[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:40

Wat betreft het vluchten;
Vluchten is een primaire / natuurlijke reactie van een paard. Het ene paard reageert basaler dan het andere paard en zal eerder voor vluchten kiezen. Vaak is het dan 'eerst weg, dan kijken / denken'.
Dit hoeft geen reactie op fysiek ongemak te zijn (kan wel, maar je hebt al eea uitgesloten) maar je paard vlucht vooral omdat hij niet geleerd heeft hoe het anders kan.
Dit gedrag kan omgebogen worden, door iemand die begrijpt hoe een paard met zulk gedrag in elkaar steekt en weet wat te doen om het gedrag te kunnen ombuigen. Dit mag nóóit dwang zijn, of uitzitten en maar laten rennen. Een trainer van een vluchter zou de juiste manieren moeten weten.
Mijn paard was een vrij extreme angstvluchter, zijn hele traject is in mijn topic te lezen. Hij is uiteindelijk in begeleiding gekomen met een op oa gedrag zeer ervaren trainer. Hij heeft hem anders leren omgaan met spannende situaties (= het rijden in zijn geval, iemand op zijn rug hebben) en dat is een lang, kostbaar maar heel goed (voor zowel het paard als voor mij) traject geweest.

Een paard moet ook de tijd en de kans krijgen om te ontwikkelen, te leren en te gaan begrijpen wat er gevraagd wordt.
De mijne is nu 7. We zijn gestart met 4,5. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 01:22

Art_Ificious schreef:
Staat bijna geen gras op de paddock

staat ie nu nog steeds op die paddock??? := ik dacht toch echt dat hij de wei op zou gaan, dat gaat echt een groot verschil geven in massa!

genja

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:45

Ts mijn reactie klopte van van de week klopte dus wel. Je hebt er al weer opgezeten ....
Je veranderd volgens mij 4x per dag van mening wat je met limo gaat doen. En daar is limo niet bij gebaad. Waar hij bij gebaad is dat je een plan maakt voor een paar maanden vooruit en dit plan ook vast houdt. Daar is limo bij gebaad niet de ene keer dit idee en dam weer dat idee.

En denk dat je ook blijkbaar niet teveel adviezen meer moet vragen. Rug onderzoek was op advies maar vind je nu eigenlijk zonde van het geld. Tandarts wat stalbaas geadviseerd heeft was nu volgens jou ook niet helemaal nodig ....

Blijf gewoon met hem werken aan de hand dus longeren, schriktraining en als het met degene die kont kijken klik blijf daar dan bij en wijk er niet weer vanaf. Laat haar hem echt inrijden en neem daar ook de tijd voor maar ga er niet meer zelf op.
Als die bikker het gaat doem moet jij hem dan vast houden met longeren als ze erop gaat? Eigenlijk moet dat door zeer ervaren iemand die meteen reageert bij de kleinste verandering die je ziet bij limo. Vooral in het begin is de persoon die op de grond staat veel belangrijker als degene die erop zit. Overleg dit ook goed .

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:35

Ik snap ook niet zo goed waarom je foto's hebt los, zonder iemand er naast terwijl hij nog zo schrikkerig is. Wij hebben echt een mega lieve pony maar mijn vader heeft er de eerste tijd toch echt naast gestaan, daarna longeerlijn en pas toen dat helemaal ontspannen voelde los. En les, daar hebben we echt het aller meest aan. Zij weet waar ze het over heeft en vooral mij kan sturen in mijn doen en laten. Kost veel, maar dan maak je tenminste echt stappen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:33

Eight schreef:
Ik snap ook niet zo goed waarom je foto's hebt los, zonder iemand er naast terwijl hij nog zo schrikkerig is. Wij hebben echt een mega lieve pony maar mijn vader heeft er de eerste tijd toch echt naast gestaan, daarna longeerlijn en pas toen dat helemaal ontspannen voelde los. En les, daar hebben we echt het aller meest aan. Zij weet waar ze het over heeft en vooral mij kan sturen in mijn doen en laten. Kost veel, maar dan maak je tenminste echt stappen :)

Precies. En dan ook nog zonder bokriempje om je handen netjes op de plaats te houden als hij wel wat doet (zoals op de foto waar hij schrikt, hang je heel erg uit balans omdat je armen een kant op gaan).

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:36

Is het een idee om hem gewoon nu op de wei te gooien todat je hulp krijgt om met hem aan de slag te gaan?
Kan Limo ff bij eten, en alles verwerken. Pak je hem in juni weer op. Tot die tijd kun je dan mooi oefenen met hem uit de wei halen en vangen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:44

TS je maakt gewoon een aantal grote denkfouten.

Een fijn rijdbaar paard kost nou eenmaal veel geld als je zelf nog niet een hele ervaren ruiter/opleider bent. Dat geld geef je of uit aan het begin, bij de aanschaf en je koopt een goed opgevoed en opgeleid paard waar je meteen leuk mee aan de slag kunt en waar je zelf van kan leren. Ook dan heb je als onervaren ruiter nog begeleiding nodig maar kun je in ieder geval meteen samen gaan genieten.
Òf je geeft dat geld later uit. Je koopt een onervaren paard, maar dan kun je er als onervaren ruiter donder op zeggen dat je dat geld wat je bij de aanschaf hebt uitgespaard, (vaak in veelvoud) later uitgeeft aan het inkopen van kennis en ervaring om je paard op te leiden.

Er is in dit gewoon geen “voor een dubbeltje op de eerste rang”

Als je gaat beknibbelen eindig je hetzij met een paard, dat door al op jonge leeftijd verkeerd lichaamsgebruik, je financieel de kop kost omdat hij allerlei vage blessures krijgt (iets wat bij Limo volgens mij al aan de hand is). Of je eindigt met gewoon geen fijn (rij-)paard. Dan heb je een hoop geld uitgegeven aan iets waarmee jij nooit jouw doelen (of dat nou wedstrijden zijn of gewoon plezierig rijden door het bos) zult bereiken.
En de praktijk leert, dat hoe meer je nu beknibbelt, hoe langer je denkt het zelf wel te redden, goedkopere fixes probeert, hoe duurder het uiteindelijk wordt.

Het trieste in dit soort gevallen is vaak dat zo’n dier door onervaren gepruts, verpest en onzeker wordt. Dan wordt de schuld aan het paard gegeven, paard is moeilijk, paard is onhandelbaar, paard kan alleen door mij…kijk eens wat ik al bereikt heb met dit “moeilijke”paard. Maar niets is minder waar. Als ik jouw relaas nu al een tijdje meelees over Limo kan ik maar tot 1 conclusie komen. Wat een vreselijk vergevingsgezind en makkelijk paard. Want geloof me TS, als jij een paard had gehad met maar een greintje complexiteit in zijn karakter, hadden er met jouw steeds wisselende aanpak, onzekere manier van handelen, totaal geen lijn in de opleiding trekken, totaal geen vastigheid en vastberadenheid aan het paard tonen, al de grootste ongelukken gebeurd voor jou en/of voor Limo. Het is al een paar keer bijna mis gegaan, maar dan was het echt heel erg mis gegaan. Wat een braaf paard heb jij!

Wel heb je een paard met een complex lijf. Hij heeft in aanleg niet het lijf dat het zomaar een fijn rijpaard wordt. Juist bij een paard met een dergelijk lijf zou je hopen dat daar hele gedegen training en opleiding tot juist lichaamsgebruik geboden wordt. En ja…een paard met een moeilijk exterieur kost minder in aanschaf, maar ook hier geldt, goedkoop is vaak duurkoop want dan is de training/opleiding des te complexer en kostbaarder.

Je bent nu al een jaar bezig, en je opvoeding is nog niet eens zover gevorderd dat jij je paard uit de wei kan halen, dat anderen normale handelingen met je paard kunnen. Dat een DA gewoon een normaal onderzoek kan doen. Dan hebben we het nog niet eens over het rijden. Een groene die al een aantal keer op de muur is afgerend in paniek zonder hulp aan de grond proberen te rijden, zonder die tot het vertrouwen heeft aan de longe te houden, zonder een touw rond de hals dat jij kunt grijpen ipv aan de teugels te hangen. Hoeveel signalen/bewijzen heb jij nodig om te snappen dat jij gewoon de ervaring niet hebt om dit zelf te gaan doen...ook niet met af en toe wat begeleiding op stal. Je mist gewoon nog totaal de basics.

Alles bij elkaar maakt gewoon dat ik best wel een heel slecht gevoel krijg over de toekomst voor Limo en dat stemt mij verdrietig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:34

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat Oji zegt. En ik heb hetzelfde gevoel, helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:40

Ik ga ook met Oji mee.

Limo is een lief, rustig en vooral geduldig paard. Denk dat de mijne minder vergevingsgezind zou zijn.

Ik zou nooit een onervaren paard kopen, omdat ik nog nooit een paard heb beleerd en heb doorgereden.
Het lijkt voor vele mensen een droom, groen beestje en vanaf 0 naar de top, maar je moet wel de juiste kennis in handen hebben.
Die heb ik niet, dus koop ik of een paard wat de knopjes al kent, of breng ik m ergens naar toe waar ze verstand van zaken hebben, zodat ik na een poosje van hem kan genieten.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:48

Ik volg dit topic al een tijde in stilte en ik ga ook met Oji mee.
Ik heb zelf ook een jonkie die als 3 jarige hetzelfde als Limo eruit zag.
Ook ik heb haar beleerd maar wel met hulp. 1e keer ervaren iemand erop maar daarna ik zelf.
Ik heb er hooguit 10x opgezeten en ook 1 keer afgevallen. Merrie was erg mager en zag er ook nog smal, iel en puppy uit als Limo.
Wat ik heb gedaan?
Stil gezet, land op, veel voeren en veel vrije beweging. Nu begint ze uit zichzelf body massa te krijgen en paard te worden. Zodra ze meer uitgegroeid is en 5 jaar ga ik weer met haar aan de slag vanaf de grond.

Jonge paarden zijn leuk, maar ze moeten er wel uit zien als paard en niet als jong guppy.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:15

Niets aan toe te voegen Oji!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:31

Ik vind het ook zorgwekkend dat je aantal keer tegen de muur bent gegaan en dit normaal gedrag vind.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:40

Oji heeft het heel goed verwoord. Ik hoop van harte dat je haar post heel goed leest.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:58

maikeltje schreef:
Oji heeft het heel goed verwoord. Ik hoop van harte dat je haar post heel goed leest.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik zou hem in dit geval zelf nu lekker met rust laten en het volledig uitbesteden. Of dat nou wegbrengen is of iemand die op stal komt..

Je gaf aan dat je voor je plek moet blijven betalen op deze manege. Ik neem aan dat dat is zodat de plek voor jou beschikbaar blijft? Wat nou als je dat niet doet en Limo zodra hij beleerd is gewoon lekker ergens op het land/gras zet. Dan heeft hij mooi de tijd om alles te verwerken, wat kilo's aan te komen en uit te groeien. Tegen de tijd dat er dan weer plek komt op de manege zet je hem terug, of je zoekt tegen die tijd een andere stal die voldoet aan de eisen voor jou en Limo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:20

Ook met Oji eens..

Ik heb ook eerlijk gezegd al een paar keer op m'n tong gebeten om niet te zeggen op een vervelende manier wat er in me op kwam.
Maar misschien kan ik dat beter wel doen, op een niet vervelende manier...

Ik vind je niet echt intelligent overkomen met al je tegenstrijdige berichten en gedragingen.En ik vraag me eerlijk gezegd af of je daar weleens op getest bent en/of hulp en begeleiding bij krijgt.
Je bedoelt het vast allemaal goed, maar het gaat niet goed voor het paard zo. En je brengt jezelf daarbij ook nog eens in gevaar {al vind ik dat vooral je eigen verantwoordelijkheid}.
Als je al niet eens handig genoeg bent om niet met je beugel tegen de bakrand aan te komen als je op een jong paard zit..dan moet je er niet op gaan zitten. Hoe vaker jij valt, hoe meer hij bevestigd word dat een ruiter eng is en hoe verprutster hij word. Ik vind het doodzonde van het dier..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:16

Ik ben het hele topic meelezer geweest en wil nav oji's bericht (waar ik 100% mee eens ben) toch reageren. Ik hoop dat je oji's bericht heel goed leest.

Ik ben altijd een heel zekere en duidelijke ruiter geweest. Niet bang, niet super getalenteerd maar heel duidelijk in rijden en omgang. Met 25 jaar ervaring en 2 eigen paarden gehad kocht ik een 4-jarige. Ik vond dat behoorlijk spannend. Ik had super begeleiding (3x les in de week) en ben toen door een domme val best veel zelfvertrouwen kwijt geraakt. Zo zonde want mijn paard is daardoor ook onzekerder geworden. Je versterkt dat enorm naar elkaar.

En dan? Hoe verder? Mijn paard heb ik geregeld door een zekere ruiter laten rijden. Zelf longeren (daar nooit problemen mee gehad) voor ik erop ging. En lessen lessen lessen. En na een half jaar gelukkig vrijwel mn zelfvertrouwen terug. Zodat ik nu (2 jaar later) spring, buitenritten maak en binnenkort ga starten.

Dus ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het nooit werkt: een ruiter zonder zelfvertrouwen en een jong paard. Zorg dat je hulp krijgt, ga niet aan lopen klooien. Liever paard stilzetten als je eea nu niet kan bekostigen, want met aanrommelen ben jij en Limo niet geholpen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:34

Marijke, als ik je één tip mag geven; werk eerst aan dat vluchtgedrag voor je er überhaupt weer opkruipt. En als je er de eerste keren weer opkruipt: nooit doen zonder iemand hem aan touw of aan de longe heeft. En zorg voor een bokriempje oid, zodat je je kan vasthouden als het tóch moest nodig zijn.

Maar werk dat vluchtgedrag er vanop de grond uit. Paarden leren door rust en comfort te geven op het moment dat wij ze iets vragen en zij er een antwoord op geven. Krijgen op dat moment rust, is hetgene wat zij geleerd hebben datgene wat ze deden net vóór de rust kwam. Wat gebeurt er nu als Limo wegschiet, jij er af valt: dan krijgt hij - onbewust en ongewild natuurlijk - rust. Tis niet onze bedoeling, maar doordat we erafvliegen, Limo van de last op zijn rug vanaf is en hij tot stilstand komt, belonen we hem dus voor dat gedrag. En gebeurt dit meer dan 1 keer (lukt limo dit meermaals), ben je er ongewild een patroontje aan het opzetten. Limo weet op den duur niet beter, en denkt dat vluchten hetgeen is wat hij moet doen. Paarden kennen geen verschil tussen goed en slecht, ze doen gewoon wat ze denken wat ze moeten doen. En elke keer hij hierin slaagt en jouw eraf krijgt, wordt hij hier beter en beter in.

Vluchten is iets wat paarden instinctief doen, en hoeft zeker niet altijd een medische reden te hebben. En zoals Limo de laatste tijd al door de medische mallemolen is gehaald, is dat vermoeden momenteel heel klein bij hem.

Zorg dus dat dat vluchtgedrag op de grond al opgelost is; leer hem dat vluchten niet de oplossing is maar dat stilstaan de sleutel is tot rust krijgen. En zorg ook dat je er tools op zet - ook vanaf de grond - , zoals inbuigen en achterhand verplaatsen, die je dan kunt toepassen van in het zadel en die jouw gaan helpen hem onder controle te houden. Met twee teugels aan een paard willen trekken, heeft nog nooit een paard geholpen, en al zeker geen jong paard. Dat gaat jou dus niet redden en hij leert er ook niets mee. Ontspanning moet je hebben alvorens je op een paard kruipt en alvorens je hem in stap wil vragen. Niet willen lopen voordat je kan stappen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 14:01

Nouja ontspanning op de grond héb ik al.
En achterhand verplaatsen of inbuigen doet hij ook al aan de hand.

De vluchtreacties kwamen tevens alleen rechtsom bij het rijden. Linksom niks aan de hand en kon ik mijn been ook aanleggen om hem meer op de hoefslag te sturen. Dat deerde hem niks.
Maar zodra ik rechtsom wou gaan kwam de spanning weer naar boven.
Ook met mijn rechterhand de hals strelen is reden om te gaan opspannen.
Alles rechts... vandaar mijn gedachte en stalgenoten hun gedachten dat er met rechts iets mis is qua zicht.

Jullie waren er niet bij, heb enkel foto's van de eerste keer vrij rijden getoond. Hoe kunnen jullie dan oordelen over de keren erna?
Ik had namelijk de keren erna een touw om de hals maar dat hielp geen enkel moment. Hij leek de druk daarop nóg erger te vinden waardoor hij meer snelheid maakte. Ik heb toen twee rondjes in galop kunnen uitzitten tot hij richting de muur rent, scherp draait net ervoor, zadel scheef zakt en ik dus wel moet vallen. (Achteraf bleek zadel toch niet optimaal te passen)
Is hij rustig daarna? Nee hélemaal niet hij is dan zeer gespannen. Is dat dan een beloning? Denk het niet hé.
Ik stapte dan aan de hand rond tot hij weer rustiger is en stapte weer op. Daarna ging ik er weer af als hij enigzins ontspant (likken, ademen, oren zachter/losser ipv strak naar achter, ook aan de manier van beweging onder mij voel ik dat hij ontspant).
De eerste keer draf aan de longe ging hij zelfs ontspannen lopen en briezen.

Mij onkundig noemen zou ik zelfs mee opletten. (Heb meerdere paarden gereden die zogezegd moeilijk zijn, oa paard van mijn zus die ook begon uit te testen en waarvan mijn zus zelfs verstomd was dat ik er niet zf lag of draver beauty waar zelfs stalbaas zijn dochter eerst niet op durfde en zij maakt paarden zadelmak).
Mij onverstandig of achterlijk noemen? Dát is een grote belediging aangezien ik enorm snel leer maar niet als het negatief gezegd wordt. Het is de manier waarop iets gezegd wordt dat bij mij blijft hangen. Is het aanvallend/negatieve toon zal ik het sneller vergeten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 06-05-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:02

Als jij jezelf niet onkundig vind en vind dat je het makkelijk allemaal aankan, wordt het denk ik tijd om de pony te verkopen :n arm dier

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:10

Je zoekt excuses om je onkunde niet onder ogen te hoeven zien. Limo is gewoon scheef, heeft niets te maken met minder zicht.
Als hij rechtsom gespannen raakt dan hebje dus nog werk aan die kant. En is hij nog niet klaar om erop te gaan.

Waar eindigt dit paard vraag ik me af. Hoe hard moet je eraf vallen wil het doordringen? Je paard fluistert niet, hij schreeuwt. En jij luistert niet... Dat gaat op den duur fout.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:21

Art_Ificious schreef:
Mij onkundig noemen zou ik zelfs mee opletten. (Heb meerdere paarden gereden die zogezegd moeilijk zijn, oa paard van mijn zus die ook begon uit te testen en waarvan mijn zus zelfs verstomd was dat ik er niet zf lag of draver beauty waar zelfs stalbaas zijn dochter eerst niet op durfde en zij maakt paarden zadelmak).
Mij onverstandig of achterlijk noemen? Dát is een grote belediging aangezien ik enorm snel leer maar niet als het negatief gezegd wordt. Het is de manier waarop iets gezegd wordt dat bij mij blijft hangen. Is het aanvallend/negatieve toon zal ik het sneller vergeten.

Dat jij op paarden hebt gereden die een ander niet wilde rijden en daar niet afgevallen bent zegt niets over jouw kundigheid en betekent ook niet dat jij het beter kan dan een ander. Niet per definitie in ieder geval.
Jij vraagt weinig tot niks van een paard als je erop zit, zet hem niet flink aan het werk en daar is een paard al snel blij mee wat betekent dat het geen reden heeft om moeilijk of vervelend te doen.
Kortom; er gewoon op zitten is dus geen kundigheid.

Jou achterlijk noemen? Ja dat is absoluut niet netjes. Jou onverstandig noemen is enkel bedoeld als waarschuwing.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:29

TS je hebt werkelijk geen idee hoeveel onkunde, onervarenheid en simpelweg koppigheid weer uit je laatste (en alle eerdere) post spreekt.

Maar het moge duidelijk zijn, niets wat iemand hier ook maar zegt komt aan of wat maakt wat uit. Jij doet je wispelturige ding. Limo is het slachtoffer.

Als je snel had geleerd TS, had je na Harley niet dezelfde fout gemaakt door weer een jong onbeleerd paard te kopen. Als je snel had geleerd, had je niet keer op keer dezelfde fouten met Limo gemaakt. Iemand die snel leert luistert naar goede raad...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:00

TS, uit ongeveer alles dat je opschrijft over wat ze met Limo doet blijkt onkunde en onervarenheid. Een onervaren eigenaar en een onervaren paard is een slechte combi. Soms, heel soms kan dat goed gaan maar die weg is lang en slaagt alleen als de eigenaar handig is en wil leren.

En op dat punt is het flink mis. Jij lijdt aan een flinke dosis zelfoverschatting. Je vind jezelf kundig genoeg.
Stemmen alle reacties die je krijgt en die wijzen op het tegendeel je nu niet een keer tot nadenken?

Door je gebrek aan kennis, ga je ook problemen zoeken die er niet zijn.
Als je paard op de rechterhand ontploft/gaat rennen/in verweer komt en op de linkerhand niet zou ik dat eerder verbinden aan de door de dierenarts gevonden problemen in zijn rug, waarvan jij nu denkt dat ze er niet zijn. Dan aan blindheid.

Dat je paard na al die tijd dat je nu al met hem bezig bent geen vooruitgang boekt, moet je toch ook aan het denken zetten? Hoeveel kennis en kunde heb je als je je pony nog steeds niet hebt opgevoed in het normaal van en naar de wei brengen, voetjes geven etc etc. Gewoon, de basis omgang al niet voor elkaar hebt?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:00

Ts en daar gaat het dus hardstikke fout. Zolang je geen inzicht hebt in je eigen kunnen en niet kunnen zal je nooit echt leren. Dat je iets niet kan is helemaal niet erg je kan niet overal goed in zijn.
Maar dat niet inziet dat je iets niet kan is wel erg want daarmee benadeel je limo.
Je hebt gewoon niet voldoende kunde om een jong paard in te rijden. En alle ‘smoezen’ die je erbij verzint om het wel te doen kloppen gewoon niet.
Finiancieel hebben we natuurljjk geen inzicht maar waarom begin je aan een jong paard terwijl je geen geld hebt om hem weg te brengen voor training ? En natuurlijk zal hij even nodig hebben om te wennen. Maar bij een professionele stal kunnen ze hier mee omgaan . En gaat het waarschijnlijk sneller als je denkt. Vast ritme van werk, naar buiten etc doet een paard al veel goed.

En de ogen ? Ik ken hem niet dus kan daar niet over oordelen maar als je hem laat onderzoeken en komt niks uit. Zeg je dan weer? Ja heb onderzoeken gedaan omdat stalgenoten dat opperde. Maar is zonde van het geld geweest net zoals rug en tandarts ?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:05

Het kenmerk van een kundig ruiter: naar jezelf willen kijken. Ik denk dat dat iets is waaruit jouw "kunde" al blijkt. Redenen waarom het niet lukt bij je paard gaan zoeken leidt nooit tot een kundige ruiter.

Ga echt bij jezelf te raden voor het welzijn van je knappe paardje