[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:07

Ik zou zelf nooit op een gevonden paard gaan zitten of rijden, je weet niets van dat beestje af dus wie weet doe je er meer kwaad dan goed mee. Waarom zou het gezeik zijn om de TS hier op te wijzen? Ik begrijp sowieso niet waarom je voor het paard wat niet van jou is, in dit stadium van alles wil gaan doen. Gewoon eten en drinken geven en een goede stal en dat is het, tot het duidelijk is van wie het paard is en of diegene hem terug wil of niet. Osteopaten en tandartsen etc halen bij een paard wat niet van jou is, vind ik gewoon vreemd. Dat is absoluut geen azijnpissen, maar het zou mij niet in het hoofd op komen. Over een jaar, als er geen eigenaar komt kun je dat soort dingen wel doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:28

Omg... Frankrijk. Afgelopen 2 maanden zijn er veel vermissingen geweest maar ook teruggetrokken weer, je kunt niet zien om welke paarden het ging. Er worden ook regelmatig paarden, jawel, gevonden in Frankrijk. Het is het wel waard denk ik om hem daar ergens op pet alert of cheval perdu te zetten (ik kan geen Frans, dus niet door mij). Met zoveel vermissingen en zoveel gevonden (ook corps, lijken) kan het best dat iemand denkt dat het paard dood gevonden is door iemand maar het om een ander paard gaat, zeker met deze kleur, dat is niet duidelijk bruin of zwart of wit ofzo he.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:36

Ik heb een handelaar gekend die echt niet meer wist waar al zijn paarden waren. Ze stonden door heel het land en je mocht het als jouw paard beschouwen alleen als je papier wilde moest je het paard betalen. Als hij een koper had en het schoot hem te binnen dan kreeg je een belletje wil je het paard nog anders niet. Hij zorgde niet zelf voor deze paarden maar die stonden bij maneges en mensen die paarden leasen enz om zo kosteloos zijn paarden onder te brengen.
Als je een paard op een markt loopt weet je er niks van als er een verhaal bij zit moet je nog maar afwachten of dit klopt. Niet alle mensen die paarden beleren en inrijden zullen tot de bot toe na weten wat het paard mankeert .

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 00:05

Maar dit gaat niet om een gekocht paard, maar om een gevonden paard. Dus waarom zou je daar op moeten zitten of rijden? Het beestje is niet van jou en zolang er niet duidelijk is van wie hij is en wat er misschien aan mankeert, zou ik hem lekker in de wei laten lopen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 00:12

Paardenfann4 schreef:
Maar dit gaat niet om een gekocht paard, maar om een gevonden paard. Dus waarom zou je daar op moeten zitten of rijden? Het beestje is niet van jou en zolang er niet duidelijk is van wie hij is en wat er misschien aan mankeert, zou ik hem lekker in de wei laten lopen.

Hoelang zou je dan wachten op de eigenaar?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 02:42

Jildau schreef:
Paardenfann4 schreef:

Totdat hij wettelijk van de vinder is lijkt me..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 06:27

Sjonge jonge kunnen we nu ophouden over rijden? Ze rijdt NIET.
En al zou ze dat wel doen, dat gaat ons geen bal aan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:44

Aan alle pismerries op bokt wederom bedankt. Opnieuw komt er hier geen update. Hopelijk bedenkt TS zich nog een keer.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:55

Wauw, 5 pagina's lang over wel/niet rijden en dat door 1 held die een bericht van fb hier dropt. Wat sneu.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:03

candalisa schreef:
Ik heb een handelaar gekend die echt niet meer wist waar al zijn paarden waren. Ze stonden door heel het land en je mocht het als jouw paard beschouwen alleen als je papier wilde moest je het paard betalen. Als hij een koper had en het schoot hem te binnen dan kreeg je een belletje wil je het paard nog anders niet. Hij zorgde niet zelf voor deze paarden maar die stonden bij maneges en mensen die paarden leasen enz om zo kosteloos zijn paarden onder te brengen.
Als je een paard op een markt loopt weet je er niks van als er een verhaal bij zit moet je nog maar afwachten of dit klopt. Niet alle mensen die paarden beleren en inrijden zullen tot de bot toe na weten wat het paard mankeert .

Lijkt, als of wij dezelfde handelaar kennen, haha.
Die "mijne" is ca anderhalf jaar geleden overleden. Had ze overal gestald maar nooit tegen betaling.
En als ik goed schat had hij nog een stuk of 15 paarden in NL en BRD rondlopen.
Na zijn dood zijn deze nooit geclaimd of gezocht omdat er gewoon niet meer achter te komen was , welk paard , waar en bij wie...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:13

hwt gaat naar door. En wat betreft speuren naar eigenaar. Waarom dat nu weer? Ts heeft al eerder aangegeven dat ze t paard graag wil houden, dat er al aaanwijzingen zijn, dat ze in overleg met politie alles heeft weggehasld en ook dat ze met politie etc heeft gesproken en is aangegeven dat ze genoeg heeft gedaan om eigenaar te vinden en het nu aan de eigenaar is.
bemoei je er gewoon niet mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:38

Zo, ik wordt ook een beetje gek van alle herhalingen...prima om je mening te geven maar 1 keer is wel genoeg. Niet blijven doordrammen en doorzeiken svp...ik blijf dit graag volgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:45

peach2001 schreef:
Dat mensen hun mening geven is echter misschien wel goed want misschien staat ts er wel helemaal niet bij stil dat het officieel niet zomaar mag en dat ze zelfs een schadeclaim kan krijgen. En dat de osteopaat niet binnen basiszorg valt. Dat een tandarts zelfs niet binnen basiszorg valt als het dier normaal kan eten. Dat je bij medische zorg, incl tandarts, verklaringen en werkbrieven nodig hebt om de kosten ervan terug te krijgen etc.

Dus ja, misschien is het zeiken, maar er kan ook van geleerd worden. Je mag wettelijk niet zomaar alles doen met een paard dat niet van jou is, ook niet als jij er alle tijd en zorg in steekt en geld etc. Doe je dat wel, dan loop je kans kosten te maken die je nooit terug krijgt of zelfs een schadevergoeding te moeten betalen.

Onder basisverzorging valt: voldoende ruwvoer, voldoende schoon drinkwater, voldoende vrije beweging in een veilige omgeving. Dierenarts indien medisch noodzakelijk.

Dit dus. Plus het sterke gevoel dat TS mogelijk op een enorme teleurstelling afstevent als er toch een eigenaar opduikt. Ze bouwt een band op met het paard (zegt ze zelf) en als houder van een dier moet je dat gewoon niet willen.

Als het paard verdwenen is uit een begrazing die einde seizoen opgehaald wordt, is het best mogelijk dat een eigenaar dán pas te weten krijgt dat z'n paard er niet meer tussen loopt en dán pas gaat zoeken.

En dan krijgt TS een dreun die ze had kunnen voorkomen, door zich niet nu al aan het paard te hechten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:08

Texas02 schreef:
Jildau schreef:

Ik zou nooit een jaar lang stalgeld betalen voor een paard waar ik helemaal niks mee mag. Had precies hetzelfde gedaan als TS.

Had het zelf ook geen probleem gevonden als iemand dit met mijn paard gedaan had. M'n eigen schuld. Moet ik maar eerder op zoek gaan dan pas na een maand (of langer).

daphnekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:11

@Lady Dii

Ik heb de vraag niet voorbij zien komen, en om heel eerlijk na 3 pagina's gelezen te hebben na die opmerking had ik ook niet echt meer de motivatie om door te lezen, want er leek niet echt iets relevants gezegd te worden. (Alleen maar herhaling om eerlijk te zijn)

Je zei dat hij als 2 jarige hengst best iets ergs had mee gemaakt, misschien een brutale vraag of iets te nieuwsgierig dit, maar wat is er gebeurt dan? Als je door welke reden dan ook dat hier niet kan/mag vertellen is dat begrijpelijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:28

Cinnepin schreef:
Hij ging nu toch ook ongewenst gedrag vertonen? Zou ook niet zomaar zijn?

Het paard was eerst halfdood .Bij ts wordt hij flink in het voer gezet,dan worden ze een stuk energieker. Dan is het juist de oplossing om er wat mee te geen werken zodat hij zijn overtollige energie kwijt kan. Het paard is nog betrekkelijk jong, meestal is het helemaal niet goed om die een jaar stil te zetten. Verder ook normaal dat een paard op een nieuwe plek de eerste weken overdonderd is en zijn gemak houdt, en zodra hij gewend is zijn grenzen gaat opzoeken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:33

Jildau schreef:
Texas02 schreef:

Ik zou nooit een jaar lang stalgeld betalen voor een paard waar ik helemaal niks mee mag.

Als je dat niet wilt, dan moet je er niet aan beginnen. Heel simpel.
Niet ineens de regels veranderen omdat jij er ineens geen zin meer in hebt, zo werkt dat (gelukkig!) niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:41

MyWishMax schreef:
anjali schreef:
Een gevonden hond wordt na 2 weken waarin men alle moeite doet om de eigenaar te vinden eigendom van het asiel en kan dan een nieuw baasje krijgen. Ts heeft al veel meer dan 2 weken geprobeerd om de eigenaar van dit paard te vinden.Dus nu vervalt hij langzamerhand wel aan haar of er moet nog iemand komen opdagen met een heel erg sterk verhaal....

Bij een asiel, ja. Als jij zelf die hond in huis hebt is het alsnog een jaar. Voor een asiel gelden andere regels als voor particulieren, dus die 2 weken hebben echt niks met ts te maken.

Dat wist ik niet,dat het voor particulieren anders is. Maar zou jij die gevonden hond dan een jaar lang geen knuffels ,wandelingen of andere sport, affectie en aandacht geven omdat hij nog niet officieel van jou is? Dan heb je na een jaar een geestelijk gestoorde hond.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:45

Ik denk als je bij de feiten blijft:

Paard liep in begrazingsgebied binnen de roosters: boswachter informeren of daar ook andere paarden lopen dan koniks?
Paard was behoorlijk vermagerd en mak genoeg om gevangen te worden: waarschijnlijk dus een paard dat een eigenaar heeft gehad.

Mogelijk: afgekeurd door verzekering en moest worden afgegeven aan de verzekering, eigenaar wilde dat niet en heeft het losgelaten in de natuur.
Of wegens andere situatie bewust losgelaten in dat natuurgebied. Op hoop van zegen.

Wat voor de ene heel waardevol is (een páárd!) kan voor de ander een probleem zijn waar hij of zij mee zit door omstandigheden. En sommigen kunnen dan vreemde dingen verzinnen.
Ook overlijden er mensen die dieren achterlaten.. stel de weide eigenaar heeft het paard weggestuurd omdat er niet betaald werd. Je weet het niet.

Zelf in het natuurgebied terecht zijn gekomen is best onwaarschijnlijk wegens de roosters.
Zelf schat ik de kans vrij hoog in dat het een bewuste (wanhoops)daad is geweest. De eigenaar hem dan dus heeft ‘afgestaan’ aan de ‘natuur’.
Ik denk dan ook dat de kans dat er ‘iets is’ met het paard groter is dan dat het volledig gezond is. Iets wat de wanhoopsdaad uitlegt zegmaar.

Rondvragen in Frankrijk lijkt me onverstandig, straks krijg je daar een vage hit en daarmee allemaal gedoe en moet het paard naar iemand die helemaal de eigenaar niet is en er geen goede bedoelingen mee heeft. Alsnog naar de slacht doet ofzo.

Er bestaat ook nog een kansje dat er wel een eigenaar opduikt maar in onderling overleg de TS het paard kan houden. Dat diegene in ziekenhuis of waar dan ook is en over een x tijd het paard weer gaat zoeken.

Eventuele gebreken of gedragsproblemen komen vanzelf gaandeweg wel aan het licht denk ik, als die er zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:47

Er zijn genoeg paarden zie zonder problemen over roosters gaan.
Dus die conclusie zou ik niet eens meteen trekken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:04

Slmt9 schreef:
Ik ben ook klaar met dit topic. Wat een azijnzeikers hier. Als jij er naar weken achter komt dat je paard weg is en bij TS terecht is gekomen zou ik niet meer dan dankbaar zijn. Iemand die het paard voorop zet en niet zichzelf of zn eigen portemonnee.

Ik verlaat dit topic ook, dan maar geen updates.

Ik denk dat met name hoog oploopt omdat je geen twijfels mag uitspreken of iets wel/ niet verstandig is om te doen.
Eigenlijk is dat knap vervelend. Vanaf het begin heb ik alleen maar lof uitgesproken en zelfs geïnformeerd of er hulp of goederen nodig waren waarmee we zouden kunnen helpen.

Dat ik vervolgens in vriendelijke bewoordingen vraag of het misschien verstandig is het rijden (en dan niet de foto waar ze er even op zit, maar bijgaande tekst over 'zien onder het zadel') nog even uit te stellen, lijkt me geen reden om mij en ieder ander die dat niet verstandig lijkt publiekelijk in de fik te steken.

Alles wat je op internet plaatst kan oproepen tot reacties/ gesprek. De reacties waren ook heel vriendelijk. Het is buitengewoon kinderlijk hoe er dan gereageerd wordt, ts wordt opgehitst (die daar dan ook helemaal in mee gaat), en er JUIST daardoor meer discussie ontstaat.

Je kunt ook zo reageren: "dank voor jullie bezorgdheid, ik begrijp dat dit bericht misschien een beetje tot verwarring leidt, maar het is absoluut niet mijn bedoeling dit paard nu al aan het werk te zetten". Zo... einde gesprek, klaar, helder.

Die azijnsfeer wordt alleen maar gecreëerd doordat mensen van mening zijn dat je alleen maar hiep hiep hoera mag schreeuwen en anders een zeurdoos bent.
Er komt best zinnige volwassen informatie voorbij die net wat verder gaat dan hiep hiep hoera, daar kunnen we ook ons voordeel mee doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:05

Binnen de roosters? Dat had ik gemist. Er is een man die in meerdere gebieden door Nederland heen paarden in begrazingsgebieden laat lopen op verzoek van natuurorganisaties. Dat zijn indd vaak tamme (bereden) paarden. Er liep destijds constant 1 van zijn kwpn merries aan het prikkeldraad bij onze hengst te zeuren, we dachten toen dat het dier vermist was maar het bleek daar gewoon thuis te horen. 2008 of 2009 was dat bij de holterberg. Bij de doorbraak hier lopen ook tamme paarden in een begrazingsgebied, ook afgeroosterd, ook via een natuurorganisatie en van een prive persoon die er verder nooit omkijken naar heeft behalve af en toe bekappen, ontwormen en enten. Als er wat aan de hand is licht de park- of boswachter of beheerder de eigenaar in. Het zijn allang geen koniks meer die ze overal inzetten. Ik heb hier nog gevraagd of mijne in het begrazingsgebied mochten omdat een aantal kms hier dicht bij huis loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:10

TS heeft niet eens op het paard gereden..waarom zou ze anderen dan moeten bedanken die hun zorgen uitspreken? Nee, er wordt vooral veel doorgedramd op iets wat nog niet eens aan de orde is. En sowieso als je je zorgen uitspreekt is 1x wel voldoende..de rest is echt gewoon gedram.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:20

peach2001 schreef:
Binnen de roosters? Dat had ik gemist. Er is een man die in meerdere gebieden door Nederland heen paarden in begrazingsgebieden laat lopen op verzoek van natuurorganisaties. Dat zijn indd vaak tamme (bereden) paarden. Er liep destijds constant 1 van zijn kwpn merries aan het prikkeldraad bij onze hengst te zeuren, we dachten toen dat het dier vermist was maar het bleek daar gewoon thuis te horen. 2008 of 2009 was dat bij de holterberg. Bij de doorbraak hier lopen ook tamme paarden in een begrazingsgebied, ook afgeroosterd, ook via een natuurorganisatie en van een prive persoon die er verder nooit omkijken naar heeft behalve af en toe bekappen, ontwormen en enten. Als er wat aan de hand is licht de park- of boswachter of beheerder de eigenaar in. Het zijn allang geen koniks meer die ze overal inzetten. Ik heb hier nog gevraagd of mijne in het begrazingsgebied mochten omdat een aantal kms hier dicht bij huis loopt.

Interessant punt! Als dat in dat gebied waar het paard gevonden is, ook aan de orde is (begrazing door allerlei paarden) dan 'hoort' dat paard dus gewoon daar. Maar die mogelijkheid heeft TS wellicht allang onderzocht? :)

En eens hoor, nu is wel genoeg gezegd dat TS beter niet op paard kan rijden. Wat ze dus ook niet eens heeft gedaan }:0

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:32

moretje schreef:
peach2001 schreef:

Interessant punt! Als dat in dat gebied waar het paard gevonden is, ook aan de orde is (begrazing door allerlei paarden) dan 'hoort' dat paard dus gewoon daar. Maar die mogelijkheid heeft TS wellicht allang onderzocht? :)

En eens hoor, nu is wel genoeg gezegd dat TS beter niet op paard kan rijden. Wat ze dus ook niet eens heeft gedaan }:0

Dan zou via de chip de eigenaar te traceren zijn .De chip is toch uitgelezen en geen eigenaar uitgekomen meen ik begrepen te hebben.