[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:27

Ik snap je heel goed hoor! Uitzicht is wel errrrg lekker, geen dicht dal ook vanwege geluid wat anders niet wegkan (met motoren en ander lawaai echt ontzettend hinderlijk). En in de winter ook nog zonlicht is ook fijn.
Aude hebben wij ook gekeken, was ook erg mooi. Maar ja, hart verloren dus die moesten we maar weer gaan opzoeken dan. En zo kom je dan op een plek terecht die je inderdaad nooit van tevoren had bedacht.

Zo leuk dat het bij jullie zo goed op zijn plek is gevallen!

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:38

In de Aude is het momenteel wel erg droog dacht ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 14:57

JudithO schreef:
Ik snap je heel goed hoor! Uitzicht is wel errrrg lekker, geen dicht dal ook vanwege geluid wat anders niet wegkan (met motoren en ander lawaai echt ontzettend hinderlijk). En in de winter ook nog zonlicht is ook fijn.
Aude hebben wij ook gekeken, was ook erg mooi. Maar ja, hart verloren dus die moesten we maar weer gaan opzoeken dan. En zo kom je dan op een plek terecht die je inderdaad nooit van tevoren had bedacht.

Zo leuk dat het bij jullie zo goed op zijn plek is gevallen!

Nou, exact dat dus! Wij hadden ons nooit gerealiseerd dat geluid opstijgt. Dat was dus echt een ergernis bij het vorige huis. Wij woonden een eind boven de stad, maar echt alle geluiden hoorden we. De kerkklok 's nachts lag ik wakker van, piepende achteruitrijdende vrachtauto's om vier uur in de ochtend als ik net weer in slaap was gevallen, het voetbalveld in het weekend als we uit wilden slapen, en idd motoren in het weekend als je lekker zondags uit wilt rusten op je terras.
We rijden zelf ook motor, maar het is niet grappig als je het hele weekend dat jankende gescheur moet aanhoren. Het was namelijk een erg mooi slingerweggetje in het dal, dat ieder zichzelf respecterende motorrijden zsm moest afscheuren kennelijk.

Wel handig van dat opstijgende geluid was dat we alles konden verstaan wat de buren beneden in het dal zeiden. Echt! Ze stonden altijd buiten te bellen, twee buren waarvan een Nederlands, en ik kon zonder moeite letterlijk verstaan wat ze 75m verderop beneden ons zeiden.

We hebben het hier weer trouwens, hier horen we ook van verre stemmen en auto's. Maar omdat we niet boven een stad zitten zoals eerst, is het maar zelden.

Tinka schreef:
In de Aude is het momenteel wel erg droog dacht ik.

Dat klopt helemaal Tinka, de Aude is een van de droogste en heetste departementen van Frankrijk. Vandaar ook dat we daar in eerste instantie heen wilden. Of de Var, maar dat was al hélemaal niet te betalen. En vandaar ook dat alle huizen te koop daar met land voor paarden zo heel weinig land hadden, want zowat iedereen heeft zijn paard daar jaarrond op een paddock met hooi staan. Ik hou persoonlijk erg van dat ruige, droge, ongenaakbare. Maar het was er gewoon te duur voor ons. En ik ben achteraf erg blij dat we daar niet geslaagd zijn en hier terecht zijn gekomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 15:05

Voor mensen die naar FR willen en het bij ons te heet vinden... wij adviseren vrienden die willen verhuizen altijd te kijken in de lot en de dordogne. Minder heet, wel iets meer regen, maar beduidend beter weer dan in de corrèze bijvoorbeeld. Als je een lijnen trekt tussen Brive en Toulouse en dan het stuk links daarvan, dát is het weertype dat veel Nederlanders fijn vinden. Het is daar ook lekker groen genoeg voor paarden en je hebt er toch al het Zuid-Frankrijk gevoel. Waarom zijn wij daar niet gaan wonen? We wilden een weids uitzicht en toch nog warmer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:09

Mijn vader woont in de Var, erg mooi, maar in de zomer erg warm, droog en dor, geen groen sprietje meer te zien. En veel toeristen in de zomer.
Hier hebben we geen last van lawaai gelukkig, wonen natuurlijk ook erg afgelegen en niet in een dal. Kamikaze motorrijders hebben we hier ook wel last van, ze denken allemaal dat ze op het circuit zitten en scheuren als gekken en veel te snel voorbij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 16:44

Tinka schreef:
Mijn vader woont in de Var, erg mooi, maar in de zomer erg warm, droog en dor, geen groen sprietje meer te zien. En veel toeristen in de zomer.
Hier hebben we geen last van lawaai gelukkig, wonen natuurlijk ook erg afgelegen en niet in een dal. Kamikaze motorrijders hebben we hier ook wel last van, ze denken allemaal dat ze op het circuit zitten en scheuren als gekken en veel te snel voorbij.

Ja dat is waar ja, jouw pa heeft ook een huis in Frankrijk. Ga je er wel eens heen? Ik vind de Var meer dan prachtig. Een vriendin woont daar. Heerlijk dicht bij Italië, vlak bij de zee, prachtige omgeving vind ik, ja dat dorre vind ik wel mooi. Maar onbetaalbaar voor ons en het is idd erg toeristisch natuurlijk. Maar Marseille is wel weer een heerlijke stad. Daar hebben we ook gekeken, maar dat konden we echt helemaal niet betalen. Er was ook nauwelijks iets te koop met in ieder geval nog wat grond. En ja, superheet daar. Mijn vriendin heeft nu vanaf jan al geen regen gehad, ze mogen het zwembad al niet meer vullen en er komen telkens al restricties bij.

Maar het is daar eigenlijk te warm voor paarden vind ik. Ik ben toen een maand in Montpellier, zeg maar richting de Var, geweest met Callas om ons te herscholen, bij Kots Bruno ;-) , en daar zie je tussen 10 uur 's morgens en 8 uur 's avonds gewoon niemand. Te heet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:53

Ik ga nooit naar mijn vader toe want ben daar niet welkom, dankzij de nieuwe vrouw van mijn vader. Haar kinderen en kleinkinderen mogen natuurlijk wel komen, maar wij niet,mijn broer ook niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 18:02

Tinka schreef:
Ik ga nooit naar mijn vader toe want ben daar niet welkom, dankzij de nieuwe vrouw van mijn vader. Haar kinderen en kleinkinderen mogen natuurlijk wel komen, maar wij niet,mijn broer ook niet.

auw, dat is wel stom. Jammer dat je vader daar in meegaat. Nou laat hem dan maar lekker wegbakken in de Var!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:01

Ik sluit me ook onmiddelijk aan bij Balou, ik kom ook jou kant op.
En mijn kids hebben veel ervaring met onkruid opsporen en verwijderen _O-
(morgen krijgen ze meivakantie en dan gaan we beginnen aan 2,5 ha kruiskruid verwijderen, zielig voor ze hè)
Maar eh, serieus ik zou zo jouw kant opkomen. Maar dat wist je al geloof ik. En de Var, tja die heeft eigenlijk mijn hart gestolen. Het is dat manlief de franse taal echt niks vindt |(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 09:24

bribro schreef:
Ik sluit me ook onmiddelijk aan bij Balou, ik kom ook jou kant op.
En mijn kids hebben veel ervaring met onkruid opsporen en verwijderen _O-
(morgen krijgen ze meivakantie en dan gaan we beginnen aan 2,5 ha kruiskruid verwijderen, zielig voor ze hè)
Maar eh, serieus ik zou zo jouw kant opkomen. Maar dat wist je al geloof ik. En de Var, tja die heeft eigenlijk mijn hart gestolen. Het is dat manlief de franse taal echt niks vindt |(

Hi Bribo, Tegenwoordig is het Frans spreken niet meer zo'n probleem, tot er problemen zijn. Hahaha. Je kunt alles kopen in de winkels zonder de taal te hoeven spreken. Ga naar tweetalige supermarkten zoals de carrefour. Staat alles op hun eigen merk ook in het NLs. Verder is Amazon geduldig. Hoef je ook geen frans voor te kennen. Dokters spreken veelal engels. Het wordt pas lastig als je een probleem krijgt, dan moet je Frans spreken, maar ook daar kom je wel uit. Moeilijke papieren etc kun je allemaal online doen tegenwoordig en als jij het wel spreekt, dan gaat dat wel lukken. Ik heb veel mensen in mijn pb gehad en ik adviseer om een vakantiehuisje te kopen in fr. Dan kun je zien of het wel of niet lukt of leuk is en dat kun je via een beheersservice verhuren als je er niet bent. Mocht je het wel leuk vinden dan kun je er uiteindelijk gaan wonen.

En je weet, je bent hier welkom om je tent op te zetten.

En wat ik zei de Var is prachtig, maar als je paarden wilt houden aan huis, is dat daar bijna niet te doen. Sta je het hele jaar op hooi, maar dat is een keuze.

Voor de mensen die al in Frankrijk wonen en recht hebben op de cheque d'energie, je kunt daarboven op ook nog 50 of 100 euro terugkrijgen van de overheid, als je je rekeningen van bijv hout kopen bewaard hebt. Je mag tot eind mei aanvragen.

Even weer ot hier een foto van de twee mutsen onderweg ;-)

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:29

Letterlijk 2 mutsen onderweg haha

Je had toch ook in de buurt van Rodez gewoond? Dat is Aveyron toch? Hoe was het daar qua warmte en droogte en groen/ruigte?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 09:39

Prairy schreef:
Letterlijk 2 mutsen onderweg haha

Je had toch ook in de buurt van Rodez gewoond? Dat is Aveyron toch? Hoe was het daar qua warmte en droogte en groen/ruigte?

Aveyron vinden wij een van de mooiste departementen van Frankrijk. Wat ons daar opviel is dat het zo schoon is. Echt opvallend. Het is een rijke provincie. Veel huizen zijn prachtig opgeknapt, goed geschilderd, mooie tuinen. De stijl van huizen vonden we daar ook geweldig. We hebben daar ook gekeken. Pas op, er is een groot verschil tussen het zuiden en het noorden van de Aveyron. Noord heb je meer gras, zuid is het droger. Qua charme van huizen en bijna onFranse netheid van de dorpen, had ik daar graag gewoond. Ik denk dat het qua gras goed te doen is als je een paar hectare kunt kopen. Ik weet eigenlijk niet meer waarom we daar niet actief zijn gaan zoeken. Ik weet wel dat het er duurder is dan in de Gers, hahahaa, hier wil niemand wonen, geen toerisme. Ik denk toch voor ons dat er dan te veel regen was. Maar met de huidige snelheid van klimaatverandering valt dat misschien best tegenwoordig mee.

Qua hitte kun je aan de daken van huizen goed zien hoe heet het er normaal gesproken was. Hoe platter de daken hoe heter. Dus een puntdak zoals veel in de Aveyron vertelt dat het daar vroeger kouder was dan in de Gers waar de daken veel minder puntig zijn, of als in nog hetere gebieden bijv in Spanje waar ze (bijna) platte daken hebben.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:51

Wij wonen tegen de Aveyron aan, begint hier 5 meter van ons huis. In de zuid Aveyron dus. In de winter koud en nat en de zomer warmer en droger. Vorig jaar was het extreem warm en droog. Bij ons is het wel een ander klimaat omdat we in de bergen wonen. 45 minuten noordelijk is het al een stuk warmer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 13:54

Het kan idd enorm verschillen waar je zit. Er zijn veel microklimaatjes in frankrijk. En de positie van je huis is ook van wereldbelang.

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:50

Monique1963 schreef:
Voor mensen die naar FR willen en het bij ons te heet vinden... wij adviseren vrienden die willen verhuizen altijd te kijken in de lot en de dordogne. Minder heet, wel iets meer regen, maar beduidend beter weer dan in de corrèze bijvoorbeeld. Als je een lijnen trekt tussen Brive en Toulouse en dan het stuk links daarvan, dát is het weertype dat veel Nederlanders fijn vinden. Het is daar ook lekker groen genoeg voor paarden en je hebt er toch al het Zuid-Frankrijk gevoel. Waarom zijn wij daar niet gaan wonen? We wilden een weids uitzicht en toch nog warmer.

Dank Mo, kruip nu weer heeeeel gauw onder de meelees steen (maar nog wel even de opmerking: we genieten zo van jullie uitgebreide berichten en filmpjes)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 17:07

laurenta schreef:
Monique1963 schreef:

Dank Mo, kruip nu weer heeeeel gauw onder de meelees steen (maar nog wel even de opmerking: we genieten zo van jullie uitgebreide berichten en filmpjes)

Hey Laurenta, wat leuk dat je ook even meekletst. En wat fijn dat je geniet van de filmpjes en mijn geouweh*r ;-) . Geen dank uiteraard, ik heb uiteraard nog heel veel meer tips over frankrijk, maar dat is té o.t. Mocht je wat willen weten, stuur gerust een pb.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:04

Als wij in december met de camper richting Spanje gaan,dan komen we graag eens langs,na al die verhalen en filmpjes lijkt het me leuk om jullie en de dieren eens te ontmoeten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 18:08

lukka63 schreef:
Als wij in december met de camper richting Spanje gaan,dan komen we graag eens langs,na al die verhalen en filmpjes lijkt het me leuk om jullie en de dieren eens te ontmoeten.

Wat leuk, Lukka, gaan jullie overwinteren in Spanje? En wat heerlijk dat jullie ook een camper hebben. Wat een vrijheid hè? En van harte welkom natuurlijk! Via PB kunnen we gegevens uitwisselen etc. Leuk!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:32

Monique1963 schreef:
lukka63 schreef:

Wat leuk, Lukka, gaan jullie overwinteren in Spanje? En wat heerlijk dat jullie ook een camper hebben. Wat een vrijheid hè? En van harte welkom natuurlijk! Via PB kunnen we gegevens uitwisselen etc. Leuk!

We hopen een week of 4.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 00:44

Lukka wat een heerlijk lange tijd! Weet je al waarheen precies? Je bent in ieder geval welkom, kun je de paarden ook in het echie zien.

Over paarden, ik ben een experiment aan het doen. Waar ik het even geleden over had dat ik denk dat een paard hoger in rang een ander vertelt dat het moet groomen. En dat het volgens mij in paardentaal onbeleefd is dat verzoek niet op te volgen.

Nog even hoe het groomen hier gaat:
Quarbonne wil veel groomen. Hij vraagt het vooral aan Callas die niet reageert. Hij vraagt het aan Poupette die wel reageert.

De drie meiden vragen nooit aan iemand om gegroomed te worden. Hooguit Poupette aan Quarbonne toen ze luizen hadden.

Als ik de grote meiden groom, dan lippen ze terug. Meestal niet super overtuigend, maar er is een reactie.

Ik heb nu een tuinharkje en nu heb ik al een paar keer als iedereen op het platform staat, een wederzijdse groomsessie tussen dieren die elkaar anders nooit groomen kunnen opwekken. Dus ik manoeuvreer de grote meiden bijv kop aan kont. Ik ga dan bijv prisca harken en die gaat meteen Callas groomen. Callas is volgens mij een beetje gestoord daarin en ze liet zich het groomen wat Prisca dan deed lekker aanleunen, maar ze gaat nu toch wat terug lippen. Ze groomt niet echt fanatiek, maar ze doet wel wat.

Doe ik het tussen Callas en Quarbonne, dan doet ze toch iets meer.

Bij poupette lukt het nog niet.

En van de week, low en behold zag ik de grote meiden groomen bij de hooiton.

Ik weet niet of ik iets in gang gezet heb, maar ik blijf het doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 09:28

En deze week zijn we gezaagboteerd, ondermijnd en ondergraven, ik kom op Prisca langs en mooie drone opnamen van de paarden die mij volgen op de track. https://youtu.be/Vk2l8GqtnPU

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:00

Mooi filmpje weer Mo. Ik ben altijd lichtelijk jaloers als ik die mooie groene weilanden zie. Hier blijft het maar dor en droog...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 16:18

rocymax schreef:
Mooi filmpje weer Mo. Ik ben altijd lichtelijk jaloers als ik die mooie groene weilanden zie. Hier blijft het maar dor en droog...

Sobby, ja dat snap ik. Spanje is toch weer een heel andere klimaatzone dan Zuid-Frankrijk. Moet jij het jaarrond op hooi staan? Als je op Google maps kijkt is het even noordelijker en westelijker van jullie wel groen. Heb je een zeeklimaat, je zit natuurlijk wel heerlijk dicht bij de zee. Daar kan ik dan weer jaloers op zijn!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 06:55

De eerste helft van het filmpje, het enige wat ik daarover kan zeggen is: prachtig!!! Echt wat wordt het ontzettend mooi. Paardenparadijs!
Heeft Poupette geen haast om het nieuwe stuk gras te ontdekken? Omdat zij niet meeloopt in de paardentrein.

Die gangen die onder jullie huis worden gegraven, niet grappig. Hopelijk krijgen jullie dat onder controle.

En prachtige bloemen weer! Echt heel erg mooi.
En briljant die boor, om het lint op te rollen. Dat maakt het leven weer een stuk makkelijker.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:29

Zijn het geen ratten van die gangen? Zo zag het er bij ons ook uit.

Ik had het idee dat ik Prisca zag flemen het eerste stuk achter je aan, klopt dat? Hoe gaat het nu met haar maag?