oji schreef:Ik denk niet dat ik ooit een paard zou kunnen verkopen, maar als ik een paard zou verkopen, zou het sowieso niet voor beginners zijn, ook al is het de braafste die er te vinden is. Ik wil een dier waar ik van hou gewoon geen beginners aandoen.
Het probleem met een beginner is voor mij niet zozeer rijtechnisch, dat is in mijn ogen nog het minst belangrijke en het makkelijkst naar een redelijk niveau bij te spijkeren. Maar beginnend in stalmanagment, trainingsopbouw, oog voor de ontwikkeling en behoeftes van een paard. Niet iemand die denkt, ik zet hem toch op vol pension dus de manegeeigenaar weet wel wat mijn paard nodig heeft, maar iemand die de ervaring heeft om zelf in te kunnen schatten wat een dier nodig heeft, en of die pensioneigenaar daar inderdaad in voldoende mate invulling aan kan geven. Kritisch kan zijn in beslissen wat de juiste huisvesting en management voor jouw specifieke paard is, want jouw paard is geen eenheidsworst die altijd maar in het plaatje van het management van de pensioneigenaar valt.
Iemand die in een vroeg tijdig stadium kan zien wanneer een paard niet aardt, wanneer een paard vage klachten heeft en wanneer een paard ergens te kort of teveel aan heeft. Dat zou ik mijn paarden gunnen mocht ik ooit in de ongelukkige omstandigheid komen dat ik noodgedwongen zou moeten verkopen.
Ach, zo dramatisch is het allemaal niet.
Ik heb Tante Taart ook een pennymeisje aangedaan en ze was prima in staat om dat pennymeisje op te voeden
Beetje begeleiding erbij, les van fatsoenlijke instructeur en intussen kan dat pennymeisje een knap stukje sturen en onderhandelen met Tante Taart en dan niet altijd tot genoegen van Tante Taart want tante taart moet wel gewoon aan het werk
wellicht eens van jullie tronen af komen en in plaats van zo neer te kijken op beginners te beseffen dat je zelf ook ooit begonnen bent.....