slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:17

Ik hoor wel vaak dat een paard de stemming van de eigenaar heel goed oppikt. Dus als jij volkomen hopeloos en in paniek naar de DA gaat of naar de slager dan voelt en weet hij het in zoverre wel denk ik. Dus is het iid erg belangrijk dat de eigenaar zich goed voelt bij de gekozen methode, dat maakt dan een wereld van verschil op die momenten dat het moet gebeuren.
Is dan ook nog steeds met genoeg respect voor je paard ookal is er eigenbelang bij, je handelt dan in het belang van beide.....
Niets mis mee lijkt me....

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:54

Binckydenice schreef:
angelina23 schreef:
ik geef sindaspecial wel gelijk. wat een lekker einde voor je paard om hem thuis in te laten slapen en daarna op te laten halen door de rendac die hem met van die grote takels in die stink bak heist. dat is echt niet leuk.

slachthuis heeft iedereen wat aan.

Het gaat toch om het dier zijn gevoelens toch niet om die van ons zelf? Het diertje heeft teminste geen stess gehad bij de slager en is bij zijn veilige omgeveing heengegaan. Dit is toch het mooiste dat er is? Wie wil er niet in zijn eigen bed dood gaan? En dat hij daarna twee dagen naast de weg ligt, dat voelt hij dan toch niet meer...

De stress bij de slager is gewoon grote onzin! Krijgen amper de tijd om na te denken daar, dan zijn ze al dood! Stress van een spuit in hun eigen box waarvan ze niks begrijpen, das pas erg!!!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:58

Mackie schreef:
nee, idd, Rendac is gewoon net zo'n rotgezicht als dat ze een pin op het hofd van je paard zetten en hij tegen de wereld klapt (wat ie al niet meer meemaakt overigens). Het is nooit leuk als een paard dood moet, en hoe je het ook doet, er komen altijd minder leuke beelden bij, of dat nou rendac of de slager met z'n pin. Belangrijker is dat het voor je paard snel en pijnloos gaat en dat kan bij beide manieren.

Om nu na 30 blz nog steeds te blijven roepen dat ze bij de slager bloed ruiken en stress van het vervoer hebben.... kom op, ga de penny lezen ofzo (net alsof ze de da zo'n aardige vent vinden met z'n naalden)

Hahaha geweldige tekst! Helemaal mee eens!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:01

Mackie schreef:
paarden die doorhebben dat ze doodgaan!? Kom op, daar denkt een paard helemaal niet over na. Dat er nog steeds mensen zijn die paarden vermenselijken, sorry hoor, grow up!

Stress merken ze niet, dat hebben ze (of niet). Ik zal mijn paard niet wegbrengen als ie reizen niet leuk vindt, maar emestal vinden ze dat wel leuk, omdat ze dan naar iets leuks toegaan (paarden waar ik mee werk, vinden het leuk). en als je hem zelf wegbrengt... tja, de paarden waar ik mee werk hebben voldoende vertrouwen in me om vreemde situaites niet eng te vinden

Idd! Die van mij laaide ik op om naar de slager te gaan en was helemaal in zijn sas! Dacht dat we op wedstrijd gingen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:07

Binckydenice schreef:
Jaja doe jij maar intelligent. Soms heb je geen tijd om een band met bepaalde paarden op te bouwen. Ik heb alleen een band met die van mijzelf en een aantal er omheen. Ik kan echt niet ieder paard die ik zie langskomen....

Maar paarden voelen het zeerzeker wel.

Ik had een merrie die nooit de trailer in ging en ik had wel degelijk een zeer goede band met haar. Deze merrie had trailervrees voor geen goud ging ze erin. Totdat de dag dat ze werd ingeslapen deze dag liep ze zonder gek te doen of een kick te geven de trailer in. Ze begreep het gewoon, ze begreep dat het einde ging komen....

Ik vind je een beetje kinderachtig over komen met zo'n opmerking!

Zou jij geen traantje laten als je paard dood zou gaan, wat betreft het inslapen, denk jij dat je paard dat niet merkt?

Ik ben de meiden die naar de slachterij zijn geweest dankbaar dat ze zo dapper zijn geweest om hun ervaringen met on te delen!

Mijn vriendin heeft een pony gehad die uuuuuren tegen de dood heeft gevochten, de dierenarts had het daar zelf ook moeilijk mee.

En ik ga ook met IkbenEllen mee, wij moeten ermee verder leven en doen wat ons goed lijkt!
En bij iedereen is dat anders maar behandel elkaar met respect en respecteer ieder zijn mening!

Tyrza_ws

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:08

NOOIT!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:11

Tyrza_ws schreef:
NOOIT!

?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:13

Perrokai schreef:
Ik hoor wel vaak dat een paard de stemming van de eigenaar heel goed oppikt. Dus als jij volkomen hopeloos en in paniek naar de DA gaat of naar de slager dan voelt en weet hij het in zoverre wel denk ik. Dus is het iid erg belangrijk dat de eigenaar zich goed voelt bij de gekozen methode, dat maakt dan een wereld van verschil op die momenten dat het moet gebeuren.
Is dan ook nog steeds met genoeg respect voor je paard ookal is er eigenbelang bij, je handelt dan in het belang van beide.....
Niets mis mee lijkt me....

idd, helemaal mee eens

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:15

Tyrza_ws schreef:
NOOIT!

Ik denk dat je nu een beetje kortzichtig bent.... weet wat je zegt!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:16

IKbenEllen schreef:
Neem aan dat je het niet tegen mij hebt?
nee, uiteraard niet Knipoog

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:18

Ik heb ook verhalen gelezen van paarden die vechten tegen het spuitje en daardoor in 2 uur dood gaan (of zelfs nog langer) Maar ik zou m'n paard ook nooit naar de slacht kunnen brengen, het idee dat iemand je paard op eet .. getsie. Ik zou dingen goed overwegen en het er met de dierenarts goed over hebben van te voren (wat hij toedient, hoe het in z'n werk gaat enz.)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:18

Opaal schreef:
Tyrza_ws schreef:
NOOIT!

Ik denk dat je nu een beetje kortzichtig bent.... weet wat je zegt!

Ik begrijp wat je bedoelt Opaal maar kijk even verder! Knipoog

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:36

Ja sorry, kan er niet zo goed tegen als mensen alleen het woord NOOIT! noemen. Als je het dan nog bevestigd met hoe je het bedoel en waarom, vind ik het anders...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:40

Opaal schreef:
De stress bij de slager is gewoon grote onzin! Krijgen amper de tijd om na te denken daar, dan zijn ze al dood! Stress van een spuit in hun eigen box waarvan ze niks begrijpen, das pas erg!!!

Ik vind het beide grote onzin dan. Het blijft allemaal hetzelfde, ga je zwaar huilend in de stress met je paard naar de slager, paard ook in de stress, zit je zwaar in de stress huilend te wachten bij je paard op de DA, paard ook weer in de stress. Het heeft helemaal geen zin om de ene methode te verdedigen en de ander af te katten, daar moet je dan ook reeel in blijven.
Trouwens als een paard verdoofd wordt voor een operatie of castratie is de stress exact hetzelfde als bij inslapen, maar daar hebben de felle tegenstanders van spuitjes geen probleem mee ?
Dat snap ik dan niet, het enige verschil is dat het paard bij inslapen niet meer wakker wordt.
De verdovingsstress is hetzelfde.
Was van de week op tv, pony moest gecastreerd worden in de wei. Ze geven pony een spuitje maar pony schiet in de stress en ligt te stuiptrekken tijdens de verdoving. Pony iets gegeven of deels bijgebracht dat was me niet helemaal duidelijk zodat ze nu rustig de verdoving in ging.
Dus dat is wat jullie tegenstanders van spuitjes zien nou nou wat erg. Net zo erg als een geschoten paard wat op zijn zij ligt en instinctief nog weg loopt of draaft terwijl hij dat zelf echt niet meer merkt.

Daarom is het dus grote onzin, beide methodes zijn zo diervriendelijk mogelijk en beide worden met respect voor je paard toegepast ook voor de eventuele gevoelens van je paard. Verder is het aan de eigenaar zijn emotionele toestand te danken of je paard iets voelt aankomen.....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:45

xMarit schreef:
Ik heb ook verhalen gelezen van paarden die vechten tegen het spuitje en daardoor in 2 uur dood gaan (of zelfs nog langer) Maar ik zou m'n paard ook nooit naar de slacht kunnen brengen, het idee dat iemand je paard op eet .. getsie. Ik zou dingen goed overwegen en het er met de dierenarts goed over hebben van te voren (wat hij toedient, hoe het in z'n werk gaat enz.)

Jammer dat je niet eerst leest wat er nier allemaal geschreven is. Als je paard twee uur "vecht" om dood te gaan is of zijn bloedsomloop wel vreselijk traag of staat nagenoeg stil of je moet die DA eens te grazen nemen want die doet zn werk dan niet goed. Weer Spookverhalen dus.....
En weer, bij de slager kun je kiezen of hij wel of niet voor consumptie bestemd wordt maar dat staat hier ook al tig keer....

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:04

goh, ik nog een paar bladzijden terug zeggen dat het zo fantastisch is dat we hier niet met modder gooien Haha! .... ahum... had dus beter mijn mond kunnen houden Huilen

Horsie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:11

slagten is sielug

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:14

arosafreek schreef:
goh, ik nog een paar bladzijden terug zeggen dat het zo fantastisch is dat we hier niet met modder gooien Haha! .... ahum... had dus beter mijn mond kunnen houden Huilen

Wie gooit er dan met modder ? Ik ben me daar iig niet van bewust hoor ? Knipoog
Het is hier meer feiten tegenover spookverhalen, en dat keer op keer opnieuw da's alles....

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:14

arosafreek schreef:

Met zo'n onderwerp vind ik dat nog helemaal niet zo raar. Als ik kijk wat voor discussie er alleen bij ons op stal al over kan zijn pufff...
Het is ook gewoon een feit dat mensen die hun paard af hebben laten maken, zich gewoon continu voor die daad moeten verdedigen. Teminste, dat is mijn ervaring...en daarmee krijg je dan van hun kant vandaan voor de keuze van een spuit ook tegen gas. Geen van beide optie's zijn even prettig voor mens en dier....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:20

Opaal schreef:
arosafreek schreef:

Met zo'n onderwerp vind ik dat nog helemaal niet zo raar. Als ik kijk wat voor discussie er alleen bij ons op stal al over kan zijn pufff...
Het is ook gewoon een feit dat mensen die hun paard af hebben laten maken, zich gewoon continu voor die daad moeten verdedigen. Teminste, dat is mijn ervaring...en daarmee krijg je dan van hun kant vandaan voor de keuze van een spuit ook tegen gas. Geen van beide optie's zijn even prettig voor mens en dier....

Dat geloof ik ook wel dat je je dan iedere keer moet verdedigen. Maar dat moeten jongere mensen zijn dan. Oudere mensen (boven de twintig) begrijpen toch meestal wel dat je iemand die zo iets moeilijks achter de rug heeft moet respecteren om zijn of haar keuze i.p.v. op het matje roepen.
Wat je ook kiest hoe oud je ook bent het blijft altijd een enorme moeilijke periode....je kan ze beter proberen te troosten, niemand doet het lachend .....toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:23

[/quote]

Ik vind het beide grote onzin dan. Het blijft allemaal hetzelfde, ga je zwaar huilend in de stress met je paard naar de slager, paard ook in de stress, zit je zwaar in de stress huilend te wachten bij je paard op de DA, paard ook weer in de stress. Het heeft helemaal geen zin om de ene methode te verdedigen en de ander af te katten, daar moet je dan ook reeel in blijven.
Trouwens als een paard verdoofd wordt voor een operatie of castratie is de stress exact hetzelfde als bij inslapen, maar daar hebben de felle tegenstanders van spuitjes geen probleem mee ?
Dat snap ik dan niet, het enige verschil is dat het paard bij inslapen niet meer wakker wordt.

De verdovingsstress is hetzelfde.
Was van de week op tv, pony moest gecastreerd worden in de wei. Ze geven pony een spuitje maar pony schiet in de stress en ligt te stuiptrekken tijdens de verdoving. Pony iets gegeven of deels bijgebracht dat was me niet helemaal duidelijk zodat ze nu rustig de verdoving in ging.
Dus dat is wat jullie tegenstanders van spuitjes zien nou nou wat erg. Net zo erg als een geschoten paard wat op zijn zij ligt en instinctief nog weg loopt of draaft terwijl hij dat zelf echt niet meer merkt.

Daarom is het dus grote onzin, beide methodes zijn zo diervriendelijk mogelijk en beide worden met respect voor je paard toegepast ook voor de eventuele gevoelens van je paard. Verder is het aan de eigenaar zijn emotionele toestand te danken of je paard iets voelt aankomen.....[/quote]

Ik ben zelf meer voor het slachten omdat ik gewoon vervelende verhalen heb gehoord qua inslapen maargoed er zitten aan allebei voors en tegens.
En ik vind een operatie wel wat anders (ben ik ook niet voor) maargoed ik ga geen appels met peren vergelijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:25

Perrokai schreef:
xMarit schreef:

Jammer dat je niet eerst leest wat er nier allemaal geschreven is. Als je paard twee uur "vecht" om dood te gaan is of zijn bloedsomloop wel vreselijk traag of staat nagenoeg stil of je moet die DA eens te grazen nemen want die doet zn werk dan niet goed. Weer Spookverhalen dus.....
En weer, bij de slager kun je kiezen of hij wel of niet voor consumptie bestemd wordt maar dat staat hier ook al tig keer....

Geen spookverhalen uit ervaring.................

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:29

Zelf weet ik het niet.
wel weet ik toen we een nieuwe hengst kochten en hij viel in de trailer (nog niet eens op stal geweest)
Brak hij zijn rug, ze zijn door gereden naar de slager en hebben hem geslacht...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:32

Dat zou je als volwassene denken ja, dat alleen jongere mensen zo reageren. In mijn geval waren het juist de ouderen waar ik me tegen moest verdedigen. En dan niet toen het allemaal net achter de rug was maar juist ervoor (wanneer je zulk tegengas ook lekker kunt gebruiken!) en zoals nu als je er een discussie over krijg. Poosje terug is er bij ons vandaan weer een paard naar de slager gegaan, nou dan zit dat oudere volk in de kantine flink te ouwehoeren daarover. Het ergste is dan nog dat de persoon in kwestie er niet bij zit en ik het aan moet horen terwijl ik die van mij ook bij de slager heb gebracht. Nou dan haal je het vuur onder mijn schoenen vandaan!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:40

Horsie__ schreef:
slagten is sielug

spuit elf