Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:23

Farjen schreef:
Ik zou niet weten hoe ik mijn paard zou moeten adverteren (gaat niet weg gelukkig :D )
Die is erg braaf maar heeft wel genoeg werklust en heeft soms een mening :') Ik kan hem gerust 3 maanden stilzetten en opstappen maar ik durf er geen beginnende ruiter opzetten.
Dus ik zou er bij zetten voor de gevorderde ruiter maar sommigen hier (en ik zelf ook misschien) zou dat interpreteren als een moeilijker paard?

Het grootste euvel zit 'm in begeleiding. Als die beginner een fatsoenlijke start heeft gemaakt op een betrouwbaar (manege)paard en bij dat eigen paard goede begeleiding krijgt, gaat dat meestal wel goed.

In mijn optiek zegt "niet voor beginners" eerder iets over de verkoper.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:25

xSCWx schreef:
Bedankt MyWishMax, Niqui en Lukasje.

@Lieser, welke teksten zijn dat dan? Ik heb dat met foto’s waarop jonge ruiters op een paard zitten met hun armen gespreid en soms gaan ze er zelfs op staan (zo van “kijk eens hoe braaf”). Dan ben ik al gelijk klaar terwijl ik dat in het begin van mijn zoektocht juist leuke foto’s vond.

Dat staan op een paard was vroeger in Duitsland een onderdeel van het verrichtinsonderzoek bij de jonge hengsten. Misschien nog steeds wel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:26

Farjen schreef:
Ik zou niet weten hoe ik mijn paard zou moeten adverteren (gaat niet weg gelukkig :D )
Die is erg braaf maar heeft wel genoeg werklust en heeft soms een mening :') Ik kan hem gerust 3 maanden stilzetten en opstappen maar ik durf er geen beginnende ruiter opzetten.
Dus ik zou er bij zetten voor de gevorderde ruiter maar sommigen hier (en ik zelf ook misschien) zou dat interpreteren als een moeilijker paard?

Dat hangt er vanaf wat je aan een beginnende ruiter niet aandurft. Is het de onbalans in het zadel of het rukken aan de teugel als het paard te hard gaat? Of nog weer iets anders?

Die van ons trekt het slecht als mensen haar ten onrechte (in haar ogen dan) een tik met de zweep geven. Dan geeft ze een bok. Geeft de ruiter haar daarna nog een keer een tik, dan zie je haar denken: "Hmmm, ik ben de eerste keer blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest". Dan krijg je een iets gemenere bok. Zou je dan een derde tik geven, omdat je vindt dat je het bokken moet bestraffen, dan geeft ze echt een rot bok. Beginners liggen er dan af, of durven niet meer te rijden.
Niet geschikt voor beginners. Of voor (manege)ruiters die alles met de zweep willen oplossen.

Rijd je zonder zweep, of gebruik je de zweep alleen om je beenhulp te ondersteunen, dan is ze fantastisch.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:49

ikke schreef:

Ja, dat de verkoper iemand hoopt te vinden met een beetje verstand van paarden :+ en dan heb ik het echt helemaal niet over de rijkunsten, dat is nog het makkelijkste bij een eerlijk paard.

Sababber

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:58

Wat versta je ook onder een beginner is dan de vraag.. een gevorderde manegeruiter is in mijn ogen nog steeds een beginnende ruiter, die je niet op het gemiddelde sportpaard weg ziet rijden.

We hebben ook wel eens een paard gekocht die niet voor beginners was. Toen ik vroeg wat ze dan deed was het antwoord “bij beginners gaat ze stilstaan en bokken, als je er aan rijdt is het goed”. Dier was doodbraaf, “er aan rijden” was gewoon met je been terug op de hoefslag zetten en een keertje drijven wanneer nodig, kwam geen zweep aan te pas. Daar verstonden ze onder beginner de net beginnende manege ruiter, tja.. daar zijn veel paarden niet voor geschikt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:06

Ik verkoop ook liever niks aan beginners, weten vaak nog niks..rijden hun eerste paard kapot. :o

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:12

Dat verschilt weer heel erg per manege, er zijn maneges waar gevorderden gewoon KNHS wedstrijden rijden en qua niveau het veelal beter doen dan mensen met een eigen paard :o

"Sportpaard" is sowieso geen apart wezen, hier op stal lopen bijna alle sportpaarden prima een rondje onder een half-gevorderde. Mijn "sportpaard" := (beest heeft wel recente wedstrijdlklassering in meerdere disciplines dus laten we deze sticker er maar op plakken) loopt met alle liefde zijn rondje ook onder een zak aardappelen :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:19

Ik denk niet dat ik ooit een paard zou kunnen verkopen, maar als ik een paard zou verkopen, zou het sowieso niet voor beginners zijn, ook al is het de braafste die er te vinden is. Ik wil een dier waar ik van hou gewoon geen beginners aandoen.

Het probleem met een beginner is voor mij niet zozeer rijtechnisch, dat is in mijn ogen nog het minst belangrijke en het makkelijkst naar een redelijk niveau bij te spijkeren. Maar beginnend in stalmanagment, trainingsopbouw, oog voor de ontwikkeling en behoeftes van een paard. Niet iemand die denkt, ik zet hem toch op vol pension dus de manegeeigenaar weet wel wat mijn paard nodig heeft, maar iemand die de ervaring heeft om zelf in te kunnen schatten wat een dier nodig heeft, en of die pensioneigenaar daar inderdaad in voldoende mate invulling aan kan geven. Kritisch kan zijn in beslissen wat de juiste huisvesting en management voor jouw specifieke paard is, want jouw paard is geen eenheidsworst die altijd maar in het plaatje van het management van de pensioneigenaar valt.

Iemand die in een vroeg tijdig stadium kan zien wanneer een paard niet aardt, wanneer een paard vage klachten heeft en wanneer een paard ergens te kort of teveel aan heeft. Dat zou ik mijn paarden gunnen mocht ik ooit in de ongelukkige omstandigheid komen dat ik noodgedwongen zou moeten verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:49

oji schreef:
Ik denk niet dat ik ooit een paard zou kunnen verkopen, maar als ik een paard zou verkopen, zou het sowieso niet voor beginners zijn, ook al is het de braafste die er te vinden is. Ik wil een dier waar ik van hou gewoon geen beginners aandoen.

Het probleem met een beginner is voor mij niet zozeer rijtechnisch, dat is in mijn ogen nog het minst belangrijke en het makkelijkst naar een redelijk niveau bij te spijkeren. Maar beginnend in stalmanagment, trainingsopbouw, oog voor de ontwikkeling en behoeftes van een paard. Niet iemand die denkt, ik zet hem toch op vol pension dus de manegeeigenaar weet wel wat mijn paard nodig heeft, maar iemand die de ervaring heeft om zelf in te kunnen schatten wat een dier nodig heeft, en of die pensioneigenaar daar inderdaad in voldoende mate invulling aan kan geven. Kritisch kan zijn in beslissen wat de juiste huisvesting en management voor jouw specifieke paard is, want jouw paard is geen eenheidsworst die altijd maar in het plaatje van het management van de pensioneigenaar valt.

Iemand die in een vroeg tijdig stadium kan zien wanneer een paard niet aardt, wanneer een paard vage klachten heeft en wanneer een paard ergens te kort of teveel aan heeft. Dat zou ik mijn paarden gunnen mocht ik ooit in de ongelukkige omstandigheid komen dat ik noodgedwongen zou moeten verkopen.

Ach, zo dramatisch is het allemaal niet.
Ik heb Tante Taart ook een pennymeisje aangedaan en ze was prima in staat om dat pennymeisje op te voeden }>
Beetje begeleiding erbij, les van fatsoenlijke instructeur en intussen kan dat pennymeisje een knap stukje sturen en onderhandelen met Tante Taart en dan niet altijd tot genoegen van Tante Taart want tante taart moet wel gewoon aan het werk :+

wellicht eens van jullie tronen af komen en in plaats van zo neer te kijken op beginners te beseffen dat je zelf ook ooit begonnen bent.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:55

Denk je niet dat we het daarom juist zeggen..? :+

Als er goede begeleiding aanwezig dan is het nog wel te overwegen mits het paard ervoor geschikt is. Maar als ze geen pijn/ ongemak/ koliek/ voeding e.d kunnen opmerken dan doe ik dat ook een paard liever niet aan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:58

ikke schreef:
oji schreef:

Ach, zo dramatisch is het allemaal niet.
Ik heb Tante Taart ook een pennymeisje aangedaan en ze was prima in staat om dat pennymeisje op te voeden }>
Beetje begeleiding erbij, les van fatsoenlijke instructeur en intussen kan dat pennymeisje een knap stukje sturen en onderhandelen met Tante Taart en dan niet altijd tot genoegen van Tante Taart want tante taart moet wel gewoon aan het werk :+

wellicht eens van jullie tronen af komen en in plaats van zo neer te kijken op beginners te beseffen dat je zelf ook ooit begonnen bent.....

Ons “niet beginners paard” is uiteindelijk ook zo naar een beginner gegaan. Meisje had manege ervaring, had daar alleen niks geleerd van binnen/buiten been of teugels.. heeft twee jaar begeleiding gehad bij ons. Daarna de pony overgenomen, op een pensionstal gezet waar ze hulp krijgt. Ik denk dat een beginner wel zulke kansen moet krijgen inderdaad om goed van start te kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:02

Elisa2 schreef:

Als er goede begeleiding aanwezig dan is het nog wel te overwegen mits het paard ervoor geschikt is. Maar als ze geen pijn/ ongemak/ koliek/ voeding e.d kunnen opmerken dan doe ik dat ook een paard liever niet aan.

Hoe heb jij die kennis vergaard? Die is je aan komen waaien?

Het is veel belangrijker of die beginner wil leren en daar begeleiding in heeft, bijvoorbeeld op een goede (pension)stal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:06

Als ik een paard zou moeten verkopen, betekent dat ik waarschijnlijk ook niet meer in staat zou zijn om ook maar iets te begeleiden, want in principe gaat hier nooit een paard weg. Dus dan moet ik maar vertrouwen dat die beginnende paardeneigenaar weet wat de juiste begeleiding is. Nou daar zou ik nooit vanuit durven gaan.

Denk dat dat ook de grootste uitdaging is voor de beginnende ruiter/paardeneigenaar....goede begeleiding onderscheiden van slechte begeleiding...en er is heel veel slechte begeleiding.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:11

Tja, paarden die ik koop zijn vaak niet geschikt voor beginners maar dat komt omdat ze al verpest zijn in hun hoofd of lijf

Maar als ik er even tijd aan gespendeerd heb durf ik er vaak wel een kind op te zetten. Iemand die denkt te kunnen rijden en geen gevoel heeft weer niet _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:18

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Het is veel belangrijker of die beginner wil leren en daar begeleiding in heeft, bijvoorbeeld op een goede (pension)stal.

Mijn opa was hoefsmid en mijn ouders hadden al paarden vanaf dat ik 8 was. En toch moest ik eerst op de manege leren rijden, en toch heb ik enorm veel fouten gemaakt bij mijn eerste paard. Ondanks wekelijks les.

Het probleem is inderdaad dat het moeilijk is om echt GOEDE begeleiding te vinden.

Daarnaast zijn mensen ook vaak eigenwijs, hoe minder ze weten, hoe meer ze vaak 'denken" te weten.

Zoals Sabbaber het gedaan heeft, zo zou ik het dan weer wel aandurven in zo'n constructie. Maar niet los meegeven op hoop van zegen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:25

oji schreef:
Denk dat dat ook de grootste uitdaging is voor de beginnende ruiter/paardeneigenaar....goede begeleiding onderscheiden van slechte begeleiding...en er is heel veel slechte begeleiding.

Het grootste probleem is volgens mij dat je van iedereen andere adviezen krijgt. Gevraagd én ongevraagd! Ik vond het in het begin vooral lastig om daar mijn weg in te vinden. De ene 'paardendeskundige' vindt je paard sensibel, de ander dominant, de derde juist onzeker, de vierde koppig en eigenwijs. En ze vinden allemaal dat ze jou moeten vertellen hoe je met je paard moet omgaan. Hard aanpakken, zacht aanpakken, in training zetten, op de wei zetten, naar de osteopaat, juist niet naar de osteopaat, naar die ene kliniek aan de andere kant van het land waar het paard van de buurman van het achternichtje van de slager zo opgeknapt is ...
En dan had ik nog veel ervaring met leasepaarden, en mijn dochter als stalmedewerker. Kun je nagaan als je die ervaring niet hebt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:29

oji schreef:
Als ik een paard zou moeten verkopen, betekent dat ik waarschijnlijk ook niet meer in staat zou zijn om ook maar iets te begeleiden, want in principe gaat hier nooit een paard weg. Dus dan moet ik maar vertrouwen dat die beginnende paardeneigenaar weet wat de juiste begeleiding is. Nou daar zou ik nooit vanuit durven gaan.

Dat dachten wij hier ook, hier werd alles gekocht om nooit meer weg te gaan. Tot het leven op zijn kop ging, ik de stal alleen moest runnen en ik niet meer dan twee paarden voldoende beweging kon geven. Meisje kwam om dit paardje bij te rijden, na dat de verkoop erg moeizaam liep. Na twee jaar dagelijks begeleiden moesten onze paarden verhuizen, toen heeft zij dit paard overgenomen. Ze appt en belt nog als ze ergens aan twijfelt. Ze is er heel erg goed voor, maar ik ben ook heel blij dat we na die tijd ieders onze eigen weg zijn gegaan. Het onderscheid in de juiste begeleiding blijft moeilijk, zeker als ze op een pensionstal van iedereen wat anders horen. Zelf heb je een handje vol mensen met wie je kan sparren over je dieren, de rest laat je maar kletsen..

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:34

Nou ik zie op de stal waar ons paard legio ruiters voorbijkomen die zichzelf wel als “ goed” rijdend scharen.. en we hebben ook al bijzondere capriolen gezien eerlijk zijn en kijken over je eigen kunnen is best lastig. En ja ze zijn er die het meest brave paard nog over de piep jagen..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:01

Daarom zeg ik ook niet keihard, ik verkoop nooit een paard, want je weet niet hoe het leven loopt. Maar goed, ik heb wel veel zelf in de hand doordat ik financieel onafhankelijk ben en nooit meer paarden heb als dat ik met mijn full-time baan tijd-technisch en financieel zou kunnen dragen.
Maar goed, er zijn ook dingen in het leven die je niet zelf in de hand hebt, daarom, zeg nooit nooit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:23

Lieser schreef:
oji schreef:

Het grootste probleem is volgens mij dat je van iedereen andere adviezen krijgt. Gevraagd én ongevraagd! Ik vond het in het begin vooral lastig om daar mijn weg in te vinden. De ene 'paardendeskundige' vindt je paard sensibel, de ander dominant, de derde juist onzeker, de vierde koppig en eigenwijs. En ze vinden allemaal dat ze jou moeten vertellen hoe je met je paard moet omgaan. Hard aanpakken, zacht aanpakken, in training zetten, op de wei zetten, naar de osteopaat, juist niet naar de osteopaat, naar die ene kliniek aan de andere kant van het land waar het paard van de buurman van het achternichtje van de slager zo opgeknapt is ...
En dan had ik nog veel ervaring met leasepaarden, en mijn dochter als stalmedewerker. Kun je nagaan als je die ervaring niet hebt.

:j

Denk dat dit wel de spijker op de kop is.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:08

ikke schreef:
Farjen schreef:

Het grootste euvel zit 'm in begeleiding. Als die beginner een fatsoenlijke start heeft gemaakt op een betrouwbaar (manege)paard en bij dat eigen paard goede begeleiding krijgt, gaat dat meestal wel goed.

Tja als ik mijne moet verkopen dan is ze ook niet voor de beginner, heeft erg veel go en toch een lief dier maar met eigen mening. Zij is duidelijk moet jij ook zijn anders wordt het link. En ik ben ook maar amateur

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:43

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Amen, Ikke.

Ik voel me zowaar een heel klein beetje aangesproken. De mijne is mijn eerste paard, ik moet toch een keer beginnen... was al in de veertig verdorie. Totaal onverstandig, tweejarige hengst in plaats van een beleerd ouder paard. Stijle leercurve, absoluut, maar ik heb me er vol in gestort. En ik heb prima begeleiding van een oude rot. Ik lees me ook in over bijvoorbeeld hoeven en paardenziektes, kijk video's, kijk mee in het echt en vraag mensen het hemd van het lijf. Heb de cursus wormeitjes tellen gevolgd en doe dit nu voor stal. Overigens weet ik prima hoe ik mijn kunde en onkunde moet inschatten en vraag dus hulp waar nodig.

Het gaat echt helemaal goed, heb hem ondertussen zelf ingereden en we maken veel lol. Volgens mij ben je nooit uitgeleerd en is er altijd iemand die beter en meer ervaren is; en die dus op je neer zou kunnen kijken. Ik vind het beter en sjieker om je kennis te delen en mensen het vertrouwen te gunnen (niet iedere pimpelmees die voorbij komt uiteraard, maar iemand met de wil om te leren).

Ik ben heel blij dat mijn niet-beginnerspaard aan mij gegund is.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:53

Bezichtiging gaat volgende week niet door helaas. Verkoper wil niet dat het paard gekeurd wordt. "Wordt alleen verkocht zoals die is"... Tja dan gaan we er niet aan beginnen. Hoeven echt geen top sportpaard maar wil wel grote dingen zoals KS, Spat, Breuken etc. kunnen uitsluiten. Zeker als het paard nog niet zadelmak is.

Misschien was het een teken want we hebben even goed nagedacht ook over wat we echt willen. Ondanks dat dit paard mega knap was willen we toch eigenlijk ook gewoon een merrie. :=
Ook gaan we even doorsparen en echt pas vanaf het voorjaar zoeken. Bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten en dat is voor een paard dat op stal staat niet eerlijk om in de winter over te schakelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:17

Plop1997 schreef:
Bezichtiging gaat volgende week niet door helaas. Verkoper wil niet dat het paard gekeurd wordt. "Wordt alleen verkocht zoals die is"... Tja dan gaan we er niet aan beginnen. Hoeven echt geen top sportpaard maar wil wel grote dingen zoals KS, Spat, Breuken etc. kunnen uitsluiten. Zeker als het paard nog niet zadelmak is.

Misschien was het een teken want we hebben even goed nagedacht ook over wat we echt willen. Ondanks dat dit paard mega knap was willen we toch eigenlijk ook gewoon een merrie. :=
Ook gaan we even doorsparen en echt pas vanaf het voorjaar zoeken. Bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten en dat is voor een paard dat op stal staat niet eerlijk om in de winter over te schakelen.

Als ie in de buurt staat, kan die overschakeling (in het voorjaar) ook part-of-the-deal zijn; bijvoorbeeld dat je tot het voorjaar ook de stalling over neemt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:31

Paarden schakelen makkelijk over, mensen niet.