Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:13

Ik koop liever niet particulier, liever bij een goed aangeschreven stal. Daarbij heb je dan net wat meer poot om op te staan dan van verkoop van consument op consument.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:17

Ik mag misschien mijn verzorgpony overkopen die een jaar zoek is geweest. Was opeens achter mijn rug om verkocht... Dus ik heb een jaar gezocht en haar van de week eindelijk gevonden! Nu wil de eigenaresse haar waarschijnlijk weer verkopen. Ze zou graag willen dat ik haar neem en ik wil dit super graag dus ik ben mijn ouders aan het overtuigen.
Ik heb al optionele stalling plekken gevonden en heb alles al uitgevogeld.
Vanaf dat ik haar verzorgde droomde ik er al van haar een keer te kopen, en nu kan dat misschien! Maar mijn ouders twijfelen helaas nog heel erg.
Alle tips om ze te overtuigen zijn welkom haha!
Helaas vraagt de eigenaar 750 euro voor haar. Het is een shetlander merrie van 13, zonder stamboek, kan niet voor de kar ivm angst voor dingen achter haar door een ongelukje met de kar. Handelaar had gezegd dat ze voor de kar kon wat niet het geval was. Dus nieuwe eigenaar had haar voor de kar gezet, je raad het al, liep niet goed af.
Maar ze is verder wel zadelmak en opzich wel oke met kinderen zolang ze haar niet plagen, dan trapt ze van zich af.
Mijn ouders vinden 350 echt de max, heel misschien 400 maar wss niet...
Alle tips zijn welkom, ik wil het zo graag en ik heb er ook goed over nagedacht en ben me bewust van de kosten. Heb toen ik haar verzorgde al steeds geld opzij gezet voor het geval ik haar ooit kon kopen en heb dan ook aardig wat geld gespaard. In ieder geval genoeg om het budget te betalen en dan nog iets geld over te hebben.
Mijn moeder en zus hebben beide ook 2 paarden, en mn moeder zit haar hele leven al in de paardenwereld en heeft er dan ook echt verstand van.
Iemand tips om ze te overtuigen of om een goede deal te maken met de huidige eigenaresse?
Groetjes van mij! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:32

Wat zijn de redenen van je ouders om het niet te doen?
Nou vind ik 750 eerlijk gezegd ook nog best veel voor een shet die niet voor de kar kan hoor :o

Wat wil jij zelf gaan doen? Wordt ze gezelschapspaard? Er even vanuit gaande dat je zelf te lang bent om haar te rijden

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:53

Dilan93 schreef:
Wat zijn de redenen van je ouders om het niet te doen?
Nou vind ik 750 eerlijk gezegd ook nog best veel voor een shet die niet voor de kar kan hoor :o

Wat wil jij zelf gaan doen? Wordt ze gezelschapspaard? Er even vanuit gaande dat je zelf te lang bent om haar te rijden

Ze zijn bang dat ik na een tijdje niet meer naar haar om zal kijken.
Ik heb wel vaker dat ik impulsieve wensen en ideeën heb dus ik snap hun gedachte, maar ik weet van mezelf dat ik zielsveel van die pony houd en het nooit tot dat punt zal laten komen. En ik wil dit al jaaaaren.
Ja ik vind het ook veel maar als dit het enige probleem zal zijn, dan wil dat niet in de weg laten staan.
Zelf ga ik dan met haar vrijheidsdressur doen. En grondwerk en lekker wandelen in het bos en haar gewoon een goed leventje bieden! Ook kan ik misschien met haar gaan skeeleren oid. Dan niet achter haar maar 'op' haar zonder er echt op te zitten met mijn gewicht zegmaar. En natuurlijk lekker poetsen en knuffelen en misschien dat mijn neefje eens oo haar kan rijden! Die is 7 en nog klein en licht.
Zelf ben ik 1.60 en weeg ik 45 kilo. Dus ik ga haar niet belasten met mijn lengte en gewicht haha. Zit miss net op t randje maar ik wil geen risico nemen dat ze last krijgt van haar rug oid.
Zat plannen dus!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:07

Vandaag 2 geweldige bezichtigingen gehad. De eerste was een top dier, maar wilde nog naar de 2e voordat ik zou beslissen. Helaas werd ik paar uurtjes later (toen ik onderweg was naar de 2e) geappt dat paard 1 al verkocht was.
Gelukkig was paard 2 geweldig. Ben echt een beetje verliefd geworden. De eigenaar is zo’n fijn persoon dat ze bereid is om morgen 1,5 uur te rijden met paard naar mijn stal voor een tweede proefrit. In deze tijd ongekend! Wat een geluk.
Maar nu ik zo de dag aan het overdenken ben, slaat een soort van cold feet gevoel toe: kan ik dit wel, wat nou als ik niet de juiste beslissing neem, ben ik er wel aan toe. Verdient dit paard niet beter (paard loopt hogere dressuur en ik ben na paar jaar buitenrittenruiter pas sinds oktober bezig met echt rijden, en lessen) Wat als....wat als...herkenbaar?

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:13

Marigo schreef:
Vandaag 2 geweldige bezichtigingen gehad. De eerste was een top dier, maar wilde nog naar de 2e voordat ik zou beslissen. Helaas werd ik paar uurtjes later (toen ik onderweg was naar de 2e) geappt dat paard 1 al verkocht was.
Gelukkig was paard 2 geweldig. Ben echt een beetje verliefd geworden. De eigenaar is zo’n fijn persoon dat ze bereid is om morgen 1,5 uur te rijden met paard naar mijn stal voor een tweede proefrit. In deze tijd ongekend! Wat een geluk.
Maar nu ik zo de dag aan het overdenken ben, slaat een soort van cold feet gevoel toe: kan ik dit wel, wat nou als ik niet de juiste beslissing neem, ben ik er wel aan toe. Verdient dit paard niet beter (paard loopt hogere dressuur en ik ben na paar jaar buitenrittenruiter pas sinds oktober bezig met echt rijden, en lessen) Wat als....wat als...herkenbaar?

Ah wat leuk!
Ja dat is herkenbaar, maar als ik het zo hoor gaat ze/hij het super goed bij u krijgen!
En ik denk ook dat u juist kan leren van het paard en waar een wil is, is een weg!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:54

Marigo schreef:

Wat spannend en wat fijn dat de verkoper zo wel willend is. Twijfel is heel normaal. Wat zijn je doelen en sluit het paard daar verder bij aan en hoe voelt de klik. Dat is het belangrijkste :)

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 02:09

Marigo schreef:

Als de klik er is dan zou ik het doen! Misschien doe je dit paard wel heel veel plezier met buitenritten, en klinkt alsof je heel veel van dit paard kan leren. Hoop dat je morgen veel plezier hebt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 07:57

@Marigo
Jeetje wat spannend! En bijzonder dat ze het paard brengen voor een 2e proefrit!
Wel bizar ook dat je niet eens eventjes bedenktijd kunt krijgen tegenwoordig......

Spanning en een beetje twijfel is niet raar.
Alleen maar fijn zo’n leermeester.
De klik is het allerbelangrijkste!!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:02

@tirza_2379
Kan mij voorstellen dat dit een droom voor je is die nu uit kan komen. Wellicht je verhaal vertellen aan de verkopende partij .
En verder zul je er met je ouders uit moeten komen, zij zullen zo hun redenen hebben

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:37

Marigo schreef:

Wat leuk! En wat fijn dat ze naar je toe gaat voor tweede proefrit.
En die twijfel herken ik wel. Ik had dat ook voordat die leuke Andalusiër werd gekeurd. Wel belangrijk om te laten keuren. Succes en hopelijk is dit je maatje!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:15

Bedankt voor de lieve en bemoedigende woorden allemaal! Haha heb bijna geen oog dicht gedaan vannacht. Als alles van beide kanten na vandaag (mijn instructrice komt ook) nog steeds goed zit dan ga ik morgen idd een dierenarts regelen voor het keuren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:31

Marigo schreef:
Bedankt voor de lieve en bemoedigende woorden allemaal! Haha heb bijna geen oog dicht gedaan vannacht. Als alles van beide kanten na vandaag (mijn instructrice komt ook) nog steeds goed zit dan ga ik morgen idd een dierenarts regelen voor het keuren.

Veel succes vandaag :)

Wat betreft of het paard beter verdient, zolang jij goed voor hem zorgt, is het voor het paard prima :)

Denk niet dat het paard ermee zit als hij ipv hogere dressuur oefeningen, de oefeningen van een lager niveau moet uitvoeren.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:55

Marigo schreef:

Klinkt als een super leuk leerpaard, als de klik er is komt de rest ook vast wel goed.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:48

Marus schreef:
@tirza_2379
Kan mij voorstellen dat dit een droom voor je is die nu uit kan komen. Wellicht je verhaal vertellen aan de verkopende partij .
En verder zul je er met je ouders uit moeten komen, zij zullen zo hun redenen hebben

Ik hoop het! Bedankt :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:27

Wat een knapperd Urbiezira! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Wat betreft handelsstal vs particulier. Ik zal echt niet gauw een paard bij een particulier kopen. Heb ik meer ellende dan plezier van gezien om mij heen. Toch vaak misplaatst meer vertrouwen in de particulier en als je daar dan achter komt heb je bij een particulier weinig verhaal te halen. Je hebt gewoon heel veel meer rechten en keuze bij een professional.

Voordeel vind ik wel in het springen tov de dressuur. Op springconcours komen heel veel handelaren die hun paarden uitbrengen. Vaak wel een hele vrachtwagen vol op een zaterdag of zondag. Je komt ze ook elke keer weer dezelfde tegen, dus je kan een heel goed gevoel krijgen bij verschillende handelaren, welke hebben kwalitatief leuke dieren, welke hebben gemiddeld gesproken brandhout, waar worden ze netjes opgeleid en met rust door de parcoursen gereden, waar is het raggen en zit er elke week een andere stagaire op etc. Zo heb ik gewoon 2-3 handelaren waarbij ik gewoon met een gerust hart een paard zou kopen. Dat zijn geen doorstap prijzen, maar ook geen doorstap kwaliteit aan paarden en vooral aan service. Dan ga ik ook niet verder zoeken. Als ik weer een paard zou kopen zou ik gewoon bij die 3 aangeven wat ik zoek, wat ik te besteden heb en dat ze me kunnen bellen als ze iets op stal hebben wat daaraan voldoet.

In mijn directe omgeving doen de meeste het zo, en ik zie eigenlijk niemand met maandenlange zoektochten met tientallen bezichtigingen, maar meer 1e of 2e bezichtiging is raak en dan keuren. En zo ben ik ook aan mijn huidige paard gekomen, al bijna 10 jaar geleden en nog elke dag heel erg blij mee.

Ik heb wel bij aankoop als eis, dat naast een klinishe/x-ray aankoopkeuring ik ook pas echt tot koop overga als het dier ook geaccepteerd wordt voor de sport door de verzekering naar mijn keuze. Dat heb ik nog wel eens mis zien gaan, aankoopkeuring akkoord, verzekeringarts zet toch zijn vraagtekens bij de fotoos en vervolgens zit je met een onverzekerd paard (terwijl dat dus niet was wat je wou). En guess what...dat wat de verzekeringsarts had aangetipt was ook in beide gevallen waar die dieren binnen een paar jaar op ingeslapen zijn. Verzekeringsartsen kijken denk ik toch nog net ff kritischer omdat zij het echt in de portemonnee gaan voelen als iets een risico is. Maar ik accepteer dan wel weer een heel recent keuringsrapport van de handelaar, aangezien ik alleen koop bij handelaren die ik vertrouw en als de verzekeringsmaatschappij het paard accepteert, dan durf ik het ook wel aan.

Maar goed, zo voelt iedereen zich bij iets anders prettig bij de aankoop van een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:16

oji schreef:
Wat een knapperd Urbiezira! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Wat betreft handelsstal vs particulier. Ik zal echt niet gauw een paard bij een particulier kopen. Heb ik meer ellende dan plezier van gezien om mij heen. Toch vaak misplaatst meer vertrouwen in de particulier en als je daar dan achter komt heb je bij een particulier weinig verhaal te halen. Je hebt gewoon heel veel meer rechten en keuze bij een professional.

Voordeel vind ik wel in het springen tov de dressuur. Op springconcours komen heel veel handelaren die hun paarden uitbrengen. Vaak wel een hele vrachtwagen vol op een zaterdag of zondag. Je komt ze ook elke keer weer dezelfde tegen, dus je kan een heel goed gevoel krijgen bij verschillende handelaren, welke hebben kwalitatief leuke dieren, welke hebben gemiddeld gesproken brandhout, waar worden ze netjes opgeleid en met rust door de parcoursen gereden, waar is het raggen en zit er elke week een andere stagaire op etc. Zo heb ik gewoon 2-3 handelaren waarbij ik gewoon met een gerust hart een paard zou kopen. Dat zijn geen doorstap prijzen, maar ook geen doorstap kwaliteit aan paarden en vooral aan service. Dan ga ik ook niet verder zoeken. Als ik weer een paard zou kopen zou ik gewoon bij die 3 aangeven wat ik zoek, wat ik te besteden heb en dat ze me kunnen bellen als ze iets op stal hebben wat daaraan voldoet.

In mijn directe omgeving doen de meeste het zo, en ik zie eigenlijk niemand met maandenlange zoektochten met tientallen bezichtigingen, maar meer 1e of 2e bezichtiging is raak en dan keuren. En zo ben ik ook aan mijn huidige paard gekomen, al bijna 10 jaar geleden en nog elke dag heel erg blij mee.

Ik heb wel bij aankoop als eis, dat naast een klinishe/x-ray aankoopkeuring ik ook pas echt tot koop overga als het dier ook geaccepteerd wordt voor de sport door de verzekering naar mijn keuze. Dat heb ik nog wel eens mis zien gaan, aankoopkeuring akkoord, verzekeringarts zet toch zijn vraagtekens bij de fotoos en vervolgens zit je met een onverzekerd paard (terwijl dat dus niet was wat je wou). En guess what...dat wat de verzekeringsarts had aangetipt was ook in beide gevallen waar die dieren binnen een paar jaar op ingeslapen zijn. Verzekeringsartsen kijken denk ik toch nog net ff kritischer omdat zij het echt in de portemonnee gaan voelen als iets een risico is. Maar ik accepteer dan wel weer een heel recent keuringsrapport van de handelaar, aangezien ik alleen koop bij handelaren die ik vertrouw en als de verzekeringsmaatschappij het paard accepteert, dan durf ik het ook wel aan.

Maar goed, zo voelt iedereen zich bij iets anders prettig bij de aankoop van een paard.

Maar sommige mensen stellen meer eisen dan anderen.

Als ik een andere auto wil kopen, heb ik keuze uit 250.000 voertuigen, of daaromtrend. Maar als ik per se een bepaald merk met een specifiek motortype, een harde eis aan enkele opties en niet grijs wil, blijft er precies eentje over.
En die kan ik op dit moment even niet betalen......

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:16

Weet iemand toevallig of je als nederlander in Belgie een paard mag bezichtigen (ivm corona)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:40

mamabird schreef:
Weet iemand toevallig of je als nederlander in Belgie een paard mag bezichtigen (ivm corona)

Nee je kunt de grens geloof ik niet oversteken. Belgische collega (woont in nl) van mij mag in ieder geval niet naar familie.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:55

Nee wij zitten met hetzelfde probleem, ook wel een leuk paard gezien maar er staan geloof ik best fixe boetes op...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:21

*Grinnikt*

Advertentie:
'Heeft spat gehad als jong paard maar heeft hier nooit last van gehad.'

:7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:32

upendo schreef:
*Grinnikt*

Advertentie:
'Heeft spat gehad als jong paard maar heeft hier nooit last van gehad.'

:7

Ik voel me echt dom nu, maar heb nooit heel goed uitgezocht wat spat inhoud. Dacht wel dat dit iets blijvends is :=

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:34

Spat is atrose, dus dat geneest nooit meer en wordt over tijd alleen maar erger.

Dus als het dier als jong paard gediagnosticeerd is met spat... Heeft het als elfjarige een hele grote kans dat het binnen no time op gaat spelen.

Dan is 15K heel veel geld. := Zeker voor een springer, want belasting..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:42

upendo schreef:
Spat is atrose, dus dat geneest nooit meer en wordt over tijd alleen maar erger.

Dus als het dier als jong paard gediagnosticeerd is met spat... Heeft het als elfjarige een hele grote kans dat het binnen no time op gaat spelen.

Dan is 15K heel veel geld. := Zeker voor een springer, want belasting..

Had t even opgezocht.

Maar 15K :wow: mag toch hopen dat iemand die uberhaupt zo'n budget heeft voor een paard, weet dat spat problemen gaat geven (en sowieso een XR keuring doet)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:43

Ja precies.. Daarom moest ik zo grinniken om de advertentie.
Laat maar weer zien dat prijzen soms ook echt uit de lucht gegrepen zijn..