Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardenfann4 schreef:Maar dit gaat niet om een gekocht paard, maar om een gevonden paard. Dus waarom zou je daar op moeten zitten of rijden? Het beestje is niet van jou en zolang er niet duidelijk is van wie hij is en wat er misschien aan mankeert, zou ik hem lekker in de wei laten lopen.
Jildau schreef:Paardenfann4 schreef:Maar dit gaat niet om een gekocht paard, maar om een gevonden paard. Dus waarom zou je daar op moeten zitten of rijden? Het beestje is niet van jou en zolang er niet duidelijk is van wie hij is en wat er misschien aan mankeert, zou ik hem lekker in de wei laten lopen.
Hoelang zou je dan wachten op de eigenaar?
candalisa schreef:Ik heb een handelaar gekend die echt niet meer wist waar al zijn paarden waren. Ze stonden door heel het land en je mocht het als jouw paard beschouwen alleen als je papier wilde moest je het paard betalen. Als hij een koper had en het schoot hem te binnen dan kreeg je een belletje wil je het paard nog anders niet. Hij zorgde niet zelf voor deze paarden maar die stonden bij maneges en mensen die paarden leasen enz om zo kosteloos zijn paarden onder te brengen.
Als je een paard op een markt loopt weet je er niks van als er een verhaal bij zit moet je nog maar afwachten of dit klopt. Niet alle mensen die paarden beleren en inrijden zullen tot de bot toe na weten wat het paard mankeert .
peach2001 schreef:Dat mensen hun mening geven is echter misschien wel goed want misschien staat ts er wel helemaal niet bij stil dat het officieel niet zomaar mag en dat ze zelfs een schadeclaim kan krijgen. En dat de osteopaat niet binnen basiszorg valt. Dat een tandarts zelfs niet binnen basiszorg valt als het dier normaal kan eten. Dat je bij medische zorg, incl tandarts, verklaringen en werkbrieven nodig hebt om de kosten ervan terug te krijgen etc.
Dus ja, misschien is het zeiken, maar er kan ook van geleerd worden. Je mag wettelijk niet zomaar alles doen met een paard dat niet van jou is, ook niet als jij er alle tijd en zorg in steekt en geld etc. Doe je dat wel, dan loop je kans kosten te maken die je nooit terug krijgt of zelfs een schadevergoeding te moeten betalen.
Onder basisverzorging valt: voldoende ruwvoer, voldoende schoon drinkwater, voldoende vrije beweging in een veilige omgeving. Dierenarts indien medisch noodzakelijk.
Texas02 schreef:Jildau schreef:Hoelang zou je dan wachten op de eigenaar?
Totdat hij wettelijk van de vinder is lijkt me..
Cinnepin schreef:Hij ging nu toch ook ongewenst gedrag vertonen? Zou ook niet zomaar zijn?
Jildau schreef:Texas02 schreef:
Totdat hij wettelijk van de vinder is lijkt me..
Ik zou nooit een jaar lang stalgeld betalen voor een paard waar ik helemaal niks mee mag.
MyWishMax schreef:anjali schreef:Een gevonden hond wordt na 2 weken waarin men alle moeite doet om de eigenaar te vinden eigendom van het asiel en kan dan een nieuw baasje krijgen. Ts heeft al veel meer dan 2 weken geprobeerd om de eigenaar van dit paard te vinden.Dus nu vervalt hij langzamerhand wel aan haar of er moet nog iemand komen opdagen met een heel erg sterk verhaal....
Bij een asiel, ja. Als jij zelf die hond in huis hebt is het alsnog een jaar. Voor een asiel gelden andere regels als voor particulieren, dus die 2 weken hebben echt niks met ts te maken.
Slmt9 schreef:Ik ben ook klaar met dit topic. Wat een azijnzeikers hier. Als jij er naar weken achter komt dat je paard weg is en bij TS terecht is gekomen zou ik niet meer dan dankbaar zijn. Iemand die het paard voorop zet en niet zichzelf of zn eigen portemonnee.
Ik verlaat dit topic ook, dan maar geen updates.
peach2001 schreef:Binnen de roosters? Dat had ik gemist. Er is een man die in meerdere gebieden door Nederland heen paarden in begrazingsgebieden laat lopen op verzoek van natuurorganisaties. Dat zijn indd vaak tamme (bereden) paarden. Er liep destijds constant 1 van zijn kwpn merries aan het prikkeldraad bij onze hengst te zeuren, we dachten toen dat het dier vermist was maar het bleek daar gewoon thuis te horen. 2008 of 2009 was dat bij de holterberg. Bij de doorbraak hier lopen ook tamme paarden in een begrazingsgebied, ook afgeroosterd, ook via een natuurorganisatie en van een prive persoon die er verder nooit omkijken naar heeft behalve af en toe bekappen, ontwormen en enten. Als er wat aan de hand is licht de park- of boswachter of beheerder de eigenaar in. Het zijn allang geen koniks meer die ze overal inzetten. Ik heb hier nog gevraagd of mijne in het begrazingsgebied mochten omdat een aantal kms hier dicht bij huis loopt.
moretje schreef:peach2001 schreef:Binnen de roosters? Dat had ik gemist. Er is een man die in meerdere gebieden door Nederland heen paarden in begrazingsgebieden laat lopen op verzoek van natuurorganisaties. Dat zijn indd vaak tamme (bereden) paarden. Er liep destijds constant 1 van zijn kwpn merries aan het prikkeldraad bij onze hengst te zeuren, we dachten toen dat het dier vermist was maar het bleek daar gewoon thuis te horen. 2008 of 2009 was dat bij de holterberg. Bij de doorbraak hier lopen ook tamme paarden in een begrazingsgebied, ook afgeroosterd, ook via een natuurorganisatie en van een prive persoon die er verder nooit omkijken naar heeft behalve af en toe bekappen, ontwormen en enten. Als er wat aan de hand is licht de park- of boswachter of beheerder de eigenaar in. Het zijn allang geen koniks meer die ze overal inzetten. Ik heb hier nog gevraagd of mijne in het begrazingsgebied mochten omdat een aantal kms hier dicht bij huis loopt.
Interessant punt! Als dat in dat gebied waar het paard gevonden is, ook aan de orde is (begrazing door allerlei paarden) dan 'hoort' dat paard dus gewoon daar. Maar die mogelijkheid heeft TS wellicht allang onderzocht?![]()
En eens hoor, nu is wel genoeg gezegd dat TS beter niet op paard kan rijden. Wat ze dus ook niet eens heeft gedaan