Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:59

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind inderdaad dat wielrenners beter op moeten passen!
Ooit stond een vriendin van mij stil met haar paard (lees: rustige Haflinger), paardje kijkt naar een groepje wielrenners in het bos, waarna een wielrenner finaal tegen zijn hoofd aanrijdt 8)7
Gelukkig had het paard niks, zowel hij als wij stonden even raar te kijken :=
Maar het is toch te gek voor woorden!

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:10

Urielle schreef:
Even ter verduidelijking voor WielrennerX:

Hiervan is meestal sprake in de volgende situaties:
- Het paard wat aan de binnenkant van de weg (dus bij de berm) gehouden wordt is een paard wat nog in opleiding is in het verkeer. Het andere (ervaren) paard fungeert dan dus als buffer tussen het mogelijk schrikkerige paard en het verkeer. Paarden zijn kuddedieren en kalmeren elkaar dus de ruiters doen het juist om gevaarlijke situaties met een schrikkend jong paard te voorkomen. Waar mogelijk kunnen ze vervolgens ergens samen aan de zijkant van de weg gaan staan zodat ander verkeer toch kan passeren.
- De ruiters stellen zich expres even breed op om te voorkomen dat mensen snel snel proberen in te halen. Wat je veel tegenkomt als ruiter (en misschien jullie als wielrenners ook?) is dat sneller verkeer zich snel tussen kleine gaatjes erlangs propt (en je bijna van de weg drukt, waar bij paarden een extra schrikfactor bijkomt) of dat mensen het wel grappig lijkt om in het passeren te toeteren, de paarden op hun kont te slaan of iets naar ruiter en/of paard te gooien. Er zijn best wat mensen (vooral jongeren) die expres hun best doen om paarden te laten schrikken, er niet bij stilstaand dat het gevaarlijk is voor iedereen als de ruiter wordt afgeworpen en het paard los op de weg komt.
Hierbij zullen ruiters zich dus tijdelijk even breed opstellen om inhalen te voorkomen, om dan zsm ergens op een oprit, inham of pleintje te gaan staan wachten tot het andere verkeer gepasseerd is.
- Asociaal gedrag van twee ruiters die het wel gezellig vinden om met elkaar te kletsen en geen enkele interesse hebben in de rest van het verkeer. Waarbij je bij deze mijn volledige goedkeuring hebt om ze aan te spreken op hun gedrag en verkeersinzicht ;)

Als wielrenner voorkom ik heel af en toe ook inhaalacties als het te gevaarlijk is door midden op de weg te rijden. Maar dat probeer ik zo kort mogelijk te doen (een halve minuut is al lang). Ik heb er ook geen probleem mee om op een rechte, smalle weg zonder tegenliggers te worden ingehaald op 30 centimeter afstand, wat voor een ruiter natuurlijk niet wenselijk is. Maar als ruiters de weg tijdelijk blokkeren tot een veilig punt zal het door de lagere snelheid langer duren en de achteropkomers meer vertragen, wat er ongetwijfeld voor zorgt dat de frustratie bij de achteropkomers veel en veel groter is. Wat bij betreft onterecht, maar het is een gegeven dat in onze maatschappij er niet veel begrip is voor vertragingen.

Wat betreft de paarden in opleiding zou ik graag zien dat de betreffende ruiter een hesje met een L erop zou dragen. Bij een lesauto weet iedereen dat er eens wat mis kan gaan (motor die 3 keer afslaat, hellingproef die niet lukt) en is er automatisch een stuk meer begrip en voorzichtigheid van ander verkeer. Zonder zo'n hesje kan ik ook niet zien of ik te maken heb met ruiters die samen een lespaard aan het opleiden of met asociale ruiters. Aangezien mensen meestal de neiging hebben om het slechtste van anderen te denken, wordt beide groepen nu gezien als asociaal.

Sleeper

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:14

Mijn persoonlijk ervaring is trouwens met veel weggebruikers dat de meeste je een stuk rustiger benaderen als je een lichtgevend hesje aan hebt en/of je paard vol hangt met reflectie spul. Blijkbaar roept dat toch iets op bij mensen van 'even rustig aan doen'

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:28

WielrennerX schreef:
Wat betreft de paarden in opleiding zou ik graag zien dat de betreffende ruiter een hesje met een L erop zou dragen. Bij een lesauto weet iedereen dat er eens wat mis kan gaan (motor die 3 keer afslaat, hellingproef die niet lukt) en is er automatisch een stuk meer begrip en voorzichtigheid van ander verkeer. Zonder zo'n hesje kan ik ook niet zien of ik te maken heb met ruiters die samen een lespaard aan het opleiden of met asociale ruiters. Aangezien mensen meestal de neiging hebben om het slechtste van anderen te denken, wordt beide groepen nu gezien als asociaal.

Goed idee !! +:)+ Zou een teken zijn voor àlle andere weggebruikers (vrachtwagens, grote machines, motors etc. )

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:31

Luckystory schreef:
...Mijn grote frustratie is vooral dat het je zo onmogelijk gemaakt wordt om je dieren iets aan te leren. Er zijn hier in de omgeving ontzettend mooie alternatieven voor ruiters. Tussen 2 van mijn weides ligt bijvoorbeeld een heel recreatie-watersportgebied (uitgebaat door de staat), waardoor ik op amper een kwartiertje van de ene naar de andere weide zou kunnen zonder een voet op de openbare weg te zetten. En hetzelfde voor enkele andere weides die verbonden zijn door prachtige verhoogde en verharde dijken.
Maar allemaal verboden terrein. En waarom eigenlijk? Alle andere weggebruikers mogen er wel gebruik van maken. Maar ik moet met mijn jonge veulens over nationale wegen... begrijpen wie begrijpen kan.

...Echt overal staan standaard borden dat het verboden is voor ruiters. Groot recreatiegebied, compleet afgesloten.
Ik kan mij met m'n paarden bijna alleen verplaatsen over grotere wegen. -O-

Ik ken de regels in Belgie niet, maar hier is het zo, dat als ik ergens rij waar een "(paard)rijden verboden" bord staat, ik niet op mijn paard mag zitten als ik daar langs moet, maar er wél met mijn paard aan de hand mag lopen :) .
Dat is hetzelfde als je bijv. ergens in de binnenstad niet mag fietsen, maar wél je fiets aan de hand mee mag voeren!
Informeer er eens naar of die regel bij jullie ook niet geldt, kan me voorstellen dat dat een hoop stress spaart! (Aan de andere kant worden je veulens op deze manier waarschijnlijk wel relatief "makkelijk" verkeersmak ;) .)

Nikilover, verography, TS, kunnen jullie je privé vetes ajb ergens anders voeren ;) , dit is echt reuze irritant in een discussie topic :) !!

WielrennerX schreef:
...Wat betreft de paarden in opleiding zou ik graag zien dat de betreffende ruiter een hesje met een L erop zou dragen. Bij een lesauto weet iedereen dat er eens wat mis kan gaan (motor die 3 keer afslaat, hellingproef die niet lukt) en is er automatisch een stuk meer begrip en voorzichtigheid van ander verkeer. Zonder zo'n hesje kan ik ook niet zien of ik te maken heb met ruiters die samen een lespaard aan het opleiden of met asociale ruiters. Aangezien mensen meestal de neiging hebben om het slechtste van anderen te denken, wordt beide groepen nu gezien als asociaal.

Dat vind ik een zinvolle tip, zo'n hesje +:)+ ; kleine moeite, grote werking :) .

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:23

WielrennerX heeft een goed idee over een L-hesje. Echter, dan moet wel duidelijk gecommuniceerd worden naar de samenleving toe wat dat betekent. Mensen zijn zo snugger niet, die zien zo vaak ruiters met een hesje, en wellicht zien ze die L over het hoofd.
De gebaren die wij moeten geven, worden ook al niet begrepen omdat daar geen educatie over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:07

Er zijn zelfs dergelijke hesjes waar duidelijk op staat "LET OP, JONG PAARD" en een grote driehoek eronder!!!! Die gebruiken wij ALTIJD als we met onervaren dieren de weg op gaan. Ook hebben we er altijd iemand NAAST lopen met eenzelfde hesje aan, die eventueel andere weggebruikers kan verzoeken even te wachten o.i.d.

Het is allemaal zo makkelijk om over en weer elkaar de schuld te geven van onverantwoordelijk gedrag, maar dat is met ALLES in het leven zo. Als iedereen nu gewoon zijn gezonde verstand gebruikt en even niet alleen aan zichzelf denkt zou het een stuk eenvoudiger en vriendelijker zijn in het verkeer.

Het is allemaal zo simpel.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:11

slimmerik schreef:
WielrennerX schreef:

Goed idee !! +:)+ Zou een teken zijn voor àlle andere weggebruikers (vrachtwagens, grote machines, motors etc. )

Ja prima idee! Dat betekent dat 98% van de ruiters zo'n hesje moet dragen, haha!
@wielrenner; ga er maar vanuit dat dat percentage van de ruiters zo benaderd moet worden en datzelfde geldt voor de kennis van de verkeersregels te paard!
:D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:14

Karl66 schreef:
Maar het is wel zo dat het feit dat je niet of moeizaam op je paard kan komen je eigen probleem is en niet die van de overige weggebruikers. Op het moment dat jij er eigenlijk af zou moeten, omdat je op die manier het beste of snelste een onveilige situatie op kan lossen, dan kan je dat niet op andere verkeersdeelnemers afwentelen onder het motto "sorry, maar anders kom ik er niet meer op". Dan loop je maar naar huis, zoek je een bankje op of hang je op mijn part een touwladder aan je zadel :D

Het excuus "ik ben niet afgestapt, want het paard is te groot en ik ben klein" is gewoon geen excuus.

Dank je Karl :D. Ik ben ook klein maar ik ga ook niet naar buiten met een les. (Tevens heeft dat ook een andere reden maar ik denk wel door dat als ik mezelf bevorderlijk genoeg vind om naar buiten te gaan denk ik altijd dat er wel iets kan gebeuren waarbij ik er misschien af moet. Dit is dan ook een reden om niet naar buiten te gaan).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:02

[***] schreef:
Er zijn zelfs dergelijke hesjes waar duidelijk op staat "LET OP, JONG PAARD" en een grote driehoek eronder!!!! Die gebruiken wij ALTIJD als we met onervaren dieren de weg op gaan. Ook hebben we er altijd iemand NAAST lopen met eenzelfde hesje aan, die eventueel andere weggebruikers kan verzoeken even te wachten o.i.d.

Weet je waar die te krijgen zijn? Ik heb er al eens naar gezocht maar niks kunnen vinden. Lijkt me handig als ik straks met mijn groene merrie onder het zadel naar buiten ga.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:32

In de engelse versie zijn ze op ebay te koop, maar ik ben ook wel nieuwsgierig waar de nl versie te verkrijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:28

Ik ga het even navragen. Ik vraag altijd aan iemand van de rijvereniging en die regelt dat ik ze krijg. Geen flauw idee waar ze vandaan komen.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:45

T is een beetje offtopic:
Gisteren gingen ik en een vriendin Star (Tinker) en Whisper (KWPN) uit de wei halen komen er 3 wielrenners aanfietsen, Whisper zag ons en die kwam al aanlopen zegt er een wielrenner Kijk dames komt ie al aan :roll: We hebben de hele weg terug lopen lachen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:04

sflj schreef:
Ja prima idee! Dat betekent dat 98% van de ruiters zo'n hesje moet dragen, haha!
@wielrenner; ga er maar vanuit dat dat percentage van de ruiters zo benaderd moet worden en datzelfde geldt voor de kennis van de verkeersregels te paard!
:D

Helaas werkelijkheid dus niet echt grappig eigenlijk -O-

Karl had gewoon gelijk eerder in dit topic.
Dat gaat alleen maar erger worden, want het wordt niet erkend door de ruiterij: Sterker nog; de huidige sitatie wordt onderling bekrachtigd.
Niet in het minst door Bokt waar de omgekeerde wereld hoog in het vaandel wappert.

Ik ga dit
Afbeelding
achterop mijn tuut plakken Bert.
Moet de rest maar een beetje afstand houden :P

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:44

Als jij op je paard zit dan ga je ook gewoon door met je sport,
jij hebt je paard niet onder controle en dit kun je niet op de wielrenster schuiven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:52

WielrennerX schreef:

Heb je helemaal gelijk in! Ik rij zelf ook met de jonkies die niet safe zijn buiten (ik maak paarden zadelmak dus ze zijn uberhaupt nog erg onervaren) idd met een gewoon goedkoop reflecterend hesje, grote blauwe L met een viltstift op een A4tje en dat in een waterdicht hoesje op je hesje gespeld met veiligheidsspelden. Die dingen zijn voor een habbekrats te koop bij winkels als Action, Zeeman, Wibra,... dus geen enkele reden om er geen te dragen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:04

Overigens vandaag 3 keer wielrenners tegengekomen:
- eerste keer 1 jonge man, buiten bebouwde kom rond Heerle (Bergen op Zoom) geloof ik, kwam twee trekpaarden achterop (dames bleven doodleuk kwebbelend op hun paarden midden op het fietspad stappen terwijl de weg ernaast waar ik dus over reed een vrij rustige weg was buiten de bebouwde kom _-:( Mochten ze dit lezen, op de weg rijden waar mogelijk dames!!!!) en ging er met een wijde boog omheen +:)+ Toen kwam er nog een ouder echtpaar op mountainbikes en ik heb afgeremd om hen rustig de kans te geven de paarden in te halen, toen pas kwamen de vrouwen in actie om eens achter elkaar te gaan stappen 8)7
- tweede keer 2 oudere mannen in ons dorpscentrum, remden netjes af om linksaf te slaan, keken goed rond en staken zelfs hun hand uit +:)+ (dat zie je hier niet echt veel := )
- derde keer een peloton wielrenners in het buitengebied rond Essen, vlogen zonder te kijken in volle vaart vanuit een klein wegje een voorrangsweg op waar de van rechts komende auto's allemaal op de rem moesten gaan staan waar de renners kriskras voor en achter de auto's langs de fietsstrook opgingen _-:( Ik was blij dat ik op enige afstand zat, want ik zou ze van rechts hebben gehad maar had ivm voorrangsweg 70 km/h best een behoorlijke vaart dus ik vrees dat ik wel iemand van de fiets gereden zou hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:34

Urielle schreef:
,... dus geen enkele reden om er geen te dragen!

Er is ook geen reden om te verwachten dat dit je enig recht geeft.

Ik begrijp niet goed wat je met die ´L´ verwacht te bereiken. Dat je meer voorrang krijgt? Op grond waarvan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:45

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:
,... dus geen enkele reden om er geen te dragen!

Er is ook geen reden om te verwachten dat dit je enig recht geeft.

Ik begrijp niet goed wat je met die ´L´ verwacht te bereiken. Dat je meer voorrang krijgt? Op grond waarvan?

Dat mensen ervan bewust zijn dat je een leerling onder je kont heeft, en minder vlug op hun achterbenen gaan staan als er eens iets mis gaat?
net zoals jonge autobestuurders met een L?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:51

Op zich zou het voor veel goedwillende medeweggebruikers toch wel een goed idee zijn, om met een L op een hesje te rijden, ik denk dat het toch wel mensen waarschuwt.

Zolang het maar niet ontaardt in wat Huertecilla al liet zien: dankzij die "L" het recht menen te hebben om in het verkeer ongestraft onverantwoord te kunnen stunten met een onbetrouwbaar paard...

Dat doet me denken aan bepaalde lieden die hun paard op wedstrijden een rood strikje invlechten, om lekker veel ruimte op het losrijdterrein af te dwingen en te denken dat ze dan bij een kloppartij van hun paard vrijuit gaan, want ze "hadden immers een rood strikje als waarschuwing?"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:10

Zoolgangster schreef:
Op zich zou het voor veel goedwillende medeweggebruikers toch wel een goed idee zijn, om met een L op een hesje te rijden, ik denk dat het toch wel mensen waarschuwt.

Zolang het maar niet ontaardt in wat Huertecilla al liet zien: dankzij die "L" het recht menen te hebben om in het verkeer ongestraft onverantwoord te kunnen stunten met een onbetrouwbaar paard...

Dat doet me denken aan bepaalde lieden die hun paard op wedstrijden een rood strikje invlechten, om lekker veel ruimte op het losrijdterrein af te dwingen en te denken dat ze dan bij een kloppartij van hun paard vrijuit gaan, want ze "hadden immers een rood strikje als waarschuwing?"

Jij snapt het.

En het mag geen rotsmoes voor incompetentie of een gewoon niet tot rijpaard opgeleid ´vluchtdier´ zijn.

Zolas SFLJ opmerkt zou 95% van de ruiterij het op moeten mbt hun weggedrag maar hóóguit een paar procent is daadwerkelijk een jong paard verkeersveilig aan het maken. Wat lost het dus op? Mbt dít topic HELEMAAL NIETS. Alleen maar een alibi voor wangedrag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:36

Huertecilla schreef:
Ik begrijp niet goed wat je met die ´L´ verwacht te bereiken.

Meer begrip, minder ergernissen onderling?
Ik denk juist dat er heeeeel veel paarden op de weg lopen die nog niet volledig verkeersmak zijn, daarvoor moeten ze toch echt veel mee de weg op. Dan heb je alleen dat kleine groepje recreanten die vrijwel dagelijks de weg op gaan. Genoeg mensen die maar eens per maand of minder de weg opgaan met hun paard, daarin worden ze wel mak op een simpele passerende auto en een fiets, maar genoeg wat je dan zo incidenteel tegenkomt dat het bang maakt.

Maar HC, ik hoor jou een heleboel dingen affikken, maar doe eens een constructieve bijdrage. Op welke manier moet de doorsnee Nederlandse ruiter het aanpakken volgens jou om veilig de weg op te gaan met een hittepetittig bloedpaardje?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:35

ik vind zo'n hesje een heel goed idee, je bent meer zichtbaar en het geeft inderdaad meer oplettendheid onder de bestuurders.
Ik ervaar dat toch zo.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, want ik had geen zin om 40 pagina's te gaan lezen..
Maar ik vind, en dat is mijn mening, dat wielrenners die met een hele groep fietsen, denken dat ze alles mogen en dat alles en iedereen die op de weg is maar aan de kant moet gaan.
Want ik mocht een keertje met mijn buurman op de kar mee (hij doet mennen), en toen hadden we al een stukje gereden, kwam er opeens een scooter/motor weet ik veel wat het was, en die zegt tegen ons dat we van de weg af moeten omdat er wielrenners aankomen, (wij waren op de weg, omringd door bossen) buurman zegt: ja dat gaat niet want dit zijn jonge paarden etc., en die man bleef maar aandringen dat we van de weg af moesten, uiteindelijk op aandringen zijn we maar aan de kant gegaan naar een pad in het bos, en even later kwam er een groep met wielrenners aan.
Mijn buurman en ik zeiden tegelijk tegen elkaar van dat het nergens op sloeg.
Dit alles is mijn mening, en zo heb ik het ervaren, het kan zijn dat jullie hier anders over denken, maar dit is mijn ervaring.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:08

Huertecilla schreef:
Zoolgangster schreef:

Jij snapt het.

En het mag geen rotsmoes voor incompetentie of een gewoon niet tot rijpaard opgeleid ´vluchtdier´ zijn.

Zolas SFLJ opmerkt zou 95% van de ruiterij het op moeten mbt hun weggedrag maar hóóguit een paar procent is daadwerkelijk een jong paard verkeersveilig aan het maken. Wat lost het dus op? Mbt dít topic HELEMAAL NIETS. Alleen maar een alibi voor wangedrag.

Sommige ruiters gaan het misbruiken.
Maar, als die L bekomt dat medeweggebruikers zich nét iets bewuster zijn van wat paarden KUNNEN aanrichten, en net een fractie meer geduld er kunnen uitpersen, speelt het in ieders voordeel.
Als je dan echt een jong paard onder je kont hebt, en je hoort dat de auto/fietser/ koe achter je vertraagt en rustiger passeert, door die gigantische L op je hesje, is dat toch net leuk en goed?

het feit is dat ieder paard eens de eerste keer op de weg moet komen, en helaas heeft belgie en nederland niet altijd de mogelijkheid zoals jij HC, om eerst zijn paard in the middle of nowhere overal aan te laten wennen.
daarnaast is het soms ook een feit, dat als je op een smalle weg rijdt, en een autobestuurder rijdt je, al dan niet bewust, de weg af, omdat ze denken dat een paard toch wel braaf is, je ongelukken kunt hebben.
(en die konden mss voorkomen worden door wat meer voorlichting over paarden op de weg, of die grote L op je rug)
het feit is ook, een ongeluk komt niet alleen, dwz: als die automobilist mij passeert aan 90 per uur, op 50 cm afstand, en mijn paard springt door dat geval op de weg (het is een DIER!), en ramt die of een andere auto, dat mijn paard kaduuk is, ik hoogstwaarschijnlijk ook, en als er 1000 kilo op die auto komt schiet er daar volgens mij ook niet veel meer van over.
http://www.google.be/imgres?q=paard+op+ ... AAw&zoom=1

wat is er belangrijker? gelijk krijgen dat je paard ten allen tijde onder controle is, of accepteren dat een ongeluk met een dier vlug gebeurd is, en dat er mss ongelukken voorkomen kunnen worden als iedereen een beetje toleranter is/wordt tegenover elkaar?