Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:10

Vorige week naar een paardje geweest ruim 2 en een half uur gereden eer we er waren.
Verwachtingen van mij waren goed in de advertentie stond pony van 1.55
Nou dat bleek niet helemaal zo eerder 6 cm kleiner.

Verder een lief dier en natuurlijk ook uitgeprobeerd maar dat rijden moest helaas op het erf, waardoor ik toch geen goed oordeel kon geven.

Eigenares was wel bezig met paddocks/bak maar de vergunning daarvoor liep stroef, daar de gemeente heel moeilijk deed.

Eerst toch enthousiast, maar naarmate de week verder toch steeds meer twijfels, daar ik mijzelf toch wat te groot vond voor deze pony.

Dus we zoeken verder.

xSCWx

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:19

Jammer Westerntrail. Dat heb ik ook eens gehad, stuk kleiner dan aangegeven. Echt jammer want je gaat dan wel naar iets kijken wat je eigenlijk niet zoekt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:24

Hoe zinloos is dat om ze anders te adverteren dan ze zijn! En toch hoor je dat zo vaak dat de stokmaat niet klopt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:02

O, ik heb dat met mij PRE zoektocht echt heel vaak gehad. Ik zocht boven de 1.60 en een aantal haalden de 1,56 niet eens. Zonde van de tijd..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:49

Tilmar schreef:
O, ik heb dat met mij PRE zoektocht echt heel vaak gehad. Ik zocht boven de 1.60 en een aantal haalden de 1,56 niet eens. Zonde van de tijd..

Heb ik ook een paar keer gehad inderdaad. Toevallig waren dat ook allemaal cruzado's of PRE's.

Ik heb, behalve bij United, nog nooit het eerste paard gekocht waar ik ging kijken.
Wel Jam en Igor beide meteen na de eerste keer kijken gekocht.
Hele zoektocht daarvoor gehad, ontzettend veel paarden geprobeert. Mijn zoekveld was ook ruim... ergens tussen de 3 en 13. Ras geen voorkeur, geslacht geen voorkeur en kleur ook niet :+
Karakter en gezondheid ben ik wel moeilijk mee. Het hoeven geen makkelijke paarden te zijn, maar wel werkwillig en een flinke dosis humor.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:03

Lukasje schreef:
Hoe zinloos is dat om ze anders te adverteren dan ze zijn! En toch hoor je dat zo vaak dat de stokmaat niet klopt.

Ik denk dat verkopers gewoon een verkeerde inschatting maken. Lengte inschatten is ook niet mijn sterkste punt maar dan zou ik op zijn minst nog even een meetlatje ernaast houden zodat de schatting ietsje beter is.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:59

Even een updateje over Mayline

Vandaag voor het eerst erop gezeten hier onder begeleiding van mijn instructrice. PIEPBRAAF!! De spiegels in de binnenbak waren eerst wat gek maar uiteindelijk reden we overal zo langs.

3x plots stil gaan staan (ik wachtte ook wel een beetje teveel af ipv goed voorwaarts rijden en denken) maar toen ik haar eenmaal had verteld dat vooruit veeeeel leuker en fijner is dan achteruit was ze het er wel mee eens :j

Trotser dan trots! Was allemaal nog niet heel mooi, maar ben al blij dat we zowat de hele bak rondkwamen en ze echt geen pas verkeerd heeft gedaan (buiten het stoppen :P )

Gingen vaak genoeg met hoofd in de lucht door de baan, maar zaten ook al stukjes tussen dat ze goed van achter meekwam en ze zelf al nageeflijk ging, soms iets te diep maar dat probeerde ik weer op te lossen door vooruit te gaan. *\o/* heeeeul trots.

Zal even wat fotootjes toevoegen, misschien niet allemaal even mooi maar ik ben trots

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:07

Leuke plaatjes van je knappe vos

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:39

Wat fijn Oza

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:06

Weten jullie precies wat jullie zoeken?

Ik ben nu ook op zoek en merk dat ik bij de meest uiteenlopende paarden ga kijken.

Aan de ene kant wil ik kuikenmak, aan de andere kant wil ik niet saai en juist mensgericht/speels. Maar wel weer bomproof.... bestaat dit in een paard?

Ik vind het zo lastig. Alles wat ik heb gezien is het niet. Braaf maar waanzinnig dik en onregelmatig, braaf binnen maar buiten in piaffe naar huis, zogenaamd braaf maar staat regelmatig op 2 benen... zucht.

Ik heb m'n droompaard gezien maar die moet nog heel veel kms maken. Daar kan ik als onzekere ruiter niet mee starten lijkt me. Help?!

Hoe kom je erachter wat je precies wilt?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:16

Je zult denk ik toch ergens concessies moeten doen. Ik weet niet wat je budget is, maar een perfect paard bestaat niet. Tenzij je misschien 50k+ te besteden hebt. :D

Edit: en uitvinden wat je wil is door uit te proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:21

vidya schreef:

Ik ben nu ook op zoek en merk dat ik bij de meest uiteenlopende paarden ga kijken.

Aan de ene kant wil ik kuikenmak, aan de andere kant wil ik niet saai en juist mensgericht/speels. Maar wel weer bomproof.... bestaat dit in een paard?

Ik vind het zo lastig. Alles wat ik heb gezien is het niet. Braaf maar waanzinnig dik en onregelmatig, braaf binnen maar buiten in piaffe naar huis, zogenaamd braaf maar staat regelmatig op 2 benen... zucht.

Ik heb m'n droompaard gezien maar die moet nog heel veel kms maken. Daar kan ik als onzekere ruiter niet mee starten lijkt me. Help?!

Meters maken als in groen maar betrouwbaar? Dat zou ik wel durven met een goede instructeur.

En ja, die paarden bestaan. Ik heb er eentje, hiervoor eentje gehad en die daarvoor was wijd en zijd bekend en soms berucht. Daarvan zei men: ja, maar jouw paard, die doet dat gewoon.....
Ja, dat je daar een paar jaar werk en een best wel steile leercurve van je eerste paard in hebt zitten, dat weten maar een paar mensen....
Maar inderdaad, er zijn niet zoveel dingen die ik niet gedaan heb met dat paard.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:27

vidya schreef:

Jazeker bestaan die! Ik zocht iets soortgelijks, allereerst gewoon braaf en gezond, maar het moet ook niet saai zijn. Heeft best even geduurd voor ik hem vond, maar heb hem voor heel normaal geld (zelfs weinig als ik iedereen in dit topic mag geloven) kunnen kopen. Kan ik maanden stilzetten en dan zo opstappen. En als hij iets eng ziet dan gaat hij stilstaan en kijken, maar geef je been is het ook gewoon goed. En zodra ik langs de paddock of stal loop staat hij vooraan om te knuffelen. En kan zelfs nog leuk bewegen ook :)

Dus nee, het is onzin dat je daarvoor tienduizenden euro's uit moet geven. Maar ze liggen ook niet voor het oprapen (al heb ik wel gewoon de tijd gehad om 2x langs te komen).

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:56

Ah dat geeft de burger moed ;)

Ik heb voor het juiste paard echt wel voldoende gespaard maar geen 50k haha.

Wie wat weet mag me benaderen, voorkeur voor een ruin, 1.50 -1.60 en dus braaf gezond en 100% betrouwbaar binnen en buiten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:03

vidya schreef:
Ah dat geeft de burger moed ;)

Ik heb voor het juiste paard echt wel voldoende gespaard maar geen 50k haha.

Wie wat weet mag me benaderen, voorkeur voor een ruin, 1.50 -1.60 en dus braaf gezond en 100% betrouwbaar binnen en buiten.

Budget?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:07

Er is er geen een 100% betrouwbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:10

Benzz schreef:

Ander zoekkader.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:17

Fijn Oza!

Citaat:

Ik denk dat dit zeker te vinden is, maar dat je dan al wel snel een hele dominante te pakken hebt. Van de duvel niet bang maar wel speels... Je moet wel stevig in je schoenen staan om zo een niet (letterlijk en figuurlijk) over je heen te laten lopen.

En als ze echt heel braaf/makkelijk zijn dan zijn ze gewoon heel gewild, dus moet je goed zoeken, die wil iedereen voor zichzelf houden :D .

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:29

Ik heb zo eentje destijds wel gevonden, maar het was een beetje een gok.
Jong, net ingereden, kuikenmak maar ook een tikje brutaal en idd wat dominant en ook nog een merrie :D Heel betaalbaar. Het is nu zo'n fijn paard geworden, terwijl ik als herintreder echt niet zo zeker in mijn schoenen stond. Heb haar nu 2.5 jaar.

Denk dat je gewoon moet gaan proberen, bij twijfel niet doen. Maar als het goed voelt, dan is het misschien wel echt je droompaard.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:42

Benzz schreef:

Ik heb zo'n topper jaren mogen verzorgen. Hij was 1000% betrouwbaar! Mijn dochter van zes reed er op rond in de bak. En buiten kon je heerlijk rustig met een lang teugeltje galopperen.
Toch zat er best wel wat in en liep hij demos en shows met zn eigenaar. Helaas loopt hij vanaf de lente op de eeuwige groene weides... Vandaar mijn zoektocht!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:45

lies schreef:
Ik heb zo eentje destijds wel gevonden, maar het was een beetje een gok.
Jong, net ingereden, kuikenmak maar ook een tikje brutaal en idd wat dominant en ook nog een merrie :D Heel betaalbaar. Het is nu zo'n fijn paard geworden, terwijl ik als herintreder echt niet zo zeker in mijn schoenen stond. Heb haar nu 2.5 jaar.

Denk dat je gewoon moet gaan proberen, bij twijfel niet doen. Maar als het goed voelt, dan is het misschien wel echt je droompaard.

Ja deze laat me inderdaad niet los. Het is best ver weg (2 uur rijden) maar ik denk dat ik wel even ga kijken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:32

Eef_Bam schreef:
Fijn Oza!

Citaat:

Ik denk dat dit zeker te vinden is, maar dat je dan al wel snel een hele dominante te pakken hebt. Van de duvel niet bang maar wel speels... Je moet wel stevig in je schoenen staan om zo een niet (letterlijk en figuurlijk) over je heen te laten lopen.

En als ze echt heel braaf/makkelijk zijn dan zijn ze gewoon heel gewild, dus moet je goed zoeken, die wil iedereen voor zichzelf houden :D .

Een beetje geluk komt er ook wel bij kijken.
Verkoper ging terug naar Zweden na enkele jaren NL. Verhaal was dat ze weer ging studeren en dat financieel te onzeker vond.
Op zich klopt dat verhaal ook wel maar als je als springruiter een paard koopt dat d'r nek nog breekt over een cavaletti dan kan ik me voorstellen dat je liever op zoek gaat naar een paard dat wel leuk kan springen, tegen de tijd dat je dat weer kunt betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:18

Oza, wat fijn zeg dat het al zo goed ging de eerste keer.

En bijzonder van die niet kloppende stokmaten, helemaal zonde met zo'n lange reistijd.

Mijn pony staat nog niet te koop, maar ben wel druk aan het nadenken over wat ik dan zou willen als hij wel weggaat. :j
Vooral niet te groot, e-pony of een brede d-pony. Hoeft niks bijzonders te zijn, maar wel braaf en al wat ervaring buiten en op ander terrein.
En vooral geschikt voor een 'onzekere' ruiter, dus niet te sensibel.

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:45

:wave:

Ik kom hier toch ook weer voorzichtig meelezen en wat meepraten. Ik had gehoopt dat het nog lang niet nodig was, in mei een leuke E-pony gekocht (ook hier in het topic destijds laten zien). Helaas hebben we veel pech gehad en bleek ze behoorlijke artrose in haar knieën te hebben, op een hoek die precies niet te zien was bij de opnamen van de keuring. Ik heb dus 2 weken terug de verdrietige keuze gemaakt om haar in te laten slapen, nadat ik in maart ook al mijn vorige pony heb laten inslapen :(

Ik ben er echt nog niet aan toe om geen helemaal eigen paardje te hebben, ook al mag ik ook alles met de pony van mijn vriendin. Dus toch een beetje voorzichtig om mij heen aan het kijken. In het voorjaar wordt er weer een nieuw groepje paarden bij ons op stal in de kudde ingevoegd (grote paddock paradise), dus eigenlijk is het de bedoeling tegen die tijd een nieuwe pony te hebben.

Het is nu nog wat vroeg door een aantal redenen, maar ik heb toch al wel contact met een paar mensen die geen haast hebben met de verkoop dus waar ik later deze maand ga kijken (2 bezichtigingen in totaal). En daarnaast nog aan het kijken met de pony van een vriendin of dat misschien een optie is.

Wat ik zoek, idealiter:
- Bij voorkeur merrie (maar een leuke ruin kan ook, hengst niet)
- Tussen de 3 en 6 jaar
- Onbeleerd of beleerd mag beiden
- Voorkeur voor geen schimmel, maar kleur is geen harde eis
- Liefste een E-pony, zo tussen de 152 en 155 zou perfect zijn, maar echt een grote brede stevige D-pony of een klein paard met niet al te grote gangen is ook een optie.
- Qua ras: Het liefst iets warmbloedigs. Ik ben fan van New Forest, Welsh, Connemara, PRE, NRPS... Maar een leuke haflinger, of een warmbloedkruising met koudbloed o.i.d., zou ook geen probleem zijn. Met een tinker/fries/fjord zie ik mezelf niet zo snel thuiskomen, maar you never know.
- Qua karakter: Het liefst een sensibel paardje, zacht in de omgang. Mag best werk aan zitten of "niet voor de onzekere ruiter" zijn. Ik ben best wel handig op de grond en in het zadel ook wel, ook veel ervaring met paarden beleren. Zo lang ze niet heel vies bokken of steigeren, vind ik het niet erg als het bijvoorbeeld een onzeker paardje is.
- Graag fysiek wel gezond na al onze pech
- Budget is iets lagere tot normale prijsklasse denk ik, max 4 á 5k zou perfect zijn. Zit nog wel iets rek in als ik echt denk dat het verder helemaal de passende pony is.

Mocht iemand een paardje weten wat mogelijk in dit plaatje past en waarmee geen haast is met de verkoop, laat het me gerust weten. Ik kan een plekje bieden op een mooie paddock paradise (die niet in een paddockhel verandert met veel regen, hele goede afwatering en drainage over de hele track). Ik zoek echt een maatje voor het leven, toekomstplannen zijn lekker grondwerken, fijne bosritten en wat dressuurmatig aan de gang.

Ik merk wel dat ik huiverig ben geworden om weer een nieuw paard te kopen, ik heb de afgelopen 6 jaar samen met mijn vriendin 4 paarden veel te vroeg moeten afgeven door allerlei stomme redenen waar wij weinig aan konden doen. Maar omdat ik ervan overtuigd ben dat het wel moet kunnen, plezier hebben met een paardje voor langere tijd, wil ik het toch nog graag een kans geven. Hopelijk gaat dit succesvoller zijn!

@Oza04, leuk paard heb je daar zeg! Ik ben jullie ook op insta gaan volgen.

Qua paarden en hoe makkelijk/betrouwbaar ze zijn: Ik denk dat er zeker hele betrouwbare paarden te vinden zijn, maar dat het deels ook opvoeding is. En geluk inderdaad :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:00

Ach wat een pech Skye, gecondoleerd en sterkte. Even terug gezocht, was een leuke pony zeg. Bizar ook dat je de artrose net niet zag op de foto's. Zo zie je maar, zelfs met een uitgebreide keuring heb je geen garanties.