Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:57

Wauw leuke foto's allemaal! Echt leuk om te zien dat 'onze' paardjes allemaal bijna even oud zijn maar sommige echt totaal anders opgroeien en er ook zoveel verschil zit in lichaamsbouw.

Dat artikel vond ik ook erg interessant. Ik blijf wel bij mijn idee van beleren op 3 jarige leeftijd. Ga er pas op met 3,5 en het halfjaar daarvoor bouw ik alles rustig op.

Morgen naar het strand met mijn 2 baby's !! Wel spannend hoor.. Mijn Shetlander is 3 (beleer ik nu voor de sulky) en Lars dus 1,5. Ik ben zelf jarig morgen en ga elk jaar naar het strand (neem een vrije dag).

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:00

Noor, de liefde spat ervan af <3

Druppie7711, ik moest echt lachen om Geronimo, hoe onverstoorbaar hij achter je aan loopt. Ik zou wel een groter zadel nemen hoor, dan zie je niet meer dat er een pony onder zit :D

Veel plezier morgen Apple!

Mijn paard was niet zo lief vandaag. Er lopen een aantal honden op het erf. Normaal laten ze elkaar met rust, maar een liep te dicht achter z'n kont en die heeft hij even laten weten dat dat niet de bedoeling is. Hond heeft het wel gevoeld, maar sprong daarna weer vrolijk verder gelukkig.

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:05

Jorie denkt nu iedere keer dat het ook de bedoeling is dat hij meegaat de paddock uit als ik iets met Alex ga doen en dan springt hij letterlijk eruit net voordat ik de draden erop kan zetten. Meneer heeft de springknop dus gevonden, minder handig voor mij want nu kan ik net zo de onderste draad er ook afhalen als ik Alex eruit haal..

Da's wel meteen een duidelijke boodschap voor de hond dan :Y)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:47

noor14 schreef:
biancalaylo, wat een verschil met dat halster!
Ik kan me goed voorstellen dat je het jammer vind dat je er niet veel mee kan doen.
Maar voor je het weet is de tijd alweer om!

Jack is ook veel gegroeid!
Hij ziet er goed uit :)

Joya is echt een mooi paard, ik snap dat je ervoor gevallen bent :)
Ben benieuwd hoe ze uitgroeit.

Gister was het prachtig weer!
Dus een poging gedaan om foto's te maken.
Mijn vriend kan het helaas niet zo goed haha.
En Dex wil bijna nooit met de oren naar voren staan, dat is wel jammer.
Zitten toch wel wat leuke plaatjes tussen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Leuke fotos van Dex. Hoe gaat het met zijn gewicht, trekt dat allemaal weer een beetje bij?

Ik had net de DA op bezoek voor een inenting, en meteen advies gevraagd omdat Zimba maar niet wil in aankomen. Ze vond hem kwa spieren duidelijk te schaal maar wel heel groot voor zijn leeftijd.
Luzerne en/of maismeel was haar advies.
Luzerne eet hij heel slecht dus dan blijft nog maismeel, daar lees ik allemaal slechte verhalen over (koliek etc.).
Hij krijgt al onbeperkt voordroog+weide en 1.5kg Pavo Podo Grow.
De staleigenaar gaat nu nog mais/lijnzaad brok halen en lijnzaad olie.
Voor mij is het ook niet haalbaar om elke dag heen te rijden om bij te voeren dus ben afhankelijk van hun.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:10

Kan je hem niet iets van speedibeet voeren (wel geweekt)?

Volgens mij is dat een goede dikmaker en gezonder dan maismeel, het is namelijk bietenpulp.

Jorie eet zijn luzerne met tegenzin en vist de lekkere metazoa brokjes ertussenuit, dus hij laat altijd wat luzerne achter, maar hij doet het al beter nu hij zijn wormkuur heeft gehad. Hij rolt eindelijk ook weer na het eten en dat deed hij niet meer eigenlijk.
Alex is gewoon slobber slobber slurp en het is op :')

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:33

@Carika,
Dex is goed bij aan het komen qua gewicht.
Hij is ook echt merkbaar fitter aan het worden.
Hij loopt sneller en draaft of galoppeert ook wat vaker.
Hij krijgt ook onbeperkt hooi en 2 kg podo grow.
Misschien kun jij ook de podo grow opvoeren naar 2 kg?
Ik geef dus 1,5 schep, dat is ongeveer 2 kg en ik merk dat hij dat nog echt nodig heeft.
Ook ben ik nog aan het wachten op de uitslag van het mestonderzoek, want ik verwacht wel dat hij wormen heeft.
Het is wel lastig dat je zelf niet kan bijvoeren.
Ik moet dit nu wel, omdat hij op een weitje staat waar verder niemand komt.
Tis ff lastig, maar ik wil niet dat hij tekorten krijgt.
Hij stopt waarschijnlijk ook al zijn energie in de groei en miss heeft ie nu een groeispurt.
Hoe groot is hij nu?

Dus ik zou proberen de podo grow wat op te hogen.
Lijnzaadolie lijkt me altijd goed, ik geef zelf een klein beetje zonnebloemolie erbij.
Ik hoop voor je dat hij snel aankomt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:19

Ik heb een topic gemaakt met wat foto's van Lars zijn 1e bezoekje aan het
strand :D Staat in m'n onderschrift! Ben zo trots op hem <3

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:31

Nog gefeliciteerd xApple! Hele leuke fotos!! Wat een droppies...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:58

noor14 schreef:
@Carika,
Dex is goed bij aan het komen qua gewicht.
Hij is ook echt merkbaar fitter aan het worden.
Hij loopt sneller en draaft of galoppeert ook wat vaker.
Hij krijgt ook onbeperkt hooi en 2 kg podo grow.
Misschien kun jij ook de podo grow opvoeren naar 2 kg?
Ik geef dus 1,5 schep, dat is ongeveer 2 kg en ik merk dat hij dat nog echt nodig heeft.
Ook ben ik nog aan het wachten op de uitslag van het mestonderzoek, want ik verwacht wel dat hij wormen heeft.
Het is wel lastig dat je zelf niet kan bijvoeren.
Ik moet dit nu wel, omdat hij op een weitje staat waar verder niemand komt.
Tis ff lastig, maar ik wil niet dat hij tekorten krijgt.
Hij stopt waarschijnlijk ook al zijn energie in de groei en miss heeft ie nu een groeispurt.
Hoe groot is hij nu?

Dus ik zou proberen de podo grow wat op te hogen.
Lijnzaadolie lijkt me altijd goed, ik geef zelf een klein beetje zonnebloemolie erbij.
Ik hoop voor je dat hij snel aankomt.

Zimba is nu inderdaad weer flink aan het groeien en het gewicht trekt daarnaar waarschijnlijk wel weer bij, maar aangezien het nu ook weer kouder wordt wil ik ook niet niks doen en afwachten of het van zelf beter wordt.
Weinig draven, galloperen en gek doen herken ik ook wel.
Geef jij de 2kg in een voerbuurt?
Op dit moment krijgt hij een keer per dag 1.5kg en als ik kom (2 x per week) nog 1 kg extra.

De rest krijgt alleen mineralbrokjes dus voor hun is een voerbuurt prima,(plus onbeperkt voordroog en gras).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:03

Wat voeren jullie veel brok aan jullie jaarlingen zeg! Kom ik aan met 0,5 kg per dag voor Veronia. Ik wil haar niet te hoog in het krachtvoer hebben, ze kan ruwvoer eten als ze honger heeft.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:05

Fennadev schreef:
Kan je hem niet iets van speedibeet voeren (wel geweekt)?

Volgens mij is dat een goede dikmaker en gezonder dan maismeel, het is namelijk bietenpulp.

Jorie eet zijn luzerne met tegenzin en vist de lekkere metazoa brokjes ertussenuit, dus hij laat altijd wat luzerne achter, maar hij doet het al beter nu hij zijn wormkuur heeft gehad. Hij rolt eindelijk ook weer na het eten en dat deed hij niet meer eigenlijk.
Alex is gewoon slobber slobber slurp en het is op :')

Speedibeet lust hij ook niet -O-

@murosch
Ja de hele zomer was 0.5kg ook voldoende maar in augustus naar 1kg en sinds september alweer 1.5kg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:15

Murosch schreef:
Wat voeren jullie veel brok aan jullie jaarlingen zeg! Kom ik aan met 0,5 kg per dag voor Veronia. Ik wil haar niet te hoog in het krachtvoer hebben, ze kan ruwvoer eten als ze honger heeft.

Ik voer niks :P

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:19

Ja het is idd veel, maar een mager paard vind ik ook niks.
Hij had zelfs al wat last van slappe knieën dus ik moet wel veel voeren.
Na de winter wil ik dit af gaan bouwen.
Ik voer de 2 kg idd in 1 voerbeurt, het is niet haalbaar om 2 keer per dag te gaan helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:00

xApple schreef:
Ik heb een topic gemaakt met wat foto's van Lars zijn 1e bezoekje aan het
strand :D Staat in m'n onderschrift! Ben zo trots op hem <3

Leuke foto's en wat hebben ze zich goed gedragen zeg!

Ik vind het ook best veel krachtvoer wat ik hier lees zeker 2 kilo in 1 voerbeurt. Aan de andere kant worden het natuurlijk ook echt grote paarden en groeien ze snel en hard.

Doordat de mijne in de opfok staat heb ik weinig invloed op wat ze te eten krijgt. Ze hebben in ieder geval onbeperkt hooi en krijgen hun brok gevoerd aan het voerhek boven op het hooi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:02

cp112 schreef:

Wat... :oo

Wel gras of hooi neem ik aan :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:05

@Murosch Jorie staat zeer laag op een vitaminebrokje van Metazoa, krijgt 25 gram per voerbeurt xD
De rest moet ie maar uit het hooi halen, het gras hier vertrouw ik niet meer zo.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:20

Hoefsmid is weer geweest :D
Hij had een prijs berekend, achteraf hoefde ik minder te betalen omdat hij zo ontzettend braaf was <3
Hij groeit opeens, niet normaal :oo
Halster wat een paar weken terug te groot was, zat nu strak op het strakste gaatje := hij heeft het naar zijn zin op de nieuwe stal! Echt super blij mee want het is altijd een gok

Edit: ik voer trouwens care4life ivm. De extra vitamine en mineralen enz. En de lage suikers en zetmeel. Hij schuurt sindsdien ook niet meer +:)+

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:38

fransje23 schreef:
cp112 schreef:

Wat... :oo

Wel gras of hooi neem ik aan :P

Mijne krijgt ook geen brok zomers. Swinters geven ze wel brok. En dat bekijken ze per paard dus geen idee wat die dan krijgt eigelijk. Maar hij doet het er goed op :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:57

Als er staat: ik voer niks, ikt het net of ze helemaal niets krijgen. ;)

Mijne kreeg in de zomer ook niets bijgevoerd trouwens maar stond ook 24/7 op grote weiland met heel veel gras. Ben zelf van het zo min mogelijk krachtvoer geven maar dat heb ik bij de opfok niet helemaal in de hand. Al ben ik natuurlijk wel verhuisd bij de eerste aangezien ze daar 3 keer een volle voerschep brok kregen..
Als ze straks, over een jaar denk ik, thuis gaat ze waarschijnlijk op de Vitalbix aangevuld met wat luzerne en lijnzaadbrok en verder geen krachtvoer.

xZiva, top dat Ziva zo braaf was bij de hoefsmid!

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:31

Had even wat in te halen haha

Feargie is ondertussen 1 jaar van mij (4-10) en 1,5 jaar (17-10). Hij begint wat meer streken te krijgen (zijn achterhand naar mij toe duwen als hij het ergens niet mee eens is en zo af en toe happen (1 keer in mijn bil gebeten := )).

Ik voer hem pavo grow (halve schep per dag) met wat vitaminesupplement (vind ie niet zo lekker haha) en verder onbeperkt kuil. En natuurlijk staat er nu nog wel wat gras :)

Hij is laatst weer op de foto gezet door mij en een stalgenootje. Mijn foto's helaas nog niet allemaal op de computer, maar die van het stalgenootje wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hahah
Afbeelding

Hij is een laatbloeier, dus ik ga hem wel wat dingen leren vanaf 2,5 jaar (hoofdstel, singeltje, dekje) maar bedoeling is pas om er met 3,5-4 jaar zadelmak te maken. Denk dat hij tegen die tijd ook pas wat kan dragen. Hij groeit vrij hard en dit zie je in zijn spiergebruik terug. Dus eerste lekker longeren, lange lijnen, grondwerken, vd om ietwat spiertjes te kweken. Ik wil er tijdens het doorrijden wel iemand bij hebben die er verstand van heeft, maar wil er wel zelf als eerste op zitten eigenlijk hihi :D Maar hee misschien verandert dat nog, het is nog zo ver weg!

Hoe gaan jullie het trouwens doen als je paardje uit de opfok komt? Moet je dan al een plaatsje bij een andere stal hebben geregeld? Werken zij met wachtlijsten of is het gewoon van op dat moment uitzoeken en pech als er op dat moment niets in de buurt beschikbaar is?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:49

Haha nou nee ik voer niks nee want hoef er niks in te gooien :P gras krijgt ze en that's it. Heb een groot stuk van de buurman in gebruik (4.5 hectare) dus daar kunnen ze nog wel even hun lol op :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:57

Rietje92 schreef:
Hoe gaan jullie het trouwens doen als je paardje uit de opfok komt? Moet je dan al een plaatsje bij een andere stal hebben geregeld? Werken zij met wachtlijsten of is het gewoon van op dat moment uitzoeken en pech als er op dat moment niets in de buurt beschikbaar is?

Hangt een beetje van de regio af hoe lang vantevoren je een stal moet regelen. In de een regio zijn meer opties dan in de andere. Ik heb momenteel een paard van een vriendin in bruikleen die, voorlsnog, weer terug naar huis gaat als Joya hier heen komt. In dat geval kan ze dus in de box die ik nu ook in gebruik heb en heeft ze dus gewoon een plek :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:04

Lars staat thuis en die blijft thuis :D

Hij krijgt vanaf oktober weer wat meer krachtvoer. Op dit moment krijgen ze smorgens hooi/voordroog kuil en gaan rond 12/13.00 de wei op. Staat niet zoveel op maar er valt wel wat te grazen. Na het avondeten gaan ze eraf en krijgen ze krachtvoer. Lars krijgt ongeveer 1,5 kilo brok/muesli gemixt met lijnzaadolie. 1x per week krijgen ze lekker een bak warme slobber met lijnzaadolie. Rond 22.00 krijgen ze weer hooi/voordroog.

Als de weide te slecht wordt gaan ze eraf en krijgen ze 4x ruwvoer. Ze staan wel gewoon 24/7 buiten.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:26

Rietje92, mooie foto's!
Haha die streken herken ik wel, Dex ging laatst nog op m'n teen staan haha.

Ik heb vandaag uitslag van het mestonderzoek gekregen en is negatief!
Had ik niet verwacht, maar wel super fijn. :)

Ik heb trouwens wel al een stal besproken bij de springstal waar ik werk.
Dus die weten dat hij tegen die tijd bij hun op stal komt te staan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:59

Fransje23: ziva is mijn hond, die hoeft gelukkig niet naar de hoefsmid :D (pony heet jack haha :P )
Jack krijgt idd ook alleen in de winter wat extra bijgevoerd omdat hij vorig jaar iets ingevallen was. Ben nu al begonnen met langzaam iets voeren (hij krijgt een half handje lijnzaad en een half handje care4life)

Jack staat helaas al niet meer in de opfok.. hij staat nu met een oudere ruin die hem gelukkig ook goed opvoed := hij heeft in ieder geval zijn eerste jaar bij een jonge hengst en een hengst van 15 gestaan dus opvoeding gehad! :) maar het ging op die stal echt niet meer helaas (ivm. Bedreigingen van een stalgenoot heb ik hem dus halsoverkop moeten verhuizen)