Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:09

Dat ze zijn uitgezet is nog geen bewijs voor geleverd. Ik geloof daar zelf niet in. Dat bijvoeren, dat is sec gezien geen bijvoeren. Er zijn plekken idd waar verkeersslachtoffers neer worden gelegd. Dat gebeurde ook al voor er wolven waren. De natuur ruimt dit op.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:12

Ja maar dat is in het buitenland,dan doen onze wolfjes hier niet. Die zijn gewoon speels en nieuwsgierig :')

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:15

SusanH schreef:
Dat ze zijn uitgezet is nog geen bewijs voor geleverd. Ik geloof daar zelf niet in. Dat bijvoeren, dat is sec gezien geen bijvoeren. Er zijn plekken idd waar verkeersslachtoffers neer worden gelegd. Dat gebeurde ook al voor er wolven waren. De natuur ruimt dit op.

Naja, ik eerst ook niet. Maar er is wel genoeg bewijs dat ze op bepaalde plekken opnieuw zijn uitgezet.Dus niet in Nederland specifiek zijn uitgezet, dat niet. Maar dat ze zich zelf dan naar Nederland verspreiden is ook logisch. Ze vermeerderen zich immers en hebben meer ruimte nodig.

En dat bijvoeren was idd al en is niet specifiek voor de wolven nee, maar feit is wel dat die daar gebruik van maken. Dus moeten ze denk ik gaan nadenken over of dit nog wel handig is. Omdat je daar dus wel wolven mee bijvoert...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:19

SusanH schreef:

Ik heb het niet over Nederland dat ze uitgezet zijn, althans daar zijn geen officiele stukken van dat ze in Nederland gevangen zijn en opnieuw op een andere plek uitgezet zijn, daar zijn wel officiele stukken van. Denk aan oa de slapende tuinwolf. Dan hebben we het over wat boven tafel gebeurt. Maar ze zijn gefokt in gevangenschap en weer uitgezet binnen Europa. Vraag me niet precies over hoe en wat maar mocht het je interesseren is daar wel achter te komen. Het geheel is in de jaren 70 al in de wet voorbereid. Rewilding is heel systematisch en wordt bij voorbaat geheel dichtgetimmerd in de wet.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 25-05-23 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:21

En als je, als er veel aanvallen zijn wat extra voer neerlegt op bepaalde plekken omdat het ook nog vakantie is in Nederland, kan ook niet bewezen worden. Dat fotograven dieren voeren staan we ook niet bi,j maar dat het gebeurt is zeker. Alles wordt gedaan voor het mooie plaatje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:47

Rizette schreef:
SusanH schreef:

Ik heb het niet over Nederland dat ze uitgezet zijn, althans daar zijn geen officiele stukken van dat ze in Nederland gevangen zijn en opnieuw op een andere plek uitgezet zijn, daar zijn wel officiele stukken van. Denk aan oa de slapende tuinwolf. Dan hebben we het over wat boven tafel gebeurt. Maar ze zijn gefokt in gevangenschap en weer uitgezet binnen Europa. Vraag me niet precies over hoe en wat maar mocht het je interesseren is daar wel achter te komen. Het geheel is in de jaren 70 al in de wet voorbereid. Rewilding is heel systematisch en wordt bij voorbaat geheel dichtgetimmerd in de wet.

Kleine aantekening, kijkende naar de russische onderzoeken is de populatie groei van de wolf bij redelijk tot zat voedsel 30-47% per jaar. Geen uitzetten of fokken nodig dus om die grote groei-aantallen te verklaren.

Rizette

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:14

Het gaat hard met uitbreiden zeker als ze onze dieren naar behoefte kunnen aanvallen. Zou best hier nog eens harder kunnen gaan dan dat want hier hebben ze geen enkele ontbering. Eten staat klaar.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:17

Huertecilla schreef:
Beetje laat niet om dat nu te roepen?!

De wolven zaten er al meer dan 30 jaar aan te komen en de eerste was wanneer ook weer al gesignaleerd?

Dat de paardenwereld zelf niet heeft oplet, zelf heeft gekozen om paarden dit totaal NIET onvooziene risico te laten lopen is geen reden om strafbaar gedrag te gaan ´promoten´.

Sorry maar jij kletst echt uit je nek, wolven zaten eraan te komen :D :D :D . Wolven horen hier niet, wij hebben geen ongerepte natuurgebieden, overal zijn mensen en dieren en je kunt niets doen om ze te beschermen. Dat is wel gebleken, er zijn schapen vermoord achter wolfwerende omheiningen. En alles wordt alleen maar erger want Nederland wordt steeds voller. WOLVEN HOREN HIER NIET.

Wintu denk je nu echt dat een wei naast huis helpt ? Wolven lopen ook gewoon in de bebouwde kom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:20

Wij wonen hier nu bijna 20 jaar.
En echt niemand had het toen in Nederland over een wolf.

Waar ik op pension stond, tegen een bos aan, niemand had het over een wolf.
Dus idd gewoon geklets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:48

tamary schreef:
Kleine aantekening, kijkende naar de russische onderzoeken is de populatie groei van de wolf bij redelijk tot zat voedsel 30-47% per jaar. Geen uitzetten of fokken nodig dus om die grote groei-aantallen te verklaren.

En het is in het algemeen zo dat populatiegrootte van een apex predator in de natuur voor het overgrote deel bepaald wordt door voedselaanbod, ze hebben zélf geen natuurlijke vijanden.
De ónnatuurlijke situatie in nederland is dat dierenhouders de wolven "bijvoeren" met hun schapen, paarden, ponies, koeien etc...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:31

hahahatsjoe schreef:
Wintu denk je nu echt dat een wei naast huis helpt ? Wolven lopen ook gewoon in de bebouwde kom.

Ja, ik denk dat dat voor overdag een hele verbetering is om ze op een plek te hebben waar volk loopt.
En masse in de dorpen heb je ze hier nog niet lopen.

Niks doen is immers ook geen alternatief

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:05

DuoPenotti schreef:
Wij wonen hier nu bijna 20 jaar.
En echt niemand had het toen in Nederland over een wolf.

Waar ik op pension stond, tegen een bos aan, niemand had het over een wolf.
Dus idd gewoon geklets.

Je moet gewoon niet op HC reageren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:07

Hij word helaas gequote anders zie ik het niet :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:10

DuoPenotti schreef:
Hij word helaas gequote anders zie ik het niet :D

Ik doe met HC net als met Nikass. Niet lezen en niet reageren er wordt weer van alles bijgehaald en het echte probleem genegeerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:11

Als iedereen ze dan wil stoppen met quoten :))

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:15

DuoPenotti schreef:

*\o/*

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:16

Wintu schreef:
hahahatsjoe schreef:

Ja, ik denk dat dat voor overdag een hele verbetering is om ze op een plek te hebben waar volk loopt.
En masse in de dorpen heb je ze hier nog niet lopen.

Niks doen is immers ook geen alternatief

Nee dat is waar. Ik heb ze 's nachts thuis, toen hier bij zee een wolf gesignaleerd was sliep ik met alle ramen open zodat ik het zou horen als er iets was. Maar ook bij huis staan ze niet veilig zonder hek van 4 meter hoog.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:28

Ik was vanochtend bij een Leon fokker, bij hem wordt de wolf (wolven) steeds frequenter gesignaleerd. Vooralsnog lijken het voorbij trekkende exemplaren te zijn geweest.
Maar die heeft de koppel merries en veulens alleen nog maar bij daglicht buiten én als hij zelf thuis is.
Het kost veel extra tijd en welzijn dat de paarden veel meer gedwongen op stal staan.
We hadden het ook over de wolfwerende afrastering.
Ik vind de onderste draden ook doodeng en de goden verzoeken met veulens van grote rassen.

Ik zei al dat wij momenteel geen paard meer aan huis hebben staan en dat ik het heerlijk rustig vind. Geen stress om ze voor schemer binnen te moeten zetten.

Ik mis het hebben van een paard bij huis.
Maar ik weet niet of ik nog weer eigen fokmerries thuis wil hebben.
Rijden doen we niet meer.
Qua locatie zitten wij ideaal, hoewel we geen rijbak meer hebben, vrijwel direct gelegen aan groot bos.
Dan kan ik wel twee pensioen paarden hier hebben, heb ik daar de zorgen over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:32

Net nog een foto vanuit Schaarsbergen op fb voorbij zien komen van iemand die oog in oog met een wolf stond en gewoon op zn dooie gemak een foto kon maken.
Echt niet normaal die dieren dagelijks gespot worden!!
Men is helemaal in de gloria bij het zien van een wolf...

Benieuwd of ze dat over 10 jaar nog zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:48

Popstra schreef:
Net nog een foto vanuit Schaarsbergen op fb voorbij zien komen van iemand die oog in oog met een wolf stond en gewoon op zn dooie gemak een foto kon maken.
Echt niet normaal die dieren dagelijks gespot worden!!
Men is helemaal in de gloria bij het zien van een wolf...

Benieuwd of ze dat over 10 jaar nog zijn.

Tsja... en dan is die wolf nog maar alleen.... Wat als er een stuk of 3,4 om je heen lopen? Ga je dan nog op je gemakje fotos staan maken? %)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:33

DuoPenotti schreef:

sorry zal het niet meer doen ( hoop ik)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:03

tienus63 schreef:
Ik was vanochtend bij een Leon fokker, bij hem wordt de wolf (wolven) steeds frequenter gesignaleerd. Vooralsnog lijken het voorbij trekkende exemplaren te zijn geweest.
Maar die heeft de koppel merries en veulens alleen nog maar bij daglicht buiten én als hij zelf thuis is.
Het kost veel extra tijd en welzijn dat de paarden veel meer gedwongen op stal staan.
We hadden het ook over de wolfwerende afrastering.
Ik vind de onderste draden ook doodeng en de goden verzoeken met veulens van grote rassen.

Ik zei al dat wij momenteel geen paard meer aan huis hebben staan en dat ik het heerlijk rustig vind. Geen stress om ze voor schemer binnen te moeten zetten.

Ik mis het hebben van een paard bij huis.
Maar ik weet niet of ik nog weer eigen fokmerries thuis wil hebben.
Rijden doen we niet meer.
Qua locatie zitten wij ideaal, hoewel we geen rijbak meer hebben, vrijwel direct gelegen aan groot bos.
Dan kan ik wel twee pensioen paarden hier hebben, heb ik daar de zorgen over.

Ik ben als de dood dat ze in paniek door de draden heen rennen en als je dan 5 draden hebt, dan brengt dat weer veel meer letsel dan 1 of 2.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:28

Dat heb ik dus ook @wintu.
Ooit buurman gehad die had wolfwerend raster avant la lettre.
Hij had van allerlei hobbyvee en verschillende maten en soorten paarden en ponies bij elkaar in.

Ik zie zijn veulentje van grote c pony van 3 weken oud erin klappen en in paniek raken door de vreselijke klap stroom die de man erop had staan.
Beentje er zowat af gerukt, badend in zweet.
Ipv dierenarts diertje af te laten maken heeft die eikel veulentje in de bestelbus gezet en naar de noodslachting gebracht.
Bracht die banketstaaf later ook nog stukje vlees.
Duidelijk gemaakt dat ie het mee kon nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:08

Aan de binnenkant paardengaas doen, en aan de buitenkant de vele stroomdraden. Dat maakt het tussen de draden doorschieten of er ergens onderdoor gaan nog lastiger. Gaas tot 1.20, stroomdraden tot 1.50 zou mijn insteek zijn. Om onze wei staat nu ook al gaas tot 0.80 en stroomdraad tot 1.50, alleen dan vanwege een kruiper en een springer. Eventueel kan je aan de binnenkant van het gaas ook nog een draad doen om de paarden afstand te laten houden van het gaas.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:34

En met de bosmaaier alles goed vrij zien te houden zodat stroom niet weglekt.