[VOLG] Bambi! Van zakje botten met super karakter! Naar..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:05

Dank jullie wel voor de lieve reacties!!

Marleen_vA schreef:
jeetje wat heb ze ook een stijle hoefjes achter... Ze krijg lekker wat te eten zeg :) moet je bietenpulp niet aanlengen met water? Ik vind haar op het oog toch best nog aankomen! :)

Ze heeft inderdaad bokhoefjes achter. Niets meer aan te doen helaas. Bij de kilo seniores priores + 250 gram bietenpulp gaat 5 liter water. Wordt dus een flinke emmer vol! En heerlijk vind ze het!

Suliko schreef:
Ze ziet er echt al stukken beter uit! Heel goed bezig +:)+

Wat ik me afvraag, ben je nog iets opgeschoten met het contact met de vorige eigenaren?
Of heb ik daar overheen gelezen?

Heb ik nog niet gedaan. Moet eerst nog bedenken wat ik daar verder precies mee wil.

Zit een beetje in twijfel.... Bambi heeft ondertussen een lekker dik vachtje. Maar het is nu toch wel erg fris aan het worden. Ik heb eventueel een winter deken liggen. Maar weet niet of ik er nou meer kwaad dan goed mee doe als ik die op der leg. Lastig lastig...

Mallow

Re: [VOLG] Bambi! Van zakje botten met super karakter! Naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:13

Wat een voer zeg! Heerlijk :D het doet haar goed zo te zien :)

Ik zou dr lekker zonder deken laten staan persoonlijk, zeker als je ziet dat ze voldoende vacht aanmaakt. Een deken opgooien kan altijd nog als je de indruk hebt dat ze het echt te koud heeft. Het is altijd zo lastig schatten of je nou wel of niet voldoende gram erop hebt liggen....

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:25

Gewoon zonder deken laten staan totdat je merkt dat ze het koud gaat krijgen. Als ze nog prima zelf een vacht aanmaakt, dan denk ik dat ze deze temperaturen zonder deken wel kan hebben.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:41

Wendy als ze cushing heeft dan kan haar "verwarming" stuk zijn. Houd hier rekening mee. Voor meer info kun je altijd in cushing topic info vragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:42

Ik zou haar juist een deken opgooien.
Omdat ze nu vacht moet aanmaken gaat al haar energie daar in zitten, waardoor je kans hebt/ze waarschijnlijk minder snel bijtrekt in gewicht etc... :o.
Ook i.v.b met haar cushing :o
Kijk, ze trekt al redelijk vlot bij... maar alles waarmee je haar kan ontlasten zou ik persoonlijk met beide handen aangrijpen. Dus ik zeg zeggen, gooi lekker die deken er op :o ze zal je heel dankbaar zijn :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:49

Ik zou inderdaad ook dekentje op leggen, zodat de energie niet hoeft te gaan naar warm blijven en sommige paarden met cushing hebben sowieso al moeite met warm blijven.

Alleen wel zorgen dat je nog iets achter de hand hebt en dat wanneer t nodig is je nog wat extra op kunt leggen. :)

Ze ziet er goed uit! Gelukkig is ze niet drachtig

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:01

Ik zou ook een dekentje op doen, maar met een dunnetje beginnen, niet gelijk met een winterdeken.
Dan heb je die nog achter de hand voor als het straks echt koud wordt :j
Misschien een tweedehandsje vinden via MP of boktmarkt in haar maat? Hoef je ook geen hele nieuwe te kopen.

Zoals hierboven al gezegd is: anders gaat haar energie daarin zitten, en ze kan beter haar energie in haar eigen gezondheid stoppen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:05

Ik denk dat ik in dit geval ook zou kiezen voor een dekentje, zodat ze alle energie kan omzetten in het groeien ipv in het warm zien te houden. Mijn cushingpony heeft het ook erg snel koud. Maar goed, het is natuurlijk gevaarlijk zulke vergelijkingen te maken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:45

Reden waarom ik twijfel, haar dikte van haar vacht:
Afbeelding

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:47

Zou haar persoonlijk gewoon elke dag goed in de gaten houden en als ze het dan echt koud krijgt dekentje erop. Als je haar nu namelijk nog wat langer zo laat staan krijgt ze nog wat meer wintervachtje en dan heeft ze meer aan de deken als het echt ijskoud word.

Maar dat is mijn idee :)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:48

Mm, zou je ook tot november de vacht kunnen laten ontwikkelen en dan rustig beginnen met dekentjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:48

Ja, maar dat is een Cushingvacht. 's Zomers hebben ze daar last van, want dan is het te warm, maar 's winters doet zo'n vacht toch z'n werk niet goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:53

Ik zou er geen deken om doen. Mijn cushing merrie heeft al net zo'n vacht en staat altijd zonder deken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:34

De vraag bij deze vacht vind ik of het alleen lang dekharen zijn of dat er ook korte maar warme wol in zit.

Onze 24/7 buiten pony heeft zijn vacht minder lang maar wel heel dicht.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:36

tiwi1969 schreef:
De vraag bij deze vacht vind ik of het alleen lang dekharen zijn of dat er ook korte maar warme wol in zit.

Onze 24/7 buiten pony heeft zijn vacht minder lang maar wel heel dicht.

Precies. Mijn paard staat ook zonder deken, maar die vacht ziet er heel anders uit. Veel wolliger en nog niet van die lange haren.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:44

Na heeeel lang alleen maar meelezen nu toch een reactie:

Allereerst vind ik het echt onwijs leuk om jullie te volgen. Volg al vanaf het markt topic. :D

Met betrekking tot deken: kijk hoe ze erbij staat in de regen. Mijn Gwendolyn heeft ook cushing en een mooie dikke vacht, maar die is echter zo lek als een mandje. Ze moet dus als het regent altijd een deken op. Ook in de zomer als het in de regen ook nog eens een paar graden kouder is. Ik heb haar echt meerdere keren rillend van de wei moeten halen. Kan niet de bedoeling zijn.

Verder als ze wat stram in de benen / het lijf is, kan ik van harte Duivelsklauw aanbevelen. Ondersteunt op velerlei gebieden.

Senioren voer geef je al, dus verder weinig tips. Goed in de gaten houden dat je bij twijfel weinig koolhydraten voert en meer vet ivm verhoogde kans op hoefbevangenheid.

Verder ga ik weer op meeleesstand! Denk dat je veel meer volgers hebt dan je denkt nog ;) Veel plezier met Bami / Bambi! :j

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:22

Hoe groot is ze ook alweer? Ik zou ook voor een dekentje gaan, kan zij zich focussen op herstellen en die cushingvacht is ook niet echt geweldig qua warmte als ik het zo lees van de ervaringsdeskundigen. Als ze het te warm heeft, merk je het wel en kun je 'm af doen, of een dunnere opdoen. Gewoon even testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:31

toen ik erachter kwam dat mijn paard cushing had heb ik zijn hele dekencollectie moeten aanpassen :+
Cushingpaarden kunnen het ondanks de dikke vacht soms koud hebben,zelfs als ze staan te zweten.
Dus helemaal geen deken zou ik niet doen,maar misschien een met fleece gevoerde regendeken?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:56

_/-\o_

Ik heb je hele topic gelezen, wat ben jij goed bezig!
Wat knapt Bambi op, fijn dat ze niet drachtig is.
Ik blijf jullie zeker volgen.
Nogmaals, wat jij doet voor deze pony is geweldig!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:13

Ik zou een deken op doen, ze heeft cushing, nog niet genoeg vet en moet extra moeite doen voor d'r vacht. Mijn cushinger scheer ik en krijgt dan dekens op. Anders is hij eeuwen bezig met vacht verliezen na de winter...

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:00

ik zou ook de deken omdoen. Meer om de reden dat ze niet/weinig vet heeft en ze nu heel wat energie inzet om warm te blijven (door een vacht te kweken). Met een deken op hoeft ze minder energie te leggen in het warmhouden van haarzelf en kan er meer energie ingezet worden om 'vetter te worden'.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:08

IK zou geen deken opdoen, maar wel zoveel ruwvoer blijven geven als ze op kan. Onze welsh (met cushing) heeft net zo'n vacht als ik bij Bambi zie. Ze heeft op haar tijdelijke adres een deken gedragen en daaraan regenschurft overgehouden, omdat met zo'n dikke vacht het vocht dan helemaal niet meer weg kan. Cushing paarden zweten daarnaast ook nog eens gauwer (vooral op de borst). Het wordt natuurlijk anders als je zou merken dat ze het koud heeft (voel aan de oren).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:50

ZE ziet er al veel beter uit. Komt allemaal,goed met jullie zorgen. Super dat ze niet zwanger is. Dan kan ze zich helemaal focussen op,bijkomen. Hier ook eentje met cushing. Ondanks de dikke vacht heeft ze het toch gemakkelijk koud. En,geen deken op staat gelijk aan,kilo's gewicht verliezen. Denk dat het een,beetje van paard tot paard afhangt. Ik heb heel veel gehad aan het cushing topic. Heel veel tips daar. Doe zo verder. Jullie zijn Super bezig

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:40

Iedereen roept wel super, dat ze niet zwanger is, maar ik had stiekem gehoopt dat ze wel zwanger was en geen cushing had. Met een zwangerschap had ze wel om kunnen gaan, cushing daarentegen is een veel vervelender verhaal. Natuurlijk zijn daar medicijnen voor, maar die kosten een kapitaal en niet ieder paard reageert er goed op. Hopelijk heeft ze maar een kleine hoeveelheid Prascend nodig en knapt ze er wel van op.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:48

Homiafortuna schreef:
Iedereen roept wel super, dat ze niet zwanger is, maar ik had stiekem gehoopt dat ze wel zwanger was en geen cushing had. Met een zwangerschap had ze wel om kunnen gaan, cushing daarentegen is een veel vervelender verhaal. Natuurlijk zijn daar medicijnen voor, maar die kosten een kapitaal en niet ieder paard reageert er goed op. Hopelijk heeft ze maar een kleine hoeveelheid Prascend nodig en knapt ze er wel van op.

Het was al eerder bekend dat ze wel cushing had dan dat ze niet drachtig is. Daarom is iedereen nu blij ;)