Ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat ik het zelf moet gaan doen. Ik heb Joy al vanaf 6 maanden en onze band is ijzersterk. Een stalgenootje zei laatst dat het zadelmak laten maken door iemand anders een negatief effect kan hebben op die band. Ik geloof dat wel.
Dat is het leuke als je je paard vanaf veulen hebt. Je ziet ze helemaal opgroeien. Op deze foto's is Joy 6 maanden en 3,5 jaar.
Cioccolato
Geplaatst: 27-01-19 11:49
Als je zelf ook maar vertrouwen uit kan blijven stralen, zelfverzekerd zadelmak maken. Helemaal als je ze vanaf zo kleins af aan al kent bouwt zon paard echt wel op je. En sommige hebben het gewoon nodig om daar even ´gebroken´ te worden. Je kent zelf je paard het beste.
Als jij bijvoorbeeld gaat hangen en dat gaat voor joun gevoel al hopeloos mis, dan kun je m ook nog weg brengen. Zorg dan niet dat het eerst foout gaat. Maar bijvoorbeeld als jij hangt en paard toont zo angstig, of zo brutaal. Springt de lucht in, vaak kun je dat met hangen nog simpel opvangen.
Iemand anders er op en jij op de grond is vaak ook heel fijn voor je jonkie. Vertrouwen opbouwen kan soms heel snel gaan als je een paard iedere dag zelf in handen hebt.Als ze je stem en bewegingen goed kennen en weten hoe ze moeten reageren dan gaat het meestal zelden fout.Hoewel ik ook wel mafkezen heb gehad. Ik pluis tegenwoordig echt de bloedlijn uit om krankzinnig gedrag uit te sluiten.
Dat vind ik sowieso belangrijk. Ik zou er dan op gaan en mijn trainster erbij op de grond. Die heeft dan ook al met lange lijnen gewerkt op de grond met Joy. Dus niet iemand die ze helemaal niet kent.
Trainster is echt een prof en heeft er een goed oog voor. Ik vertrouw haar volledig.
KittyDylan
Geplaatst: 27-01-19 12:40
Hier ook pony vanaf 6 maanden Heerlijk om ze op te zien groeien (en samen op te groeien! Ik was 14 toen ik haar kocht) En met 3.5 ^
Met eigenlijk even een nieuwe foto van ons samen maken.
ambre
Geplaatst: 27-01-19 12:47
Ik maakte altijd zadelmak met 1 persoon, zo fijn als je aan een half woord genoeg hebt.De voorbereiding doe ik helemaal zelf, naast een opstapblok en kunnen hangen zonder dat ze bewegen.Ik heb meestal maar een keer of 3 iemand nodig.Behalve als ze erg terugdenken maar toch ril zijn dat ik er niet gelijk met een zweepje op durf.Dan moet er ff iemand achter met de zweep. Best lastig om iemand te vinden die precies snapt hoe het moet.Ze lopen er of teveel voor of grijpen te vroeg of te laat in.Dan laat ik me heel snel los klikken. Afgelopen voorjaar een haflingertje mak gemaakt en dat was in een week gepiept.Incl rondje alleen buiten.Moest ook voor de manege mee op rit dus hoefde niet keurig in aanleuning, liep nog op de neusriem.Normaal leer ik ze eerst nageven en sturen aan de longe.Mijn Welsh reed ik de 2de x ook al gewoon los mee door de baan, zadelmak geboren dat dier.
Dunkeedoo
Geplaatst: 27-01-19 13:23
Zo snel mogelijk los doe ik ook inderdaad. Heb 1 keer gehad dat een pony zich omdraaide aan de longe terwijl mijn zusje erop zat (iets van de 5e keer ohz), dat is gelukkig goed gegaan maar vanaf toen zodra het enigzins mogelijk is lijn eraf. Wel stukje bak afgezet dat ze niet de hele bak doorkunnen en 1 in het midden met een longeerzweep voor het geval dat.
Zo leuk om te zien hoe ze allemaal veranderd zijn in 2 jaar
Isabel_k
Geplaatst: 27-01-19 13:27
Ik wilde altijd een veulen, juist om zelf zadelmak te maken.
Mijn staleigenaar vroeg gisteren wanneer ik iemand ging zoeken om Joep zadekmak te maken, want het is met mij al een keer misgegaan. Toen ik antwoordde dat ik dat niet ging doen omdat hij mij vertrouwd was ze wel verbaasd hahaha
Ik geloof dus ook in zelf zadelmak maken
Danuah
Geplaatst: 27-01-19 13:43
Wat leuk om te lezen hoe sommige exact het paard hebben weten te vinden die ze wilde en andere weer alles wat ze niet wilde. En die veulen fotos, ohhh wat zijn ze leuk allemaal!
Jullie zijn goed bezig allemaal! Hier nog rustig bezig met het leren van aan de hand meelopen, borstelen etc. Ze is er pas een week, dus alles mag lekker op het gemakje. Eerst maar de knopjes op de grond erop en dan spring ik er vanzelf wel een keertje op. Zoals het nu gaat zie ik nog geen problemen, ze pakt alles zo snel op!
Mijn eerste paard was hoogdrachtig en verwaarloosd toen ik haar kreeg op mijn 13e, het veulen heb ik ook gehouden en zelf beleerd, dat was wel het allerleukste, vanaf de geboorte een paard hebben. Met dat dier had ik een enorme band. Maar nu vond ik dat te lang duren, vier jaar wachten. Er zijn wel goede zadelmakmakers maar ik vind het beter om het zelf te doen, dan heb je alle tijd van de wereld en ook het plezier ervan.
Vooral het tijdsaspect vind ik heel erg belangrijk in dat geval. Ik denk dat een paard de tijd geven zó belangrijk is. Als ik die van mij niet de tijd zou geven en de rust zou gunnen, denk ik niet dat hij onder het zadel zou komen.
Nog een reden dat ik niet met mijn paard naar een externe wil. Ze kunnen nog wel zo lief en vriendelijk doen, uiteindelijk hebben ze een ander doel voor ogen dan ik.
Retjethorse
Geplaatst: 27-01-19 15:03
Tijd is bij mij ook een van de grootste redenen waarom ik geneigd ben om het zelf te doen (ondanks dat ik twijfel aan mijn eigen kundigheid ). Als ik alleen al kijk naar het wennen aan een zadel bij Aliaa, daar ben ik zeker 3 maand rustig mee bezig geweest. Wekelijks laten ruiken, opleggen, los aansingelen,... Naarmate ze het zadel meer kende, wat harder aansingelen, gaan stappen en uiteindelijk longeren. Ook de beugels naar beneden toen het longeren zonder beugels goed ging. Vervolgens balkjes draven en een klein sprongetje maken. In het begin reageerde Aliaa heel defensief (oren in de nek) bij het opleggen en aansingelen van het zadel. Nu staat ze vrolijk op haar beloning te wachten. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe dit zou gegaan zijn als ik haar weggebracht had en ze hiervoor minder tijd gekregen zou hebben.
Die vergelijkingsfoto's zijn echt te leuk! Bij mij zit er maar 8 maand tussen, maar toch een wereld van verschil. Tweede keer dat ik haar zag, ergens in april 2018:
En begin deze week:
fransje23
Geplaatst: 27-01-19 15:07
Ik heb ook bewust gekozen voor een heel jong paard, veulen. Ten eerste om het hele groeiproces mee te maken en, vrijwel , alles te weten. Ten tweede om alleen mezelf de schuld te kunnen geven mocht ze verprutst raken.
Mijn eerste paard was 12 toen ik haar kocht en had al een heel verleden. Wat, mede door haar karakter, niet altijd makkelijk is geweest. Heb heel veel geleerd van en met haar maar had nu geen zin om door iemand ánders veroorzaakte oliebol op te lossen.
Momenteel bezig vanaf de grond de noodzakelijke hulpen aan te leren. Heb daar ook les in een lesgever is streng.. Het meelopen, voorwaarts gaan, draaien, achterwaarts moet zo soepel lopen,en zonder contact via het halstertouw, dat het vanzelf lijkt te gaan. Dacht dat ik best goed op weg was maar het moet nog veel beter. Wel heel leuk om mee aan de slag te gaan. In principe leren we het zo aan dat ik deze hulpen ook vanuit het zadel kan geven.
Richting de zomer wil ik aan rijden gaan denken. In maart wordt ze pas 4 dus we doen het rustig aan.
Moet voor die tijd sowieso nog op zoek naar een passend zadel en bitloos hoofdstel. Met het kaptoom rijden is ook een optie maar moet nog even kijken hoe dat gaat uitpakken.
fransje23
Geplaatst: 27-01-19 15:10
Ben ook bang voor een quick fix als ik het uit zou besteden. Maar weet inmiddels wel een paar adressen waar ik haar heen zou durven brengen. Heb deze ook als back up in mijn gedachten mocht ik denken dat ik het toch niet zelf ga redden.
Isabel_k
Geplaatst: 27-01-19 15:13
Ik heb ook al transitiefoto's! Vooral Joep zijn voorpluk is veranderd
Joep toen hij een maand bij mij stond
De dag dat ik gefrusteerd AL zijn manen heb afgeknipt
Vorige maand tijdens zijn gekke 5 minuten
In oktober dit jaar (check zijn voorpluk )
Afgelopen week
En om even zijn voorpluk-groei te laten zien:
Dit is gisteren gemaakt. Toen hij mijn hondje hoorde janken
fransje23
Geplaatst: 27-01-19 15:18
Eerste dag in de opfok
Afgelopen zomer
Granoek
Geplaatst: 27-01-19 15:20
Ik maak altijd met mijn vriend hun paarden zadelmak en hoop/denk dat hij met die van mij ook wil helpen Terwijl wij best wel verschillen qua methodes etc maar ik respecteer die van hem bij zijn paarden dus ik denk dat het ook geen probleem zal zijn om mijn manier aan te houden als we aan duke beginnen. Heb er in ieder geval zin in want we gaan lekker onder ons 2 Woensdag zijn laatste examen, als ik hem zo gek krijg wil ik woensdag al gelijk met Ben beginnen
MirandaMalik
Geplaatst: 27-01-19 15:35
Mijne komt wel direct bij de fokker vandaan dus ik weet zo'n beetje alles van hem, ik heb hem wel vanaf zijn geboorte kunnen volgen!
Gelukkig heeft hij gewoon aanleg voor een wilde dos! Was wel bang dat hij misschien vaker zou gaan schuren, maar dat heeft hij helemaal nooit meer gedaan, was een eenmalige domme actie.
Gimme_Joy
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 16:07
Gelukkig staat de trainer bij mij op stal. Dus ik ben er zelf altijd bij, mocht ik het uit gaan besteden
Vandaag eerste lesje "longeren" gehad. Nou... Ik kreeg les, Joy kende het al.
Chris Irwin methode. Respect voor lijnen creëren. Dus los in de paddock en dan drijven ipv opjagen. Het ging meteen al zo fijn!