Dankjewel voor de mooie woorden
Achteraf is maandag heel grappig. Ze was bijzonder braaf tot de DA weg was
Cats_Horses: ik denk dat als je je merrie respecteert zoals zij is, en goed naar haar luistert, dat je idd best ver komt. Wij mensen zijn ook zo gewend andere dieren maar gewoon te vertellen wat ze moeten doen, en als dat niet werkt, weten we het ook gelijk niet meer.
Bij katten werkt dat dus niet, zoals iedereen weet, maar clickeren werkt wél met een kat. Je kat laten puzzelen is zelfs heel leuk. Katten zijn daar goed in. Dat moeten ze wel zijn, want om te jagen moeten ze veel puzzelen. Mijn kat heeft al van alles geleerd door clicker training, en hij is echt slim ook
Ik zie de merrie als een grote kat

en ik vind haar minder vergelijkbaar met een hond, eigenlijk. Honden zijn niet zo schrikkerig en kijkerig, katten wel. Honden vliegen niet als eerste reactie weg. Een kat wel. Net als een kat, moet een paard vaak puzzelen om aan zijn eten te komen en een paard heeft altijd trek, paarden weigeren voedsel alleen als ze echt ziek zijn.
Katten kun je niet zomaar vertellen wat die moeten doen, die lopen gewoon weg

paarden ook niet. Niet omdat ze weglopen, maar omdat ze veel groter en sterker zijn dan wij, en als we een en ander ethisch verantwoord willen houden, kunnen we ze simpelweg niet dwingen. Maar: met een kat kun je best overleggen. Met een paard ook.
Katten moet je vriendelijk vragen of ze willen knuffelen, en bij paarden is dat ook best een goed idee

Dus ik vraag Madammeke vriendelijk of zij iets voor mij wil doen, en meestal wil zij dat, want zij vindt mij lief, en zij vindt het erg leuk om dingen samen te doen. En ik neem mijn woorden terug over katten die niet samen willen werken, want de vrolijke rode kater die ik hier heb rondlopen vindt samenwerken heel gezellig, en als ik hem uitleg wat de bedoeling is wil hij het wel doen ook.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met de high-five met de kat
@pien: eens. Ik zet er ook nooit de rem op. Ik vang ze op, en hou contact, maar remmen doe ik sowieso niet op mijn handen.