Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:19

Haarbal schreef:
Ze willen je onderzoeken en aan je ruiken. Ze zijn nieuwsgierig: wat is dit?"

Nieuwsgierig... _O- Dit is escalatieladder stap 6. Onderzoek naar mogelijke prooi.
Gaat precies volgens het boekje.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:24

Babootje schreef:
Haarbal schreef:
Ze willen je onderzoeken en aan je ruiken. Ze zijn nieuwsgierig: wat is dit?"

Nieuwsgierig... _O- Dit is escalatieladder stap 6. Onderzoek naar mogelijke prooi.
Gaat precies volgens het boekje.

Nou dit, inderdaad!

Ik vraag me oprecht af of ze achter de schermen dit ook zeggen, of dat ze daar heel anders praten. Want die communicatie tussen boswachters(?) die een aantal pagina's terug gedeeld was vanuit Annemieke, dat loog er toch niet om! Dus wellicht is dit "maakt u zich vooral geen zorgen, lieve burgers, ze doen niets!" in de media en achter de schermen "ohjee ohjee".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:26

Ze onderzoeken je om te kijken of ze je ook kunnen opeten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zelfs een afschrikmiddel als paintballen in Nederland onmogelijk wordt gemaakt.
Pappen en nathouden, dat is wat men hier doet en wachten dat het volledig uit de hand loopt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:33

Maar dan even een gedachten experiment; wat als het faliekant mis gaat?

Hypothetisch gezien he. Stel dat er volgende week elders (buiten dat afgesloten gebied) een kind wordt aangevallen en zwaar gewond raakt of wordt gedood. Want de mensen mogen er niet meer in, maar dat wil niet zeggen dat de wolven er niet uit komen. Dus stel, een moeder met 2 kindjes gaat lekker het bos in. Een peutertje in een buggy en een kleuter loopt los. Bij een speelbos ofzo. Moeders heeft het nieuws gezien en is gerust gesteld door de experts. Bovendien denkt ze, nou ik ben 15 km bij Den Treek vandaan, hier ben ik veilig. En er lopen/fietsen meer mensen.

Maar het gaat mis. Moeder wordt van achteren benaderd door een tweetal wolven en die vallen aan. Voordat ze doorheeft wat er gebeurt lig de kleuter op de grond, met een wolf er bovenop. De wolf bijt in de nek/keel van het kind, en begint deze mee te slepen. De moeder gilt en probeert er heen te gaan, maar de wolven zijn snel en de tweede wolf is zeer agressief naar haar. Bovendien heeft ze die peuter in de wandelwagen. De kleuter is zwaargewond, of wellicht dood, en al dan niet meegenomen of achtergelaten. De moeder heeft wel een mobieltje en belt 112, maar het is eigenlijk al te laat.

Wat krijgen we dan? Zijn die zogenoemde experts dan aansprakelijk? Is de overheid aansprakelijk? Krijgen we dan een "hadden we maar X Y Z?" Of gaan we weer naar 'Zeer ongebruikelijk' en 'Was vast defensief, vrouw/kind lieten wolf schrikken'. Hoe kan je dan als beleidsmaker nog slapen? Gaan we dan nog meer gebieden afsluiten of kunnen er dan wel stappen genomen worden? En heeft de moeder een zaak als ze bvb de staat aansprakelijk zou stellen, of de gebiedsbeheerder? Ze is immers verkeerd voorgelicht; de experts zeiden dat het veilig was!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:46

Haarbal schreef:
Maar dan even een gedachten experiment; wat als het faliekant mis gaat?

Hypothetisch gezien he. Stel dat er volgende week elders (buiten dat afgesloten gebied) een kind wordt aangevallen en zwaar gewond raakt of wordt gedood. Want de mensen mogen er niet meer in, maar dat wil niet zeggen dat de wolven er niet uit komen. Dus stel, een moeder met 2 kindjes gaat lekker het bos in. Een peutertje in een buggy en een kleuter loopt los. Bij een speelbos ofzo. Moeders heeft het nieuws gezien en is gerust gesteld door de experts. Bovendien denkt ze, nou ik ben 15 km bij Den Treek vandaan, hier ben ik veilig. En er lopen/fietsen meer mensen.

Maar het gaat mis. Moeder wordt van achteren benaderd door een tweetal wolven en die vallen aan. Voordat ze doorheeft wat er gebeurt lig de kleuter op de grond, met een wolf er bovenop. De wolf bijt in de nek/keel van het kind, en begint deze mee te slepen. De moeder gilt en probeert er heen te gaan, maar de wolven zijn snel en de tweede wolf is zeer agressief naar haar. Bovendien heeft ze die peuter in de wandelwagen. De kleuter is zwaargewond, of wellicht dood, en al dan niet meegenomen of achtergelaten. De moeder heeft wel een mobieltje en belt 112, maar het is eigenlijk al te laat.

Wat krijgen we dan? Zijn die zogenoemde experts dan aansprakelijk? Is de overheid aansprakelijk? Krijgen we dan een "hadden we maar X Y Z?" Of gaan we weer naar 'Zeer ongebruikelijk' en 'Was vast defensief, vrouw/kind lieten wolf schrikken'. Hoe kan je dan als beleidsmaker nog slapen? Gaan we dan nog meer gebieden afsluiten of kunnen er dan wel stappen genomen worden? En heeft de moeder een zaak als ze bvb de staat aansprakelijk zou stellen, of de gebiedsbeheerder? Ze is immers verkeerd voorgelicht; de experts zeiden dat het veilig was!

Lastig te voorspellen wat er dan gebeurt. Tot nu toe is er nog niets van het wolven plan uitgevoerd.

Kan me haast niet voorstellen dat dat geen consequenties gaat hebben. Aan de andere kant, ik blijf me tot nu toe verbazen aan alle besluiteloosheid omtrent de wolf.

Lanoca

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 01:56

Die wolven hoeven een kind niet bij de keel te grijpen om de dood als gevolg te hebben. Als ze een slagader raken in de lies bv. is de kans aanwezig dat het slachtoffer doodbloedt.

De politiek valt mij steeds meer tegen. Het is allemaal gekonkel en gedoe om maar aan regels te voldoen. Maar doorpakken wanneer nodig? Dat doen ze niet. En dan al die poffertjes en lampenkappen die al die rechtszaken beginnen, als er dan iets van progressie komt, daar walg ik helemaal van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 06:53

Lanoca schreef:
Die wolven hoeven een kind niet bij de keel te grijpen om de dood als gevolg te hebben. Als ze een slagader raken in de lies bv. is de kans aanwezig dat het slachtoffer doodbloedt.

Daarom had het kindje wat nu gepakt werd, echt heel veel mazzel. Want ze (?) werd in de zij gepakt, ook daar zitten natuurlijk nogal wat bloedvaten en vitale organen enzo. 1x goed doorbijten kan ook al einde zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:00

Wat mij opvalt. Er wordt gesproken van verdediging van de pups, maar ik maak op uit de verhalen dat zowel het meisje als het hondje van achter zijn aangevallen. Ik lees geen dreigende situatie vooraf. Nu ben ik zeker geen expert maar ik zie het toch anders dan enkel verdediging.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:36

Jessix schreef:
Wat mij opvalt. Er wordt gesproken van verdediging van de pups, maar ik maak op uit de verhalen dat zowel het meisje als het hondje van achter zijn aangevallen. Ik lees geen dreigende situatie vooraf. Nu ben ik zeker geen expert maar ik zie het toch anders dan enkel verdediging.

Wat ik ook zo raar vind. Als die pups nog erg klein zijn. Dan zitten die toch in het hol. En dat hol is toch maar op 1 plek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 07:52

Sanet schreef:
Lanoca schreef:

Daarom had het kindje wat nu gepakt werd, echt heel veel mazzel. Want ze (?) werd in de zij gepakt, ook daar zitten natuurlijk nogal wat bloedvaten en vitale organen enzo. 1x goed doorbijten kan ook al einde zijn.

En mazzel kwa zomerweer.
Ze had een jasje aan ivm het weer.
Hadden we een echte zomerse dag gehad ze ws echt wel meer schade gehad door de zomerkleding.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:22

Maar als je een jas aan hebt en toch een huidbeschadiging hebt, dan heeft die wolf toch flink en snel gebeten.

Als je met een hond speelt moet er toch behoorlijk wat gebeuren om door een jas heen schade op te lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:45

Jessix schreef:

Niks verdediging; het meisje was gewoon prooi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:48

Precies, zoals ze veel vee ook pakken, van achter in de flank...

Waarschuwen is van voren benaderen en tanden laten zien en grommen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:48

Ik geloof ook niet zo in verdediging van het nest..ik denk gewoon zoals het beschreven is volgens de escalatieladder dat er bekeken is of een kind een goede prooi kan zijn.

Haarbal, in dat geval..als er al actie ondernomen wordt gaat dat waarschijnlijk jaren duren door alle bureaucratie en ik denk dat mensen dan zelf het heft in eigen hand gaan nemen en ik kan ze geen ongelijk geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:50

Babootje schreef:
Jessix schreef:

Niks verdediging; het meisje was gewoon prooi.

Vind ik ook, het verhaal verdediging van wege pups vind ik echt een flauwekul verhaal dat gebruikt wordt om iedereen in slaap te houden .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:56

Ik denk dat dit ook is gebeurt met die ellendeling die hier in de buurt zat.
Hij is een keer vaker vertrokken naar Duitsland, maar daar liet hij ook een spoor van gewonde en dode dieren na, en kwam weer terug.
En hier ook meer dan 170 dna bevestigde dode dieren, maar ook grote koeien zogenaamd niet dna bevestigt...tuurlijk.
Liep ook langs de huizen en ineens was hij weg.
Natuurlijk kan hij met de weg oversteken geraakt zijn en in een greppel gevallen of ergens onder een struik zijn gaan liggen.
Maar het kan niet zo goed de 3 S-en zijn geweest.
En als dat zo is denk ik dat veel mensen die man dankbaar zijn, ik wel iig.
Je moet er niet an denken dat die jongen zou hebben gekregen, want bewezen over 160 met 8 draden stroom was hem niet te moeilijk.... pakte grote dragende koeien, pakte schotse hooglanders (bewezen) die wil je toch nergens hebben

Elisa2 schreef:
Ik geloof ook niet zo in verdediging van het nest..ik denk gewoon zoals het beschreven is volgens de escalatieladder dat er bekeken is of een kind een goede prooi kan zijn.

Haarbal, in dat geval..als er al actie ondernomen wordt gaat dat waarschijnlijk jaren duren door alle bureaucratie en ik denk dat mensen dan zelf het heft in eigen hand gaan nemen en ik kan ze geen ongelijk geven.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:03

Verdediging is niet altijd letterlijk op een aanval he. Verdediging is ook: dit is mijn gebied waar ergens mijn welpen zitten, jij loopt in dat gebied dus wieberen of dood met jou. Beetje in dezelfde sfeer dat je op moet passen voor een zwijn met jonkies, dat je nabijheid best al iets kan opwekken zonder dat je eerst moet dreigen om ze wat aan te doen :+

Ik denk echt wel dat die teef haar gebied probeert te verdedigen (en als ze daarmee nou ook nog eens eten scoort zit ze vanuit wolf perspectief helemaal top natuurlijk), maakt niet dat het niet erg link kan zijn voor mensen en hun huisdieren. Dus ik zie ook niet zo goed in dat verdedigen gebruikt zou worden om mensen gerust te stellen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:09

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:14

Loretta schreef:
Jessix schreef:

Wat ik ook zo raar vind. Als die pups nog erg klein zijn. Dan zitten die toch in het hol. En dat hol is toch maar op 1 plek.

Hier in het dfw zijn de pups al met moeders op stap, volgens de zichtmeldingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:17

Als de clubs die voorstander zijn om gebieden af te sluiten waar wolven met jongen zitten, hun gelijk halen nadat Den Treek is afgesloten, dan gaat een groot gedeelte van Nederland op slot voor de recreant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:18

Ik ben benieuwd hoe ze dat dan met de Veluwe gaan doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:18

mooney schreef:
Verdediging is niet altijd letterlijk op een aanval he. Verdediging is ook: dit is mijn gebied waar ergens mijn welpen zitten, jij loopt in dat gebied dus wieberen of dood met jou. Beetje in dezelfde sfeer dat je op moet passen voor een zwijn met jonkies, dat je nabijheid best al iets kan opwekken zonder dat je eerst moet dreigen om ze wat aan te doen :+

Ik denk echt wel dat die teef haar gebied probeert te verdedigen (en als ze daarmee nou ook nog eens eten scoort zit ze vanuit wolf perspectief helemaal top natuurlijk), maakt niet dat het niet erg link kan zijn voor mensen en hun huisdieren. Dus ik zie ook niet zo goed in dat verdedigen gebruikt zou worden om mensen gerust te stellen.

Waarom pakt ze dan eigenlijk de kleinste prooi van achteren, die ogenschijnlijk helemaal dreigend waren. Kindje speelde en hond was een gat graven. Ik geloof niet in verdediging om die reden. Ik denk dat de wolf de boel al lang bekeken heeft.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:19

Zelfs als verdediging betekent ik besluip de potentiële dreiging van achter? Een moeder die haar jong verdedigd of haar territorium laat zich toch zien? Bij verdediging probeer je de indringer te intimideren zonder zelf gewond te raken. Pas wanneer die signalen niet opgemerkt of serieus genomen wordt door de indringer komen er lichamelijke confrontaties bij kijken, denk ik.

De overheid neemt een afwachtende houding aan en laat zich informeren door experts. Dat wij het niet eens zijn met de experts, daar heeft de overheid geen boodschap aan. Zij wijzen de experts aan en dat zijn niet elke week andere, al naar hoe de pet staat. Bovendien maken de beklemmende EU regels het er niet gemakkelijker op. Een probleemwolf mag pas afgeschoten worden als het daadwerkelijk is aangetoond dat het een probleemwolf is én dat alle stappen zijn genomen en geregistreerd om de probleemwolf aan te duiden als een probleemwolf om vervolgens een onomkeerbare beslissing te nemen om de probleemwolf uit het gebied te halen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:22

DubbelFun schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze dat dan met de Veluwe gaan doen.

Hetzelfde, ik denk dat veel gebieden gesloten gaan worden. Horeca in de natuurgebieden gaan uiteindelijk dicht. De natuur wordt uiteindelijk verboden terrein.
Getsie ik word echt een complotdenker, ik ben er in mijn hoofd alleen nog niet uit wat het uiteindelijke doel gaat zijn. Maar ik vind het allemaal te toevallig.