dan? De één heeft niet meer gelijk dan de ander. Beiden hebben gelijk, maar beiden kunnen niet (niet helemaal?) hun zin krijgen. Dan moeten er politieke keuzes worden gemaakt. Daarbij zal niet iedereen tevreden worden gesteld. Dat is van alle tijden uiteraard, er zullen altijd mensen teleurgesteld worden en lijden onder besluiten. Maar hoe kan dat anders?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:01

josien_m_ schreef:
Maar mogen verschillende waarheden ook naast elkaar bestaan? Kun je erkennen dat er naast de jouwe, ook nog een andere waarheid is die net zo waar is maar uitgaat van andere belangen?
Een belang kan zijn (van veehouders): veilige weides voor onze dieren. Een ander belang kan zijn (van ecologen of biologen): een zo groot mogelijke variatie van dieren en planten in een bepaald gebied nastreven als waardevol. Beide belangen zijn begrijpelijk, maar ze botsen wellicht. Wat dan? De één heeft niet meer gelijk dan de ander. Beiden hebben gelijk, maar beiden kunnen niet (niet helemaal?) hun zin krijgen. Dan moeten er politieke keuzes worden gemaakt. Daarbij zal niet iedereen tevreden worden gesteld. Dat is van alle tijden uiteraard, er zullen altijd mensen teleurgesteld worden en lijden onder besluiten. Maar hoe kan dat anders?

Wolf er uit en je biodiversiteit kan uitstekend samen gaan met (hobby)vee. Zal je betere voorlichting moeten geven over rotatiebegrazing zodat je van die gemilimeterde biljartlakens af bent, maar er is zat ruimte te creeren door kennis te delen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:03

josien_m_ schreef:

Je gebruikt de verkeerde term, het woord dat je zoekt is "mening".
Bij waarheid gaat het om geverifieerde feiten, en ja, je kunt verschillende meningen over dezelfde feiten hebben geen probleem.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:12

Zeker kan dat Tamary, ben ik ook een warme voorstander van, maar ook daar zijn verschillende meningen/waarheden over wanneer je verschillende ecologen spreekt. Kennis delen is geweldig en interessant en lees en hoor ik persoonlijk graag over. Wat ik lastig vind is de ander diskwalificeren en uitschelden, dat is mijn reden om te proberen enige nuance aan te brengen en een anders' mening ook te mogen laten bestaan. Ik heb het nu niet direct over wel/niet wolf maar over de wijze van communiceren. Wanneer je wat je niet bevalt verdacht maakt, help je mee iets te laten escaleren en dat lijkt me niet gunstig voor vruchtbaar overleg.

Ik gebruik niet het woord "mening" want ik bedoel geen mening maar een waarheid. Geverifieerde waarheden kunnen zeker tegenstrijdig zijn wanneer uitgegaan wordt van verschillende visies. We zien niet allemaal hetzelfde namelijk.
De waarheid is niet een vaststaand iets. Wat we nu als waarheid beleven is niet hetzelfde wat we 500 jaar terug als waarheid zien of over 500 jaar. Beter kan ik het even niet uitleggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:36

josien_m_ schreef:
ook verre andere landen hebben te maken met het probleem van grote roofdieren die vee en mensen doden. Dat is altijd zo geweest en zal zo blijven zolang er roofdieren zijn en de mensenaantallen blijven toenemen. Toch willen "wij" dat b.v. de Afrikaanse landen de leeuwen of luipaarden beschermen tegen de bewoners die zichzelf en hun vee willen beschermen door ze te doden. Is dat dan ook idioot?

Wat mij betreft gaat dat ons als westerlingen geen moer aan war die mensen daar doen.
Het is behoorlijk koloniaal van ons om zich daar mee re bemoeien vind ik persoonlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:40

josien_m_ schreef:
Loretta schreef:
Maar dierenrecht activisten noemen graag iedere vorm van jacht plezierjacht. Gewoon omdat ze totaal geen verstand hebben van de realiteit.

Hun idee was dan ook dat de wolf elke vorm van jacht overbodig zal maken. De wolf is nog niet eens goed en wel gesetteld en de praktijk haalt nu dat idee al in.

Ik denk niet dat het een kwestie is van geen verstand van de realiteit maar van een andere visie op die realiteit. Ik haal nu dit stukje aan, maar de minachting voor andersdenkenden en die wegzetten als "idioten" komt in veel meer reacties naar voren. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Anders denken over iets, een andere visie hebben, daar moet toch ook ruimte voor zijn? Zoals ook wel eens werd genoemd dat het verkeer veel doden kost, verbieden we daarom verkeer? Nee dus, we accepteren die gevaren. Dus zo raar is het niet om ook doden door de wolf te accepteren als onvermijdbare schade. Dat mensen daar verschillend over denken is toch heel begrijpelijk?

Ik kan veel van die ideologische gedachten maar moeilijk serieus nemen. Als voorbeeld denk ik aan de Oostvaardersplassen. Daar heeft men het uitgebreid geprobeerd. En het is op een gigantische puinhoop uit gedraaid.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:07

In (iig Zuid)Afrika zitten de roofdieren achter grote hekken. Alleen die gebieden zijn erg groot. Dorpjes in die gebieden hebben dan ook weer een hek eromheen. Dat is echt niet te vergelijken met ons Nederlandse versnipperde landschap.
Ik denk dat Azie het daarin lastiger heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:22

Miran schreef:
In (iig Zuid)Afrika zitten de roofdieren achter grote hekken. Alleen die gebieden zijn erg groot. Dorpjes in die gebieden hebben dan ook weer een hek eromheen. Dat is echt niet te vergelijken met ons Nederlandse versnipperde landschap.
Ik denk dat Azie het daarin lastiger heeft.

Nee hoor. Lang niet overal.

Ook ik vind het ergens hypocriet dat we 't verschrikkelijk vinden dan leeuwen, olifanten etc worden gedood in zulke landen, maar ondertussen zelf een wolf willen uitroeien. En dan gaat 't bij ons nog om "emotionele" schade terwijl het in die verre landen gaat om schade met veel verregaande gevolgen en van dingen die nodig zijn om te overleven. Ik vind dat krom.

En ja, in wat rijkere landen zitten ze in reservaten. Maar in Kameroen bv niet en heb ik met eigen ogen het spanningsveld tussen wild en bewoners gezien. Het voelde best rot dat wij ons druk maakte dat ze t park in kwamen en het schaarse wild kwamen afschieten, terwijl die mensen dit alleen maar doen om te overleven (geld verdienen of vlees binnenhalen).

En dan willen wij hele soorten bannen omdat ze voor emotionele schade zorgen... oké, ik ga behoorlijk stuk als m'n paarden worden opgegeten en ik weet niet of ik dat emotioneel zou overleven, maar dan nog zijn het geen zaken waar mijn leven echt van afhangt...

Ik snap de opmerking van loretta dan ook wel. Ergens voelt het krom....

Neemt niet weg dat ik het wolvenprobleem echt wel naar vind en ook een oplossing zou willen hebben. In iedergeval in de gebieden waar ze echt problemen geven. Maar het antwoord heb ik daar ook niet op en zal toch een vorm van samenleven moeten worden op welke manier dan ook, want ze blijven komen. Of we moeten alles uitroeien en dat zou ik niet willen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:48

Uitroeien hoeft ook helemaal niet, beheren wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:27

Als er olifanten teveel zijn vind ik beheren ook prima.
Maar zover ik weet zijn ze juist bedreigd.
Zo heb ik geen moeite met beheren van konijnen, maar nu zijn ze in delen van het land bedreigd dus prima als het dan niet meer mag.
Het gaat dus helemaal niet over uitroeien.

Dat is hetzelfde als in een topic over meer buiten dan maar 1 uur paddock dat er iemand komt schreeuwen maar 24/7 is ook niet alles.
Nee truus, dat zegt ook niemand.

Hier ook, het gaat niet over uitroeien, zegt ook niemand. -O- :Z

En ze blijven komen, ja vast.
Maar een die continue vee pakt en dat maar toelaten. Die jongen krijgen dat ook weer leren enz enz.

Of 1 die continue vee pakt doden. En dan weer zien wanneer de volgende dat daar komt doen...
Dat kan weken zijn maar ook jaren...
Heel wat anders dan maar een roedel laten doorfokken en niets doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:34

Het gaat om wolf schuw houden zodat ze ook kunnen leven zoals voor wolf en mens het prettigst is. Als dat betekent dat ze in Nederland niet kunnen leven omdat voor schuw zijn/blijven geen ruimte is, dan zal dat wel hier een bijna 0 stand betekenen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:38

Dat er hier in het drukste landje van Europa meer gejaagd zal worden dan in Polen zal inderdaad dan vast.
10 miljoen mensen eruit donderen en bomen zetten mag ook van mij... beginnen dan bij die activisten :D :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:16

DuoPenotti schreef:
Dat er hier in het drukste landje van Europa meer gejaagd zal worden dan in Polen zal inderdaad dan vast.
10 miljoen mensen eruit donderen en bomen zetten mag ook van mij... beginnen dan bij die activisten :D :+

Een goed begin zou zijn dat de plezierjacht in NL eens beperkt zou worden in de enórme schaal van het zonder noodzaak, alleen voor de lol, wilde dieren bewust gepland doodschieten, vermoorden. Zouden juist de paardbeschermers heel sterk vóór moeten zijn :)*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:22

Plezierjacht? Serieus?, jij hebt er echt geen verstand van hoor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:46

Jacht is voor vlees in de vriezer, ook in het rijke deel van de wereld. Zeker als het om grazers, zwijn en gevogelte gaat. En als de jager het niet zelf eet, is er wel een opkoper of een huisdier die er blij mee is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:00

volgens mij moet je met een plezierjacht varen...............

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:07

mce schreef:

Precies,we hebben er jaren een gehad heerlijk!! voor jagen in Nederland ben je verplicht je aan te sluiten bij een wildbeheer en heb je een vergunning nodig . Er zijn voorschriften en regels.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:15

mce schreef:

En zo is het.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:13

Ik ben probeheer, maar die oude mannen (de meesten hier althans :D ) , doen het niet enkel voor beheer hoor. Ook voor het plezier, met gastjagers, de telling hier gaat ook wat vreemd, das mee socializen dan tellen. En ze laten het jagen niet van zich afnemen hoor, ook al is jagen niet altijd meer handig. Wildstand neemt ook niet af door de wolf zeggen ze, juist meer en ook nog meer valwild door aanrijdingen. Eh

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:14

De jagers die ik ken (,en ik ken er nogal wat) jagen primair voor hun lol.
Echt niet uit idealistische ideeën over natuurbeheer. Vaak zelfs integendeel, als de jacht hier niet (enigszins) aan banden werd gelegd zouden ze vrolijk nog het laatste sneeuwhoen het hoekje om helpen.