Vluchten is een primaire / natuurlijke reactie van een paard. Het ene paard reageert basaler dan het andere paard en zal eerder voor vluchten kiezen. Vaak is het dan 'eerst weg, dan kijken / denken'.
Dit hoeft geen reactie op fysiek ongemak te zijn (kan wel, maar je hebt al eea uitgesloten) maar je paard vlucht vooral omdat hij niet geleerd heeft hoe het anders kan.
Dit gedrag kan omgebogen worden, door iemand die begrijpt hoe een paard met zulk gedrag in elkaar steekt en weet wat te doen om het gedrag te kunnen ombuigen. Dit mag nóóit dwang zijn, of uitzitten en maar laten rennen. Een trainer van een vluchter zou de juiste manieren moeten weten.
Mijn paard was een vrij extreme angstvluchter, zijn hele traject is in mijn topic te lezen. Hij is uiteindelijk in begeleiding gekomen met een op oa gedrag zeer ervaren trainer. Hij heeft hem anders leren omgaan met spannende situaties (= het rijden in zijn geval, iemand op zijn rug hebben) en dat is een lang, kostbaar maar heel goed (voor zowel het paard als voor mij) traject geweest.
Een paard moet ook de tijd en de kans krijgen om te ontwikkelen, te leren en te gaan begrijpen wat er gevraagd wordt.
De mijne is nu 7. We zijn gestart met 4,5.