[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:58

Ketly, ik heb maar 1 advies, geef het tijd!
Je hoeft nu helemaal de beslissing nog niet te maken, geef het speciale beslag een kans en eventueel nog een paar andere opties.
Je paard is klinisch nog ok (buiten de kortere passen) dus ik denk dat de pijn nog wel mee valt.
Hier staat een paard (niet mijn paard) met HKO die élke pas mankt, op de wei, aan de hand, gewoon in stap.
Hij staat op speciale ijzers, dit lijkt mij bij hem niet zoveel te doen maar inspuitingen hielpen bij hem wel goed.
Dit is een heel andere situatie/ verhaal dan dat van jou.
Zolang Autan klinisch (en op de wei) niet mankt/onregelmatig is vind ik persoonlijk dat je nog tijd hebt om een beslissing te maken.
Gebruik die tijd gewoon…

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 13:33

Ik wil inderdaad wel de tijd nemen, maar ik merk wel dat het veel impact op mij heeft waardoor ik weet dat als ik hier maanden in blijf zitten ik er zelf aan onderdoor ga. Er zijn voor mij wel enkele opties al afgevallen, dat is wel duidelijk voor mij. In principe zijn mijn opties op dit moment:

- Een plekje voor hem zoeken waar hij nog enkele jaren als weidemaatje of bijvoorbeeld op een zorgboerderij mee kan draaien. Misschien is er iemand die een kudde thuis heeft staan waar één paard meer of minder niks uitmaakt. Het gevoel zou dan zo goed moeten zijn dat ik er op kan vertrouwen dat diegene echt gaat inslapen als het niet meer gaat. Ik zou hem op speciaal beslag af kunnen leveren en wil zelfs wel geld overmaken voor het eventuele inslapen als het echt niet meer gaat. Nadeel: je kan niemand voor 100% vertrouwen want je weet het gewoon niet. Of er ontbreekt iemand die kennis en die laat hem nog 10 jaar doorlopen met pijn.

- Inslapen. Zo heb ik zelf de regie en weet ik dat hij geen pijn heeft en ook niet meer krijgt. Nadeel: hij is zo vrolijk nog op de wei! Lijkt op de wei ook geen pijn te hebben. Het kan zijn dat hij met speciaal beslag nog jaren goed loopt, ga ik hem dit ontnemen?

Ik heb ook al aanbiedingen gehad waarbij in hem kosteloos bij iemand neer mag zeggen, alleen tegen de onkosten. Dat is ook een prachtig aanbod en heb ik zeker overwogen. Het gaat dan ook niet om het geld dat het dan nog kost, maar wel de constante gedachte: heeft hij pijn? Ik zou dan toch wel geregeld heen moeten gaan, en dan gaat mij dit alsnog veel stress opleveren omdat het me nu al zo in de macht heeft. Ik denk dat ik hier op de lange termijn niet mee kan leven..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 13:43

Ik zou ook niet goed worden van onzekerheid hoor! Een paard met pijn is niks, maar als ik naar kaatje kijk is er soms juist ook weer wat te bedenken waardoor ze weer pijnvrij en met lol door het leven kunnen. Ze loopt nu zelfs beter dan ooit. Maar ja ik maak me toch soms zorgen en heb vaak extra kosten, zootjes onder dr ijzer, dan weer osteopaat, toen had ze toch een maagzweer en dan is t weer wat anders. Toch denk ik je houd altijd wel wat waarom je je zorgen maakt. Het is vooral belangrijk of je er mee kan leven en of je met je paard kan doen wat je wil.

Als ik financieel wist dat ik de ruimte heb straks bij ons nieuwe huis (en kaatje hem lief vind) zou ie zo bij mij mogen wonen. Maar goed heb al teveel kosten aan m’n tante dat ik nu even een mini maatje voor dr ga zoeken

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 14:00

Onwijs lief Marjan <3 Er zijn inderdaad altijd zorgen.. Ik heb dan ook besloten dat ik hierna voorlopig niet weer een eigen paard wil. Even op adem komen en even geen zorgen meer. Ik heb eigenlijk met al mijn paarden wel wat pech gehad dus zolang ik geen paard heb kan ik ook geen pech meer hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:15

[PP] Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Zou dit iets kunnen zijn? Je kan niemand 100% vertrouwen inderdaad maar er zijn wel echt nog goede mensen. Ik heb ook weleens een paard overgenomen met contract dat deze bij eventuele verkoop weer terug kon naar de oude eigenaren. Om te voorkomen dat hij ooit in de handel zou komen.

Ik bedoel dit niet verkeerd maar jij lijkt me niet de aangewezen persoon ervoor om hem te houden omdat het je zoveel stress op levert dat het lijkt dat je er niet mee om kunt gaan. Nouja, goed dat is wat je zelf ook al schrijft en zoveel zelfkennis is alleen maar goed natuurlijk.

Er is natuurlijk ook heel veel verschil in "pijn", chronische pijn kan belemmerend zijn maar hoeft niets af te doen aan een vreugdevol leven mits het niet te ernstig is. En andersom, soms is de pijn teveel en neemt de levensvreugde af.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:38

Was dat contract bij een notaris opgesteld? Anders is het helaas niet meer waard dan een stuk WC papier....en dan nog, als mensen zich niet aan het contract houden, zou je het er voor over hebben om 1000-en euro's aan advocaat kosten te besteden om op je strepen te staan.

Het blijft echt een verschrikkelijke beslissing, welke het ook wordt. Ik kan voor mezelf heel makkelijk praten. Maar voor een ander is het natuurlijk toch anders.
Ik zou bijv. ook niet aan koliek opereren, dan is het gewoon einde oefening. Ik zou voor mezelf geen 1000-en euro's aan een paard uitgeven die niet mijn soulmate is en toch al op de verkoop lijst stond. Maar ook daar is iedereen anders in, en ik kan ook zeker begrijpen dat er mensen zijn die dat wel zouden doen.
Je moet inderdaad een keuze zien te maken, waar je jezelf goed bij voelt, dat is het allerbelangrijkste, en voor alle beslissingen valt iets te zeggen....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:42

Er zijn nog wel betrouwbare mensen te vinden. Uiteindelijk is onze Ed zo'n 8 jaar geleden ook op zoiets manier bij ons gekomen. Het topic daarvan is te vinden in mijn onderschrift.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 15:53

Een mondelinge/schriftelijke overeenkomst is net zo rechtsgeldig met als zonder notariële stempel.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:34

Ketly schreef:
Ik wil inderdaad wel de tijd nemen, maar ik merk wel dat het veel impact op mij heeft waardoor ik weet dat als ik hier maanden in blijf zitten ik er zelf aan onderdoor ga. Er zijn voor mij wel enkele opties al afgevallen, dat is wel duidelijk voor mij. In principe zijn mijn opties op dit moment:

- Een plekje voor hem zoeken waar hij nog enkele jaren als weidemaatje of bijvoorbeeld op een zorgboerderij mee kan draaien. Misschien is er iemand die een kudde thuis heeft staan waar één paard meer of minder niks uitmaakt. Het gevoel zou dan zo goed moeten zijn dat ik er op kan vertrouwen dat diegene echt gaat inslapen als het niet meer gaat. Ik zou hem op speciaal beslag af kunnen leveren en wil zelfs wel geld overmaken voor het eventuele inslapen als het echt niet meer gaat. Nadeel: je kan niemand voor 100% vertrouwen want je weet het gewoon niet. Of er ontbreekt iemand die kennis en die laat hem nog 10 jaar doorlopen met pijn.

- Inslapen. Zo heb ik zelf de regie en weet ik dat hij geen pijn heeft en ook niet meer krijgt. Nadeel: hij is zo vrolijk nog op de wei! Lijkt op de wei ook geen pijn te hebben. Het kan zijn dat hij met speciaal beslag nog jaren goed loopt, ga ik hem dit ontnemen?

Ik heb ook al aanbiedingen gehad waarbij in hem kosteloos bij iemand neer mag zeggen, alleen tegen de onkosten. Dat is ook een prachtig aanbod en heb ik zeker overwogen. Het gaat dan ook niet om het geld dat het dan nog kost, maar wel de constante gedachte: heeft hij pijn? Ik zou dan toch wel geregeld heen moeten gaan, en dan gaat mij dit alsnog veel stress opleveren omdat het me nu al zo in de macht heeft. Ik denk dat ik hier op de lange termijn niet mee kan leven..

Ik denk dat je met deze zin het antwoord al hebt wat je het beste kan beslissen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:47

Ik heb mijn merrie op de wei gezet en dat ging nog een jaar goed. Toen werd ze ook op de wei kreupel. En toen heb ik haar in laten slapen. Ze was toen 5 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:43

Sky_As schreef:
Was dat contract bij een notaris opgesteld? Anders is het helaas niet meer waard dan een stuk WC papier....en dan nog, als mensen zich niet aan het contract houden, zou je het er voor over hebben om 1000-en euro's aan advocaat kosten te besteden om op je strepen te staan.

Het blijft echt een verschrikkelijke beslissing, welke het ook wordt. Ik kan voor mezelf heel makkelijk praten. Maar voor een ander is het natuurlijk toch anders.
Ik zou bijv. ook niet aan koliek opereren, dan is het gewoon einde oefening. Ik zou voor mezelf geen 1000-en euro's aan een paard uitgeven die niet mijn soulmate is en toch al op de verkoop lijst stond. Maar ook daar is iedereen anders in, en ik kan ook zeker begrijpen dat er mensen zijn die dat wel zouden doen.
Je moet inderdaad een keuze zien te maken, waar je jezelf goed bij voelt, dat is het allerbelangrijkste, en voor alle beslissingen valt iets te zeggen....

Het was een koop contract, aangepast aan de specifieke omstandigheden deze lijken me wel rechtsgeldig.
Ik denk dat de mensen met verkeerde intenties sowieso niet snel zo'n contract zullen aan gaan. Maar goed, zeker weten doe je het nooit. Er zijn inderdaad ook nog wel gewoon betrouwbare mensen op de wereld.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 18:03

Ik heb mezelf voorgenomen dat ik maandag eerst af ga wachten en in overleg met de veearts ga kijken wat ik ga doen. Ik wil niet alleen de beslissing maken. Ik ben gisteren weer even lekker met hem wezen knuffelen en als je hem zo ziet staat zou je ook echt niet zeggen dat hem iets mankeert.

Spelen met zijn vriendje!
Afbeelding

En mijn kleine lichtpuntje in deze dagen is deze leuke nieuwe uitdaging.. <3 Het voelt nu een beetje alsof ik Autan ‘vervang’ maar ik moet mezelf ook wat ontspanning gunnen naast de moeilijke tijd die ik momenteel heb. Het leuke is dat vanaf het moment dat ik hem zag ik meteen viel op zijn leuke karakter en in omgang hebben we echt een leuke klik. Het haalt het scherpe randje van het paarden houden er even af.
Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:10

Schaam je niet om te genieten van je hobby :) fijn dat je een klik voelt. Mooi dier!

Staat autlan nu nog op pijnstillers of even niets tot de smid geweest is?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 18:12

Hij staat nu niet meer op pijnstilling. Ik heb inmiddels contact met 3 hoefsmeden gehad en baal als een stekker dat ik met niemand een afspraak kan maken. Ze kunnen pas heel laat of reageren gewoon niet..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:14

Ketly schreef:
Hij staat nu niet meer op pijnstilling. Ik heb inmiddels contact met 3 hoefsmeden gehad en baal als een stekker dat ik met niemand een afspraak kan maken. Ze kunnen pas heel laat of reageren gewoon niet..

Ik heb destijds de smid van Wolvega gevraagd. Misschien kun je die nog proberen als je die nog niet hebt gecontact.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:23

Ach jeetje wat een gedoe zeg met het vinden van een smid. Heb je al op de site voor de vereniging van hoefsmeden gekeken? En anders via de kliniek even vragen of ze iemand weten en dan refereren naar de kliniek als je belt.

Heb zo m’n huidige hoefsmid ook, heb een top smid gevraagd of hij iemand wist omdat hij niet kon.

En knap ding de Fries! Heb je al gereden?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 20:52

Leuke fries! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:26

Mooie fries!

Het feit dat ie nog zo speelt en beweegt in de wei gaat mij wel aan dat pijn e.d. wel meevallen. Als ze echt veel pijn hebben dan doen ze dat niet. Hopelijk geeft dat ook een wat beter gevoel. Hopelijk krijg je snel een reactie van een smid.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:35

Elisa2 schreef:
Mooie fries!

Het feit dat ie nog zo speelt en beweegt in de wei gaat mij wel aan dat pijn e.d. wel meevallen. Als ze echt veel pijn hebben dan doen ze dat niet. Hopelijk geeft dat ook een wat beter gevoel. Hopelijk krijg je snel een reactie van een smid.

Moah dat weet ik nog zo niet. Ik ken een jonkie die goed kapot was, echt soms bijna op drie benen de wei door ging maar nog wel aan het spelen en gek doen was. Daarbij overwon zijn speelsheid de pijn zeg maar. Dus dat gaat voor mij dus niet altijd op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:37

Hm, mijn ervaring is anders..dat als ze echt veel pijn hebben dat ze niet veel meer bewegen. Ja, ze kunnen er soms wel doorheen rennen en vaak zijn ze dan de dag er na slechter. Misschien is het inderdaad ook anders als ze jonger zijn, moet wel eerlijk zeggen dat degene die ik kende allemaal oudere paarden waren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:58

Elisa2 schreef:
[PP] Tips om een leuk weidemaatje te vinden voor pensioenpony

Zou dit iets kunnen zijn? Je kan niemand 100% vertrouwen inderdaad maar er zijn wel echt nog goede mensen. Ik heb ook weleens een paard overgenomen met contract dat deze bij eventuele verkoop weer terug kon naar de oude eigenaren. Om te voorkomen dat hij ooit in de handel zou komen.

Ik bedoel dit niet verkeerd maar jij lijkt me niet de aangewezen persoon ervoor om hem te houden omdat het je zoveel stress op levert dat het lijkt dat je er niet mee om kunt gaan. Nouja, goed dat is wat je zelf ook al schrijft en zoveel zelfkennis is alleen maar goed natuurlijk.

Ik heb even een paar dagen deze reactie laten lopen, maar nu ga ik er toch op reageren.
Hoe vaak is hier alleen al op bokt genoemd dat dit soort dingen niet goed zijn afgelopen? Een contract met die clausule is niets meer dan toiletpapier: het voorkomt helemaal niks, behalve misschien een schuldgevoel bij de oude eigenaar. Immers: het is zijn probleem niet meer, hij heeft het veilig bij een ander over de schutting gegooid. Stel dat de volgende eigenaar toch besluit om het paard te verkopen, dan heeft de oude eigenaar gewoon geen poot om op te staan. Immers, de nieuwe eigenaar is eigenaar en kan doen met zijn eigendom wat hij of zij wil. Dus ook verkopen.

Zelf heb ik 7 jaar geleden ook een oud paard overgenomen, die was ook stuk en is hier gebleven tot haar dood. Dus ja, iemand zoals ik destijds bestaat wel. Maar eerlijk is eerlijk, ik begin er niet meer aan.
Ik laat me niet meer opzadelen met het probleem van een ander :n Zeker toen mijn andere paard 2 peesblessures achter elkaar kreeg had ik twee paarden als weidedecoratie en reed ik een paard van een ander.

Het enige wat ik hiermee wil zeggen is: neem als eigenaar je verantwoordelijkheid, leg het niet bij een ander neer. Zoek een pensioenplek, of als je er niet meer voor wilt/kunt zorgen: laat het inslapen, of stuur het paard naar de slager.
Maar maak het niet het probleem van een ander, het enige wat je daarmee bereikt is dat jij weer rustig kunt slapen, maar met een beetje pech is het paard de dupe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:03

Tja, en toch in dit topic al drie mensen waarbij het wel goed is gegaan ;-)

Ik snap wat je zegt hoor, en het is zeker belangrijk om te voorkomen dat hij de handel in gaat. Want dat zou een lijdensweg worden die je een paard die kapot is niet aan moet doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:10

Elisa2 schreef:
Tja, en toch in dit topic al drie mensen waarbij het wel goed is gegaan ;-)

Ik snap wat je zegt hoor, en het is zeker belangrijk om te voorkomen dat hij de handel in gaat. Want dat zou een lijdensweg worden die je een paard die kapot is niet aan moet doen.

Mooi dat het bij drie paarden goed is gegaan, maar wat mij betreft is ieder paard waarbij het niet goed gaat er ééntje teveel.
En ieder jaar gaat het volgens mij weer om veel paarden...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 13:28

Ik ga volgende week voor het eerst rijden! Het is volgens de eigenaar een paard met veel kwaliteit maar ook wel met pit dus ben benieuwd maar heb er vooral heel veel zin in.

Ik snap jullie reacties heel goed. Dat is ook mijn dilemma. Aan de ene kant wil ik ook mijn verantwoordelijkheid nemen en hem inslapen maar juist omdat hij naar mijn idee niet veel pijn heeft en misschien toch nog jaren mee kan, dan steekt het wel en voelt het bijna egoïstisch om in te slapen. Zo moeilijk..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 13:25

Ik wil hierbij weer een update plaatsen.

Autan staat inmiddels op aangepast beslag en lekker op de wei. Ik heb contact met meerdere partijen gehad. Bij iedere partij ben ik even eerlijk en hard geweest dat ik geen garantie kan geven hoelang hij nog mee gaat. Eén partij zou hem in eerste instantie als knuffelpaard voor gehandicapten willen gebruiken maar na een telefoontje bleek hij ineens dressuurmatig getraind te gaan worden en dan niet te dienen als knuffelpaard maar als hun eigen paard. Ik had contact met hele lieve mensen die zelfs zijn wezen kijken en hem geweldig vonden, maar helaas weinig ervaring hebben waardoor ik zelf nooit zeker zou weten of ze hem wel op tijd zouden inslapen mocht dat nodig zijn. Er zijn zelfs mensen boos op mij geworden omdat ik hem niet aan hun wilde geven wat mij erg verdrietig heeft gemaakt omdat ik het beste voor mijn paard wil. Momenteel heb ik nog contact met iemand van een rijstal waar hij enkel nog wat buitenritjes zou gaan doen en ik heb contact gehad met een lieve bokker waar hij ook heen zou mogen mits hij pijnvrij is.

Maar.. mijn hart en verstand spreken elkaar tegen. Mijn hart wil hem niet laten gaan, maar mijn verstand zegt wel dat het beter voor hem zou zijn om hem in te gaan slapen. Hij is nog zó jong, geeft minimaal al een half jaar aan niet te willen lopen. Hij heeft nog wat andere kleine dingetjes die meespelen waardoor ik mij afvraag hoelang dit nog goed gaat. Wil ik hem weg doen met het risico dat iemand er na een half jaar al weer afscheid van zou moeten nemen? Want de kans dat hij 20 wordt, met welke behandeling dan ook, is verschrikkelijk klein. Hij is nu in het land heel happy, wil ik wachten tot hij dit niet meer is om dan de keuze te maken?

Ik bel morgen met de veearts en hoop dan samen tot een conclusie te komen. Wat is dit onwijs moeilijk zeg.