Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kazary schreef:Dejavu, echt heb jij dat nooit gezien? Wel tientallen op een wedstrijd hoor. Echt waar. Dat kan toch ook niet anders als ze met bit niet gewoon kunnen ademen. Maar meestal worden ze snel achter de tent gesmokkeld, anders komt er een verbod op bitten. Het valt mee dat het er nog zo weinig zijn. De doodsoorzaak wordt natuurlijk weggemoffeld. Anders mochten we vast niet meer paardrijden van de staat.
Daan_Ordeal schreef:Lielle heb je het artikel nog gelezen wat ik in een link had gezet?
Citaat:Dat die onderzoeken voor een groot deel uit aannames bestaat vind ik wel meevallen. Het is toch ook een aanname dat een paard geen problemen heeft met het bit?
Citaat:Zijn er hier eigelijk ook mensen die dan echt tegen bitloos zijn? Het komt namelijk allemaal zo negatief op mij over?
dejavu schreef:kazary schreef:Dejavu, echt heb jij dat nooit gezien? Wel tientallen op een wedstrijd hoor. Echt waar. Dat kan toch ook niet anders als ze met bit niet gewoon kunnen ademen. Maar meestal worden ze snel achter de tent gesmokkeld, anders komt er een verbod op bitten. Het valt mee dat het er nog zo weinig zijn. De doodsoorzaak wordt natuurlijk weggemoffeld. Anders mochten we vast niet meer paardrijden van de staat.
Maar is het niet gewoon zo dat de cross ze superzwaar valt? En niet zozeer dat het bit de boosdoener is? Ben jij ervan overtuigd dat het bit de doodsoorzaak nr 1 is op crosswedstrijden? Of de fysieke kracht die ze moeten leveren? Of een combinatie?
kazary schreef:Dejavu,Bit is doodsoorzaak nummer 1 bij rijpaarden. Doordat ze niet kunnen ademen krijgen ze zuurstof te kort in het hele lijf. Ze vallen daarom met bosjes neer, maar ook pezen krijgen niet genoeg zuurstof, vandaar de vele peesblessures.Niet alleen bij crosspaarden, ook bij dressuurpaarden, zeker in de hogere klasses. Dat kan toch niet anders? Je hebt net toch ook gelezen dat ze niet normaal kunnen ademen? Dat moet je dan toch zien aan hoe de paarden dan functioneren?
En net wat Lielle al aangeeft, 2 seizoenen is voor een crosspaard zeldaam. Daarom is dat ook wel een dure sport en het Z halen erg moeilijk.
Arabesk schreef:Myour schreef:2 wezenlijke verschillen:
- een paard is geen kind
- een paard haalt altijd onafhankelijk van de mond adem, iets anders dan bij mensen. Ik kan best hardlopen met iets in m'n mond, dan ga ik simpelweg door m'n neus ademhalen. Geen enkel probleem. Daarbij, als ik een paard rijd dan zitten de lippen op elkaar, mond gesloten en nogmaals: bit in belemmert helemaal de ademhaling niet.
Als dat wel bij jou het geval is, dan wil ik niet weten hoe jij een paard rijdt.
Als jij het beter denkt te weten dan een wetenschapper die jarenlang onderzoek heeft gedaan naar luchtwegproblemen bij paarden, prima
Dr. Cook kwam er in zijn jarenlange onderzoeken achter dat heel veel luchtwegproblemen worden veroorzaakt door rijden met bit.
http://www.bitlessbridle.com
veel van zijn onderzoeksresultaten kun je daar teruglezen.
Joceline schreef:Het paard van daan_ordeal loopt zeker mooi, maar verder heb ik nooit paarden zo bitloos zien lopen en ben nog benieuwd naar de paarden die zo lopen in de oefeningen als verzameling en piaffe..slechte voorbeelden heb ik al gezien maar goede voorbeelden niet.
pharagirlke schreef:Ik vraag me vooral af hoe het komt dat ik hier nog geen enkel bitloos paard correct lopend heb zien voorbij komen terwijl ik al een heel aantal paarden met bit correct heb zien lopen.En dan wijs ik niet naar bokkers, maar in het algemeen, heb ik nog geen enkel paard zo op google zoekend, correct zien lopen. Tenzij je gaat richting nezvorski.... (ik kan zijn naam echt niet schrijven, spijt me) gaat. Dan komt bij mij meteen de vraag op; proberen mensen wanhopig te bereiken wat hij bereikt heeft?
Citaat:Bitless Bridle provides a humane alternative to the bit. Unlike the bit, no pain is inflicted...