Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:47

Ja de mogelijkheid is beperkt helaas. Dat is ook de twijfel geweest. Ook de enorme druk erachter, niet fijn.. Ja zelf uitgezocht. Degene die voor mij gaat vertrouw ik 200 procent.

Ook klinich en RK kunnen ze goed bevonden worden en er alsnog iets mee zijn. Pony is 5.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:47

Evamarie schreef:
Ja klopt het is die pony. Achteraf had ik hem dus gewoon wel in de bak kunnen zien. Andere kopers hebben dit wel gedaan na mij. Ik had daar duidelijk naar moeten vragen, dan had het gewoon gekund. Bak van de buren bleek gewoon beschikbaar.

Bedankt voor de lieve berichtjes, ik hou jullie op de hoogte uiteraard! :)

Maar ben je dan niet nog een keer heengegaan om alsnog in de bak te gaan rijden? Je koopt geen broodje, je hebt twijfels dus ik zou in jouw geval gewoon eisen dat je voor aankomende donderdag, de dag van de keuring, nog een keer in de bak mag komen rijden.

Echt dit paard loopt niet storm, je bent hier al vanaf voor kerst mee bezig. Als het dier gewild was, was ie allang weggeweest. De verkoper is iemand die ook op Bokt zit, dus heeft waarschijnlijk al jouw berichten meegelezen en gewoon, net zoals de advertenties, haar tactiek aanpast omdat ze toch wel weet dat jij gaat happen. Zou ook heel goed voor jezelf (en naar haar toe) uitspreken op welke bemerkingen je het dier allemaal niet accepteert. Een paard kan nl best een positief aankoop advies krijgen maar een bemerking hebben die voor jou totaal niet acceptabel zou zijn (zoals dat voor mij bv een oude herstelde peesblessure zou zijn). Als je dan simpel afspreekt, bij goedkeuring koop ik hem zit jij met misschien straks met een paard met een bemerking die je echt niet gewild had.

Ook die PSSM test gaat volgens mij flink wat tijd overheen voor je de uitslag hebt (geen ervaring mee, zit niet in de panel5 gevoelige rassen). Als ie na de keuring met jou mee gaat, heb jij die uitslag nog niet. Neem in het koopcontract op dat het dier alsnog terug gaat bij een slechte testuitslag. Er zijn in deze verkoop zoveel red flags dat je echt wat extra verzekeringen in moet bouwen. Het is ook nog eens een particuliere aankoop dus weinig tot geen consumenten bescherming op de koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:53

Goede tips Oji, dankje.

Normaal gesproken zou ik zo ook echt nooit een paard kopen. Hetis dat ik als een blok gevallen ben. De manier waarop het gegaan is kan echt niet, zo ga je niet met mensen om vind ik. Ik vrees dat ik daarin al verlies geleden heb, dat is mijn keuze geweest. Ik weet ook uit betrouwbare bron dat hij vandaag wel bezichtigd zou worden waarbij mensen de trailer al mee hadden. Ik wilde het risico niet lopen dat hij voor mijn neus weg zou gaan, vandaar. Ik moest snel handelen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:54

Lindor92 schreef:
Earth schreef:
Heeft iemand ervaring met Meerveld Horses?

Geen ervaring mee. Zie ze wel regelmatig adverteren. Bieden paarden aan die minder hoog geprijsd zijn zie ik.

Mijn oude manege heeft daar weleens manegepaarden gekocht. Als brave recreatiepaarden geadverteerd, lagere prijsklasse. Qua karakters klopte het iig redelijk goed, ze hebben ook gewoon braaf in de lessen meegelopen. Pony die gechikt moest zijn voor beginners en kinderen was het ook. Een andere bleek achteraf artrose te hebben en is uiteindelijk ingeslapen, maar die is bij de aankoop niet rx gekeurd dus dat zou ik persoonlijk geen oplichting durven te noemen.

IMO moet je bij dergelijke stallen vooral niet teveel verwachten, als je voor dit geld een 100% gezond en correct opgeleid (sport)paard hoopt te kopen dan moet je zachtjes gezegd je verwachtingen bijstellen :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:56

Ik heb wel vaker een paard laten keuren zonder koper erbij. Het was dan sowieso bij een goede kliniek en de kopers konden altijd nog overleggen met de arts als ze vragen hadden. We hebben voor buitenlandse kopers wel eens de keuring gefilmd.

Zelf heb ik eens een zeer vreemde keuring meegemaakt. De dierenarts kwam aan huis. Met longeren op zachte volte kon het paard alleen overkruist galopperen. Dierenarts gaf aan dat het een jong dier was en dat de kniebanden slap waren, maar die zou hij wel even inspuiten voor me. Op het harde monsteren ging helemaal mis toen hij te fanatiek aanjoeg met de zweep en paard vol onderuit ging van schrik. Achterbeen lag open, paard licht onregelmatig. Alleen weet je dan niet zeker of dat komt door de schuiver/wond of door een ander probleem. Dierenarts vond het wel prima.
Ik twijfelde over de opgegeven stokmaat en de daadwerkelijke stokmaat (een verschil tussen niet commercieel en wel commercieel), maar hij wilde niet meten. Maar het ergste was dat hij het paard helemaal ging bevoelen en vervolgens de raarste opmerkingen ging maken richting ons (vrouwelijke koper en verkoper). Dat de dames er altijd van genoten als hij ze eens goed ging bevoelen en dat wij ook wel mochten... Maar ondanks zijn rare opmerkingen over het geweldige voelen van hem, moest ik hem wel extra wijzen op een litteken en of hij die wel had opgemerkt. Dat was voor het eerst dat ik een paard liet staan na een positief advies. En daar was nog geen foto aan te pas gekomen. Ik vond het bijzonder banketstaaf voor de verkoper, maar die snapte het wel...

De mensen die het paard wel kochten, hebben later nog contact met mij opgenomen. Het ging niet met het paard en ze wilden graag mijn kant van het verhaal horen (want paard goedgekeurd, maar niet gekocht). Mijn gegevens stonden als opdrachtgever op het keuringsrapport...

Sky_As

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:11

Nou precies.
En ik moet ook eerlijk zijn dat het verhaal er omheen ook beslissend is.
Als ik lees hoe jij hier (@Lorette) op bokt ben, dan zou ik bij jou ook een paard durven te keuren waar ik niet zelf bij ben (zie dat als een groot compliment ;-) ).
Maar grotendeels, is het gewoon verstandig om er bij te zijn.

Want wij hebben echt genoeg keuringen gezien die nergens op sloegen. 1 zo ongeveer zoals jij hem hierboven beschrijft. Maar ook 1, waarbij het betreffende dier geen pas op het harde heeft hoeven te draven ;-) , en ook die werd gewoon goedgekeurd.
Ik zou als verkoper ook altijd bij de keuring willen zijn. Ook om de reden die jij noemt. Er gebeuren gewoon rare dingen, en ik zou nooit een wat als willen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:11

Ik heb nu meerdere keuringen gehad waar ik er niet bij was (ook buitenland) en het contact loopt misschien iets stroever soms maar heb er nog geen moment bij gehad, goh was ik er nu maar bij. Maar ik denk wel dat je heel veel ziet en leert van een keuring en als je erbij kan zijn, zou ik dat ook zeker doen.

Wij hebben na 5 afgekeurde paarden (ik durf het bijna niet te zeggen) een goedgekeurde (of in ieder geval positief aankoopadvies), 6 maal is scheepsrecht?

Morgen ophalen! *\%/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:13

Jemig...

Dat is dus ook nog zo..zulke heb je er dus ook gewoon nog tussen zitten he.

Ik heb best wat ellendige dingen met DA's gezien. Het zegt niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:14

Aatrox schreef:
Ik heb nu meerdere keuringen gehad waar ik er niet bij was (ook buitenland) en het contact loopt misschien iets stroever soms maar heb er nog geen moment bij gehad, goh was ik er nu maar bij. Maar ik denk wel dat je heel veel ziet en leert van een keuring en als je erbij kan zijn, zou ik dat ook zeker doen.

Wij hebben na 5 afgekeurde paarden (ik durf het bijna niet te zeggen) een goedgekeurde (of in ieder geval positief aankoopadvies), 6 maal is scheepsrecht?

Gefeliciteerd!! *\o/*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:19

Lieser schreef:
tita schreef:
Ik weet niet hoe oud je dochter is en wie het paard gaat betalen of onderhouden.
Maar zoiets moet je van te voren bespreken lijkt mij

Tenzij je dochter alles zelf beslist en betaald

Mijn dochter is 19, ik kan haar niet verbieden om naar een paard te gaan kijken. En juist omdat we het samen doen, kan er discussie ontstaan. Want waarom zou mijn 'nee' meer waard zijn dan haar 'ja'?

Als jullie samen doen moeten jullie samen een JA hebben ander optie is niet mogelijk.
Maar ja jij bent moeder… _/-\o_ haar moeder….l dochters weten hoe ze het willen en hoe ze het moeten krijgen.

Maar serieus als jullie paard wordt, gewoon niet doen.
Mijn dochter mocht een ras kat, ik bepaalde welk type en ook wie ik kocht uit het nest.
Ik betaal namelijk :j mijn dochter is 6 dus …… zegt genoeg

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:19

Wow! wat een opluchting Aatrox! Gefeliciteerd!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:22

Ik ga er wel vanuit dat die rare keuring aan huis een uitzondering was. Ik heb verder eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

Gefeliciteerd, Aatrox!

Zelf hebben we nog nooit boven de 5.000 euro gekocht, dus ik ben blij dat we 2 veulens hebben staan voor de toekomst. Die kosten uiteindelijk wel meer, maar dan weet ik precies wat ermee is gebeurd en dan hoef ik nu niet in één keer een enorm bedrag af te tikken. In de hoop dat ze heel blijven dan... Dat blijft een risico.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:27

Aatrox schreef:

Gefeliciteerd Aatrox! De aanhouder wint! Wel foto's plaatsen als ie er is hoor!
Moet je helemaal in Polen ophalen of ben je uiteindelijk toch dichter bij huis geslaagd?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:29

Zou ik iemand met veel ervaring in koop/verkoop mogen pb'en?
Ben in gesprek met een verkopende partij en ik ben hier helemaal nieuw in dus heb graag even een ervaren oog die meekijkt.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:30

We zijn net over de grens in Duitsland geslaagd dus dat is een 'stukje' dichterbij!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:38

Evamarie schreef:
Jullie adviseren allemaal keuren he.
Ik twijfel wel hoor kost mij bijna 1000 euro extra..

Natuurlijk keuren!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:43

Evamarie schreef:
Goede tips Oji, dankje.

Normaal gesproken zou ik zo ook echt nooit een paard kopen. Hetis dat ik als een blok gevallen ben. De manier waarop het gegaan is kan echt niet, zo ga je niet met mensen om vind ik. Ik vrees dat ik daarin al verlies geleden heb, dat is mijn keuze geweest. Ik weet ook uit betrouwbare bron dat hij vandaag wel bezichtigd zou worden waarbij mensen de trailer al mee hadden. Ik wilde het risico niet lopen dat hij voor mijn neus weg zou gaan, vandaar. Ik moest snel handelen.

Maar heb je een aanbetaling gedaan dan? Anders zou ik als verkoper nooit een kans als deze, met een potentiele koper die de trailer al bij zich heeft en dus bereid is om ongekeurd te kopen, laten schieten. Zo niet, dan vind ik het verhaal van die koper ongeloofwaardig.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:45

Aatrox schreef:

Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:28

Lieser schreef:
Evamarie schreef:
Goede tips Oji, dankje.

Maar heb je een aanbetaling gedaan dan? Anders zou ik als verkoper nooit een kans als deze, met een potentiele koper die de trailer al bij zich heeft en dus bereid is om ongekeurd te kopen, laten schieten. Zo niet, dan vind ik het verhaal van die koper ongeloofwaardig.

Ja klopt, gedaan idd. Scherp gezien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:56

Carr_friesje schreef:
Zou ik iemand met veel ervaring in koop/verkoop mogen pb'en?
Ben in gesprek met een verkopende partij en ik ben hier helemaal nieuw in dus heb graag even een ervaren oog die meekijkt.

Je mag me altijd pb-en

Hier ook kopers gehad dochter wilde meer knopjes erop. Mama wilde niet meer uitgeven maar dochter kreeg haar zin het werd een andere.... Tjaaa....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:57

@Stalnollie: Wat heb jij voor leuks te koop :P?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:08

Een d pony merrie

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:13

StalNollie schreef:
Een d pony merrie

jammer te klein :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:08

.