Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:40

Dat is nog wel de moeilijkste

Wij hebben ook gaas.
Op sommige plekken onder tot aan de grond, andere stukken 15 cm erboven. Want het land is niet recht.
1 hoe ga je dat draad spannen? Lekker lelijk golvend dus.
En dan hoe ga je maaien.
Van dat blauwe wolvendraad sla je in 1 keer doormidden met de bosmaaier.
Dan moet je al staaldraad nemen.

Daarnaast is door de jaren heen de sloot die de gemeente uit klepelt steeds dichter op ons hekwerk gekomen, als die met die graafmachine in die draad komen trekken ze het hele hek krom.

En nu zie je dat er ook konijnen en hazen op de hogere stukken het land in komen.
In limburg beschermde dieren.
Die hebben dan ook dikke pech... zoek het maar uit beestjes. Alles voor de wolf

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:01

Ik wilde net zeggen, paddock moet ook onderhouden worden.
Kan je heel je hekwerk weer verwijderen elke 2 a 3 jaar als je zand laat storten. (Eigen situatie)
Plus als ons 3de weiland geinjecteerd moet worden dan moet de machine door de paddock heen aan 2 kanten.

Het is bij ons geen doen. We hebben 1 stroomapparaat wat bij ons op het draad gaat en heel wat paarden- en koeienweilanden en onze paddocks voorziet van stroom.

Het hele systeem zou moeten worden omgelegd als wij alleen onze paddock wolf werend zouden willen maken.

En dan heb ik het nog niet over onze eikenboom en de rare hoeken die de huidige omheining om de boom maakt, de entree van/ naar de weilanden en naar het erf.

Er zou heel veel van of de weilanden gesnoept moeten worden of van de paddock voor zo'n wwhek.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:51

Duopenotti , dat is ook heel lastig.
Ik heb permanentkabel en heb maar gemiddeld met de hoogte van de draden.
Zo zit de onderste op max. 15 cm van de grond maar kan ook om sommige plekken 10 cm zijn en dan heb ik de andere draden daarboven er weer op afgestemd zodat de afstanden wel goed bleven.

Maar goed, ik had toch 2 reetjes in de weide vorige week.
Kropen toch tussen de draden door.. vraag me niet hoe maar ze deden het.
De wei in en de weide uit.

Bij mijn paddock ben ik nog aan het overdenken hoe ik dat ga doen.
Daar staan allemaal houtwallen rondom.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:55

tienus63 schreef:
Dat heb ik dus ook @wintu.
Ooit buurman gehad die had wolfwerend raster avant la lettre.
Hij had van allerlei hobbyvee en verschillende maten en soorten paarden en ponies bij elkaar in.

Ik zie zijn veulentje van grote c pony van 3 weken oud erin klappen en in paniek raken door de vreselijke klap stroom die de man erop had staan.
Beentje er zowat af gerukt, badend in zweet.
Ipv dierenarts diertje af te laten maken heeft die eikel veulentje in de bestelbus gezet en naar de noodslachting gebracht.
Bracht die banketstaaf later ook nog stukje vlees.
Duidelijk gemaakt dat ie het mee kon nemen.

Oh wat afschuwelijk, wat een banketstaaf van een vent! Echt, dat soort mensen kan ik niet tegen :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:56

Happinez schreef:
Zo zit de onderste op max. 15 cm van de grond maar kan ook om sommige plekken 10 cm zijn en dan heb ik de andere draden daarboven er weer op afgestemd zodat de afstanden wel goed bleven.

Als ik zie hoe ze hier in volle galop tussen 3 draden door springen, dan geloof ik best dat ze in je weide zijn gekomen. Ik verbaas me altijd hoe lenig en handig ze zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:59

Nou moet bekennen dat het 2e reetje de wei uit wel wat lastiger vond, maar uiteindelijk zijn weg wel gevonden heeft.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:01

Happinez schreef:
Nou moet bekennen dat het 2e reetje de wei uit wel wat lastiger vond, maar uiteindelijk zijn weg wel gevonden heeft.

Heb je al zichtmeldingen vlakbij? Of heeft de snelweg wat dat betreft een positieve invloed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:06

Happinez schreef:

ik heb aan de binnenkant gaas ook 1 draad permanentkabel. voor tegen het schuren.
Maar daar ga ik aan de buitenkant geen 3 hectare mee doen.... dat gaat me echt veel te veel kosten.
Dat word dan toch gladdraad.

Stomme ellende, laat de wolven knuffelaars de knip maar eens trekken voor iets wat niet werkt. Denk dat 99,9 ineens een ander dier leuk vind....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:48

Onali schreef:
Zolang deze wolf zich voedt met bosdiertjes mag hij zijn gang gaan.

Dan scheelt het logischerwijze een heel stuk als de plezierjacht wat minder wild zou vermoorden.

Ja vermoorden want zonder noodzaak voor het plezier wilde dieren geplánd van een afstandje doodschieten met een geweer dát is nu moord.

De aantalen wilde dieren die de plezierjacht jaarlijks afknalt zijn schrikbarend. Kijk alleen maar eens naar het reeewild. Ah, maar dat is voor de verkeersveiligheid. Maarrrrr de wolf dan ??

Die plezierjacht is simpelweg wéér een glashelder van een mensenbelang waar veel geld mee gemoeid is. Dát maakt de wolf een boze wolf.

Kijk, ik weet wat meer van wolven dan de gemiddelde poster hier en ja er ís een conflict tussen mensenbelangen en wolvenbelangen. Hoe dichter bevolkt een gebied hoe groter het conflict. Daar is GEEN oplossing voor en nog minder een duurzame want wolven zijn mobiel. Afschieten van dieren creeert ruimte en die wordt opgevuld. Daar is met vossen ruimschoots ervaring mee opgedaan, wolven zijn hiermee niet anders. Er zal dus een compromis gevonden worden met daarin een minimaal evenwicht met gevestigde roedels die migreren tegengaan.
Er is de Europese wetgeving voorzien in het ´beheer´ van een populatie wolven.
Er zijn prima argumenten aan te dragen waarom/wanneer een populatie wolven ´beheerd´ moet worden.
Die argumenten moeten met gewogen feiten gestaafd worden en dan is er núl probleem.

Kortom doe het grondwerk. Klagen heeft geen zin want je had het echt ruimschoots aan kunnen zien komen. Nee, dat hoefde de overheid niet aan een ieder die over paardhouden nadacht te vertellen. Dat hoorde bij je huiswerk maken. Net als dat wetgeving ver diernwelzijn eraan kwam en steeds aangescherpt wordt. Net als de regels omtrent ruimteordenng en milieubeleid.
Die wolven zaten er al meer dan 30 jaar aan te komen en er is nu een standpopulatie.
Het is nú aan de hand om een compromis te bereiken wat aan de ene kant minimale schade geeft met aan de andere kant een standpopulatie.
Ja en minder plezierjacht is ook een factor mbt minimale schade, net als beschermende maatregelen en nee die zijn niet gegarandeerd effectief.

Hou verderop met het opgooien van strafbaar gedrag. Zomaar afschietem vergif, doodijden is simpelweg strafbaar en hoort niet op een openbaar forum. Nog minder op een paardenforum waar zo graag dierenliefde geclaimd wordt.
Zoek uit wat de parameters zijn. Verzamel feiten, data. Plaats die in het voor NL specifieke kader. Dáár kan de politiek wat meer. Zal het met open armen ontvangen want het geeft hen basis voor een compromis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:21

Huertecilla schreef:
Hoe dichter bevolkt een gebied hoe groter het conflict. Daar is GEEN oplossing voor en nog minder een duurzame want wolven zijn mobiel. Afschieten van dieren creeert ruimte en die wordt opgevuld. Daar is met vossen ruimschoots ervaring mee opgedaan, wolven zijn hiermee niet

In de negentiende eeuw heeft afschieten anders heel goed gewerkt. Toen konden ze het wolvenprobleem met veel eenvoudigere middelen dan dat we tegenwoordig voor handen hebben perfect oplossen.

Destijds hadden ze geen last van Brussel die alles dicteerde. Dat is het grootste verschil.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:33

Volgens de jagersverenigingen daalt de populatie reeen niet. En is de wolf juist een reden om meer reeen af te schieten, omdat ze door die wolf vaker op de weg geraken en nog meer aanrijdingen veroorzaken. De jachtwereld heeft dus een excuus gevonden om gewoon door te gaan met afschot.

Ben het met je eens dat wolven afschieten niet werkt, omdat net als met vossen de lege plaats zal worden opgevuld met een ander. Dan moet je zijn leefomgeving onaantrekkelijk maken, maar hoe, verjagen mag immers ook niet. Moet je dan alles volzetten met wolfwerende rasters wat enorm veel geld kost, moet je ophokken en wat dan met dierenwelzijn, moet je weidepaarden in nachten in een schuilstal zetten waar de gemeente geen toestemming voor geeft. Het is tegenstrijdig, wil je iets, dan mag het niet of kost te veel geld of werkt niet of is slecht voor dierenwelzijn, niet wenselijk voor de rest van de natuur, om nog maar niet te spreken over de inkomstendaling van vele mensen. Verder moet je het allemaal maar uitzoeken. Dus wat moeten de mensen in Nederland dan doen Huertecilla volgens jou op die postzegel natuur, welk compromis. Mensen staan met hun rug tegen de muur en een kat in het nauw maakt rare sprongen. En ja, we claimen dierenliefde, daar horen paarden en andere landbouwhuisdieren ook bij, die staan in onze stallen en weides.

En eh, heb je het nog niet gehoord? De politiek hier in nederland heeft schijt aan haar burgers, die zitten er niet voor ons.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 23:26

Wintu schreef:
Happinez schreef:

Heb je al zichtmeldingen vlakbij? Of heeft de snelweg wat dat betreft een positieve invloed.

Ja aantal meldingen hier relatief vlakbij en ook een aangevreten ree aangetroffen.

Er ligt wel een snelweg , maar ook bos dat direct aangesloten is aan mijn wei en ook aan de overkant.
Nee een snelweg daar is het wild wel aan gewend , de wolf idem.

Duopenotti , snap ik ook hoor het is een flinke investering.
Had al 3 draden zitten i.v.m. de minipaardjes dus het was voor mij extra bijzetten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:33

Wintu schreef:
Ben het met je eens dat wolven afschieten niet werkt, omdat net als met vossen de lege plaats zal worden opgevuld met een ander.

nu zijn het er nog niet zoveel dat afschieten dat effect zal hebben. Pas wanneer het er echt veel meer zijn zal dat idd gaan gebeuren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:52

Plezierjacht. Ik kan er niet tegen als die term gebezigd wordt. Ja de wolven voeden zich ook met wild. En ja jacht voor een gezonde wildstand is ook dan nog steeds nodig, oa voor onze veiligheid om het aantal aanrijdingen met wild te voorkomen. Vooral reeën en zwijnen zijn er teveel. Dat kan de wolf niet alleen. Dus daarom jacht. Niet voor het plezier, maar omdat dit nodig is.

Wolven afschieten schijnt nog wel een ding te zijn. Door de hechte familiebanden kan de familie uit elkaar vallen, krijg je zwervende wolven en juist die zwervers vallen met name vee aan. Dat vertelde de ecoloog die bij Nadia was. Hij had heel veel onderzoek gedaan, ook in andere landen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:04

SusanH schreef:
Plezierjacht. Ik kan er niet tegen als die term gebezigd wordt. Ja de wolven voeden zich ook met wild. En ja jacht voor een gezonde wildstand is ook dan nog steeds nodig, oa voor onze veiligheid om het aantal aanrijdingen met wild te voorkomen. Vooral reeën en zwijnen zijn er teveel. Dat kan de wolf niet alleen. Dus daarom jacht. Niet voor het plezier, maar omdat dit nodig is.

Mensen die de term plezierjacht gebruiken neem ik zo of zo al niet serieus. Het woord wordt meestal door bepaalde kringen gebruikt die alles op hun beloop willen laten.

SusanH schreef:
Wolven afschieten schijnt nog wel een ding te zijn. Door de hechte familiebanden kan de familie uit elkaar vallen, krijg je zwervende wolven en juist die zwervers vallen met name vee aan. Dat vertelde de ecoloog die bij Nadia was. Hij had heel veel onderzoek gedaan, ook in andere landen.

En daarvoor zou een nulstand de ideale oplossing zijn. Maar het probleem is dat er in Brussel op dit moment de mafkezen het voor het zeggen hebben.
Daarom zou het goed zijn dat er volgend jaar meer Europa kritische mensen naar de stembus gaan bij de Europese verkiezingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:06

Plezierjacht is op leeuwen en bedreigde dieren, niet op wild met een overpopulatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:12

Mizora schreef:
Plezierjacht is op leeuwen en bedreigde dieren, niet op wild met een overpopulatie.

Maar dierenrecht activisten noemen graag iedere vorm van jacht plezierjacht. Gewoon omdat ze totaal geen verstand hebben van de realiteit.

Hun idee was dan ook dat de wolf elke vorm van jacht overbodig zal maken. De wolf is nog niet eens goed en wel gesetteld en de praktijk haalt nu dat idee al in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:45

Goed gezegd mizora :j

In stand houden van de dieren is gewoon nodig.
En ja als die wolf liever lui dan moe gaat snacken in de wei dan achter een ree aan holt dan zal er nog beheer gedaan moeten worden.

Al zal het heel erg per regio en gebied afhangen hoe de wildstand is met de wolf erbij.

En ja de wolf hoort ook beheert te worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:19

Loretta schreef:
Maar dierenrecht activisten noemen graag iedere vorm van jacht plezierjacht. Gewoon omdat ze totaal geen verstand hebben van de realiteit.

Hun idee was dan ook dat de wolf elke vorm van jacht overbodig zal maken. De wolf is nog niet eens goed en wel gesetteld en de praktijk haalt nu dat idee al in.

Ik denk niet dat het een kwestie is van geen verstand van de realiteit maar van een andere visie op die realiteit. Ik haal nu dit stukje aan, maar de minachting voor andersdenkenden en die wegzetten als "idioten" komt in veel meer reacties naar voren. Daar kan ik het niet mee eens zijn. Anders denken over iets, een andere visie hebben, daar moet toch ook ruimte voor zijn? Zoals ook wel eens werd genoemd dat het verkeer veel doden kost, verbieden we daarom verkeer? Nee dus, we accepteren die gevaren. Dus zo raar is het niet om ook doden door de wolf te accepteren als onvermijdbare schade. Dat mensen daar verschillend over denken is toch heel begrijpelijk?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:23

Bij mij zijn mensen echt wel idioten als ze aan de ene kant zich opsluiten in varkenstallen want ooh zo zielige beestjes.
En op het andere moment zeggen, ja dieren moet je maar 24/7 ophokken voor de wolf.

Sorry maar welk ander woord voor idioot wil je dan gebruiken?
dwaas, bezopen, dol, dom, getikt, kluchtig, kolderiek, krankzinnig, maf, mallotig, niet verstandig, onnozel, onverstandig, onwijs, onzinnig, raar, redeloos, stom, uitzinnig, verstandeloos, vreemd, zinloos, zot.

Ah ik zeg het wel eens anders, ze hebben het verstand van een poffertje....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:49

Laten we het houden op ernstig tegenstrijdig? Het beeld is gewoon niet reëel, waarbij een wolf vredig samen leeft met de rest van de dieren en niet bij vee zorgt voor onnodig veel stress en “schade”.

Ik ben overigens absoluut niet voor mega stallen en dieren die geen daglicht zien of lekker buiten kunnen staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:51

Maar ze willen wel dat de weidedieren zo gehouden gaan worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:53

Ach DuoPenotti, dat is echt niet idioot, dat is een andere visie hebben op belangen, gevaren en gevolgen. Dat maakt je niet direct tot misdadiger. Natuurlijk kan dat wel, ook verre andere landen hebben te maken met het probleem van grote roofdieren die vee en mensen doden. Dat is altijd zo geweest en zal zo blijven zolang er roofdieren zijn en de mensenaantallen blijven toenemen. Toch willen "wij" dat b.v. de Afrikaanse landen de leeuwen of luipaarden beschermen tegen de bewoners die zichzelf en hun vee willen beschermen door ze te doden. Is dat dan ook idioot? Ja, ik weet, de wolf is hier een periode verdwenen dus voor ons is het heel lastig om dat weer te accepteren. Zoals ik eerder zei: ik wil het liefste ook een wolfvrij Nederland voor mijn eigen dieren.
Wij maken ons schuldig aan dezelfde tegenstrijdigheid door maar te blijven roepen dat beschermende maatregelen onzin zijn omdat ze toch niet (lees eigenlijk: beperkt) helpen en daardoor niets of te weinig doen. Anderen de schuld geven zoals hekkenmakens die grof zouden verdienen of rewilders die alleen door geld gedreven worden. De nuancering verdwijnt zo helemaal en dat is echt niet bevorderlijk voor het vervolg van dit probleem.
En ja, ik heb wat gedaan om mijn dieren te beschermen, is het afdoende? waarschijnlijk niet, dus inderdaad is het iedere ochtend kijken of het goed is gegaan. Tot nu toe wel, ook al lever ik wat in op het welzijn en de beweging van mijn paarden door de track en de grote paddock 's nachts af te sluiten voor ze. Ik merk dat de spanning toch wat went, want ik leef er al een jaar mee en er zijn ook andere dingen in het leven die belangrijk zijn. Maar ben ik er gelukkig mee? Nee, niet echt natuurlijk, maar het is op dit moment nou eenmaal een gegeven. Me er dagelijks over opwinden draagt daar niet aan bij en anderen verwijten maken of beschuldigen zeker ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:56

Waarom mag ik geen verwijten maken aan idioten die zelf niet eens duidelijk hebben wat ze zeggen?
Wat de consequenties zijn van hun geroep.

Ik kan me er niet bij neer leggen dat zulke Idioten: dwaas, bezopen, dol, dom, getikt, kluchtig, kolderiek, krankzinnig, maf, mallotig, niet verstandig, onnozel, onverstandig, onwijs, onzinnig, raar, redeloos, stom, uitzinnig, verstandeloos, vreemd, zinloos, zot.
Hier in Nederland zoveel podium krijgen.

een andere visie is prima. maar niet als je daarmee het leven van een ander gaat bepalen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:39

Maar zelf wil je toch ook het leven van die ander bepalen door jouw mening/visie bovenaan te stellen? Natuurlijk hebben visies gevolgen voor anderen wanneer het wetten en regels worden. dat is juist de bedoeling van regels.