Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
josien_m_ schreef:Ja, wanneer je blijft uitgaan van je eigen waarheid, is er geen ruimte voor die van een ander. Dat klopt. Dan stop ik maar met het proberen aan te bengen van een nuancering.
josien_m_ schreef:Maar mogen verschillende waarheden ook naast elkaar bestaan? Kun je erkennen dat er naast de jouwe, ook nog een andere waarheid is die net zo waar is maar uitgaat van andere belangen?
Een belang kan zijn (van veehouders): veilige weides voor onze dieren. Een ander belang kan zijn (van ecologen of biologen): een zo groot mogelijke variatie van dieren en planten in een bepaald gebied nastreven als waardevol. Beide belangen zijn begrijpelijk, maar ze botsen wellicht. Wat dan? De één heeft niet meer gelijk dan de ander. Beiden hebben gelijk, maar beiden kunnen niet (niet helemaal?) hun zin krijgen. Dan moeten er politieke keuzes worden gemaakt. Daarbij zal niet iedereen tevreden worden gesteld. Dat is van alle tijden uiteraard, er zullen altijd mensen teleurgesteld worden en lijden onder besluiten. Maar hoe kan dat anders?
josien_m_ schreef:Maar mogen verschillende waarheden ook naast elkaar bestaan? Kun je erkennen dat er naast de jouwe, ook nog een andere waarheid is die net zo waar is maar uitgaat van andere belangen?
josien_m_ schreef:ook verre andere landen hebben te maken met het probleem van grote roofdieren die vee en mensen doden. Dat is altijd zo geweest en zal zo blijven zolang er roofdieren zijn en de mensenaantallen blijven toenemen. Toch willen "wij" dat b.v. de Afrikaanse landen de leeuwen of luipaarden beschermen tegen de bewoners die zichzelf en hun vee willen beschermen door ze te doden. Is dat dan ook idioot?
josien_m_ schreef:Loretta schreef:Maar dierenrecht activisten noemen graag iedere vorm van jacht plezierjacht. Gewoon omdat ze totaal geen verstand hebben van de realiteit.
Hun idee was dan ook dat de wolf elke vorm van jacht overbodig zal maken. De wolf is nog niet eens goed en wel gesetteld en de praktijk haalt nu dat idee al in.
Ik denk niet dat het een kwestie is van geen verstand van de realiteit maar van een andere visie op die realiteit. Ik haal nu dit stukje aan, maar de minachting voor andersdenkenden en die wegzetten als "idioten" komt in veel meer reacties naar voren. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Anders denken over iets, een andere visie hebben, daar moet toch ook ruimte voor zijn? Zoals ook wel eens werd genoemd dat het verkeer veel doden kost, verbieden we daarom verkeer? Nee dus, we accepteren die gevaren. Dus zo raar is het niet om ook doden door de wolf te accepteren als onvermijdbare schade. Dat mensen daar verschillend over denken is toch heel begrijpelijk?
Miran schreef:In (iig Zuid)Afrika zitten de roofdieren achter grote hekken. Alleen die gebieden zijn erg groot. Dorpjes in die gebieden hebben dan ook weer een hek eromheen. Dat is echt niet te vergelijken met ons Nederlandse versnipperde landschap.
Ik denk dat Azie het daarin lastiger heeft.
DuoPenotti schreef:Dat er hier in het drukste landje van Europa meer gejaagd zal worden dan in Polen zal inderdaad dan vast.
10 miljoen mensen eruit donderen en bomen zetten mag ook van mij... beginnen dan bij die activisten![]()