Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mellanii schreef:Ik zou denk ik me paard toch in laten slapen thuis..
Als ik het voor het zeggen had iig.
Ook al is het slachten sneller, ik zou het echt niet aankunnen om dat te doen .
Dat mijn paard helemaal uitelkaar word gehaald, nee sorry .
corinepgek schreef:Als ik mijn paard nog normaal kan vervoeren word het inderdaad de slacht, anders zal het inslapen moeten worden. Al heb ik ook gehoord dat je een slager bij je langs kan laten komen om het paard te schieten maar weet niet hoe dat zit. Misschien maar eens uitzoeken mocht het moment ooit daarkomen, het kan zo in ene afgelopen zijn natuurlijk.
Citaat:Onder toezicht van een dierenarts mag ook thuis worden geslacht. Er is dan de mogelijkheid om het paard thuis te laten slachten ( dit vaak in noodsituaties:gebroken been bv) en dan alsnog te laten vervoeren naar de slachterij ter consumptie. Hiervoor krijg je dan het slachtgeld wat het paard normaal ook op zou leveren. De tijd die er tussen het schieten(op locatie) en het steken (in de slachterij) mag zitten is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere de afstand en het weer. Wanneer een paard te lang in de warmte blijft liggen ontstaat er stank en kan het paard zelfs ontploffen door de gassen die vrij komen in combinatie met de warmte. De enige oplossing die daarvoor is, is een klein sneetje bij de tepels of penis, zodat de lucht weg kan uit het lichaam, zonder al te veel bloed verlies.
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.
Idifix schreef:Ik heb 1 foto gezien en ik blijf bij mijn antwoord nee, ze word niet geslacht. Je kan zeggen zoveel je wilt maar denk dat dat ieder zijn idee mening,enzo verder is. Al krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat het slachten helemaal niet zo erg is als iedereen denkt ..maar toch. Ik wil het als het zover is idd ook gewoon in haar vetrouwde omgeving laten doen door een prikje.
JoyCiej007 schreef:Idifix schreef:Ik heb 1 foto gezien en ik blijf bij mijn antwoord nee, ze word niet geslacht. Je kan zeggen zoveel je wilt maar denk dat dat ieder zijn idee mening,enzo verder is. Al krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat het slachten helemaal niet zo erg is als iedereen denkt ..maar toch. Ik wil het als het zover is idd ook gewoon in haar vetrouwde omgeving laten doen door een prikje.
Hoe bedoel je, 'je kan zoveel zeggen als je wilt'..... ?Niemand verteld jou hier toch dat je vooral zou moeten slachten, of probeert je over te halen? Dus ik snap deze reactie niet echt?
JoyCiej007 schreef:@ eppie38 en cornepgek:
Dat hebben wij toendertijd ook aan van de Veen gevraagd, het mag en kan wel, maar wel onder bepaalde voorwaarden.
Ik heb even een stukje gequote uit de beginpost van het verslag van de 3e excursie naar Nijkerk:Citaat:Onder toezicht van een dierenarts mag ook thuis worden geslacht. Er is dan de mogelijkheid om het paard thuis te laten slachten ( dit vaak in noodsituaties:gebroken been bv) en dan alsnog te laten vervoeren naar de slachterij ter consumptie. Hiervoor krijg je dan het slachtgeld wat het paard normaal ook op zou leveren. De tijd die er tussen het schieten(op locatie) en het steken (in de slachterij) mag zitten is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere de afstand en het weer. Wanneer een paard te lang in de warmte blijft liggen ontstaat er stank en kan het paard zelfs ontploffen door de gassen die vrij komen in combinatie met de warmte. De enige oplossing die daarvoor is, is een klein sneetje bij de tepels of penis, zodat de lucht weg kan uit het lichaam, zonder al te veel bloed verlies.
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.
Nadeel is dus als je je paard wel op locatie (dus thuis, op de wei etc.) wil laten schieten én je wilt het tevens niet ter consumptie af staan, dat hij dan in principe op de wei gestoken moet worden.
't staat niet in het gequote stukje, maar van de Veen heeft mij wel verteld dat het natuurlijk wel de bedoeling is om zoveel mogelijk van het hele gebeuren af te schermen; je kan het natuurlijk niet maken dat toevallige passanten getuige zijn van zoiets ehm.... ja in de ogen van sommige mensen nogal lugubers...
Er zijn overigens wel vrij weinig slachters die op locatie willen schieten, dit omdat er best wat regels en praktische belemmeringen voor zijn dus.
Brainless schreef:@Giolli
Ik snap jou idee absoluut hoor,
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
Dat was ook de reden dat ik de mijne vandaag heb laten schieten.
Anders was het laten inslapen op de wei, dan met een tractor hem naar de weg slepen en dan door Rendac hem laten ophalen.
Ook omdat ik vlakbij een lagere school woon wilde ik niet dat zij hem aan de weg zouden zien liggen of mss wel zien hoe ze hem kwamen ophalen.
Brainless schreef:@Giolli
Ik snap jou idee absoluut hoor,
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
.