Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:55

Hij woont er zelf midden in. Komt erg elitair over.
Maar goede punten heeft hij zeker. Over wensnatuur bijvoorbeeld. Daar zal hijgeen vrienden mee maken binnen de natuurbescherming. Maar hij zal wel als geen ander weten over het verdienmodel van wensnatuur.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:58

[

Ja dat heb ik ook. Dit zie ik niet als beschermend gedrag maar als onderzoekend en beginnend jachtgedrag. Het is wel zo dat wolven ook de concurentie uitschakelen, dus andere roofdieren die hun prooien bejagen pakken.[/quote]
Er was toch ook geen "beschermend gedrag" nodig want noch het meegenomen poedeltje noch het gebeten kind waren aan het proberen aan de welpen te komen. Wisten waarschijnlijk niet eens dat die er waren. Het kind is volgens wat ik las aangevallen op een parkeerterrein, dat is toch geen plek waar een wolvennest zich zou bevinden.[/quote]

Zou het niet zo zijn dat de wolven naar mensenverzamelplaatsen als een parkeerterrein toe trekken net zoals naar dierenverzamelplaatsen. Omdat daar altijd prooi is of komt? Elk jagend dier gaat naar plekken waar hij zijn prooi verwacht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:00

__Suzanne__ schreef:
Wintu schreef:

Ik verbaas me op SM over de hoeveelheid mensen die denken dat dat zo is :')

Ik ook. Aan de overkant van dat stuk bos is het Henschotermeer, met strandjes met kinderen en recreanten, campings etc…

Er wordt nu een beetje het beeld gecreëerd dat het daar veillig is. Ik zou er maar niet teveel op vertrouwen. Deze wolven gedragen zich op een manier dat heel erg onwenselijk is. Geen enkel EU land gaat daar zo gek mee om dan Nederland.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:02

Schaap gedood Garderen, achter wolfwerend raster.

Citaat:
Garderen Gelderland
18-07-2024

1 schaap gedood achter een wolfwerende omheining in Garderen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/e8aCkT ... tid=WC7FNe
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 18-07-24 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:02

En zou het dan niet zo zijn in den Treek, dat de wolven op zoek gaan met het wolven gezin naar nieuwe prooien / nieuwe plekken als er geen prooien meer zijn of veel te weinig. ? Nieuw prooien uitproberen, grote mensen kleine mensen , op onderzoek, zeg het maar. Ze moeten toch ergens van leven en honger zorgt voor zoeken. Als er meerdere paren zitten en ze mogen niet door elkaars territorium kun je daar misschien nog wel bijzonder reisbewegingen verwachten dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:08

tienus63 schreef:
Schaap gedood Garderen, achter wolfwerend raster.

Dat is ook zoiets.
In het wolvenprotocol staat dat een wolf die meermalen wolfwerende omheiningen overwint een probleemwolf is en dus uit de populatie mag worden verwijderd.

Dat station is inmiddels al lang gepasseerd. Ondertussen is zelfs kinderen bijten al acceptabel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:09

Vermoedelijke zichtmelding Maarn
Citaat:
Maarn Utrecht
18-07-2024
Vermoedelijk rond kwart voor 2.

Wolf gezien op de maarnse grindweg, trok thv nr 33 weer het bos in.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/dcdbnW ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:12

Aanval Rilland

Citaat:
17-07-2024
Schapen aangevallen in Rilland, Zeeland, Nederland

Rapport op de kaart:
https://ep-map.com/report/29943

Locatie van de aanval (niet precies)
https://ep-map.com/map?lat=51.406187&ln ... port=29943

https://ep-map.com

U heeft een wolf gezien of een vermoedelijke wolfaanval gehad?
U heeft foto's, videomateriaal of andere informatie? OF
U hebt een fout opgemerkt, een misplaatst rapport gevonden (en kunt de juiste locatie aangeven middels een coördinaat) of aanvullende gegevens voor in een rapport?
✅️ Mail epmregistratie@gmail.com OF Pb ons via Messenger

Spoiler:
Afbeelding

Bron EPM
https://www.facebook.com/share/p/xkZuWYbhvwXj86rd/?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:34

tienus63 schreef:
Vermoedelijke zichtmelding Maarn
Citaat:
Maarn Utrecht
18-07-2024
Vermoedelijk rond kwart voor 2.

Wolf gezien op de maarnse grindweg, trok thv nr 33 weer het bos in.

#geenwolf

[ [url=m/lGc9ab.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/dcdbnW ... tid=K35XfP
dat is ongeveer een km van dat afgesloten gebied, vlak bij het dorp…

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:37

__Suzanne__ schreef:
[quotet afgesloten gebied, vlak bij het dorp…

Is er wel iemand die enig idee heeft waar het terretorium van deze probleemroedel precies loopt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:57

Loretta schreef:
__Suzanne__ schreef:
[quotet afgesloten gebied, vlak bij het dorp…

Is er wel iemand die enig idee heeft waar het terretorium van deze probleemroedel precies loopt?

Zie kaartje EPM
https://ep-map.com/map

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:07

Deze wolven lopen ook verderop op de Heuvelrug, richting oa Amerongen, Leersum, Overberg. Is maar een klein stukje voor ze. Ik ben er niet gerust op. Dat is mijn achtertuin en ik wandel daar erg graag. De tijdelijke oplossing die ze nu gekozen hebben kan ik niet begrijpen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:21

De zogenaamde expert bagatelliseert lekker verder op de NOS site: https://nos.nl/artikel/2529408-hoe-geva ... -tegenkomt

"Je wordt niet als prooi gezien, je wordt benaderd omdat je interessant bent of interessant gedrag vertoont. Het is zaak om je te realiseren dat de wolf niet uit is om je te doden. Ze willen je onderzoeken en aan je ruiken. Ze zijn nieuwsgierig: wat is dit?"

Ik denk dat je 'wat is dit?' kan vervangen door 'kan ik dit eten?' en 'hoe groot is het risico voor mij als ik het probeer te eten?'.

Sorry maar wat een oetlúl... Dit is precies wat ik bedoel met Jan Publiek weet niet beter. De gemiddelde bewoner van stedelijk gebied (vooral die zonder honden en paarden) krijgt steeds dit verhaaltje voorgeschoteld, geen wonder dat mensen het gevaar niet zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:27

Haarbal schreef:
De zogenaamde expert bagatelliseert lekker verder op de NOS site: https://nos.nl/artikel/2529408-hoe-geva ... -tegenkomt

"Je wordt niet als prooi gezien, je wordt benaderd omdat je interessant bent of interessant gedrag vertoont. Het is zaak om je te realiseren dat de wolf niet uit is om je te doden. Ze willen je onderzoeken en aan je ruiken. Ze zijn nieuwsgierig: wat is dit?"

Ik denk dat je 'wat is dit?' kan vervangen door 'kan ik dit eten?' en 'hoe groot is het risico voor mij als ik het probeer te eten?'.

Sorry maar wat een oetlúl... Dit is precies wat ik bedoel met Jan Publiek weet niet beter. De gemiddelde bewoner van stedelijk gebied (vooral die zonder honden en paarden) krijgt steeds dit verhaaltje voorgeschoteld, geen wonder dat mensen het gevaar niet zien.

Sja, het wordt gewoon tijd dat een wolf iemand meesleurt en er een paar happen van neemt- misschien worden we dan wakker??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:28

Precies. Als je het niet echt goed volgt weet je niet beter.

Maar laat zo'n ecoloog maar eens een paar stukken vlees gaan missen... Kijken of ze dan nog zo praten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:29

Wintu schreef:
Ik snap wel waarom de wolf vroeger werd verjaagd.
Een lijst van alle genoteerde aanvallen van de wolf door de eeuwen heen, opvallend veel kinderen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... acks#1700s

Dit zou ook veel meer onder de aandacht mogen komen , hoe geweldig het samenleven met de wolf was- in die tijd véél minder mensen 6x meer natuur en toch zoveel aanvallen op mensen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:42

knollentuin schreef:
Wintu schreef:
Ik snap wel waarom de wolf vroeger werd verjaagd.
Een lijst van alle genoteerde aanvallen van de wolf door de eeuwen heen, opvallend veel kinderen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... acks#1700s

Dit zou ook veel meer onder de aandacht mogen komen , hoe geweldig het samenleven met de wolf was- in die tijd véél minder mensen 6x meer natuur en toch zoveel aanvallen op mensen

Daarom is hoe Nederland met wolven omgaat ook totaal niet uit te leggen.
In andere EU landen zijn de problemen ook enorm. Maar daar wordt aan probleemwolven wel iets gedaan.

Maar goed, Nederland is het land van pappen en nathouden. Dat zie je bij de wolf, maar dat zie je op veel meer terreinen.

Bovendien als je de afgelopen dagen een beetje naar de zelfbenoemde deskundigen hebt geluisterd. Dan hoor je dat ze het ook onderling totaal niet met elkaar eens zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:59

Loretta schreef:
Maar goede punten heeft hij zeker. Over wensnatuur bijvoorbeeld. Daar zal hijgeen vrienden mee maken binnen de natuurbescherming. Maar hij zal wel als geen ander weten over het verdienmodel van wensnatuur.

Het is nogal een sjofele man en veel heeft ie ook niet. Hij weet vast van het verdienmodel van sbb, maar doet er niet aan mee.
Als je meerdere dingen van hem leest, heeft hij vooral moeite met het feit dat sommige natuurgebieden overlopen worden door mensen en dat klopt ook wel. Vooral met corona was het afschuwelijk. Je kon over de koppen lopen, hetzelfde als in het toeristenseizoen. Ik snap niet wat daar elitair aan is, gewone bosbezoekers die met respect omgaan met de natuur heeft ie niets op tegen. Zover ik weet houdt hij zich als sinds mensenheugnis bezig in dat bos met roofvogels en muizen..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:01

Op Landgoed Boschoord van SBB lopen schapen en maar mekkeren dat ze vanavond deden. Ik weet niet of er honden bij in lopen en aangezien ik wel met de hond liep, ben ik niet dichterbij gekomen, iemand een idee hoe daar het raster, als dat er al is, bij ligt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:06

Wintu schreef:
Loretta schreef:

Het is nogal een sjofele man en veel heeft ie ook niet. Hij weet vast van het verdienmodel van sbb, maar doet er niet aan mee.
Als je meerdere dingen van hem leest, heeft hij vooral moeite met het feit dat sommige natuurgebieden overlopen worden door mensen en dat klopt ook wel. Vooral met corona was het afschuwelijk. Je kon over de koppen lopen, hetzelfde als in het toeristenseizoen. Ik snap niet wat daar elitair aan is, gewone bosbezoekers die met respect omgaan met de natuur heeft ie niets op tegen. Zover ik weet houdt hij zich als sinds mensenheugnis bezig in dat bos met roofvogels en muizen..

Het siert hem wel ja, als hij niet aan de corrupte geld spelletjes meedoet van veel anderen die zich natuurbeschermers noemen. En hij heeft zeker een aantal hele goede punten, die je gewoon totaal mist bij de rest. Maar dat kan ook wel kloppen. Ik heb al vaak de corrupte spelletjes benoemt waar hij zich dus niet toe heeft laten verleiden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:20

Loretta schreef:
Het siert hem wel ja, als hij niet aan de corrupte geld spelletjes meedoet van veel anderen die zich natuurbeschermers noemen. En hij heeft zeker een aantal hele goede punten, die je gewoon totaal mist bij de rest. Maar dat kan ook wel kloppen. Ik heb al vaak de corrupte spelletjes benoemt waar hij zich dus niet toe heeft laten verleiden.

Ik houd wel van die markante mensen met een mening. Het is gewoon een inwoner met een mening, die heb je hier wel meer.
Hier om de hoek heb je Wildernistrek van Edo van Ugchelen, werkt samen met SBB, maar gaat ook rustig tegenover ze zitten in de rechtszaal. Heeft een heel eigen mening. Hij heeft hier een heel terrein ingericht om mensen een wildernisbeleving te geven, vooral voor fotografen geloof ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:41

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:56

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:08

SusanH schreef:
Deze wolven lopen ook verderop op de Heuvelrug, richting oa Amerongen, Leersum, Overberg. Is maar een klein stukje voor ze. Ik ben er niet gerust op. Dat is mijn achtertuin en ik wandel daar erg graag. De tijdelijke oplossing die ze nu gekozen hebben kan ik niet begrijpen.

Ik doorkruiste in vroeger de hele heuvelrug met mijn paard. Woon zelf tussen Doorn en Driebergen in ging wekelijks naar de tankbaan. Je kunt al die bos percelen zo doorsteken en dan ben je overal zo. Ook de wolven dus en dat blijkt wel uit de zicht meldingen. Tijdje terug Leersum, nu weer Maarn. Misschien moeten de wolven het bericht nog krijgen dat ze op dat afgesloten stukje moeten blijven?

Ik snap de tijdelijke oplossing wel maar het is echt maar tijdelijk. Ik houd echt mijn hart vast voor als ze straks met z’n alle gaan jagen. En niet voor mezelf maar wel voor mijn dieren. Ik maakte me al zorgen maar door dit gedrag nog veel meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:14

Jessix schreef:
Ik snap de tijdelijke oplossing wel maar het is echt maar tijdelijk. Ik houd echt mijn hart vast voor als ze straks met z’n alle gaan jagen. En niet voor mezelf maar wel voor mijn dieren. Ik maakte me al zorgen maar door dit gedrag nog veel meer.

Dat de wolf dieren vermoord daar wordt dus helemaal niets aan gedaan. Ook niet als ze achter wolfwerende omheiningen staan.

Gewoon verschrikkelijk.