Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:07

Wat verdrietig Skye! Dat verwacht je ook niet nadat alles op de foto is geweest.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:56

Wat een pech Skye, echt verdrietig !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:50

vidya schreef:
Aan de ene kant wil ik kuikenmak, aan de andere kant wil ik niet saai en juist mensgericht/speels. Maar wel weer bomproof.... bestaat dit in een paard?

Zeker, Jam van mij voldeed aan die beschrijving.
Echt bom proof, vanaf het moment dat hij onder het zadel was. Buitenbaan met windkracht 9, los rennende paarden door de bak die een ruiter hebben afgeworpen, zwijnen op buitenrit, een omvallende vlag een meter naast je, vuurwerk... hij keek nergens naar en hoorde niks. Altijd 100% focus op zijn ruiter.
Maar hij was echt niet saai, heel ijverig, en erg heet en scherp. Maar altijd 100% betrouwbaar. Met iets te veel been kon hij best onder je vandaan schieten, maar was ten alle tijden met 2 pinken terug te krijgen. In de eerste aanzet al.

Qua afstamming had hij minder braaf, of iig minder werkwillig moeten zijn. :+ Maar heb echt nooit zo'n fijn karakter meegemaakt.

Uni idem, maar die was wel iets luier, die noemden we ook de professor, hij was goed in bedenken hoe hij wel kon luisteren, maar ook nèt niet :')
Maar bomproof (in de baan, buiten wat bokkeriger) zeker.

Igor die ik nu heb, reageert iets meer op geluiden die hij niet kan zien. Hij is daarin iets scherper en explosiever. Maar qua dingen zien 100% bomproof.

Warina was heel werkwillig, maar absoluut niet bomproof... :')
Die ging overal van af... ook nog toen ze bijna 30 was :P

Ik heb ook qua karakter altijd wel zulke types, het waren altijd hele vrolijke blije paarden, met een grappig hoofd en karakter. Zo een waar je meteen blij van wordt als je ze ziet staan. Stuk voor stuk clowns :Y)
Karakter is een belangrijk punt voor mij.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 00:05

Wat een pech zeg Skye!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 08:58

Hier ook opzoek naar een paard.... wat een prijzen tegenwoordig. Normale prijsklasse is al 9500,-- dat is me iets te..

Ik zoek onder de 10 jaar
Max 170m
Springgefokt (op den duur wil ik de SGW weer in)
Hoeft geen papier bij

<5000

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:25

Voor dat bedrag is wellicht een 2,5 jarige onbeleerde die wel rontgen goed is interessant. Ben bang dat er bij oudere paarden al snel iets aan mankeert.

Skye, inderdaad wat een pech zeg! hopelijk vind je nu een gezond dier wat langer mee gaat.

Clowns zijn leuke paarden C_alsemgeest :D :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:52

Hille dat is niet realistisch

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:18

Ik denk ook dat dit zo goed als onmogelijk is. Of je moet willen kijken naar de geïmporteerde Engelse volbloeden of Irish sporthorses.. die zitten soms nog rond die prijsklasse, de vraag daarmee is wel waarom ze hierheen zijn gehaald.

Ik sprak laatst een dierenarts die ook flink wat paarden fokt en verkoopt. Die zei dat ik voor €12000 niet meer kon eisen dan een dressuurpaard wat gezond is en zadelmak. In feite heeft hij ook gelijk, want als fokker heeft ie dan nog weinig verdient lijkt me..

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:58

Dat valt mij ook op. Ik rijd sinds een tijdje weer op de manege omdat mijn eigen paard met pensioen is en ik toch wel een beetje wil rijden. Daar hebben ze nu bijna alleen maar Spanjaarden staan omdat de KWPN'ers gewoon niet meer voor de 'hobby' of recreatie gefokt worden en alleen maar spectaculair, spectaculairder, spectaculairst moeten en gewoon onbetaalbaar worden voor bijvoorbeeld een manege. Toen ik daar 15 jaar geleden begon was er geen Spanjaard te bekennen en was alles KWPN én werd er nog zelf gefokt. Dat is nu niet rendabel meer en komen er steeds meer Ieren, Spanjaarden en volbloeden te staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:26

Ach Skye wat verdrietig. Ik duim voor je dat je een passend paardje tegenkomt.
Wat raar dat dit er bij keuren niet is uitgekomen. Bij zulke zware artrose dat een paard korte tijd later al ingeslapen moet worden zou je denken dat dit bij de buigproeven toch al gezien had moeten worden. Ik zie dat je bij Bodegraven bent geweest, toch niet de minste kliniek.

Als je onbeleerd zoekt kun je in die prijsklasse denk ik wel slagen. Op SH staat bv een mooie 5 jarige - alleen in het tuig - beleerde merrie in die prijsklasse. Maar ik zou het idd de tijd geven. Dit is een ervaring die alle vertrouwen wel onder je vandaan haalt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:41

Ik weet toevallig dat artrose in de knie vaak alleen te zien is op een foto recht van achter gemaakt. Die maken ze alleen nergens dacht ik..

Sterkte Skye!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:38

Ik ben heel lang op zoek geweest naar een fijn allround paard voor de basiswedstrijdsport. Ongecompliceerd, maar geen dooie trapzak, ambities tot ZZL dressuur, B/L springen, buitenritje etc. Heb er meer gezien dan me lief is en heeel veel niet goed of niet passend bij omschrijving in de advertentie. Oplopende prijzen hielpen ook niet mee. Gedurende periode 2014-2020 meerdere paarden gezien, goedgekeurd, gekocht en weer afscheid moeten nemen, al dan niet naar de eeuwig groene weides... ;(

Maaar toen ik het eigenlijk al had opgegeven toch nog overstag gegaan en het Ierse jachtpaard van vrienden over kunnen kopen na 1,5 jaar lobbyen. :+ En nee die vallen niet in de categorie goedkope dubieuze Ieren die hier vaak genoemd worden...En ze was ook echt niet goedkoop. Maar wat ben ik blij met haar! Heerlijk allround, al moest ik op rijtechnisch gebied hard aan het werk met haar. Supernuchter, werkwillig maar ook echt geen dooie hoor. Ze is lekker dominant en heeft echt een eigen willetje. Maar wat heeft ze me het plezier in mijn hobby teruggegeven. <3

Ik wil maar zeggen, ze zijn er echt nog maar je moet goed zoeken, geduld hebben en soms een beetje mazzel hebben :o

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:47

Heb er 2 op t oog....
Frans volbloed... chill in de kop, super braaf. Maakt sprongetje etc..... heeft gekoerst 12x (6 jarig, 2017... 1e koers 2021. Laatste 01-2023 wegens val. Maar op filmpjes te zien gewoon rad, oortjes naar voren, in een jaar beetje L dresssuurmatig)

6 jarige kwpn merrie dressuurgefokt 2 veulens, recent zadelmak... maar niet zeker qua sgw

Zouden jullie de volbloed röntgen op de foto nemen? Klinische goedgekeurd en bloed goedgekeurd.

Beiden in mijn prijsklasse.

En mijn gevoel ligt bij de volbloed.... maar val? Maar loopt wel rad en vrolijk.

Ik zoek een paard welke iig B springt ( hoger hoeft niet als dat niet kan, en B SGW na gedegen training...

Echt ff ruk!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:50

Ik zou altijd elk paard ten alle tijden, welke prijsklasse dan ook op de foto zetten.
(Juist lage prijsklasses eigenlijk... ken er een die op dit moment laag wordt aangebiden omdat volgens de verkoper dan de kans op een rontgenkeuring kleiner is).

Des noods als je budget ontoereikend is even doorsparen zodat je dat altijd kan doen.
De narigheid later als er iets naar boven komt is duurder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:54

Ja zeker rontgen laten keuren, sgw is ook een doel waar ze echt goed gezond voor moeten zijn. Val hoeft natuurlijk niet erg te zijn..maar waarom is die uit de koersen teruggetrokken? daar zou ik wel goed op doorvragen.

Die dressuurgefokte zou springaanleg moeten hebben om aan je doel te voldoen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:58

Prijzen zijn in de lagere prijsklasse vaak ook al wel aangepast op eventuele bemerkingen. Je kunt voor zo weinig geld niet het perfecte paard mèt perfecte foto’s verwachten. Sowieso is er bijna geen enkel paard met alleen maar schone foto’s.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:14

Elisa2 schreef:
Ja zeker rontgen laten keuren, sgw is ook een doel waar ze echt goed gezond voor moeten zijn. Val hoeft natuurlijk niet erg te zijn..maar waarom is die uit de koersen teruggetrokken? daar zou ik wel goed op doorvragen.

Paard welke valt gaat uit die koers.
Hij loopt en springt op de filmpjes rad met vrolijke oren.

Klinische keuring met röntgenfoto benen en rug?

Paard wil ik in springparcours en SGW.
hoeft geen L of M

Met B ben ik blij

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:01

@Hilelbill, ik het ook een Franse volbloed gekocht vorig jaar, super blij mee, veel chiller dan een Ierse en ook veel beter springen. Ook ik wil de SGW in met hem, maar hij is nog jong dus we doen rustig aan.
Ik heb hem in training gezet bij springruiter omdat hij wel erg groot sprong en ik te weinig kunde had om het hem goed aan te leren. Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:04

Change3x schreef:
Prijzen zijn in de lagere prijsklasse vaak ook al wel aangepast op eventuele bemerkingen. Je kunt voor zo weinig geld niet het perfecte paard mèt perfecte foto’s verwachten. Sowieso is er bijna geen enkel paard met alleen maar schone foto’s.

Dan nog is het fijn te weten als ze iets mankeren. Zo kun je eventueel ook voor de juiste veterinaire ondersteuning zorgen.
Rug en nek ook altijd mee nemen voor dat beetje extra. Al te veel gezien dat daar paarden uiteindelijk ook op stuk lopen. Lichte vorm van bijvoorbeeld ks is niet erg, mits ze klinisch goed lopen... Maar ook daarin is het gewoon fijn en goed om te weten wat er wel of niet zit....

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:04

Wij hebben ons budget nu rond 7k gezet. (Dan hebben we ook nog een DA buffer, een buffer voor tuig etc. en keuringskosten)
Friesmerrie, mag onbeleerd zijn tussen de 4-10 jaar oud, willen wel ook kunnen keuren. Mag best een bemerking hebben als het maar goed is voor max 3-4 keer in de week recreatief rijden en wellicht op z'n tijd een keer een B proefje. Misschien op z'n tijd ook een keer een veulentje fokken.

Als we nog niks gevonden hebben in het voorjaar gaat het budget omhoog naar 10k. Voordeel is dat we een leuk huisje bieden met 24/7 buiten in kuddeverband en heel veel lol met je knol en dat vinden particuliere verkopers vaak ook belangrijk.

Zijn nu met twee in gesprek. Als die niet doorgaan dan gooi ik ook op m'n socials een zoekertje naar buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:06

Hillebill schreef:
Elisa2 schreef:

Paard welke valt gaat uit die koers.
Hij loopt en springt op de filmpjes rad met vrolijke oren.

Klinische keuring met röntgenfoto benen en rug?

Paard wil ik in springparcours en SGW.
hoeft geen L of M

Met B ben ik blij

Ja dat zou ik doen, klinisch en röntgen en even kijken met proefrijden of je er zelf makkelijk mee kan springen en wat voor een gevoel hij geeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:22

MarjanB schreef:
Ik weet toevallig dat artrose in de knie vaak alleen te zien is op een foto recht van achter gemaakt. Die maken ze alleen nergens dacht ik..

Sterkte Skye!

De voorknie denk ik dan. Die maken ze idd niet voor zover ik weet. Het is niet een hoogrisicoplek voor zover ik weet.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:26

Babootje schreef:
MarjanB schreef:

Sterkte Skye!

De voorknie denk ik dan. Die maken ze idd niet voor zover ik weet. Het is niet een hoogrisicoplek voor zover ik weet.

Rontgen zegt natuurlijk niet alles. Voor ons is het belangrijk dat grote dingen worden uitgesloten, als er dan erna nog iets uit komt heb je vaak ook gewoon echt pech. Plus er zijn paarden die top lopen maar als je ze van binnen gaat bekijken zijn ze helemaal kapot.
Met Valentijn hebben we ook pech gehad, na 2x gerichte rontgen foto's en een echo was zijn artrose pas echt zichtbaar op een MRI.

Toch zouden we altijd voor de keuring gaan! 1x hartzeer was genoeg voor die les te leren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:27

Babootje schreef:
MarjanB schreef:

Sterkte Skye!

Nee achter, begreep toen dat het vaker voorkomt en niet ontdekt bij keuren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:29

Babootje schreef:
MarjanB schreef:

Sterkte Skye!

MarjanB schreef:
Nee achter, begreep toen dat het vaker voorkomt en niet ontdekt bij keuren

Goed om te weten.