Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:10

:+ Hoop ik

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:56

Nou, hier gaat het na het weekend weer dooien _/-\o_

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:15

@nathalie2302; probeer inderdaad wel om zelf lichaamsbewust te rijden zeg maar. Maar dat opeens weg spurten hou je niet tegen en ligt niet aan hoe we rijden. Bij mijn bijrijdster, instructrice en vriendinnetje van mijn dochter doet hij het ook. Dat zijn allerlei leeftijdscategorieën en rijden allemaal prima. Ook als je uitstapt met lang teugeltje en dus totally relaxt ben zelf en hij lekker met zijn koppie laag is is hij zomaar opeens vertrokken. Komt gewoon omdat hij een geluid hoort buiten de bak en niet ziet wat het is. Paddock is bij ons direct achter de binnenbak, aan de ene zijkant een autosloperij, aan de andere zijkant buitenboxen en aan de voorkant kantine en hal met kasten. Dus aan alle kanten geluiden zonder te zien wat het is. Aangezien hij nogal gevoelig is op geluiden....
Maargoed door het lichaamsbewust rijden word het wel steeds minder en kunnen we het steeds vaken voor zijn en gaat hij meestal niet alle kanten op. Ook is hij voor de helft van de bak al weer terug genomen.

En die kou, ben hem echt wel zat nu!! Hoewel ik wel blij ben dat ik een binnenbak heb nu. Verleden jaar een paar weken niet kunnen rijden of wat ook. Alleen op het weiland een uurtje.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:58

Ach ik heb er gister weer voor de eerste keer opgereden gelukkig heb ik een binnenbak... Jeetje ik zwete de pan uit := ... Maar als je dan weer op af stap krijg je het zooo koud dan wordt het natte zweet helemaal koud :brr: ... Gelukkig merk ik geen verschil bij mijn maflinger als het koud is heb meer moeite met de lente dan krijgt ze het gigantisch in der bol :P geen beginnen aan.. -:(-

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:44

Was er hier niet iemand die op zoek was naar een leuke haflinger?
Zag dat er net een geplaatst is op de bakt markt,ziet er lief uit......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:37

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:10

Hallo mede"angsthazen" ik wil even mn verhaal/probleem kwijt, misschien dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb nu zo'n 3kwartjaar een nieuwverzorgpaard, hiervoor had ik allemaal hele brave paarden waarmee ik veel zelfvertrouwen had opgebouwd , maar durfde nogsteeds geen 'wilde' paarden aan.
Deze merrie kwam toevallig op mn pad, in het begin klikte het nog niet zo, ik longeerde haar alleen en na een tijdje kwam de klik en de band. Alleen nu was het zo dat de eigenaar mij nogal bang heeft gemaakt voor haar "Pas op want.." was het altijd terwijl ze bij mij dus niks flikte.
Na een tijdje mocht ik op haar gaan rijden, maar ik scheet in mn broek. "Vraag niet zoveel van haar want dan gaat ze de lucht in, gaat ze in protest etc." Maar godzijdank ging het goed en ik kreeg zowaar vertrouwen in haar met rijden, dan vroeg ik ook niet veel van haar, en ik ging telkens meer beetjes van haar vragen en dit ging super! Ze ging wel eens een klein beetje in protest, maar even aansporen en het was weer over.
Toen werd het 's avonds donker en moest er ook gereden worden (we hebben wel verlichting in de bak), maar toen begon het, telkens op hetzelfde stukje wilde ze niet meer, stopte ze ging achteruit, voelde ik haar rug opbollen en durfde ik niet (Stom dat ik ben heb ik haar toen haar zin gegeven omdat ik in mn eentje was) Sinds die tijd bleef ze het doen en ik blijf maar denken aan wat de eigenaar altijd zei. Daarna kwam er een tijd dat ik zelf ook niet lekker in mn vel zat, ik stopte met rijden en ging longeren. Ook dan haalt ze streken uit, maar heb haar altijd onder controle, ook dit ging niet. Als ze op haar linkerhand moest lopen, liep ze totdat ik haar zei dat ze moest gaan draven/galloperen, (dit doet ze wel is vaker, maar dan draait ze om en rent de andere kant op, daarna nog een x en dan is het over) maar nu ze stopte en kwam recht omhoog, maar dan ook echt kaarsrecht, ik kreeg haar niet meer aan het lopen zonder te gaan steigeren, een heel gevecht, na een half uur of wat had ik haar dan eindelijk zover. Dit bleef ze nog een paar dagen herhalen totdat het touw perongelijk om haar been heen sloeg, hier schrok ze enorm van en toen was het ook echt over.
Na een tijdje begon ik te rijden, de eerste keer ging goed, de tweede keer ging het weer hetzelfde als hiervoor, slecht. Ik durf dan gewoon niet door te zetten omdat er niemand in de buurt is en ik heb haar nu ook daadwerkelijk zo hoog zien steigeren "wat als ze het doet als ik erop zit, wat als ik met het paard achterover val in het ernstigste geval op het hek" Na een paar keer was er iemand bij, die me enorm geholpen heeft! Ze heeft goed op haar donder gehad (wat ik eigenlijk niet durfde te doen) en was toen weer poeslief. Een keer daarna heeft ze het nog een keer geflikt, maar had toen mijn eigen maniertje gevonden, mede dankzij dat er iemand anders bij was.
Maar nu is het geval, dat de merrie laatst mijn vinger heeft gebroken doordat ze doorsloeg, hierdoor kon ik niet rijden en ben een klein poosje terug geopereerd aan mn knie. Het moment komt binnenkort dat ik weer mag rijden, maar oh, ik ben zo bang om er weer op te gaan!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

Zo Peer dat is een heel verhaal en ik denk voor een aantal mensen zeer herkenbaar.
Ik begrijp dat de eigenaar je waarschuwde over de streken van dit paard en aan de andere kant ook helaas want dan ga je erover nadenken en het gebeurt dat juist.
Ik zou echt zeggen zoek iemand die je kan ondersteunen met rijden en longeren zodat ze leert dat het bij jou niet oke is wat ze doet, en dat je doorgaat met wat je van het paard vraagt.
Zoek iemand die echt kan helpen met alles zonder het paard enorm op haar "donder" te geven maar zorg dat het paard respect voor je krijgt door grondwerk e.d.
Paarden voelen gewoon onze twijfel en angsten en daar worden ze ook onzeker van en doen dan rare dingen, ik weet dat een paard niet kan denken zo nu ga ik eens even iemand pesten.
Succes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:42

Peer: Herkenbaar dat je onzeker wordt door waarschuwingen van anderen. Zo had ik een vriendin waarvoor ik een tijdje haar paard heb gereden. Paard zou weet ik wat al niet voor streken uithalen, maar eigenlijk heeft hij dat bij mij nooit gedaan, maar toch werd ik er onzeker van en durfde er daardoor minder goed aan te rijden.
Het helpt nu vast ook niet mee om erop te gaan omdat je er een tijde uit geweest bent. Misschien kun je vragen of je mag lessen bij iemand en dat je eerst begint op de grond voordat je erop gaat. En dan liefst iemand die jou ook vertrouwen kan geven.

Ik ben stiekem best een beetje trots op mezelf! Ik heb afgelopen donderdag avond bij ons in de paddock eventjes gereden en vrijdag zijn we naar de bak gegaan en heb ik gewoon ruim een half uur lekker gereden! Het was alweer een paar maanden geleden, dus ik begon eigenlijk meer zo van: teugels op maat, beetje stappen en draven en verder niks. Maar paardlief pakte het zo fijn aan, dat ik heerlijk heb kunnen rijden en meer heb gedaan dan ik gepland had. Nu nog een x op m'n jonkie stappen..maar 1e stap is iig alweer gezet! :D

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:13

Top Jibbel. De eerste stap is altijd de moeilijkste!
Ik heb donderdag en vrijdag lekker gereden in de binnenbak. Paardebeest is uiterst braaf geweest, voor zijn doen zelfs lui. En dan maar netjes proberen toe te passen wat ik bij de les geleerd had. Valt niet altijd mee.

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:28

Ik heb hetzelfde probleem.
Eerst ging alles vanzelf... Gewoon door de bossen crossen en doen, tegelijkertijd het gevaar niet inzien natuurlijk. Toen ik leerde rijden zag ik van alles. En deed ik alles, maar dan komt het besef ... dat het toch wel gevaarlijk kan zijn (wat enerzijds goed is) maar anderzijds wat overdreven werd. Ik rijd nu met een 4 jarig paardje. Jong dus. Ze heeft me er nog nooit afgegooid, is super braaf, heeft wel wat pit en kan soms fris zijn. Eigenlijk gaat het rijden goed, maar door alles wat ik vroeger al meegemaakt heb, durf ik soms de grote conflicten niet op te zoeken. Het ergste is dat ik op zo'n momenten net altijd blijf zitten en dat ik er bij iets heel stom juist afval. Ze heeft 1 keer wel eens een bokje gegeven, maar die frisheid baart me soms wel zorgen. Dan heb ik weer schrik om er op te gaan.
Dan vertik ik het om ze te longeren, omdat ik me dan belachelijk voel, maar dan besef ik achteraf dat ik dat toch beter wel had gedaan. Dus voortaan doe ik dat wel als ik twijfel.
Ze heeft wel een tijdje gehad dat ze heel rennerig was en zo naar mijn gevoel ietswat 'flipte' maar als ik er dan mijn vriend op zette, was ze weer zo braaf als iets. Ik heb 1 keer op een paard gezeten dat niet wou stoppen ... en dus schrik gekregen van dat rennerige ;) en dat overgepakt naar mijn eigen paardje.
Nu met de wintermaanden staat ze even wat stiller, op de weide gewoon (de buitenbak is bevroren), maar binnenkort gaan we toch weer de uitdaging aan. Ik ben eens benieuwd!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:52

Ik had gisteren de kriebels....ondanks de ijzel/sneeuw die naar beneden kwam moest ik het gevoel weer effe hebben dus gezadeld en een half uurtje gereden op een weiland,net genoeg en zonder angst.Heerlijk!

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:56

Bedankt en het longeren gaat nu wel weer allemaal goed, het was echt de periode dat ze dat deed dat ik niet lekker in mn vel zat, verder zijn het gewoon streken die ze heeft tijdens het longeren en doet ze het vrij weinig. Op de grond doet ze ook alles voor me! Tenzij er eten in de bakken gegooid wordt, dan wordt ze gek en doet ze alles om los te komen (zo heeft ze dus ook mn vinger gebroken). En met dat lessen, dat is misschien wel een optie, maar ik heb ook niet zoveel vertrouwen in mensen als ze mij en het paard niet kennen.. Ik ken dan ook niemand die dat doet. Ik baal ook van mn zelf, want het is nog niet eens zo ver en ik vreet me nu al op hmpfff..

goed zo Jibbel!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:24

Hallo allemaal, hier weer zo'n angsthaas die al een tijdje meeleest, maar nog nooit wat schreef.
Heerlijk om te lezen dat er zoveel angsthazen zijn, ik kan me in alle verhalen helemaal vinden. Ben sinds 2 jaar weer aan het rijden na een stop van 20 jaar. Maar ja...in die 20 jaar had ik wel twee kinderen gekregen en dat is in mijn geval niet heel bevorderlijk geweest voor de onbevangenheid en 'angst' :)
Moeders in spe vraagt zich regelmatig af, waarom ze toch in hemelsnaam niet is gaan korfballen!!!! Maar ja..als ik dan weer op een paard kruip, dan weet ik het antwoord al....het is gewoon echt heel leuk. Tot twee weken geleden het paard waar ik op reed er met mij vandoor ging, na 25 rondes ongecontroleerd in galop, hield het eindelijk op. Dacht dat ik nooit meer op een paard zou stappen, maar aangezien korfballen echt niets voor mij is ben ik er woensdag toch maar weer opgeklommen. En je raad het al....als een ware 'Anky' mijn lesje uitgereden! :D

Ik zal wel altijd met een dubbel gevoel naar de manage rijden, maar zolang ik maar lekker kan 'tutten' met de paardjes en me af en toe een echte 'Anky' kan voelen is het het helemaal waard!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:18

Mag ik mij hier ook melden?
Sinds een aantal maanden ben ik ook een echte angsthaas!
Wat vervelende dingen meegemaakt, waaronder achterover geklapt met een paard.
Sinds september heb ik Aviro, een schat van een paard, maar met een heel klein hartje. Je moet hem met overtuiging rijden, anders wordt hij onzeker en schrikt van van alles. Van hem ben ik twee keer afgevallen door zo'n schrikactie. De laatste keer vrij hard (ribben, schouderblad en ruggenwervel zwaar gekneusd).
Ik ben nu erg bibberig met rijden, wat inhoud dat hij meer gaat schrikken. Mijn bijrijdster rijdt zo op hem weg, dat geeft mij wel weer wat vertrouwen dat als ik het kan, Viro ook. In de les trekt mijn instructrice me er gelukkig doorheen, maar zelf rijden gaat op dit moment amper. Ik fok mezelf van te voren helemaal op, en stap er dus al met spanning op.
Ik word echt helemaal kriegel van mezelf. Ik was nooit bang, deed alles, en nu! Ik kan mezelf echt niet uitstaan!
Morgen komt de zadelmaker met m'n nieuwe zadel, maar echt niet dat ik ga rijden, hij past het maar zonder. S' avonds gaat mijn bijrijdster rijden, donderdag heb ik weer les (nu 2 x in de week) en vrijdag heb ik de opgave om alleen te rijden, vind het nu al spannend! Ik wil gewoon mijn hobby terug.

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:30

Ik denk dat je vooral moet doorzetten ... die lessen zijn alvast een goede stap! Zorg dat je in die lessen ook echt conflicten gaat opzoeken, waar je hem moet doorzetten en beetje bij beetje denk ik dat je vertrouwen wel weer groeit hoor! Ik ben ook blij om te weten dat er zoveel zijn die dit hebben. Ik herken volledig je gevoel. Het is dus wel 'normaal'. Na zo'n val is het normaal dat je weer extra oplet. Veel succes ermee vrijdag!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:14

Balen he, als je je zo voelt. Hoe rationeel ik alles ook benader, ik blijf ook angstig (ondanks mijn laatste 'Anky rit :) ) Wat bij wel hielp was dat ik dit gevoel ook uiteindelijk heb uitgesproken naar mijn instructrice en naar de groep waar ik in rij. Op een of andere manier heb ik dat nooit echt gedaan, uit een gevoel van schaamte misschien wel. Daarnaast vond ik de angst mijn eigen verantwoordelijkheid....ik was toch uiteindelijk degene die gekozen had voor paardrijden.
Toen ik echt zo angstig begon te worden dat ik smoezen ging verzinnen om niet te kunnen rijden, heb ik het uiteindelijk toch uitgesproken. Dat lucht wel op. Ik merk dat er nu ruimte is om op een ontspannen manier weer plezier te krijgen in het rijden.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:47

@Sjoos als je nog niet er aan toe bent om alleen te rijden, regel dan dat er iemand een tijdje bij is. Ik heb het in het begin vaak zo gedaan dat mijn oudste dochter er bij was. Simpelweg het feit dat er iemand bij was zorgde ervoor dat ik sneller kon ontspannen. Na een kwartiertje of zo ging ze dan wat anders doen (uitmesten, opruimen etc.). De periode dat ze weg was werd steeds langer tot ik weer volledig alleen ging rijden. Het heeft mij in ieder geval goed geholpen om het zo te doen. Misschien een tip voor jou?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:47

Ik hoop na het weekend weer ff te paard te gaan. Dit weekend is carnaval, dus dan hebben we weinig tijd maar maandag en dinsdag hebben mijn vriend en ik vrij, dus dan gaat hij even mee en dan heb ik wat meer zelfvertrouwen omdat hij erbij is. Mijn grote sterke mannetje zorgt wel dat ik op mijn paard klim.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 16:27

welkom aan alle nieuwe angsthazen :)

Jibbel en Binky TOP!!! :D :D Lekker bezig en relaxed gereden dus..helemaal goed.

Sjoos dat lijkt mij een echte nachtmerrie om achterover te klappen met paard en al. Cos en ik hebben samen 1 keer een koprol gemaakt omdat hij struikeld (echt geluk gehad want ik rolde er zo af en hij rolde naast mij door dus we stonden beiden tegelijk op en hadden helemaal niks) maar echt achterover klappen...van het idee alleen al krijg ik de kriebels....

Durf je het nieuwe zadel ook niet uit te proberen terwijl de zadelmaker erbij is? Als er iemand bij mij staat te kijken of tegen me praat heb ik zelf nergens last van....

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:13

Dat helpt mij ook wel ... iemand die tegen mij praat. Zo kijk ik niet zo veel naar hoe mijn paard zich gedraagt of doet.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:41

Hier nog een angsthaas.
Ik heb mijn paard al van jongs af aan, heb hem zelf helemaal opgeleid.
De allereerste keer stapte ik er zo op en liep er zo mee weg.
Als 3 jarige met lange teugel lekker op buitenrit, heerlijk.
Totdat ik er door stomme pech af viel en mijn arm brak.
Sindsdien, ik durf echt helemaal niets meer :n
Buitenrit in geen tijden meer gedaan, ik durf gewoon niet meer.
Ik wil heel graag springen, maar ik durf niet meer.
Aanpakken al hij loopt te ouwehoeren, durf ik niet meer.
Het rijden gaat ook echt met ups en downs.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:47

Mogguh :D

Eergisteren heb ik weer na weken gereden, vond het wel spannend, paard had er ook erg zin in en was dus erg voorwaarts. Maar verder zo braaf! Aan het einde deed hij lekker rustig liep hij goed en ben toen gelijk gestopt. :) Man wat een lekker gevoel om weer op hem gezeten te hebben. :))

Welkom Pally,
En een herkenbaar verhaal. :(:) wachten op de goede dagen en dan doen.
Ik wil ook heel graag weer naar buiten, vorig jaar deden we niet anders (toen was ik ook angstig hoor). Maar nu is hij een tijdje niet op buitenrit geweest en is dan zo voorwaarts dat ik bang ben de controle te verliezen. :\

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:10

Pally, welkom. Jouw verhaal lijkt veel op dat van mij. Armbreuk en daarna bang.
Somebitch: toppie! Dat is waar je het voor doet: genieten, genieten en nog eens genieten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:12

Al moest ik wel vaak tegen mezelf zeggen; rustig blijven, hij gaat niet racen hij wilt alleen wat sneller omdat hij even stilgestaan heeft. Zelf ontspannen dan zal hij ook ontspannen etc. :P