Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:53

Weer zo trots op paard vandaag <3

Misschien voelt het voor jullie niet als een mijlpaal of als normaal, maar vandaag voor het eerst zelf opgezadeld! *\o/*
Het leek bijna alsof ik al ging rijden :')
Hij bleef rustig hooi eten toen ik hem zadelde *\o/*

Daarna even met hoofdstel in aan de longe gestapt (ook met zadel). Ik zie nu wel beter dat hij met kaptoom beter loopt qua hoofd hals houding. Op een foto die ik heb zie je duidelijk dat hij met hoofdstel buitenstelling aanneemt ipv binnen stelling. Nu had ik ook in een hand de lijn vast en de andere mijn telefoon dus dat draagt er ook niet aan bij. Ga er nu eens extra opletten hoe hij met kaptoom loopt!

Krukje er uiteindelijk bij gehaald. Voor zijn neus erop op de hoogste trede is prima nu. Geen paniek. Geen stap achteruit. Maar langs zijn buik op de hoogste trede is wel wat eng...
Maar ook dat kwam goed. Ik heb zelfs al even kort over hem heen kunnen hangen (hier had de eigenaar hem natuurlijk wel vast). Gewoon met mijn tenen op het krukje blijven staan en mijn buik op/over het zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:54

Wat knap! *\o/*

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:56

Super, mooie stap gemaakt _/-\o_

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:46

Hoe relaxt hij ook aan de longe loopt <3 wat top! *\o/*

Ik twijfel om een nieuwe kaptoom te kopen. Prop heeft een te klein hoofd voor mijn andere. Hij heeft wat last van zijn mond merk ik met het bit. Ik heb nieuw hoofdstel besteld die zowel bitloos als met bit kan. Komt helaas pas eind februari binnen.. tandarts komt pas 7 februari.. -O-

Vandaag met de band achter de billen en onder de buik gelongeerd, hij leek er wel profijt van te hebben. Ongelofelijk hoe relaxt hij is, mijn vorige paard sloeg naar dat ding de 50ste keer dat hij hem op had nog steeds. Prop loopt er zo onder weg, zelfs zonder hem van de voren te longeren zonder iets **\O/**

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:48

@Sababber: ja hè! Bijna standje stofzuigen. Dat wilde hij dus net niet doen voor de foto hahaa.

Is dat de Pessoa waarmee je gelongeerd hebt? Ik heb ook nog van alles aan longeer hulpmiddelen liggen maar ik ga dat pas gebruiken als ik de rijbak weer in kan. Ik kan nu ook niet veel meer dan stappen aan de lijn

Morgen ga ik hem voor het eerst "wassen" (NAF warming wash, dus hoef paard dan niet af te spoelen). Hij heeft echt een vieze mestvlek op zijn buik zitten. Heel benieuwd hoe hij gaat reageren.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:34

Hier ook trots op pup.
De bak was eindelijk plas vrij ( sinds ik haar heb) en ze wou redelijk poging stofzuigen oké linksom is moeilijker
En haar voor eerst een bit in gedaan en haar daar tijdens het longeren mee laten prutsen ( longeren met kaptoom waar bit aan gedaan ka worden) en natuurlijk haar singel en dekje.. ze word idd al een echt paard /3
Ook nog over mijn erf gehuppeld gestart en raar gedaan _O- en de kids op een afstandje op de klompjes raar laten doen en rennen op straat *\%/*

Al was dat wel raar... _O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:46

Zertab schreef:
@Sababber: ja hè! Bijna standje stofzuigen. Dat wilde hij dus net niet doen voor de foto hahaa.

Is dat de Pessoa waarmee je gelongeerd hebt? Ik heb ook nog van alles aan longeer hulpmiddelen liggen maar ik ga dat pas gebruiken als ik de rijbak weer in kan. Ik kan nu ook niet veel meer dan stappen aan de lijn

Morgen ga ik hem voor het eerst "wassen" (NAF warming wash, dus hoef paard dan niet af te spoelen). Hij heeft echt een vieze mestvlek op zijn buik zitten. Heel benieuwd hoe hij gaat reageren.

Nee zeker niet, mij ervaring is dat een Pessoa vast zet aan de voorkant en een ongelijkmatige druk geeft op het bit. Ik gebruik een soort van “equiband”. Verder gebruik ik geen “hulp”teugels. Ik heb van alles geprobeerd, maar blijf daar ver van weg, zelfs de tussenstukjes voor de longe gebruik ik niet. :o Daarin wil ik benadrukken dat ik ieder zijn ding laat doen, ik geloof niet in hulpteugels dus ik gebruik ze niet meer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 21:49

Ik ga ze wel proberen tzt :) Maar misschien ren ik er daarna ook hard van weg.
Dat tussenstukje voor de longe vind ik heel fijn!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:05

Zertab schreef:

Grappig dat spul ken ik helemaal niet, wekt dat ook voor het wassen van een witte staart die totaal niet meer wit is ?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:12

SandraWierda schreef:
Zertab schreef:

Grappig dat spul ken ik helemaal niet, wekt dat ook voor het wassen van een witte staart die totaal niet meer wit is ?

:+
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ga het morgen voor het eerst gebruiken als ik een spons kan vinden.. bedenk ik me net.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 22:14

Qua hulpteugels vind ik bij mijn andere paard een pessoa wel fijn.. maar ik longeren aan een extra halster of kaptoom

Ok een halsverlenger vind ik op zijn tijd wel fijn bij mijn andere wel fijn anders doet ze een kruising giraf en hardloper na

Met jonkie nog niks er aan

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 01:20

Gisteren was succes. Opstappen ging een stuk soepeler dan normaal. Kort gereden, meer voor beweging dan voor vooruitgang. Kennis was mee. Opgegroeid in de stad en nog nooit zo dicht bij paarden in de buurt geweest. Hij heeft mee gepoetst en geaaid en aan het einde van mijn rijden issie opgestapt en heeft hij Brego een paar rondjes uitgestapt (ik ernaast natuurlijk). Was voor iedereen even heerlijk afschakelen van de week.

Merkte met rijden wel dat Brego mega stijf is doordat hij minder buiten komt. Nu de dooi er is kan het weer een paar uurtjes per dag maar met die gladde ijsbanen in de paddock is t gewoon te gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:16

Voorlopig is er nog geen sprake van hier, maar hoe doen jullie dat met zadels bij het laten wennen aan zadel etc.?

Een mooi perfect op maat gemaakt zadel voor het longeren lijkt me niet zo noodzakelijk maar wat dan wel? Bespiering verandert natuurlijk ook in de loop van de tijd. :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:23

Lente schreef:
Voorlopig is er nog geen sprake van hier, maar hoe doen jullie dat met zadels bij het laten wennen aan zadel etc.?

Een mooi perfect op maat gemaakt zadel voor het longeren lijkt me niet zo noodzakelijk maar wat dan wel? Bespiering verandert natuurlijk ook in de loop van de tijd. :)

Mijne kent het zadel dus al wel want hij is zadelmak gemaakt voor hij bij mij kwam. Ik bouw alleen alles op alsof het een paard is wat niks kent. Ik ben begonnen met longeersingeltje, barebackpad en nu gaat er een op het oog redelijk liggend zadel op met verwisselbaar kopijzer. Ik ga niet intensief aan de slag tot de tandarts is geweest. Daarna komt pas de zadelmaker, omdat de bespiering dus heel erg kan veranderen. Een heel erg nieuw zadel vind ik zonde, stel het beschadigd. Oudere kunnen ook goed passend zijn

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:46

Hoe wij het gedaan hebben is uiteraard eerst het dekje, totdat dat zonder problemen van een afstandje op hem gegooid kon worden :') En dan eerst laten ruiken aan de voorkant, rustig strelen met het dekje over de hals en schouder, daarna buik en rug en dan laten liggen. Zadel idem dito totdat ik het erop kon leggen zonder dat paard al te veel spanning had. Rustig aangesingeld, niet te strak. En dan eerst aan de hand meestappen. We hebben het wel samen gedaan. Dus een iemand het paard vasthouden en de ander bezig met dekje/zadel.

Het ging hier eigenlijk bij alle drie wel vanzelf.

Ik heb ook veel info en stappen plannen gehaald uit het boek van Lisanne Thomas, beleren geen kunst.
Nu ook met het krukje, ik volg haar stappenplan :)

Vandaag ook even kort gelongeerd met kaptoom en zadel, en het stukje van het krukje herhaalt en ging echt al een stuk beter! :D
Met kaptoom loopt heeft hij m.i. wel een betere hoofd/hals houding, niet zo naar buiten gekanteld zoals de foto van gister maar naar binnen:

Afbeelding

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:15

Het echte werk laten wij zo over aan de trainster/staleigenaresse. Vaak gaat dit van singeltje, gewicht, etc opbouwen naar zadel. Heel geleidelijk, 9 van de 10 x kijken de paarden niet op of om.

Zertab ik vind hem al een stuk minder puppy ogen, hij is nog wel erg jong qua uiterlijk maar al een heel verschil met een tijdje terug!

Ik had gisteren mijn zusje mee dus eindelijk een paar plaatjes. Binnenkort eens kijken of ik mijzelf kan filmen. Ze is liever lui dan moe (voor de Western liefhebbers, ze heeft echt een easy jog) maar ik kan haar gewoon in de grote bak longeren met of zonder paarden om zich heen. Voornamelijk stap en draf en het wisselen, maar dat is goed genoeg. En desensibiliseren, meestal met de grondwerk stok maar inmiddels kan ik letterlijk een Western pad tegen haar hoofd gooien en dan kijkt ze nog niet op haha. Volgende stap is dus echt vaker plastic en/of een vlag
Afbeelding

Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:02

Vind het zo leuk om te lezen hoe jullie het doen en hoe jullie ze ergens aan laten wennen.

Hier heb ik gisteren een wintec springzadeltje gekocht zodat ie met wennen niet gelijk m’n dressuurzadel ophoeft. Heb hem er even opgegooid om te kijken hoe hij ligt. Zit wat strak op z’n schouder maar sluit op z’n rug overal mooi aan. Ik ga er nu nog niet echt iets mee doen, eerst over een tijdje maar een zadelmaker laten komen.
Afbeelding

Ook had hij een losse voortand, die zat al eventjes los had gisteren al wat etensresten erachter vandaag gehaald. Heb hem vandaag maar geholpen en eruit getrokken. Denk dat hij nu een stuk makkelijker kan eten.

Ik had laatst ook al een kies gevonden in z’n stal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over anderhalve week komt de echte paardentandarts

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:10

Zie al een hoop successen voorbij komen. Lekker bezig jongens!

Ik gooi denk ik het springzadel van mijn andere paard er de eerste paar keer op, als dat enigszins goed ligt, desnoods met een bontje oid.
Als ze daar een beetje braaf mee is krijgt ze haar eigen zadel.

Nu nog lekker bloot longeren aan de kaptoom, dat gaat mega goed. Volgende maand maar eens een singeltje eromheen hangen denk ik.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:18

Ik sluit me eigenlijk heel erg bij de rest aan :j Alles stapje voor stapje opbouwen uit vertrouwen, sommige dingen gaan dan sneller dan andere dingen. Ik heb mijn Massimo al gepast en die is tikje ruim, maar met mijn dikke Toklat pad eronder kan dat voor nu prima. Zelfs nog kans dat hij erin groeit voordat we er überhaupt aan toe komen erop te gaan zitten ivm weer en mogelijkheden.
Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:24

Ooh die tanden! Ik ben benieuwd of er bij de mijne ook iets uit gaat komen.. hij is 3,5.. we gaan het zien. In de stal nog niks gevonden, maar hij is er pas 6 weken. :D

Vandaag heb ik voor het eerst een balkje in de baan gelegd tijdens het longeren. Hij was heel hard aan het werk om er niet overheen te hoeven _O-

Daarna is meneer hier voor de eerste keer afgespoten, bij zijn vorige huis deden ze dat fanatiek na het rijden. Dus ik wist wel dat hij het kende, was daarbij ook super braaf <3

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:28

Sababber schreef:
Ooh die tanden! Ik ben benieuwd of er bij de mijne ook iets uit gaat komen.. hij is 3,5.. we gaan het zien. In de stal nog niks gevonden, maar hij is er pas 6 weken. :D

Vandaag heb ik voor het eerst een balkje in de baan gelegd tijdens het longeren. Hij was heel hard aan het werk om er niet overheen te hoeven _O-

Daarna is meneer hier voor de eerste keer afgespoten, bij zijn vorige huis deden ze dat fanatiek na het rijden. Dus ik wist wel dat hij het kende, was daarbij ook super braaf <3

Ik heb mijn andere paard ook met 3,5 gekocht en daar kwamen nog meerdere tanden uit toen de tandarts er was, dus kan zeker!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:29

Sababber schreef:

Hier ook nog niets gevonden van onze 3,5jarige. Maar ja die staat hier ook nog niet heel lang en 24/7 buiten :D

Zo grappig hoe ze soms hun best doen om vooral niet over dat balkje heen te moeten, wat totaal geen moeite kost om wel te doen.

Onze Fred vind afspuiten nog maar helemaal niets, heel voorzichtig kan ik nu zijn voorbenen doen en als hij dat rustig toelaat kan ik ook vanaf 1 kant beetje zijn achterhoeven nat maken. Grappig is dan wel weer dat hij meteen de slang in zijn bek neemt om eruit te drinken, dat dan zijn kop nat wordt maakt hem weer niets uit :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:49

Ik denk wel dat er iets uit gaat komen bij de tandarts, hij is blijkbaar in de zomer of zo wel al behandeld maar dat zegt mij niks. Bij mijn vorige paard had de vorige eigenaar de wolfskiezen niet goed laten verwijderen. Daar zaten de wortels er nog in, hele botwoekering en als gevolg. Hij kwam bij mij toen hij bijna 5 was. Hoe vaak doen jullie controle bij jonge paarden? Ik denk om misschien na de zomer weer een consult in te plannen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:13

Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Pharon loopt dus correcter aan de lijn met een kaptoom. Maar hij is ook een hoofdstel gewend en ik wil wel dat hij dat gewend blijft zeg maar. Maar natuurlijk ook een correcte houding aanleren. De kaptoom kan niet over het hoofdstel heen en aan mijn kaptoom kan ik geen bit bevestigen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:23

Zertab schreef:
Iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Pharon loopt dus correcter aan de lijn met een kaptoom. Maar hij is ook een hoofdstel gewend en ik wil wel dat hij dat gewend blijft zeg maar. Maar natuurlijk ook een correcte houding aanleren. De kaptoom kan niet over het hoofdstel heen en aan mijn kaptoom kan ik geen bit bevestigen.

Ik zou er hoofdstel gewoon in doen met andere zaken, bij aan de hand stappen/grondwerken. Of hem even in doen op de poets plaats en weer uit doen, daarna de kaptoom om doen. Moet je wel een paard hebben wat rustig blijft staan op de poets plaats.