[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:32

Aleeneh schreef:
farahdiba46 schreef:
Tot..............0 :+

Mijn idee :')

How about: tot TS er plezier in heeft?

Is TS verantwoording schuldig over het al dan niet rijden van zijn Eigen paard(en) naar wie dan ook?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:01

Rocamor, TS lijkt me oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of hij wel of niet wil reageren op de prikkels/vragen. TS is geen minderjarige bokker die tegen andere bokkers in bescherming genomen hoeft te worden. Als mensen hier vragen willen stellen of misschien TS met een kwinkslag willen porren, is dat ook hun goed recht...het is aan TS of ie daar op in gaat. TS is een volwassen vent dus kan prima zelf bepalen of hij reageert of ze van repliek wil dienen, of het wil negeren. Ik erger me persoonlijk rot aan die belerende bokkers die andere bokkers aanspreken omdat ze kritische vragen stellen.

Dat gezegd hebbende ben ik ook heel nieuwsgierig. Terpentijn, ook mij bekruipt al langere tijd het gevoel dat je in een soort tweestrijd zit, aan de ene kant dat je vind dat je dingen moet doen met je paarden, aan de andere kant, dat je uitvluchten zoekt om het niet te doen (en natuurlijk valt kreupelheid niet onder uitvlucht, maar eerlijk is eerlijk er gebeurt al ruim een jaar niets heb ik het idee).
Heel vervelend als je in die tweestrijd zit...maar als het zo is is het denk wel aan jou om knopen door te hakken. Zoals ik al eerder heb aangegeven (en jij eerder ook beaamd hebt) is het doodzonde om 2 paarden in de kracht van hun leven, die aangeven (zeker in het geval van Japie) dat ze wat willen, om die maar op een stukje wei te laten staan oud worden. Misschien ben je wel echt met ze aan de slag inmiddels en ben je gewoon het erover schrijven beu, maar omdat je eerst zo enthousiast elk detail van wat je met ze deed beschreef, wekt dit de indruk dat er nu eigenlijk niets gebeurd met de paarden.

Als je het als een soort moeten gaat zien en je er niet toe kan zetten, probeer dan hulp te zoeken, iemand die je met de paarden kan helpen. Die in ieder geval de paarden beweging en uitdaging kan geven en misschien tzt jou ook weer enthousiast maken. Eerlijk is eerlijk, het is allemaal leuker als je het met iemand kan doen en je ervaringen met de rossen met iemand kan delen.

Als je het echt niet ziet zitten, moet je misschien eerlijk zijn naar jezelf, dat het niet meer jouw ding is, en misschien eens denken de paarden te verkopen aan iemand die er wel weer vol met ze aan de slag wil....

Maar misschien zitten we er helemaal naast en ben je hartstikke lekker bezig, lekker bosritten op Japie aan het maken en kan Khava inmiddels wel gewoon in haar eentje het pad af en kun je inmiddels wel gewoon met haar aan de slag....Dat zou leuk zijn om te horen/lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:10

Rocamor schreef:
farahdiba46 schreef:
How about: tot TS er plezier in heeft?

Is TS verantwoording schuldig over het al dan niet rijden van zijn Eigen paard(en) naar wie dan ook?
_/-\o_

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:16

oji schreef:
Rocamor, TS lijkt me oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of hij wel of niet wil reageren op de prikkels/vragen. TS is geen minderjarige bokker die tegen andere bokkers in bescherming genomen hoeft te worden. Als mensen hier vragen willen stellen of misschien TS met een kwinkslag willen porren, is dat ook hun goed recht...het is aan TS of ie daar op in gaat. TS is een volwassen vent dus kan prima zelf bepalen of hij reageert of ze van repliek wil dienen, of het wil negeren. Ik erger me persoonlijk rot aan die belerende bokkers die andere bokkers aanspreken omdat ze kritische vragen stellen.

Aleeneh schreef:
farahdiba46 schreef:

Mijn idee :')

dan hebben jij en ik een andere mening over wat een kritische vraag is. Ergo ik zie in de opmerking van Farahdiba zelfs geen eens een vraag staan.

Fijn dat jij dan wel zo lekker belerend mag zijn naar iemand die een andere mening heeft dan jij

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:22

Nou ja zeg.... Trouw stille meelezer meld zich nu dan toch ook maar even:

Vind dat dit topic nu wel een rare wending maakt. Waarom zou het zonde zijn om niets met paarden te doen. Vind ik zo'n onzin. Paarden worden niet geboren als rijdier, dat is wat wij er van maken.

Als TS van zijn dieren geniet door er naar te kijken, ze te poetsen, verzorgen en verder niets, dan is dat helemaal ok. En hartstikke leuk dat wij hier van mee mogen genieten, maar TS hoeft dus gewoon helemaal niets, is niemand verantwoording schuldig.

En het ....0 vind ik persoonlijk ronduit beledigend. Niet grappig, niet "leuk", maar lafhartig oordelend.
Echt... sta gewoon verbaasd over de brutaliteit ( en dan zelfs ook suggereren dat TS zijn paarden moet verkopen) Echt ronduit belachelijk.

Ik hoop dat TS hier boven kan staan. Zou het zonde vinden als hij daardoor besluit helemaal geen updates meer te geven ( wat ik dan overigens wél weer zou kunnen begrijpen...)

ClauH

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:28

Eens met Punz. Ik heb door wisselende omstandigheden al heel lang niet gereden op mijn paard. Nou en? ;-)
Iedereen mag dat toch voor zichzelf bepalen?
Ik lees de stukjes van Terpentijn graag, ondanks of misschien juist wel omdat ik heel anders met mijn paarden om ga dan hij. En omdat ik vind dat hij vermakelijk schrijft.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:56

Natuurlijk is het geheel aan TS wat hij wel of niet doet. Al marineert hij ze voor op de bbq, niemand heeft daar wat over te zeggen.

Ik lees vooral dat er geschreven wordt over een tweestrijd: TS geeft aan graag met zijn paarden aan de gang te willen, maar toch lijkt hij zijn doel niet te bereiken en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Suggesties doen, is dan ook niks mis mee. Het bekijken vanuit de beleving van het paard is evenmin niks mis mee. TS kan gedane suggesties zelf beoordelen en zelf besluiten er wel of niet iets mee doen.

TS schrijf vooral verder! Ik lees vanaf het begin van dit topic trouw mee en kijk uit naar weer een volgend bericht

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:30

Pferdchen schreef:
Natuurlijk is het geheel aan TS wat hij wel of niet doet. Al marineert hij ze voor op de bbq, niemand heeft daar wat over te zeggen.

Ik lees vooral dat er geschreven wordt over een tweestrijd: TS geeft aan graag met zijn paarden aan de gang te willen, maar toch lijkt hij zijn doel niet te bereiken en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Suggesties doen, is dan ook niks mis mee. Het bekijken vanuit de beleving van het paard is evenmin niks mis mee. TS kan gedane suggesties zelf beoordelen en zelf besluiten er wel of niet iets mee doen.

TS schrijf vooral verder! Ik lees vanaf het begin van dit topic trouw mee en kijk uit naar weer een volgend bericht

Dit was ook mijn reden om te vragen naar TS zijn terughoudendheid rondom het trainen van zijn paarden. Helemaal niet aanvallend of belerend bedoeld, maar ik bespeur ook een patroon. TS zegt steeds de training op te willen pakken, maar vind altijd weer een reden om dat toch niet te doen. Soms kan een stukje bewustwording dat doorbreken.

En nogmaals TS, al laat je ze voor altijd in de wei staan, mijn zegen heb je hoor. :D Maar als je je daar dan bij neerlegt heb je wellicht ook niet steeds de tweestrijd die ik nu wel bespeur.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:49

Jeetje zeg, laaghartig en laf zelfs. Stel je niet zo aan. Ik heb enke l een gedachte neergezet welke bovenkwam elke keer als ik dit topic opende. Het is alleen een heldere conclusie, niets meer en niets minder. En ook ik ben van mening dat paarden niet geboren worden met een zadel op en zich in de wei prima vermaken :)

maar aan de andere kant denk ik dan "open dan niet zo'n topic".

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:46

Als je een denker bent en zoals terpentijn ook nog zo prachtig schrijft en alles analyseert dan vind ik het juist wel bij hem passen, ook dat hij eerder dingen afweegt ipv 'aan de slag en we zien wel'. Niks mis mee.
Daarnaast is hij volgens mij ook aardig druk met andermans paarden trainen, dan schieten die van jezelf er vaak bij in.

Ach, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Beetje lopen verdedigen enzo. Ik ben het eigenlijk gewoon eens met Punz :+

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 11:56

Majabeestje schreef:
Als je een denker bent en zoals terpentijn ook nog zo prachtig schrijft en alles analyseert dan vind ik het juist wel bij hem passen, ook dat hij eerder dingen afweegt ipv 'aan de slag en we zien wel'. Niks mis mee.
Daarnaast is hij volgens mij ook aardig druk met andermans paarden trainen, dan schieten die van jezelf er vaak bij in.

Ach, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Beetje lopen verdedigen enzo. Ik ben het eigenlijk gewoon eens met Punz :+

ik denk bijna iedereen wel :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 17:17

Het gaat goed, mensen, maar ik heb het druk (ja ook met mijn eigen paarden).

En met mijn nu terminaal zieke Dobermann-teef ( uitgezaaide kanker, ik ben er zelf ook mentaal en emotioneel doodziek van) en met schilderen (anders valt er weinig te eten voor mens en dier), met de nieuwe pup van mijn (autistische) broer begeleiden (vorige hond is in februari plots overleden... was redelijk drama), met de voorbereidingn voor het jaarlijkse dorpsevenement: de Oefenmarathon Mennen Zuidlaarderveen (zaterdag 9 september), waarop ik zelf ook altijd sta met mijn (paarden)schilderijen, het in de gaten houden van mijn 2 Shetanders die ik recentelijk van mijn paddock-aan-huis heb verplatst naar een groot stuk weide twee boerderijen verderop (ze hadden al die jaren geen gras, alleen hooi en stro, dus alleen gras was opeens wel een dingetje, die overgang, ik was als de dood dat ze hoefbevangen of koliek), het overhaast moeten vervangen van hele handige stukgaande apparaten die je met zo'n leven (paarden, honden, schilderen) absoluut niet kunt missen, etc. etc.
Maar dat is dan gewoon ook maar Het Leven.

Wie weer wat anders hadden bedacht waren Jaopie en Khavanna, waarvoor ik een brandnieuwe Steengoed Rockies Liksteen (zo'n rood blok) in zo'n L-vormige houder de weide had geplaatst. Een andere dan ik normaal gesproken had, een wat korreliger structuur "speciaal voor paarden". De Arabo Friezen Paarden Buurman had er een paar voor z'n eigen paarden gekocht, dus daar nam ik er eentje van over.

Na een week of wat zei hij tegen mij: die van mij moeten het niet, en J. en Kh.?
Ook niet dus.
Ze bekéken het ding niet. Naast de waterbak gelegd (met het idee, dorst-zoutbehoefte/warm weer-mineralenbehoefte). Niks. Bij hem ook niet.
Die staan op hele verschillende locaties, dus WTF?

Na ene tijd kregen we daar genoeg van, en hebben we de "oude" Rockies Mineralensteen weer gekocht.

Daar begonnen ze de eerste de beste dag al weer aan... ik kijken in de weide bij de Arabo's... en ja hoor, daar was ook van gelikt.
Daar moet dan toch iets in die samenstelling zitten, bij die nieuwe steen, dat meneer en mevrouw én de 7 Arabo Friezen niet beviel.

De "korrelige" steen doorgeschoven naar de drie Haflingers in het naastgelegen weiland... en daar begon oma (Heidi, een ruim 30 jarige Haf) toch meteen kwijlend en wel van dat "ongewenste" ding te lebberen. Heidi is sedert Jaopie z'n jeugd al een beetje zijn stief/pleegmoeder, hij is tot op deze dag nog erg dol op haar (we gingen vroeger altijd samen buiten rijden, zij kwam hem ook ophalen na zijn belering op een nabije stal, zijn we samen naar huidige locatie gereden... inmiddels is ze met pensioen en weidepaard, wordt niet meer bereden, is wel erg oud geworden).

Gekke dingen altijd met paarden .. geen dag is hetzelfde.

Khavanna gaat goed, behalve dat ik over haar heen ben gevallen (jaja,hoe krijg je het voor mekaar) meer gedetailleerde updates over de vooruitgang en het wel en wee (weinig wee en hopenlijk met fotomateriaal) later.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:02

Ohh..
Melden dat je over haar heen bent gevallen en dan stoppen met schrijven?? :oo :oo

Dat is nog eens een cliffhanger!! :D :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 18:30

Nou nee hoor, men valt toch geregeld over (over, niet van) z'n eigen paard....? :wow:

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:51

Ik vaker van en op dan over eigenlijk.... :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 19:16

Hahaha, nou OP Jaopie ben ik ooit wel eens gevallen (en in zijn 12 jaar ooit 1 x er af).

Het was natuurlijk weer "zijn schuld" dat ik OVER Khava viel (note: alles is - indien los in de wei of aan de hand situatie - altijd Jaopie zijn schuld, nooit die van haar of van mij, dat snapt natuurlijk iedereen).

Je kent Jaopie inmiddels uit de verhalen een beetje?
Zo los in de wei? Nice guy hoor. Beetje jaloers hier en daar, maar verder gaat 't wel.

Khavanna lag. In de wei.
Alles was relaxed.
Ik ging lekker naast haar zitten (dat was weer eens wat anders want ik heb nog nooit meegemaakt dat Jaopie in de wei BLEEF liggen als ik er aankwam, maa Khava is best een heel relaxt vertrouwensvol type).

Dat vond meneer niet zo leuk.

Tot drie keer toe weggestuurd, hij bleef er omheen cirkelen.

Khava leek zich er weinig van aan te trekken. Die bleef lekker liggen, ik haar een beetje kroelen, er lekker naast.

Opeens veranderde zijn houding en kwam hij met een geknepen mondje en platte oren aan stieren.

O ja, dat ken ik van hem, alles gaat altijd éven goed bij hem maar ondertussen loopt-ie te koken.
Ik stond dus op, wuifde met een arm en stapte over Khava (heel handig) om hem weg te sturen.
Maar zij schrok van hem en stondop.

Kabats, daar lag ik (na eerst een stuk over haar rug ineen halve split mee in de hoogte te zijn genomen).
Ik kreeg acuut de slappe lach.

Die twee paardengezichten boven me: Nou we wisten wel dat die een beetje maf was, maar DIT...

Dat was alles.

Ach ja, paarden (en dan ken je mijn 2 clowns van Shetlandponies nog niet eens!)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:26

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Ik ben vóór een camera in jouw wei...

Echt :D :D

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:33

Fantastisch, wat een verhaal! _O- Had ik wel willen zien. Heerlijk stel paarden heb je toch.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:25

Ik zag al even voor me dat Khava opstond en jij er meteen bovenop zat, was dat ook meteen weer geregeld :D *-:)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:28

Geweldig!!!!! Ha ha...

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:04

OO geweldig weer. Weer een heerlijk verhaal.
Ik hou er van.Je schrijft zo beeldend dus ik zie het helemaal gebeuren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:46

Nou vanmorgen wilde ik de twee bonten met alvast het oog op de op het terrein te houden Oefenmarathon Mennen Zuidlaarderveen (9 september) de rest van het stuk weide geven, want ze rennen dan altijd de hele breedte van de wei als gekken heen en weer als de eerste aanspanningen verschijnen, lag ik wéér languit, maar nu doordat ik mijn been niet over de draadafzetting heen kreeg.
Watte?
Ik dacht toch echt van wel: eerst ene poot, dan andere, zoals een miljoen keer daarvoor, maar bij die andere ging het mis, en hoe ik het voor mekaar kreeg weet ik nu nog niet, maar ik belandde ruggelings op de grond met de twee onderste stroomdraden als een tang om mijn rechter onderbeen.
Petje van m'n kop, sleutels uit zak van bodywarmer en halve appels stuiterden uit zak over de grond.
Een luide snurk van de langszij staande Haflingers, en Japie en Khava kwamen meteen aanrennen: wat doet-ie NU weer?
Nou even met mijn reet en rug in het bedauwde gras liggen lachen natuurlijk.

Ben ik nou zo motorisch gestoord geworden, is het de leeftijd, or what?
Ben wel erg onhandig de laatste tijd. Kan me niet herinneren dat me dit soort maffe dingen vroeger met enige regelmaat gebeurde (eigenlijk nooit).

O ja, de Haffen hebben die halve appels gauw onder de draad door weggesnaaid en opgevreten.

Het was ook nog een toer om m'n been tussen die draden uit te krijgen (net alsof er twee stukken elastiek -maar dan niet meegevend - om elkaar heen gedraaid zaten met je been er tussen.

Vraag me niet hoe dit kon, het kón blijkbaar.

Gelukkig ben ik zelf ook nogal van elastiek, en weeg ik niks, dus had ik al weer geen nadelige gevolgen van deze sukkelarij.

Volgende keer maar weer iets over de paarden zélf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:53

Hahaha, fijne update weer. Waarom moet ik nu ineens aan dat liedje van Herman van Veen denken: "vallen, opstaan en weer doorgaan"? Beetje jammer dat je dan doorgaat met weer vallen, dat was volgens mij niet de bedoeling.

Gelukkig zijn de stukken nog heel zo te lezen en behalve wat verbaasde en snaaiende paarden lijken ook zij er geen last van te hebben gehad.

Pas je wel een beetje op? Vaker ongelukjes hebben kan toeval zijn, het kan ook zijn dat de ouderdom toe heeft geslagen zonder dat je het door had. (Peter Koelewijn zong daar al over. Jeetje voor je het weet is dit een ouwe knarren topic terwijl het toch de bedoeling was om in dit topic over de vorderingen van jonge blom Khava te schrijven. :D)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:55

Ik ben blij dat jij dat ook hebt ;-)
Ik was pas geleden lui en maakte alleen de bovenste draad los. Ik dacht echt dat ik over de onderste heen stapte... Blijkbaar heb ik ontzettend lange tenen want ik viel er voorover overheen!!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:00

Ehmm
Mán... zul jij blij geweest zijn dat je de stroom van de draden afgehaald had, voordat je deze actie ondernam ;)

Enne... die keer vallen met Khava moet je niet meetellen hoor............ dat was té bizar om onder de noemer ouder worden te laten vallen....