Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dilan93 schreef:Wat zijn de redenen van je ouders om het niet te doen?
Nou vind ik 750 eerlijk gezegd ook nog best veel voor een shet die niet voor de kar kan hoor
Wat wil jij zelf gaan doen? Wordt ze gezelschapspaard? Er even vanuit gaande dat je zelf te lang bent om haar te rijden
Marigo schreef:Vandaag 2 geweldige bezichtigingen gehad. De eerste was een top dier, maar wilde nog naar de 2e voordat ik zou beslissen. Helaas werd ik paar uurtjes later (toen ik onderweg was naar de 2e) geappt dat paard 1 al verkocht was.
Gelukkig was paard 2 geweldig. Ben echt een beetje verliefd geworden. De eigenaar is zo’n fijn persoon dat ze bereid is om morgen 1,5 uur te rijden met paard naar mijn stal voor een tweede proefrit. In deze tijd ongekend! Wat een geluk.
Maar nu ik zo de dag aan het overdenken ben, slaat een soort van cold feet gevoel toe: kan ik dit wel, wat nou als ik niet de juiste beslissing neem, ben ik er wel aan toe. Verdient dit paard niet beter (paard loopt hogere dressuur en ik ben na paar jaar buitenrittenruiter pas sinds oktober bezig met echt rijden, en lessen) Wat als....wat als...herkenbaar?
Marigo schreef:Vandaag 2 geweldige bezichtigingen gehad. De eerste was een top dier, maar wilde nog naar de 2e voordat ik zou beslissen. Helaas werd ik paar uurtjes later (toen ik onderweg was naar de 2e) geappt dat paard 1 al verkocht was.
Gelukkig was paard 2 geweldig. Ben echt een beetje verliefd geworden. De eigenaar is zo’n fijn persoon dat ze bereid is om morgen 1,5 uur te rijden met paard naar mijn stal voor een tweede proefrit. In deze tijd ongekend! Wat een geluk.
Maar nu ik zo de dag aan het overdenken ben, slaat een soort van cold feet gevoel toe: kan ik dit wel, wat nou als ik niet de juiste beslissing neem, ben ik er wel aan toe. Verdient dit paard niet beter (paard loopt hogere dressuur en ik ben na paar jaar buitenrittenruiter pas sinds oktober bezig met echt rijden, en lessen) Wat als....wat als...herkenbaar?
Marigo schreef:Bedankt voor de lieve en bemoedigende woorden allemaal! Haha heb bijna geen oog dicht gedaan vannacht. Als alles van beide kanten na vandaag (mijn instructrice komt ook) nog steeds goed zit dan ga ik morgen idd een dierenarts regelen voor het keuren.
Marigo schreef:Bedankt voor de lieve en bemoedigende woorden allemaal! Haha heb bijna geen oog dicht gedaan vannacht. Als alles van beide kanten na vandaag (mijn instructrice komt ook) nog steeds goed zit dan ga ik morgen idd een dierenarts regelen voor het keuren.
oji schreef:Wat een knapperd Urbiezira! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Wat betreft handelsstal vs particulier. Ik zal echt niet gauw een paard bij een particulier kopen. Heb ik meer ellende dan plezier van gezien om mij heen. Toch vaak misplaatst meer vertrouwen in de particulier en als je daar dan achter komt heb je bij een particulier weinig verhaal te halen. Je hebt gewoon heel veel meer rechten en keuze bij een professional.
Voordeel vind ik wel in het springen tov de dressuur. Op springconcours komen heel veel handelaren die hun paarden uitbrengen. Vaak wel een hele vrachtwagen vol op een zaterdag of zondag. Je komt ze ook elke keer weer dezelfde tegen, dus je kan een heel goed gevoel krijgen bij verschillende handelaren, welke hebben kwalitatief leuke dieren, welke hebben gemiddeld gesproken brandhout, waar worden ze netjes opgeleid en met rust door de parcoursen gereden, waar is het raggen en zit er elke week een andere stagaire op etc. Zo heb ik gewoon 2-3 handelaren waarbij ik gewoon met een gerust hart een paard zou kopen. Dat zijn geen doorstap prijzen, maar ook geen doorstap kwaliteit aan paarden en vooral aan service. Dan ga ik ook niet verder zoeken. Als ik weer een paard zou kopen zou ik gewoon bij die 3 aangeven wat ik zoek, wat ik te besteden heb en dat ze me kunnen bellen als ze iets op stal hebben wat daaraan voldoet.
In mijn directe omgeving doen de meeste het zo, en ik zie eigenlijk niemand met maandenlange zoektochten met tientallen bezichtigingen, maar meer 1e of 2e bezichtiging is raak en dan keuren. En zo ben ik ook aan mijn huidige paard gekomen, al bijna 10 jaar geleden en nog elke dag heel erg blij mee.
Ik heb wel bij aankoop als eis, dat naast een klinishe/x-ray aankoopkeuring ik ook pas echt tot koop overga als het dier ook geaccepteerd wordt voor de sport door de verzekering naar mijn keuze. Dat heb ik nog wel eens mis zien gaan, aankoopkeuring akkoord, verzekeringarts zet toch zijn vraagtekens bij de fotoos en vervolgens zit je met een onverzekerd paard (terwijl dat dus niet was wat je wou). En guess what...dat wat de verzekeringsarts had aangetipt was ook in beide gevallen waar die dieren binnen een paar jaar op ingeslapen zijn. Verzekeringsartsen kijken denk ik toch nog net ff kritischer omdat zij het echt in de portemonnee gaan voelen als iets een risico is. Maar ik accepteer dan wel weer een heel recent keuringsrapport van de handelaar, aangezien ik alleen koop bij handelaren die ik vertrouw en als de verzekeringsmaatschappij het paard accepteert, dan durf ik het ook wel aan.
Maar goed, zo voelt iedereen zich bij iets anders prettig bij de aankoop van een paard.
upendo schreef:Spat is atrose, dus dat geneest nooit meer en wordt over tijd alleen maar erger.
Dus als het dier als jong paard gediagnosticeerd is met spat... Heeft het als elfjarige een hele grote kans dat het binnen no time op gaat spelen.
Dan is 15K heel veel geld.Zeker voor een springer, want belasting..