Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:53

Is ze ook aan het staartschuren of dat niet?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:26

Het zou inderdaad maar op de laatste dag gepakt hebben en dan vanwege de winter een langere dracht. :')

Het enige wat ik trouwens wat spannend zou vinden hier is doordat je niet weet of er een veulen in zit je ook minder goed kunt monitoren of het goed gaat met het veulen. Is dat iets waar je zelf ook wel eens overna denkt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:35

En hoe monitor je dat dan bij een geplande dracht? Buiten 1 of 2x een echo doen anderen ook niets bijzonders behalve speenfoto's en buik foto's ? Heb nog nooit iemand erover gehoord namelijk en volg vaker kraamstal topics.

Uiteraard de merrie int oog houden naar afwijkend gedrag bv, maar dat doet TS al heel goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:43

Art_Ificious schreef:
En hoe monitor je dat dan bij een geplande dracht? Buiten 1 of 2x een echo doen anderen ook niets bijzonders behalve speenfoto's en buik foto's ? Heb nog nooit iemand erover gehoord namelijk en volg vaker kraamstal topics.

Ik was ook al rázend benieuwd naar de wereld die voor mij open zou gaan. Kan mij inderdaad geen andere dingen verzinnen dan echo in de eerste weken en dan eindeloos naar de buik, tietjes en ponykont staren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:55

Hmm ja geen idee eigenlijk. Was iets wat ik me op de late avond zo afvroeg. Dacht meer als je weet dat het beestje drachtig is dat je dan ook kunt letten op signalen dat er wat mis zou zijn. Maar dat kun je nu natuurlijk ook. Misschien moet ik gewoon gaan slapen. :')

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:00

Koper schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik was ook al rázend benieuwd naar de wereld die voor mij open zou gaan. Kan mij inderdaad geen andere dingen verzinnen dan echo in de eerste weken en dan eindeloos naar de buik, tietjes en ponykont staren.

Bloed afnemen en laten testen op zwangerschaphormoon. Dan ben je tenminste zeker dat ze al dan niet zwanger is en kan ze de juiste / aangepaste aandacht krijgen.
Heb ik in het begin van dit topic al paar keer gemeld, maar valt in dovemansoren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:25

YWC schreef:
Bloed afnemen en laten testen op zwangerschaphormoon. Dan ben je tenminste zeker dat ze al dan niet zwanger is en kan ze de juiste / aangepaste aandacht krijgen.
Heb ik in het begin van dit topic al paar keer gemeld, maar valt in dovemansoren.

Het ging hier nu even over monitoren of het goed gaat met het veulen. Niet over al dan niet drachtig zijn.

Monitoren of het goed gaat met een (eventueel) veulen kun je bij Skyla net zo goed als bij een merrie waarbij de dracht bevestigd is. Dat bestaat namelijk uit de merrie goed in de gaten houden. Wat TS naar mijn idee absoluut goed doet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 08:33

Ik heb alle opties onderzocht YWC, jammer dat er dingen geopperd blijven worden die gewoon geen optie meer zijn in dit stadium.

Via biochemisch onderzoek van het bloed wordt ook een en ander duidelijk. ,,Het komt erop neer aan te tonen dat er PMSG, wat staat voor pregnant mare serum gonadotrophine in het bloed aanwezig is. De productie van PMSG begint vanaf de 40ste dag van de dracht en is tot de 120-130ste dag aantoonbaar. Het betrouwbaarste resultaat wordt evenwel bereikt op dag 60. Progesteron opsporen in bloed of melk is minder betrouwbaar en kan alleen maar tussen de 18de en de 24ste dag na de dekking.'' https://m.nieuwsblad.be/cnt/g00jl24r

Gelukkig krijgt Skyla wel gewoon alle zorg die ze nodig heeft en wordt er heel goed op haar gepast. We houden haar inderdaad heel goed in de gaten en letten op alle signalen. We doen nu qua in de gaten houden gewoon als was ze drachtig, dat kost mij hooguit onnodig mijn nachtrust als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.

Staartschuren doet ze niet echt Sanet, wel eens een keertje maar niet meer dan de andere pony's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:55

Ik kruip onder de meeleesteen vandaan. Mijn heel vroeg in het voorjaar gedekte merrie heeft er wel 360 dagen over gedaan, wat mooi uitkwam want toen was het tenminste een beetje goed weer. Dus ik gok op 20-2 een appaloosa merrieveulen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:39

Skyla was gisteravond en vanmorgen anders dan anders, onrustig en gespannen, weer heek boos op Sterra en veel afzonderen van de kudde. Maar verder geen echte signalen waar je wat mee kunt. Vannacht wel ok 4 uur nog wezen kijken omdat de camera her niet deed, gelukkig wel weer aan de praat kunnen krijgen.
Ik vind haar nog steeds wat dunner dan voorheen terwijl ze nu juist iets meer begint te eten. Haar uiers voelen wel wat groter (niet gevuld maar meer vel zeg maar) maar alle foto's zijn wazig. Wel wat foto's van de dame zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat zijn wel hoopgevende verhalen Gypsy! Van mij mag Skyla ook gerust nog even wachten tot beter weer maar zou wel fijn zijn om te weten of er iets is ok op te wachten :')

Goklijstje:

Juval: 16-01 stippelmerrieveulentje
Tiwi1969: 17-01 stippel vos hengstje
La_Lune: 17-01 bruin merrietje
Cariena1: 17-01 zwart wit spikkel merrie

Danielleeee_: 18-01 zwarte merrie
Lente: 19-01 hengst
Olikea: 19-01 zwarte hengst
Dalena: 19-01 hengstje
xYaartje: 20-01 merrie
Miran: 22-01 vos merrie
Imaudy: 22-01 zwart stippel hengstje
RanjaRietje: 24-01 merrie
Maralyn: 24-01 merrie, vos met witte aftekeningen
Taucha: 25-01 hengstveulentje met hier en daar een vage grijze of zwarte aftekening
Melzazu: 25-01 zwart hengstveulentje
Senna21: 25-01 zwart spikkel hengstje
Kookaburra: 26-01 vos-appaloosa merrieveulen
Alenthe05: 26-01 merrie vos met spikkels op dr kont
Hahahatsjoe: 26-01 merrieveulentje
Ponytante: 27-01 vos stippelmerrie
Linnie050: 27-01 merrie
Mendi: 27-01 merrieveulen, vos met appaloosa kenmerken
Jaydee_WP: 28-01 zwarte merrie
Jindai: 28-01 voskleurige merrie, met wat stippen op haar kont
Froukje_J: 29-01 zwart hengstveulen
Artimes: 29-01 vos met witte stippels
Eefsel2109: 29-01 stippel hengstje
Storm: 30-01 voskleurig merrieveulentje
Wintu: 31-01 zwarte merrie
Stal_Fiore: 31-01 zwart Appaloosa merrie
Jeetje77: 31-01 groene ruin met roze appeloosa kenmerken
Marga1: 01-02 merrie zwart met een paar witte vlekken
Marcella: 01-02 vos
Shirley: 02-02 voskleurig merrietje
Chibi2: 02-02 bruin stippelhengstje
Urielle: 03-02 vospanterbonte merrie
Koper: 03-02 zwarte merrie
Omany: 03-02 bruin hengstje met spikkels
Wecha: 04-02
Hettieheks: 04-02 bruin merrietje
Swift: 08-02 vos stippel hengst
Nicky1963: 12-02 vosmerrie met appaloosakenmerken
Kloesje: 12-02 hengst appie
Charaz: 14-02 hengstje
ChantalAM: 15-02 merrie black appaloosa
Myk_en_shant: 16-02 stippel hengstje met voskleurige stippen
Pubelia: 17-02 zweetvos hengst
Gypsy: 20-02 appaloosa merrieveulen
Afanaisa91: 22-02 vos hengstje met stippen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:46

Swift schreef:
Ik heb alle opties onderzocht YWC, jammer dat er dingen geopperd blijven worden die gewoon geen optie meer zijn in dit stadium.

Via biochemisch onderzoek van het bloed wordt ook een en ander duidelijk. ,,Het komt erop neer aan te tonen dat er PMSG, wat staat voor pregnant mare serum gonadotrophine in het bloed aanwezig is. De productie van PMSG begint vanaf de 40ste dag van de dracht en is tot de 120-130ste dag aantoonbaar. Het betrouwbaarste resultaat wordt evenwel bereikt op dag 60. Progesteron opsporen in bloed of melk is minder betrouwbaar en kan alleen maar tussen de 18de en de 24ste dag na de dekking.'' https://m.nieuwsblad.be/cnt/g00jl24r

Gelukkig krijgt Skyla wel gewoon alle zorg die ze nodig heeft en wordt er heel goed op haar gepast. We houden haar inderdaad heel goed in de gaten en letten op alle signalen. We doen nu qua in de gaten houden gewoon als was ze drachtig, dat kost mij hooguit onnodig mijn nachtrust als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.

Staartschuren doet ze niet echt Sanet, wel eens een keertje maar niet meer dan de andere pony's.

je quote een stukje dat geschreven werd door een dagblad en je laat het stukje dat er verder in dit artikel staat weg:

,,Er bestaat ook een soort predictortest'', zegt Lückerath. ,,Het gaat om biochemisch

onderzoek van de urine

van het dier, de Cuboni-test. Vanaf de 120ste dag van de zwangerschap verschijnen er oestrogenen in de urine. Die zijn meetbaar. Het gaat om een heel eenvoudige test die vrij betrouwbaar is. De werking? Meng urine met gedistilleerd water en voeg er zwavelzuur aan toe. Laat de combinatie rustig reageren tot alles afgekoeld is. Bekijk daarna de oplossing onder een hoek van 45 graden. Als je merrie zwanger is, krijgt het goedje een groene fluorescentie.''

je kan zo'n test verkrijgen via: https://minihorsesales.co.uk/ocart/inde ... uct_id=671 en er staat: Tests can be used right up to the due date.

Dus als je echt zekerheid wil, is er een mogelijkheid om die te hebben.

Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:08

YWC schreef:
Swift schreef:

je quote een stukje dat geschreven werd door een dagblad en je laat het stukje dat er verder in dit artikel staat weg:

,,Er bestaat ook een soort predictortest'', zegt Lückerath. ,,Het gaat om biochemisch

onderzoek van de urine

van het dier, de Cuboni-test. Vanaf de 120ste dag van de zwangerschap verschijnen er oestrogenen in de urine. Die zijn meetbaar. Het gaat om een heel eenvoudige test die vrij betrouwbaar is. De werking? Meng urine met gedistilleerd water en voeg er zwavelzuur aan toe. Laat de combinatie rustig reageren tot alles afgekoeld is. Bekijk daarna de oplossing onder een hoek van 45 graden. Als je merrie zwanger is, krijgt het goedje een groene fluorescentie.''

je kan zo'n test verkrijgen via: https://minihorsesales.co.uk/ocart/inde ... uct_id=671 en er staat: Tests can be used right up to the due date.

Dus als je echt zekerheid wil, is er een mogelijkheid om die te hebben.

Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.

Al jouw posts hameren op testen. Als TS dat niet wil, misschien daar dan eens over ophouden? En als jij niets wil zeggen over wat je denkt omdat het niet gestaafd is, dan niet, ik denkt niet dat het iemand wat uit maakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:32

Citaat:

Het is beter om of gewoon te schrijven wat je denkt of helemaal je mond houden , want nu suggereer je van alles en niemand weet wat precies. Ik vind dat naar.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 15:39

Zoals je in het topic hebt kunnen lezen heb ik de urine test ook meegenomen als optie YWC. Omdat die optie al besproken was ben ik er niet meer op ingegaan. En heb ik dat stuk uit het nieuwsblad (waarin een dierenarts wordt geïnterviewd die hetzelfde aangeeft als mijn eigen dierenarts) inderdaad weg gelaten en heb alleenhet stukje over de bloedtest gekopieerd. Helaas is de urine test in de laatste periode van de dracht niet meer betrouwbaar want anders was dat natuurlijk perfect geweest om er achter te komen of Skyla al dan niet drachtig is.

"This work shows that Cuboni Reaction is over 50% sensitive from 120th day of pregnancy and 100% sensitive from 150th to 300th day. However, the sensitivity of Cuboni Reaction is less than 40% over 315th day of pregnancy; it also loses specificity detecting false negatives from day 315." (Large Animal Review PDF
Cuboni Reaction: non-invasive late pregnancy test in Martina Franca jennies)

Jammer dat een bepaald gevoel krijgt van dit topic (aangezien je het niet wil delen ben ik bang dat het geen positieve gevoelens zijn) hoewel ik mijn best doe om er een open, eerlijk en gezellig topic van de te maken (en vele bokkers met mij) heb ik niet de illusie dat iedereen blij wordt van dit topic. Jammer dat jij dat niet wordt maar wel heel erg bedankt dat je die gevoelens voor jezelf houdt en dat je, ondanks je gevoelens bij dit topic, toch de moeite neemt om te reageren vanuit bezorgdheid om Skyla!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:46

pien_2010 schreef:
Citaat:

Het is beter om of gewoon te schrijven wat je denkt of helemaal je mond houden , want nu suggereer je van alles en niemand weet wat precies. Ik vind dat naar.

Ik vind dat ook naar.

En ik vind het naar als de nieuwsgierigheid van de mens boven een pony wordt gesteld. Want áls er een veulen in zit kun je daar nu niets aan veranderen. Skyla is niet gebaat bij een test die alleen dracht kan aantonen, en niet bij voorbeeld hoe het met haar of een eventueel veulen gaat. Met zo'n test kun je niet "monitoren". Skyla niet, en een andere dracht ook niet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:40

Ik stap even weer onder mijn meeleessteen, er moet iets van mijn hart.

Zolang de pony nog eet, drinkt, poept en plast. Gezond oogt, zonder symptomen van ziek zijn, waarom zul je dan allemaal dure testen uit gaan voeren, die in dit late stadia van mogelijke dracht toch geen uitsluitsels geven.
Daarnaast is 1 + 1, bij mij nog steeds 3 in dit geval.
Bij mij werd er toen ook zo op gehamerd,1 zou ook zijn schoen op eten,mocht mijn merrie toch drachtig zijn.
Ik hoop dat ie gesmaakt heeft, want koliekje is ondertussen al een aantal jaren oud.

Stop nu gewoon met het aandringen van testen, pony doet het goed, ziet er super uit. Dus zolang er geen medische noodzaak tevoorschijn komt, stop met zagen over testen.

Zo verdwijn weer onder mijn steen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:46

Zonde om zo'n leuk topic te verpesten, als er een veulen in zit dan komt het er wel een keer uit. Het beestje wordt dag en nacht in de gaten erg goed in de gaten gehouden, dus als er iets mis is dan wordt het meteen opgemerkt. Meer kun je niet doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:49

YWC schreef:

Je hoeft dit draadje niet te volgen hè. Gewoon lekker ontstippen als je het niks vindt, dan kun je ook stoppen met 'oprecht hopen' (wat dat ook moge betekenen in het kader van een al dan niet zwangere Shet).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:02

Ik ben benieuwd of vandaag dé dag gaat zijn :)) Anders mag je mijn gokje van 18 januari ook doorstrepen _O- Maar ik hoop voor Skyla dat ze nog even wacht tot het iets warmer is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:11

Ja precies. Ik zit weliswaar hartstikke in team hooi, maar hoop uiteraard heel erg ongelijk te hebben. En daarnaast is het gewoon een heel gezellig topic. Lekker ontspannen tussendoor.
Drukke baan hier en dan af en toe even kijken hoe het gaat is gewoon super zen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:22

Helaas pindakaas! Mijn gokje op de datum is voorbij.
Slim ding blijft nog lekker even zitten tot het minder koud is.

Verder hoop ik vooral dat het hier gezellig blijft! Dit zo’n heerlijk ontspannen topic, houden zo!
TS je bent prima bezig.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:24

Het was niet mijn bedoeling dat ik dit onderwerp weer op rakelde. Mijn hoofd had het niet bedacht dat je een dragende en niet dragende merrie gewoon op dezelfde manier kan bekijken of alles goed gaat en het was pure interesse/gebrek aan kennis. 8)7 Neemt niet weg dat ik trouwens niet pushte op onderzoek maar dat heb ik daarmee blijkbaar wel opgerakeld en dat vind ik erg jammer. Sorry!

Misschien dat het veulen niet in de sneeuw geboren wil worden trouwens maar in de storm die van de week voorspeld is. Wordt een pittig ding dan denk ik. :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:31

Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste :\

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:47

Poekkie schreef:
Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste :

Echt wauw -O- Ik weet niet of het een nieuwe ontwikkeling is op bokt of dat ik het zelf meer ben gaan zien. Maar hoe is wat mooi staat op de foto belangrijk in verhouding tot veulenwelzijn?

Altijd maar het belang/het leuke voor de mens voorop. Bah.

Sorry hoor, het is niet zo'n gezellige post. Maar het is niet de eerste keer dat ik in dit topic sta te kijken van de mens-centeredheid die hier af en toe voorbij komt -O-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:50

Koper schreef:
Poekkie schreef:
Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste :

Echt wauw -O- Ik weet niet of het een nieuwe ontwikkeling is op bokt of dat ik het zelf meer ben gaan zien. Maar hoe is wat mooi staat op de foto belangrijk in verhouding tot veulenwelzijn?

Altijd maar het belang/het leuke voor de mens voorop. Bah.

Sorry hoor, het is niet zo'n gezellige post. Maar het is niet de eerste keer dat ik in dit topic sta te kijken van de mens-centeredheid die hier af en toe voorbij komt -O-

Huh? Gaat het goed met je?