Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:En hoe monitor je dat dan bij een geplande dracht? Buiten 1 of 2x een echo doen anderen ook niets bijzonders behalve speenfoto's en buik foto's ? Heb nog nooit iemand erover gehoord namelijk en volg vaker kraamstal topics.
Koper schreef:Art_Ificious schreef:En hoe monitor je dat dan bij een geplande dracht? Buiten 1 of 2x een echo doen anderen ook niets bijzonders behalve speenfoto's en buik foto's ? Heb nog nooit iemand erover gehoord namelijk en volg vaker kraamstal topics.
Ik was ook al rázend benieuwd naar de wereld die voor mij open zou gaan. Kan mij inderdaad geen andere dingen verzinnen dan echo in de eerste weken en dan eindeloos naar de buik, tietjes en ponykont staren.
YWC schreef:Bloed afnemen en laten testen op zwangerschaphormoon. Dan ben je tenminste zeker dat ze al dan niet zwanger is en kan ze de juiste / aangepaste aandacht krijgen.
Heb ik in het begin van dit topic al paar keer gemeld, maar valt in dovemansoren.
Swift schreef:Ik heb alle opties onderzocht YWC, jammer dat er dingen geopperd blijven worden die gewoon geen optie meer zijn in dit stadium.
Via biochemisch onderzoek van het bloed wordt ook een en ander duidelijk. ,,Het komt erop neer aan te tonen dat er PMSG, wat staat voor pregnant mare serum gonadotrophine in het bloed aanwezig is. De productie van PMSG begint vanaf de 40ste dag van de dracht en is tot de 120-130ste dag aantoonbaar. Het betrouwbaarste resultaat wordt evenwel bereikt op dag 60. Progesteron opsporen in bloed of melk is minder betrouwbaar en kan alleen maar tussen de 18de en de 24ste dag na de dekking.'' https://m.nieuwsblad.be/cnt/g00jl24r
Gelukkig krijgt Skyla wel gewoon alle zorg die ze nodig heeft en wordt er heel goed op haar gepast. We houden haar inderdaad heel goed in de gaten en letten op alle signalen. We doen nu qua in de gaten houden gewoon als was ze drachtig, dat kost mij hooguit onnodig mijn nachtrust als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.
Staartschuren doet ze niet echt Sanet, wel eens een keertje maar niet meer dan de andere pony's.
YWC schreef:Swift schreef:Ik heb alle opties onderzocht YWC, jammer dat er dingen geopperd blijven worden die gewoon geen optie meer zijn in dit stadium.
Via biochemisch onderzoek van het bloed wordt ook een en ander duidelijk. ,,Het komt erop neer aan te tonen dat er PMSG, wat staat voor pregnant mare serum gonadotrophine in het bloed aanwezig is. De productie van PMSG begint vanaf de 40ste dag van de dracht en is tot de 120-130ste dag aantoonbaar. Het betrouwbaarste resultaat wordt evenwel bereikt op dag 60. Progesteron opsporen in bloed of melk is minder betrouwbaar en kan alleen maar tussen de 18de en de 24ste dag na de dekking.'' https://m.nieuwsblad.be/cnt/g00jl24r
Gelukkig krijgt Skyla wel gewoon alle zorg die ze nodig heeft en wordt er heel goed op haar gepast. We houden haar inderdaad heel goed in de gaten en letten op alle signalen. We doen nu qua in de gaten houden gewoon als was ze drachtig, dat kost mij hooguit onnodig mijn nachtrust als ze toch niet drachtig blijkt te zijn.
Staartschuren doet ze niet echt Sanet, wel eens een keertje maar niet meer dan de andere pony's.
je quote een stukje dat geschreven werd door een dagblad en je laat het stukje dat er verder in dit artikel staat weg:
,,Er bestaat ook een soort predictortest'', zegt Lückerath. ,,Het gaat om biochemisch
onderzoek van de urine
van het dier, de Cuboni-test. Vanaf de 120ste dag van de zwangerschap verschijnen er oestrogenen in de urine. Die zijn meetbaar. Het gaat om een heel eenvoudige test die vrij betrouwbaar is. De werking? Meng urine met gedistilleerd water en voeg er zwavelzuur aan toe. Laat de combinatie rustig reageren tot alles afgekoeld is. Bekijk daarna de oplossing onder een hoek van 45 graden. Als je merrie zwanger is, krijgt het goedje een groene fluorescentie.''
je kan zo'n test verkrijgen via: https://minihorsesales.co.uk/ocart/inde ... uct_id=671 en er staat: Tests can be used right up to the due date.
Dus als je echt zekerheid wil, is er een mogelijkheid om die te hebben.
Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.
Citaat:Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.
pien_2010 schreef:Citaat:Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.
Het is beter om of gewoon te schrijven wat je denkt of helemaal je mond houden , want nu suggereer je van alles en niemand weet wat precies. Ik vind dat naar.
YWC schreef:Ik heb echter al van vrij vroeg in dit topic een bepaalde indruk/gevoel, maar ik ga geen dingen schrijven, die maar uit een bepaald 'gevoel' voorkomen en hoop oprecht dat ik er naast zit.
Poekkie schreef:Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste
Koper schreef:Poekkie schreef:Jammer, veulenfoto’s in de sneeuw zijn de mooiste
Echt wauwIk weet niet of het een nieuwe ontwikkeling is op bokt of dat ik het zelf meer ben gaan zien. Maar hoe is wat mooi staat op de foto belangrijk in verhouding tot veulenwelzijn?
Altijd maar het belang/het leuke voor de mens voorop. Bah.
Sorry hoor, het is niet zo'n gezellige post. Maar het is niet de eerste keer dat ik in dit topic sta te kijken van de mens-centeredheid die hier af en toe voorbij komt