[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: [VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:55

Wat goed om te doen Terpentijn, op iemand anders zijn paard rijden, dat levert vaak ook weer heel andere nieuwe inzichten op. Ik zat me vandaag ook nog te bedenken, je kreeg bij Steef heel dressuur gericht les. Wat zou er gebeuren als je dat los zou laten en bijvoorbeeld een heel andere kant op zou gaan naar bijv western? Misschien gooi ik nu een knuppel in een hoenderhok hoor, excuses bij voorbaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:01

Met Jaopie wil ik wel een beetje dezelfde basis-trant/structuur blijven volgen, maar dan wat breder bekeken, dus ook zaken als ruiterzit, zadel,gebit, fysio/osteo gedeelte, gewoon breder dan alleen het rijtechnische gedeelte, dat miste ik er eigenijk wel bij op den duur, maar met m'n nog jonge merrie Khavanna is alles zo'n beetje nog open, dat is ook een volslagen ander type.
Neemt niet weg dat een gedegen basis-trainingsopleiding ook daar natuurlijk gewoon bijhoort. Daar begint, staat of valt álles mee. Ook bij Khavanna aanvankelijk.
Dat is niet zo'n bak-dressuur-typetje, hoogstwaarschijnlijk gedijt zij beter bij idd. TREC, western-richting, een sprongetje, etc. (gek, dat hebben nou al heel wat mensen mij ook al diverse keren gesuggereerd, dus die richting zal het bij haar wel op uit komen)....
Zelf sta ik ieg voor alle wegen open, zo lang het goed is voor de paarden en bij hen elk individueel past.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:53

Duidelijk, en begrijpelijk. Het zijn ook wel echt 2 compleet verschillende paarden (zullen we ze zo maar blijven noemen, na je stokmaat debacel??)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:47

En buiten dat ik morgen bij een bevriend stel een buitenrit op hun IJslander ga maken, 'smorgens, heb ik me voor morgenmiddag ingeschreven voor een eerste webinar, te geven door Monique de Rijk van http://www.atletischerijkunst.nl
Dan hebben jullie al een beetje idee in welke richting ik verder wil...
Heerlijk, allemaal nieuwe dingen ondernemen.
Heb er nu al zin in allemaal!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:13

Je klinkt ook weer helemaal enthousiast. Fijne dag morgen! (en vandaag en alle andere dagen natuurlijk ook ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:34

:D
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:31

Leuk stel :D. Volgens mij kunnen de beugels wel 1 of 2 gaatjes langer.

(En komt er dan ook nog een foto van die grote en die kleine naast elkaar?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:46

Heb wel nog deze.
Volgende keer gaan de beugels nog iets langer. :j

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:08

KoudbloedKim schreef:

Haha de link van het bevriende stel met IJslander was nog niet gevallen! Maar jullie hebben er natuurlijk zelfs twee! :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 19:22

Ik heb genoten, effe vrij van alles, eerst uitgebreid de paarden (Kim en Kokos) poetsen, en rustig opzadelen (hele mooie rustige poetsplaats hebben ze daar ook) en vervolgens lekker met Kokos het bos aan de overkant in .Ja, die beugels blééf ik langer maken, zei onderweg nog tegen Maarten: goeie genade, mag nog wel rustig een gat of twee- drie langer, heb het idee dat ik nu in een springhouding zit! Ik rijd normaal natuurlijk op Jaopie best met lang been.

Het was jammer dat de grond in het bos enorm drassig was, dus op de plekken waar je eens een lekkere galop had kunnen nemen, was dat niet verantwoord (zéker niet voor drachtige Kim!). Maar wat maakt het uit, ik keek mijn ogen uit: de omgeving daar was zó prachtig in herfsttooien gekleurd, en het bos was zó mooi (niet zo'n aangeharkt parkbos, maar met omgevallen stronken, paddestoelen, open plekjes en soms weer juist heel overwoekerd) dat ik volop genoot, práchtige beelden! Ook genoot ik van de weer eens heel ándere bewegingen (Jaopie gewend he) van Kokos, die allengs ruimer van achteren begon door te komen. Ik concentreerde me op mijn zitbeenknobbels en het lichte links-rechts gewieg van Kokos zijn lijf. Zoals ik vroeger ook met Jaopie buiten kon genieten, aan een licht contactteugeltje, niks te doen, geen "werk"gewoon zitten, voelen, genieten.
Ik kon lekker achterom kijkend met Maarten kletsen, teugels in 1 hand en dan nog met zit en benen die Kokos bestuurbaar blijven... wereldpaardje!
Beide paarden liepen lekker een eind weg te briesen.
Heerlijk! Ik werd er 10 jaar jonger van, en wil dit zeker herhalen, want ik ben behoorlijk gecharmeerd van Kook. Was wel even wennen aan zijn kleine PONYgangen (nee nou niet gaan grappen over de maten van mijn PAARDEN, he?).

Kokos is qua stokmaat maar een vier-vijf centimeter lager dan mijn Khavanna... dat is natuurlijk niet voor te stellen als je dat zo ziet. Khava lijkt véél groter.

Kokos is een super-lief en uiterst gehoorzaam dier. Ik verwacht dat hij het komende half jaar tot jaar nog een heel stuk beter tot z'n recht gaat komen op het heerlijke plekkie waar hij nu zijn gemak heeft.
Hij heeft een enorme tevredenheid en rust over zich, die vrijwel meteen op mij oversloeg...

Daarna lekker geluncht met o.a. bruinbrood en tonijn, en voor mij rode wijn er bij, en daarna de webinar van Monique de Rijk bekeken.

Kokos, Maarten en Tineke, bedankt voor deze super-ontspannen en leuke zondag!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-11-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:24

Wat fijn dat enthousiasme in je post.
Dat heeft je duidelijk goed gedaan?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:29

Klinkt heerlijk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:32

Graag gedaan. :D

Toen we weer terug waren had ik ook een kleine overwinning met [naam]. Na veel geduld liep hij voor het eerst echt achter me aan. <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 19:51

Ja, Kokos kan zich echt gereserveerd opstellen, hij keek mij aanvankelijk ook aan zo van: Wat moet DIE nu weer van me.
Maar met poetsen wist ik al gauw de rustgevende plekjes te vinden.

Het is een klein dier met een GROOT hart, all he needs is je love and vertrouwen, dan heeft hij het meteen ook in jou. Je moet eerst zelf beginnen met geven en loslaten (zowel letterlijk als in je gevoel), dan komt hij in zijn eigen ikkie, en durft hij zijn zowat uitgebluste IJslands vuur te tonen. Het is een erg gevend paardje, die geen defenses heeft.
Hij is geknakt, niet gebroken.
Daar bij Tineke en Maarten heeft hij niet alleen zijn fysieke rust, maar ook zijn mentale rust.

Ik vind het geweldig dat hij na zijn ponykamp- en manegeleven nou eens alleen nog maar leuke ontspannen dingen en ritjes "hoeft" te doen... for the rest of his life, en hij is nog jong voor een IJslander.
Er gaat een enorme innerlijke rust van hem uit. Net alsof hij elke vijf minuten bij wijze een hele diepe zucht slaakte...

Tijdens de buitenrit merkte je dat aan de enorme briesen die hij steeds liet... (aangezien ik voorop reed hoorde ik steed ENORME briesen van Kim afkomen, hahaha, dat klonk meer alsof er een tornado begon...)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:56

Heerlijk ook zoals je schrijft. Ik denk maar zo dat er nog meer ritjes op Kokos zullen volgen. Wat is die gaaf trouwens, zo'n ijscootje in wildkleur. Is volgens mij een hilarisch gezicht geweest, jij als een soort verkenner voorop om de weg vrij te maken voor het Kimbeest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:33

Sommige stukjes zakte Kim echt te diep weg dus ging ze draven om meer kracht te zetten. Die arme [naam] deed het bijna in zijn broek en maakte snel ruimte. _O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:16

Ja dat was ook hilarisch, mensen die ons zagen aankomen (ik voorop, paar meter vooruit) hadden echt iets van (glimlachend) : Ach zo'n ponietje.... Dan was ik voorbij en dan kregen ze hele grote ogen toen ze Kim het reuzegevaarte er achteraan zagen komen. Een vent met een paar honden keek nog wel drie keer om , zo van: Zagikdatnougoed...?!?

Ja, toen Kim opeens achter ons aan gedraafd kwam om het tussenstuk te overbruggen KLOSKLOSKLOSKLOS zat ze ineens vlak achter Kokos, die steeds harder ging stappen en al in draf wile (mocht nit van mij) en toen maar opzij ging (hellup, ik word platgewalst door een tank, zal-ie wel gedacht hebben).

We hebben hoe dan ook veel plezier gehad en er zullen zéker nog herhalingsritten volgen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:10

Er komt hier géén update meer over Jaopie m.b.t. de betreffende lessen, aangezien ik daar definitief mee ben gestopt. De titel dekt dan ook de lading niet meer.
Jaopie (en ik) staan momenteel op (mentale) vakantie tot we weer ieder voor zich én samen onszelf zijn, en "het spoeltje min of meer is teruggedraaid".Intussen is er nog wel tussen neus en lippen door iets over Jaopie te lezen in het Khavanna topic.
Een nieuw topic m.b.t. training/lessen/wederwaardigheden van en met Bonte Jaopie wordt pas in januari 2016 geopend.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:18

Dank voor de dienst mededeling haha

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 03:11

Heb genoten van dit topic, maar het Khavanna topic is ook erg leuk en interessant, dus fijn dat we op de hoogte kunnen blijven op die manier. :-)

Veel genoegen met de mentale vakantie en ik hoop dat alles spoedig weer op zijn plek valt, met jullie beiden!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:24

Zolang ik jullie avonturen nog ergens kan volgen, maakt het mij niet uit hoe het topic heet :D.