Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanii

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:36

Ik zou denk ik me paard toch in laten slapen thuis..
Als ik het voor het zeggen had iig.
Ook al is het slachten sneller, ik zou het echt niet aankunnen om dat te doen .
Dat mijn paard helemaal uitelkaar word gehaald, nee sorry .

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:10

Waar je ook voor kiest, het 'resultaat' zal hetzelfde zijn.
Je hebt afscheid van je paard moeten nemen en afscheid nemen is met dankbare handen aannemen al wat herinnering waard is.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:27

Mellanii schreef:
Ik zou denk ik me paard toch in laten slapen thuis..
Als ik het voor het zeggen had iig.
Ook al is het slachten sneller, ik zou het echt niet aankunnen om dat te doen .
Dat mijn paard helemaal uitelkaar word gehaald, nee sorry .

ik zou dat ook doen moest ik het voor het kiezen hebben maar natuurlijk sta je daar niet op te hopen.
maar als ik dan moest ... ;)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:52

Na het zien van de filmpjes op youtube over de rondleiding in Nijverdal heb ik mijn ideeen verder bijgesteld, laat het maar in een vertrouwde omgeving gebeuren! Ook ik eet wel frikadel, kroket enz maar hoef niet te weten hoe die er van te voren uitzag. Is natuurlijk beetje hypocriet maar waar. Hoewel het slachten een snelle dood met zich meebrengt, kan ik me de paniek voorstellen van zo'n dier.
Dus wat mij persoonlijk betreft, gewoon in de stal/weide en daarna cremeren. (indien mogelijk natuurlijk). Het is m i een fabeltje dat benen afgehakt worden om een paard te cremeren, als het te groot is moet het kadaver naar Rendac, dit heb ik uit de mond van de medewerker van het crematorium in Roermond

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:49

Ik zou als ik mocht beslissen voor iets gaan wat het beste is voor mijn paard. Daarom denk ik toch thuis in laten slapen, gewoon in haar vertrouwde omgeving. Denk niet dat ik het over mn hart kan verkrijgen om haar 'op te laten eten' door mensen.
Maar ik hoop dat ik dat nog lang niet hoef te beslissen.. :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:51

Ik ben een paar keer bij het schieten geweest en dan is er geen sprake van paniek. Pang en dood.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:54

Ik heb de keuze helaas moeten maken en ik heb gekozen voor de slacht. gewoon omdat het een pijnloze en snelle dood is, maar dat ook alleen als het paard in een goede toestand kan worden vervoerd. anders word ze gewoon ingeslapen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:23

Als ik mijn paard nog normaal kan vervoeren word het inderdaad de slacht, anders zal het inslapen moeten worden. Al heb ik ook gehoord dat je een slager bij je langs kan laten komen om het paard te schieten maar weet niet hoe dat zit. Misschien maar eens uitzoeken mocht het moment ooit daarkomen, het kan zo in ene afgelopen zijn natuurlijk.

Wel ben ik heel snel emotioneel, alleen al door het nadenken erover prikken de tranen in mijn ogen. Toen ik een filmpje zag van het schieten van een paard had ik het even niet meer. Heb gezien dat er al 2 keer een excursie naar een slagerij geweest was, misschien als dat nog een keer gebeurt dat ik wel mee wil. Weet zeker dat ik het heel erg zal vinden en het niet droog kan houden, ook al is het niet eens met een paard dat ik ken maar ik denk wel dat ik het fijn vind het een keer meegemaakt te hebben, mocht het met mijn eigen paard ook gebeuren moeten....

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:51

Oh dit is echt moeilijk!
Als ik ooit voor die keuze kom te staan zou ik het echt niet weten.
Slachten klinkt zo cru zo onmenselijk.
Maar aan de andere kant een prik is ook niet normaal, maar gaat wel wat menselijker en voor mijn gevoel rustiger.
Ik denk dat ik hem een prik zou geven en crematie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:25

Ik zie dit topic nu pas....

Ik ben 1 van de personen die ook naar de slachterij van Van de Veen in Nijkerk zijn geweest; ik ben zowel de allereerste excursie meegegaan, en heb samen met wat anderen de 2e excursie georganiseerd.
Ben er dus 2x geweest. Omdat ik de eerste keer nogal overdonderd was, heb ik de tweede keer wat meer kunnen 'opletten'.
Sinds ik daar de deur uit ging wist ik het voor mezelf al wel; als het maar enigzins mogelijk is dan zou ik m'n paard naar de slacht brengen.

Ik heb daar gezien hoe het gebeurde, hoe ongelofelijk snel dat gaat. Het paard heeft totaal geen benul wat er staat te gebeuren. Het gaat zó snel dat als je met je ogen knippert je het paard niet eens ziet vallen; dan ligt hij al.

Ik heb ook gezien hoe het op de andere manier gaat; inslapen mbv 'een spuitje'. Heb ook zelf een paard gezien wat weigerde door z'n benen te gaan en letterlijk aan het vechten was voor z'n leven.

Ik vind het voor mezelf dan misschien moeilijker om aan te zien als het m'n eigen paard zou betreffen, en inslapen is voor de eigenaar misschien ook fijner. Maar mijn keuze is al snel gemaakt, ik kies dan voor het paard ipv. mezelf, dus voor de slacht.
Of ik er wel of niet bij zou willen zijn kan ik nu denk ik geen antwoord op geven, 't liefst houd ik eigenhandig 't touwtje vast, maar ik al zou ik dat op dat moment niet kunnen, dan zou ik in iedergeval het paard wel willen zien liggen naderhand. Niet omdat ik bang ben dat de slager het beest anders alsnog door zou verkopen, maar voor mijn eigen verwerking, dat je ook echt het idee hebt en zelf ziet; 'ja, beestje is echt dood'.

Overigens zijn het niet de slagers/slachterijen die paarden, bestemd voor de slacht soms doorverkopen, maar de verzekeringsmensen. Het komt weinig voor, en is echt niet kenmerkend voor het hele slachtgebeuren

Enkele maanden geleden is de slachterij van Van de Veen uit Nijkerk zelfs op TV geweest bij het programma 'Eetsmakelijk!' op Ned. 3.
Do en enkele andere BN'ers gaan mee naar de slachterij, en zien daar hoe een paard geslacht wordt, alvorens zelf een stukje vlees te gaan bereiden. Heb het toen bewust gekeken, maar wist niet dat het ook de slachterij uit Nijkerk betrof. Vond ik dan wel weer 'leuk' om te zien :) Jan en z'n mannen worden steeds beroemder ;)

Voor wie het wel wil zien; ik heb hier onder een link naar het filmpje van youtube neer gezet. Degene die het paard over z'n hoofd aait en schiet, dat is Van de Veen zelf. Heel kenmerkend ook in dit filmpje weer, hoe zacht en 'liefdevol' hij eigenlijk z'n werk doet.

Let op: Dit filmpje kan beelden bevatten die als schokkend kunnen worden ervaren

http://www.youtube.com/watch?v=0agGNsXf ... 0F&index=7

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:32

Ik las hierboven een reactie van iemand die vroeg of de slager ook thuis kon komen om het paard af te schieten (ik weet niet precies hoe je het ander moet noemen).
Dat lijkt me ideaal eigenlijk, ik heb nu 2 keer gezien hoe het ging met inslapen en 1 keer de slacht en voor het paard is het prettigst de slacht hoe erg ook, alleen moet je als eigenaar daar wel mee kunnen leven natuurlijk.
Thuis dood maken zou voor mij ideaal zijn, of ze daarna geslacht worden, zou wel even slikken zijn maar het dier is niet meer, het is dan een omhulsel (voor mij persoonlijk gevoel natuurlijk)

Nou ja hoe dan ook het blijft moeilijk.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:24

corinepgek schreef:
Als ik mijn paard nog normaal kan vervoeren word het inderdaad de slacht, anders zal het inslapen moeten worden. Al heb ik ook gehoord dat je een slager bij je langs kan laten komen om het paard te schieten maar weet niet hoe dat zit. Misschien maar eens uitzoeken mocht het moment ooit daarkomen, het kan zo in ene afgelopen zijn natuurlijk.

onze slager komt naar de wei toe en schiet en daar dan af of je brengt je paard naar hem net wat je wil
maar soms heb je geen keus als je paard bijvoorbeeld niet meer kan lopen dan kan je er voor kiezen of je de DA laat komen om je paard een spuitje te geven of je belt de slager
ik kies ervoor dat de slager naar de wei komt mocht ik ooit voor de keus komen te staan

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:11

@ eppie38 en cornepgek:

Dat hebben wij toendertijd ook aan van de Veen gevraagd, het mag en kan wel, maar wel onder bepaalde voorwaarden.
Ik heb even een stukje gequote uit de beginpost van het verslag van de 3e excursie naar Nijkerk:

Citaat:
Onder toezicht van een dierenarts mag ook thuis worden geslacht. Er is dan de mogelijkheid om het paard thuis te laten slachten ( dit vaak in noodsituaties:gebroken been bv) en dan alsnog te laten vervoeren naar de slachterij ter consumptie. Hiervoor krijg je dan het slachtgeld wat het paard normaal ook op zou leveren. De tijd die er tussen het schieten(op locatie) en het steken (in de slachterij) mag zitten is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere de afstand en het weer. Wanneer een paard te lang in de warmte blijft liggen ontstaat er stank en kan het paard zelfs ontploffen door de gassen die vrij komen in combinatie met de warmte. De enige oplossing die daarvoor is, is een klein sneetje bij de tepels of penis, zodat de lucht weg kan uit het lichaam, zonder al te veel bloed verlies.
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.

Nadeel is dus als je je paard wel op locatie (dus thuis, op de wei etc.) wil laten schieten én je wilt het tevens niet ter consumptie af staan, dat hij dan in principe op de wei gestoken moet worden.
't staat niet in het gequote stukje, maar van de Veen heeft mij wel verteld dat het natuurlijk wel de bedoeling is om zoveel mogelijk van het hele gebeuren af te schermen; je kan het natuurlijk niet maken dat toevallige passanten getuige zijn van zoiets ehm.... ja in de ogen van sommige mensen nogal lugubers...

Er zijn overigens wel vrij weinig slachters die op locatie willen schieten, dit omdat er best wat regels en praktische belemmeringen voor zijn dus.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:19

Ik heb 1 foto gezien en ik blijf bij mijn antwoord nee, ze word niet geslacht. Je kan zeggen zoveel je wilt maar denk dat dat ieder zijn idee mening,enzo verder is. Al krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat het slachten helemaal niet zo erg is als iedereen denkt ..maar toch. Ik wil het als het zover is idd ook gewoon in haar vetrouwde omgeving laten doen door een prikje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:24

Idifix schreef:
Ik heb 1 foto gezien en ik blijf bij mijn antwoord nee, ze word niet geslacht. Je kan zeggen zoveel je wilt maar denk dat dat ieder zijn idee mening,enzo verder is. Al krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat het slachten helemaal niet zo erg is als iedereen denkt ..maar toch. Ik wil het als het zover is idd ook gewoon in haar vetrouwde omgeving laten doen door een prikje.

Hoe bedoel je, 'je kan zoveel zeggen als je wilt'..... ? :? Niemand verteld jou hier toch dat je vooral zou moeten slachten, of probeert je over te halen? Dus ik snap deze reactie niet echt?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:27

JoyCiej007 schreef:
Idifix schreef:

Hoe bedoel je, 'je kan zoveel zeggen als je wilt'..... ? :? Niemand verteld jou hier toch dat je vooral zou moeten slachten, of probeert je over te halen? Dus ik snap deze reactie niet echt?

Nee,was ook maar biij wijze van spreken he :) Maar ik heb ook niets tegen mensen die wel hun paard laten slachten dat is ieder zijn ervaring en gevoel :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:14

Jammer genoeg moet ik ook de zware beslissing nemen om mijn paard te laten gaan |( . Ik heb er lang over na kunnen denken wat te doen, maar ze gaat binnenkort naar de slager.
Ik heb slachten ook altijd iets verschrikkelijks gevonden, tot ik de filmpjes van de excursie heb gezien. En ergens vind ik de verwerking tot een mooi stukje vlees respectvoller dan de verwerking bij Rendac.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke en moeilijke keuze, en in een andere situatie kan inslapen mischien wel een betere optie zijn.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:43

JoyCiej007 schreef:
@ eppie38 en cornepgek:

Dat hebben wij toendertijd ook aan van de Veen gevraagd, het mag en kan wel, maar wel onder bepaalde voorwaarden.
Ik heb even een stukje gequote uit de beginpost van het verslag van de 3e excursie naar Nijkerk:

Citaat:
Onder toezicht van een dierenarts mag ook thuis worden geslacht. Er is dan de mogelijkheid om het paard thuis te laten slachten ( dit vaak in noodsituaties:gebroken been bv) en dan alsnog te laten vervoeren naar de slachterij ter consumptie. Hiervoor krijg je dan het slachtgeld wat het paard normaal ook op zou leveren. De tijd die er tussen het schieten(op locatie) en het steken (in de slachterij) mag zitten is afhankelijk van een aantal factoren, onder andere de afstand en het weer. Wanneer een paard te lang in de warmte blijft liggen ontstaat er stank en kan het paard zelfs ontploffen door de gassen die vrij komen in combinatie met de warmte. De enige oplossing die daarvoor is, is een klein sneetje bij de tepels of penis, zodat de lucht weg kan uit het lichaam, zonder al te veel bloed verlies.
Ook kun je ervoor kiezen het paard thuis te laten schieten en steken en het dan vervolgens aan te bieden aan de Rendac. Hiervoor betaal je dan rond de €200,00 aan de slachter, omdat hij hier alleen werk aan heeft en er geen vlees aan over houdt. Dit alles is alleen mogelijk met een officiële verklaring van de dierenarts die aanwezig was tijdens het schieten.

Nadeel is dus als je je paard wel op locatie (dus thuis, op de wei etc.) wil laten schieten én je wilt het tevens niet ter consumptie af staan, dat hij dan in principe op de wei gestoken moet worden.
't staat niet in het gequote stukje, maar van de Veen heeft mij wel verteld dat het natuurlijk wel de bedoeling is om zoveel mogelijk van het hele gebeuren af te schermen; je kan het natuurlijk niet maken dat toevallige passanten getuige zijn van zoiets ehm.... ja in de ogen van sommige mensen nogal lugubers...

Er zijn overigens wel vrij weinig slachters die op locatie willen schieten, dit omdat er best wat regels en praktische belemmeringen voor zijn dus.

Misschien een domme vraag, maar waarom moet een paard gestoken worden als hij niet voor menselijke consumptie is? ik neem aan dat steken het af laten lopen van bloed is, of is dat het sneetje bij de tepels/penis? (dat verhaal is me wel duidelijk) paarden die ingeslapen worden hoeven nl ook niet gestoken te worden.

@Sharani veel sterkte!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:43

Kimmie1: helemaal precies weet ik het ook niet meer, maar ik weet wel dat het zowiezo altijd verplicht is, ookal is het paard niet voor consumptie bedoeld.
Dit had te maken met het schieten. Door het schieten zijn ze hersendood (en komen ook nooit meer bij, voelen ook niets, in feite dus gewoon 'dood') alleen klopt het hart nog wel door.
Na het schieten wordt er gestoken, inderdaad om al het bloed af te laten lopen, het hart pompt al het bloed naar buiten en daarna valt ook het hart stil.

Bij inslapen veroorzaken de middelen eerst een roes en daarna een hartstilstand. Sneetje bij tepel/penis is zoals ook uit het stukje blijkt, alleen van belang indien paard niet direct wordt verwerkt en dient niet voor het bloed af te voeren, maar de lucht/gassen.

@ Sharani; heel veel sterkte gewenst nu en de komende tijd, dat zal een moeilijke beslissing geweest zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:20

Topic ligt al een hele poos stil. Toch wil ik er nog even mijn mening in kwijt omdat dit topic daar voor bedoeld is.

Ik zou mijn paard niet laten slachten. Waarom niet?
Absoluut niet omdat ik het zielig vind etc. Maar gewoon.. Om de simpele gedachte dat ik zo'n geweldige tijd met hem heb meegemaakt.
Ik zou niet willen dat hij "als hij dood is" dan zo respecloos wordt behandeld en opgehangen wordt aan kettingen waarna elk lichaamsdeel van hem af wordt gescheurd.

Nu kan ik dit niet vergelijken met mensen, maar laten we het "houden van" eens vergelijken.
Wat als iemand van wie je veel houdt letterlijk geslacht zal worden. Hij wordt daarna opgehangen, Schoon gespoten. En daarna weet ik veel wat. Ik vind dat erg respectloos. Tuurijk is het zijn lichaam en niet zijn geest.. Maar voor mijn idee.

Ik kan dat niet vergelijken met paarden, maar aan de ene kant ook wel. Ik zou niet willen, dat zelfs als mijn paard dood is respectloos met hem om wordt gegaan. Ik wil het beste voor mijn paard, en hem kan het niets schelen of hij nou stoofpot wordt of in een potje zit dat hij is gecremeerd. Maar voor mij wel, En daarom is dit mijn mening en niet die van mijn paard. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:24

@Giolli
Ik snap jou idee absoluut hoor,
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
Dat was ook de reden dat ik de mijne vandaag heb laten schieten.

Anders was het laten inslapen op de wei, dan met een tractor hem naar de weg slepen en dan door Rendac hem laten ophalen.
Ook omdat ik vlakbij een lagere school woon wilde ik niet dat zij hem aan de weg zouden zien liggen of mss wel zien hoe ze hem kwamen ophalen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:29

Erg lastig.. Het liefste zou ik zeggen; laten inslapen en cremeren, maar dat kost wel ontzettend veel geld.. Dus dan moet ik echt even weer nuchter worden.. Slachten is voor het paard totaal diervriendelijk, en in veel gevallen nog vriendelijker dan een spuitje. En ja, hun lichamen zullen gebruikt worden voor consumptie. Maar als ik dood ben ga ik mijn lichaam ook beschikbaar stellen voor organen en dergelijke, dus in mij gaat ook gesneden worden.. Ik voel het dan toch niet meer. Mijn paarden ook niet. Erg moeilijk, en het klinkt hard, maar ik heb dus geen geld voor cremeren, en het kan een paard helemaal niks schelen.. Waarschijnlijk zal ik nooit meer een kroket of frikandel eten, na zo iets, maar goed.. Ik denk dat ik geen keus zal hebben..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:31

Brainless schreef:
@Giolli
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
Dat was ook de reden dat ik de mijne vandaag heb laten schieten.

Anders was het laten inslapen op de wei, dan met een tractor hem naar de weg slepen en dan door Rendac hem laten ophalen.
Ook omdat ik vlakbij een lagere school woon wilde ik niet dat zij hem aan de weg zouden zien liggen of mss wel zien hoe ze hem kwamen ophalen.

Ja. Dan snap ik jou optie ook heel erg. Trouwens heel veel sterkte dan als het vandaag is gebeurd.. :(:)
Moet vast moeilijk zijn!

Maar ik zou mijn paard het liefst willen cremeren.. :)
Tuurlijk weet ik dat dat veel geld kost. En je hebt een puntje dat hij door rendac ook zo wordt opgehaald.
Misschien is dit dan gewoon een voldoening en een bevrediging voor mij zelf als ik weet dat het goed is zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:32

Brainless schreef:
@Giolli
.

En daarna worden er vaak nog andere dode dieren opgegooid, weer met grijphaak opgetild, op heftruk gelegd, door een maalmachine gegooid en zo word langzaam het vlees aan stukken gescheurd, spatten organen open en hoor je botten breken.. Daarna word het zo vermalen en heb je kans dat je een deel van je eigen paard opeet bij het eten van een snoepje, vla of andere producten met gelatine.

Hmm.. of dat zo'n respectvol idee is...

Bij de slacht word er de tijd genomen, word het paard daarna ook nog zo respectvol mogelijk behandeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:37

@Giolli
Dank je wel, het was ook heel moeilijk, maar echt het beste.
Het moeilijkste was dat hij daar gewoon vol vertrouwen met je mee liep het slachthuis in.

@Juangi
Je hoeft je paard niet te laten slachten (na het schieten) als je dat niet wilt. Dan wordt hij bij de slachter opgehaald door Rendac.