Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:38

Hier ook alles buiten, vanmorgen was alles wit bevroren, inclusief de paarden Haha! Maar met de mega vacht die ze allemaal hebben is het goed uit te houden voor ze OK dan! Ze willen niet eens meer naar binnen, ik heb het nog geprobeert maar ze breken de boel af, net zo lang tot ik ze weer naar buiten laat Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:42

en bij ons staat alles binnen, ik ga zometeen Morrie buiten zetten. Moet het zelf doen want de boer/in wil de verantwoording niet dragen voor gebroken benen en heof- en zoolkneuzingen, want dat krijg je volgns hun als je paarden op bevroren grond zet Boos!

Ze moeten "gewoon" in hun boxjes blijven, uitleggen dat ik dat niet "gewoon" vind, maar dat mijn versie van "gewoon" een paard dat buiten loopt is, heeft geen zin

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:08

Ik ken het gevoel Smurf, vechten tegen de bierkaai Ik ben blij dat ik het helemaal zelf kan regelen nu

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:56

T@nj@ schreef:
Hier ook alles buiten, vanmorgen was alles wit bevroren, inclusief de paarden Haha! Maar met de mega vacht die ze allemaal hebben is het goed uit te houden voor ze OK dan! Ze willen niet eens meer naar binnen, ik heb het nog geprobeert maar ze breken de boel af, net zo lang tot ik ze weer naar buiten laat Haha!

Nou dat buiten staan is bij ons iets anders. De twee zijn erg gesteld op hun stalletje Haha! Vooral Maaraak staat liever binnen dan buiten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:14

Ze staan bij mij ook regelmatig binnen hoor, ze kunnen naar binnen waneer ze willen maar als ik ze in hun oude box zet dan breken ze toch echt de boel af Haha! vooral snachts en ik slaap er tegenover op een metertje of 3 afstand Clown
Vannacht hebben ze denk ik echt allemaal buiten gestaan, alle vachten waren knisperend bevroren Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:31

Morrie breekt de boel af zodra z'n voordroog op is..... hij is geen binnenpaard

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:35

Die van mij waren kwaad,
ik was nog lijnzaad aan het koken waardoor ze een kwartiertje langer buiten moesten blijven.... in het donker.... Ach gut
Toen ik klaar was en naar buiten kwam hoorde ik van alle kanten verontwaardig gemurmel Lovers

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:57

Ik heb een paar veulens en mijn oude ruin nu 's nachts op stal en ik moet ze echt voor het donker binnen halen.
Anders kan ik ze niet meer te pakken krijgen en uit zichzelf komen ze niet Clown

Helaas is wat zij willen niet altijd even goed voor ze. Ze staan op een weide die (dit jaar) niet geschikt is als winterweide en de 29 jarige kan slecht tegen vocht en kou. Dus probeer ik iedere middag het groepje weer naar binnen te jagen...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:05

MarijeR schreef:
Helaas is wat zij willen niet altijd even goed voor ze. Ze staan op een weide die (dit jaar) niet geschikt is als winterweide

En zo simpel is het meestal..wij kunnen de boel ook niet altijd buiten hebben, ik heb best wel veel land, maar wil geen roofbouw plegen zodat ik over 5 jaar alleen nog bouwland heb. Zaai af en toe een stukje door of opnieuw in maar als ik echt alles altijd laat lopen red ik het ook daarmee niet. Ik ben zuinig op m'n wei en daarom staat (beahalve de jonkies) alles hier s nachts binnen. Nooit problemen mee, als ik ze op stal zet krijgen ze een beetje biks, die verleiding kunnen ze toch niet weerstaan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 12:08

Morrie krijgt eten op stal, anders zou ik hem die box echt niet in krijgen

Hij staat overdag in zo'n vreselijke blubzooi dat, als hij niet uit zichzelf naar me toe zou komen, ik hem niet op kan halen, ik ga tot over m'n laarzen de bagger in daar.

Gelukkig komt ie altijd, hij probeert zich wel eens te verstoppen achter een New Forestje, maar vreemd genoeg zie ik hem dan toch staan Clown

Het duurt wel eens een kwartiertje, maar komen doet ie, Jack, de Tinker komt altijd, zodra ik die ga aaien, komt Morrie eraan gespeerd: ik ben zijn mens, niet die van jack *LOL* Haha! werkt perfect!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:50

Bij ons zijn de meeste weilanden wel goed genoeg om ze buiten te laten lopen maar de weide bij huis (waar de veulens & oude ruin lopen) is vorig najaar omgewerkt en opnieuw ingezaaid.
De grasmat heeft gewoon meer tijd nodig om winterhard te worden.
En de winterweides worden hier in de zomer alleen gebruikt om te kuilen dus dan hebben ze ook weer tijd om te herstellen. Bijzaaien is dan ook bijna niet nodig.
De zomerweides liggen lager en zijn in de winter niet te gebruiken en krijgen dan hun rustperiode.

Vroeger kwam mijn oude ruin altijd naar het hek. Tegenwoordig kijkt hij vaak alleen maar op, er ligt toch kuil in de wei... Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:43

Ik heb vrijwel geen land, een stuk van 30x80, dat is voor de hengsten en ruinen in de zomer en bij de overburen een stuk van een halve hectare ongeveer, dat is voor de merrie met veulen en een ruintje, die blijven daar zomers dag en nacht.
Verder staan ze nu bij mij op een ruime paddock en een stukje van het landje van 30x80 erbij getrokken en een schuur van 6x12 meter, maar land....heb ik ook niet En toch willen ze de box niet meer in Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:54

Hoi,

ik dacht ook altijd dat ik een buitenpaard had. Daarom is Gam ook verhuisd zodat tie meer buiten kan lopen. Maar op een gegeven moment wilde de eigenaren van de merrie haar op stal + paddock, dus toen moest Gam ook naar stal + paddock. Maarre dan staat tie echt de hele tijd in zijn deuropening en hij doet geen stap in de paddock Verward

Groetjes,

Maris

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:51

smurf schreef:
Het duurt wel eens een kwartiertje, maar komen doet ie, Jack, de Tinker komt altijd, zodra ik die ga aaien, komt Morrie eraan gespeerd: ik ben zijn mens, niet die van jack *LOL* Haha! werkt perfect!

Ja zie je wel dan ligt het niet aan mij. Bij Malika had ik sterk de indruk dat ik haar personeel was en dat zij met míj ging rijden Haha! .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:06

Mijn vader en ik laten onze paarden s nachts buiten. We hebben nog iemand op stal staan met 1 paard en die moet binnen blijven, de arme ziel. Hij staat vanaf 5 uur moederziel alleen in de stal de hele nacht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:25

Wat weten jullie van bitloze optomingen ? en wat zijn de verschillen ? Ik geloof dat de verschillen te maken hebben met waar de druk komt als de teugels strak worden getrokken, toch ? Maar wat is beter ?

Het touwhalster geeft waarschijnlijk alleen druk op de neus.

Maar op b.v. www.singlefooter.nl staat een bitloze optoming waar ook druk zit dmv een hefboomwerking. Werkt dit wel fijn voor een paard ?

En hoe werkt een bosal ? En .....?

Kortom wat is de meest fijne bitloze optoming om mee te rijden ?

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:31

Citaat:
Wat weten jullie van bitloze optomingen ? en wat zijn de verschillen ? Ik geloof dat de verschillen te maken hebben met waar de druk komt als de teugels strak worden getrokken, toch ? Maar wat is beter

moet je HC ff vragen die is daar expert in......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:27

Het fijnst om mee te rijden vind ik een touwhalster Maris, maar behalve met een hackamore heb ik geen ervaring met andere bitloze optomingen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:42

ik heb de bitloze uitvinding van HC geprobeerd, een hackamore en een touwhalster en Morrie is op geen van deze dingen te sturen noch te remmen
Ik had nog een bosal van mijn vroegere Fjord liggen, maar die paste niet eens om z'n snuit....... Clown

ik houd het dus maar bij mijn pelham, wel zo safe *LOL*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:44

Waar ben je HC ???? jij schijnt de expert van de bitloze optomingen te zijn ......

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 18:50

hij zit in z'n eigen topic.....'k heb hem al geroepen..... Cool

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:20

ik zie bij ons op stal iemand rijden op een bitloos hoofdstel, maar zo paardvriendelijk vind ik dat niet
het beestje wordt aan de kop in de krul getrokken en naar links en rechts,
zelf rijd ik buiten wel eens met een hackamore, lekker aan een los teugeltje en alleen druk als he tnodig is
maar volgens mij is mijn fjord ook gewoon op het halster buiten te rijden, haha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:29

Maris schreef:
Waar ben je HC ???? jij schijnt de expert van de bitloze optomingen te zijn ......

'Bitloos' is een ruim begrip waar veel fundamenteel verschillende optomingen onder vallen.

Wat nu hackamore genoemd wordt bijvoorbeeld heeft níets met de oorspronkelijk haquima meer van doen en is qua werking en manier van rijden vergelijkbaar (let wel niet hetzelfde) als een stang (hefboom en kinketting).
Principe: hefboom - pijn

Bosal, Vosal, Serreta en kaptoom werken in principe allemaal op de neus en vragen om een eigen teugelvoering. De Vosal werk ook op de kin.
Ze vragen allemaal om een redelijk zachte hand en de kaptoom is van deze nog het meest geschikt voor overstappen vanaf een klassieke teugelvoering.
Principe: druk op de neus, van duidelijke maar 'zachte' druk tot helse pijn

Sidepull, Merotische optoming e.d werken met aansnoeren. Niet bijzonder scherp echter en ze werken zijdelings, dus minder effectief met klassieke teugelvoering
Principe; opzij 'trekken' - milde aansnoering

Een touwhalster is redelijk scherp, maar niet vergelíjkbaar met de mechanische hackamore. Vraagt echter om een specifieke teugelvoering en -manier van rijden. Is perfect in combinatie met een mecate.
Je kan er heel subtiel en zacht mee rijden en de dunheid van het touw geeft je soms nét even wat 'bite' wanneer dat eens nodig mocht zijn.
Principe; druk op de neus en zijdelings 'trekken' - zacht met aardig scherpe 'bite'

Ikzelf rij met het systeem 'bitless bridle', wat zonder aansnoeren 'duwt en trekt'. Het is volledig in lijn met een klassieke teugelvoering. Door de opdeling van de kracht, de ongunstige overbrengingshoek en het ontbreken van een vast punt kun je echter geen enkele 'dwang' uitoefenen, dus het vraagt om een héél positieve manier van rijden en denken én een paard dat wíl luisteren.
Je kunt er ongeloof licht en 'aan de teugel' mee rijden maar.... (je ;enige noodrem is de Enkele-Teugel-Stop)
Principe: mild duwen en trekken in dezelfde richting, hooguit milde druk op de neus mogelijk

Groot voordeel van een touwhalster is dat er veel instructieve kennis over beschikbaar is en het pricipe wijken-voor-druk erg flexibel naar andere optomingen en - manieren van rijden doorgetrokken kan worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:38

smurf schreef:
hij zit in z'n eigen topic.....'k heb hem al geroepen..... Cool

Thanks !

hij is er al !!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:42

Oef HC, dat word nog veel lezen voor me. Zoveel mogelijkheden !!

In principe hoor je toch met een bitloze optoming met losse teugels te rijden ??

En wat vind je dan van het bitloze hoofdstel van singelfooters ? ( www.singelfooters.nl ) Met dit hoofdstel kan je namelijk ook met bit rijden. Ze raden aan om eerst met 2 teugels te rijden, 1 aan het bit, 1 aan het hoofdstel. Zo kan je "zonder" bit rijden, maar als je het bit nodig hebt kan je de teugels die aan het bit vastzitten gebruiken.
Klinkt wel slim, maar is dat het ook ?

p.s. ik ben ook aan het kijken voor een barebackpad ( barefoot past niet op mijn paard ). Nog tips ?

Groetjes,

Maris