Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:59

Ik hoop het. :')

Zit net filmpjes terug te kijken van Zorro in zijn jonge jaartjes. Lachwekkend. :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:07

hé je hebt je appuyementen eruit gehaald

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:09

En over het filmpje van je merrie, ik zie niet zo goed wat je aan haar vraagt. Ik weet dat je sb wilt, maar wat doe je precies? Dan wordt het misschien ook duidelijker waar ze op protesteert.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:18

Ik doe beide handen wat naar binnen om de schouder te plaatsen, hou mijn binnenbeen er wel bij om haar op de hoefslag te houden. Buiten been blijft er ondersteunend bij maar doet niet veel.
Ze doet dit ook bij wijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:39

Kan het niet zien, maar hou je binnenhand er allicht te veel aan? Dat zou reden kunnen zijn.
En als je op volte fractie schouder voor vraagt? Wat gebeurt er dan? Dus eigenlijk de oefening vermommen (vooral voor jezelf, hi hi, betrap ik mezelf dan vaak op).

Doet ze wel wijken langs de hoefslag met hoofd naar buiten, want dat plaats je ook de schouder, echter zonder buiging en met minder druk voor, omdat je bakrand al als begrenzer hebt, kan handig zijn met het aanleren van het begrip dat ze haar voorkant/schouder ergens naartoe moet plaatsen als jij dat wilt voor je handen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:47

Nee bij alles doet ze dit eigenlijk. Het wijken heb ik inderdaad aangeleerd met behulp van het schouder buitenwaarts. En jeetje wat raakte ze in de stress, vol met haar kopje slaan ook. Echt pure stress.
Het maakt haar dus niet uit waar je het doet.
Grappige is als ze tegendraads is loopt ze zo vanuit zichzelf een keurige travers. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:55

mirjamalvaro schreef:
Nee bij alles doet ze dit eigenlijk. Het wijken heb ik inderdaad aangeleerd met behulp van het schouder buitenwaarts. En jeetje wat raakte ze in de stress, vol met haar kopje slaan ook. Echt pure stress.
Het maakt haar dus niet uit waar je het doet.
Grappige is als ze tegendraads is loopt ze zo vanuit zichzelf een keurige travers. :+

Ken dat ze kunnen van alles, maar als je het vraagt :+ :D }> .... apekoppen soms.. Dat hoofd gooien en giraf uithangen van die van mij, was dus ook onbegrip en stress van wat haar gevraagd werd, alleen reageerde zij dan weer heel anders dan die van jou. Bij nieuwe dingen of stress en spanning door wat dan ook (kan ook iets buiten mij om zijn uiteraard) komt het ook nog wel weer naar voren, maar gaat steeds beter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:02

Ja lastig is dat hoor. Hier gaat het ook wel steeds beter, maar sons heb ik zoiets van arrrghhhh toe nou je kunt het wel. _-:(
Maar goed rust houden, geduld bewaren en opnieuw proberen.

Misschien helpt het grondwerken straks ook dat ze minder snel de stress in knalt.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:10

zou wel willen weten waar ze precies op blokt...
als je op de volte meer stelling en buiging in de hals vraagt dan dat de lijn van de volte aangeeft, wat doet ze dan?
En als je haar zonder stelling of buiging voor je been opzij wil laten gaan, wat doet ze dan?
Wat doet ze als je haar in een hoek extra om je binnenbeen zet?
En wat doet ze als je vanuit een kleine volte wijkend de volte vergroot?
En uh, ik neem aan dat haar fysiek niets dwars zit?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:24

Haha zij bokt dus overal op. Heb haar eindelijk zo ver dat de voorwaartse hulp geen gebok meer oplevert, heeft ook langggg geduurt.
Ondertussen kan ik ook voorzichtig echt stelling vragen op een volte. Maar ook dat was eerst reden tot exploderen.
Ze is volledig nagekeken, juist vanwege dit gedrag. Kreupelheidsonderzoek, foto's gehele bovenlijn, fysio, tandarts. Echt alles. Maar ze is volledig gezobd. Zit echt tussen haar oren, dat ze zo snel in de stress schiet en dat dys zo uit.
Ook een tijdje iemand anders laten rijden, maar daar werd het eerder slechter van dan beter.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:57

Het ziet er uit als het gedrag van een paard van een vroegere stapgenoot. Bij haar was het voornamelijk gebrek aan respect. Dat zag je ook al op de grond, in het dagelijks leven. En onder de man werd ze precies op dezelfde boze manier pissed als ze iets moeilijk moest doen. Dus misschien is dat grondwerk om meerdere redenen nog niet zo'n gek idee.
Feitelijk is veel van wat we ze leren, zowel op de grond als ook onder de man, gebaseerd op het leren wijken voor druk. Een paard zoekt naar harmonie. Dus als hij druk voelt, zal hij zoeken naar hoe van de druk af te komen. Hij zal dingen uitproberen, en het ding wat als resultaat heeft dat de druk verdwijnt, zal hij herhalen. Even heel simpel gezegd dan hè. Dus bijv. het voorwaarts gaan bij een paard wat niets kent: je legt zachtjes je kuit aan en wacht totdat hij voorwaarts gaat. Met behulp van iemand op de grond kan je de druk verhogen zonder dat je de druk van je kuit hoeft te versterken, of als hij goed de stemcommando's kent, dan help je hem daarmee sneller begrijpen wat je wilt. Als hij dan voorwaarts gaat haal je acuut je druk weg. Na herhaling zal hij begrijpen welke reactie er van hem nodig is om van de druk af te komen.
Zo ook bij het aanleren van het wijken langs de bakrand. Je legt je been wat naar achteren en tegen je paard, verhoogt zo nodig de druk door wat bij te tikken met je zweep, en als hij maar de geringste reactie geeft richting wat je van hem wilt, dan laat je de druk meteen wegvallen. Ook dit weer herhalen zodat hij doorkrijgt welke van zijn reacties maakt dat de druk weg valt. Als hij het begrijpt dan ga je het perfectioneren. Dan kan je wachten totdat je een betere reactie krijgt omdat hij al weet in welke richting hij de gewenste reactie zoeken moet. Als je dit consequent doet dan komt het goed. Maar stel dat hij als 1 van zijn zoekende reacties bijv. slaan naar het been geeft, of steigeren, en je haalt omdat je bijv. uit balans raakt, de druk van je been weg, en dat gebeurt een paar keer, dan heeft hij uitgevogeld dat dát de reactie is die maakt dat jij de druk weg haalt. En een probleem is geschapen...... Je hebt hem per ongeluk het verkeerde aangeleerd. Ik zeg niet dat dat hier het geval is maar het zou heel makkelijk zo gegaan kunnen zijn. Vooral omdat je zegt dat ze het bij van alles doet. Als je een paard leert te wijken voor de druk, of dat nou voorwaarts gaan is of zijwaarts of weet ik veel wat, dan zal hij bij een nieuwe oefening eerder die richting op zoeken voor een juiste reactie. Maar als ze een paar keer geleerd heeft dat slaan en steigeren de druk doet verdwijnen, dan zal ze dat bij van alles en nog wat gaan doen, in de hoop dat dat ook nu weer de juiste reactie is. Snap je? Wie weet is het wel zo iets?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:07

Ze kan slecht tegen kuit druk. Al bij de zadelmak maker te zien, alleen toen zag ik dat nog niet. :j
Ik probeer ook pas druk weg te halen als ze het juiste doet. Maar inderdaad als je eraf pleurt heeft ze ook wat ze wou... geen druk meer. Haha. Dus ze zal vast ook zich zelf het verkeerde aangeleerd hebben.
Ben nu ook heel streng. Wijken is wijken en maakt mij niet uit wat je erbij doet, als je maar opzij gaat. En als ze dus gaat is ze braaaaaaaf. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:33

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:53

Vandaag heeft mijn moeder gereden en gevraagd of ik van haar ook een stukje wilde filmen. Met haar toestemming mocht ik dat ook hier plaatsen, heb wel even muziek eronder gezet omdat ik het geluid van mijn eigen stem niet kan verdragen :') . Maar over het algemeen zeg ik dingen als: "zit rechtop, tenen naar binnen, been is been of stil, handen stiller en niet laten drammen met terug gaan naar stap. Maak maar een ophouding als het daarna maar weer ontspant".

Morgen mag ik zelf weer :D.

@mirjam, leuke filmpjes maar die ene was wel erg lang. Vind het moeilijk om mijn concentratie er bij te houden. Vind de feedback van anderen er op wel erg leerzaam om te leren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:03

Oh wat leuk dat je moeder ook rijd! Leuk paard ook. Je moeder doet het fijn rustig. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:15

Samen Paardenhobby en we delen Gentlemen dus. Vaak (helaas voor mij) op verschillende stallen/wedstrijden ook als zusjes aangesproken :')

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:08

Leuk dat je dat kan delen! Het ziet er vriendelijk uit. Heb je ook een stukje film van jezelf?
Mijn moeder vind paarden stom en ze stinken :=

Hier na een tijd gister en vandaag weer kunnen rijden. Ik ga morgen even proberen om een stukje te filmen.
Mijn paard accepteert contact wel gewoon en gaat dan niet tegen mijn hand in, maar hij zakt ook nog niet. Hele kleine stukjes wel, maar hij kan dit echt nog niet meer dan enkele passen volhouden. Zit alleen nog een beetje te klooien met hoe lang ik mijn teugels moet hebben, want als ik ze korter pak zit er meer 'druk' op de teugels omdat hij mijn hand nog niet 100% volgt. Ik heb het gevoel dat hij het nu wel makkelijk vind om zo een beetje rond te lopen. Hij is wel goed voorwaarts nu en dat was altijd ons grootste probleem naast de valse aanleuning.

Om hem toch wat meer aan het werk te krijgen probeer ik grote voltes te rijden. Alleen hij snapt het gewoon niet zo goed dat ik nu ineens zonder veel druk op mijn teugels rij. Met mijn binnenbeen drijf ik naar mijn buitenbeen. Ik doe mijn hand opzij om toch stelling te vragen en op sommige momenten negeert hij dit volledig en kijkt hij gewoon naar buiten(waar de paarden buiten staan). Op die momenten maak ik wel een ophouding om te zorgen dat hij op let. Ik probeer er dan wel heel erg op te letten dat ik niet terug werk en ook gelijk weer ontspan.

Wat hij trouwens wel ineens erg goed doet is hals strekken. Hier krulde hij alleen maar op en nu gaat hij echt mooi met zijn neus laag over de grond :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:56

Mighty je mag wel iets druk voelen he. Alleen niet terug werken met je hand. Dus zou als ik je verhaal zo lees toch de teugels iets korter nemen, dat je lichte druk hebt en hij reden heeft om zijn hoofd te laten zakken. :)

Promisse. Vandaag even heel goed opgelet of ik nou mijn been eraan houd met het wijken als ze gaat trappen, bokken etc. Tot mijn schrik merkte ik dat mijn been er toch af ging. Dus snel weer ertegen (en een paar rotbokken gekregen wow :') )
Heel goed opletten dus komende tijd!!
Maar ze liep wel heerlijk vandaag. :+:

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:46

Mijn recente filmpje staat een paar pagina's terug. Vandaag hulp gehad van stalgenoot en het ging echt heel goed. Helaas lag haar telefoon binnen en is het dus niet gefilmd. Morgen poging 2!

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:32

mirjamalvaro schreef:
Voorlopig laatste filmpje. Sorry voor alle spam. :')

Vinden jullie dat hij hier wel LB heeft?
https://youtu.be/N_JEWfjPTUI

Ik heb niet alle filmpjes gekeken, maar hier komt er wel buiging aan. In het appuyement naar links moet je er volgens mij opletten dat je je gewicht niet teveel naar rechts hebt, maar nog wat meer in de richting waarin je gaat. Dat maakt het voor hem ook makkelijker. Ik zou vanuit het stapapuyement aandraven en dan kijken of je de buiging zo kunt houden.

Wbt het nut van grondwerk: ik gebruik dit veel. Zowel voor mijn propperige Friesje dat het lang vertikte om haar voeten van de hoefslag te doen als ik schouderbinnenwaarts vroeg (merrie says 'no'), als voor mijn schrikkerige KWPN'er, om haar meer gefocussed en buigzamer in lijf én hoofd te krijgen. Kan het echt aanbevelen.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:34

Nog een praktische tip trouwens voor iedereen die moeite heeft met de contactteugel en soms klapperende teugels heeft: zwaardere (rubber)teugels.

Ik reed veel met van die standaard springteugels, maar ontdekte laatst bij het rijden van andermans paard hoeveel makkelijker ik een stil contact kon houden met een teugel die meer weegt en rubber is. Heb nu gelukkig dunne rubberteugels gevonden (de meeste vind ik te dik, daarom was ik nog steeds niet overgeschakeld).

Serieus, doe jezelf een plezier en probeer het eens.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:03

Hier precies dezelfde ervaring en keuze Jillaroo qua teugels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:05

Hier juist totaal niet :n ik kan niet met dikke zware teugels rijden! Ik heb juist de meest fijne en dunnen teugeltjes die er zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:07

Yvank_ schreef:
Hier juist totaal niet :n ik kan niet met dikke zware teugels rijden! Ik heb juist de meest fijne en dunnen teugeltjes die er zijn.

Hier ook :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:53

Mijn paard vindt heel licht contact het prettigst dus hier ook liever lichte teugels.