Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:02

tienus63 schreef:
Voor mensen die in noord Nederland en grens gebied noord Nederland/Duitsland met incidenten en situaties te maken krijgen zoals gisteren en vorige week in Den Treek, wil de alert pagina Meldingen wolven in Westerveld in ruime omgeving opzetten waar dit (anoniem) gerapporteerd wordt.
Citaat:
Naar aanleiding van de gebeurtenissen rondom het aangevallen meisje hebben wij een vraag.

Binnen het meldgebied van deze site hebben zich de afgelopen 2,5 jaar ook al veel incidenten voor gedaan tussen wolven en mensen. Op de meldsite zelf is hier ook veel over terug te vinden.

Nu hebben wij het idee opgevat om deze incidenten zoveel te verzamelen en daar een aparte pagina voor aan te maken.

Daarom vragen wij iedereen zijn of haar ervaring in te sturen. Graag met vermelding van datum en plaats waar dit is voorgevallen. De incidenten zullen anoniem geplaatst gaan worden.

Doel is om op deze manier een logboek samen te stellen.

Uw verhaal kunt u insturen per PB of via WhatsApp op 06-26952282. Anonimiteit gegarandeerd!

Via deze pagina zal de nieuwe pagina bekend gemaakt gaan worden.

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/nfQBS7JFfuWmyT9N/?

Dat mag wat mij betreft ook voor midden Nederland, anonieme meldingen. Of een meer besloten Facebook groep. Ik zou dat zelf erg fijn vinden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:12

Telpeva schreef:
Hebben jullie nou ook dat je gewoon het woord van de gedragsdeskundigen niet gelooft, over dat stuk 'ja die wolf heeft welpen en dit was natuurlijk gedrag, namelijk om te welpen te beschermen'
[knip]

Eens, ik geloof helemaal niets van die gedragsdeskundigen.

Ik word hier zelfs haast een beetje complot-denker van en krijg van die "corona-vibes". Toen werd ook (bleek later na onderzoek) in eerste instantie de risico's en dreiging in de voorlichting afgezwakt zodat er geen paniek zou ontstaan. Terwijl men achter de schermen berichten uitwisselde die een heel ander karakter hadden. Ik krijg hier zo'n parallel gevoel over.

Het kan toch niet zijn dat wij hier met ons boerenverstand en de escalatieladder van Geist in de hand dit van mijlenver al hadden zien aankomen. Zouden de experts dat dan niet weten? Of worden we zoet gehouden?
Waarom is er nog steeds alleen maar voorlichting over wat je moet doen als je "een wolf" (eentje dus) tegenkomt? Waarom niet wat je moet doen als je er er 2 of een hele roedel ontmoet?

Ik zie met dit kind een parallel met de honden. Eerst volgen, toen een hond meeslepen maar nog niet meenemen en toen een geslaagde aanval.
Deze aanval op dat kind is de eerste (onhandige) poging. Deze was nog niet voor het succes maar om grenzen te verleggen en om te leren hoe een mens reageert. De volgende is raak. Of kind dan al gelijk meegenomen en gedood wordt denk ik niet. Ik denk dat er eerst een meeneem poging komt. (Ik hoop zo dat ik ongelijk heb.)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:17

Telpeva schreef:
Hebben jullie nou ook dat je gewoon het woord van de gedragsdeskundigen niet gelooft, over dat stuk 'ja die wolf heeft welpen en dit was natuurlijk gedrag, namelijk om te welpen te beschermen'

Dat werd gebruikt toen dat kleine hondje is gepakt en nu ook met dit kind. Maar een klein hondje of een kind vormen naar mijn idee toch helemaal geen gevaar voor wolven? wolven doden van nature dieren die groter zijn als dat, en dieren die harder van zich af kunnen bijten als dat, en niet uit zelfbescherming maar op zichzelf en de roedel ermee te voeden. Ik geloof het gewoon niet dat dit aanvallen ter bescherming van de pups zijn geweest, wel dat deze gevallen als 'voedsel voor de pups' werden gezien door de wolf.

Wolven zijn al niet onder de indruk van grote honden of van volwassenen, aangezien ze die ook tot heel dichtbij benaderen. Hoezo zou een klein hondje of een kind dan opeens wel als een bedreiging worden gezien.

Ja dat heb ik ook. Dit zie ik niet als beschermend gedrag maar als onderzoekend en beginnend jachtgedrag. Het is wel zo dat wolven ook de concurentie uitschakelen, dus andere roofdieren die hun prooien bejagen pakken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:46

josien_m_ schreef:
Telpeva schreef:

Dat werd gebruikt toen dat kleine hondje is gepakt en nu ook met dit kind. Maar een klein hondje of een kind vormen naar mijn idee toch helemaal geen gevaar voor wolven? wolven doden van nature dieren die groter zijn als dat, en dieren die harder van zich af kunnen bijten als dat, en niet uit zelfbescherming maar op zichzelf en de roedel ermee te voeden. Ik geloof het gewoon niet dat dit aanvallen ter bescherming van de pups zijn geweest, wel dat deze gevallen als 'voedsel voor de pups' werden gezien door de wolf.

Wolven zijn al niet onder de indruk van grote honden of van volwassenen, aangezien ze die ook tot heel dichtbij benaderen. Hoezo zou een klein hondje of een kind dan opeens wel als een bedreiging worden gezien.

Ja dat heb ik ook. Dit zie ik niet als beschermend gedrag maar als onderzoekend en beginnend jachtgedrag. Het is wel zo dat wolven ook de concurentie uitschakelen, dus andere roofdieren die hun prooien bejagen pakken.

Er was toch ook geen "beschermend gedrag" nodig want noch het meegenomen poedeltje noch het gebeten kind waren aan het proberen aan de welpen te komen. Wisten waarschijnlijk niet eens dat die er waren. Het kind is volgens wat ik las aangevallen op een parkeerterrein, dat is toch geen plek waar een wolvennest zich zou bevinden.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:48

@ Roodvos: Waar en wanneer was er een hond aangevallen, maar niet meegenomen? Ik denk dat ik dat voorval heb gemist en kan het zo niet vinden.

Maar inderdaad, de gelijkenissen en gezond verstand kunnen de lijn van escalerend gedrag doortrekken.
Ik snap ook dat experts zich niet zomaar onderbuikgevoel en aannames kunnen verkondigen als feiten. Dus ik snap dat er onderzoek gedaan moet worden. Maar kom op zeg, hoezo wordt er door 'experts' gezegd dat onbekend is waardoor het hier spaak loopt en in andere Europese landen beter gaat. Open die map, kijk naar het aantal confrontaties met mensen en vee en correleer dat aan bevolkingsdichtheid. Is nog geen feit, maar vormt toch een mooie formulatie voor de hypothese van het onderzoek. En dat mag toch best gecommuniceerd worden als mogelijke oorzaak voor de problemen lijkt me.
Ook al wordt er gekeken naar andere landen, weinig landen in Europa zijn zo dichtbevolkt als Nederland en zijn daarom geen goed voorbeeld voor wolfbeheer in onze situatie.
Het is gewoon enorm oneerlijk dat een stel dromers indirect zoveel leed veroorzaken en mens en dier in wolvengebieden zoveel beperkingen opleggen. Dan heb ik het nog niet eens over de financiële implicaties. Ik wordt er oprecht verdrietig van dat het probleem niet serieus genomen wordt, zelfs na een voorval als het hondje en nu het meisje. Wat moet er gebeuren voordat er iets gedaan wordt.. Samenleven kan alleen als er balans is. Keer op keer wordt het ongelijk van de pro-wolven experts bewezen. Het enige wat ik denk is, ik wil weg uit Nederland. Poppenkast zonder enige realiteitszin.

Verdere escalatie is onvermijdelijk, we zijn grootschalig die wolven aan het desensitiseren voor menselijke aanwezigheid. Dat is geen natuurlijk en werkt onnatuurlijk gedrag in de hand.

Ik denk dat er wellicht plek is voor een beperkt aantal wolven in Nederland op bijvoorbeeld de Veluwe met passend beheer. Dat betekent aantallen beperken, schuw maken en schuw houden, want er zal constante blootstelling aan menselijke activiteit zijn. Dus wellicht in een gebied de toegang beperken. Dat betekent ook dat er meteen een vraagstuk ontstaat, want wat doe je met natuurlijk verloop en jongen in de roedel? Vangen en verplaatsen? Laten zwerven is eigenlijk geen optie lijkt me, want waar gaan ze heen en inteelt. Periodiek nieuw bloed introduceren om de genetische basis gezond te houden? Ook dit begint toch wel weer op een dierentuin te lijken ;(

Edit: Ik denk dat er geen instructie 'wat te doen als je een roedel wolven tegenkomt is', omdat er denk ik weinig is wat je kan doen als ze het op jou gemunt hebben. Ik vraag me ook af of er al roedels en niet slechts enkele wolven mensen hebben gevolgd om te observeren. Wolvenroedels hebben verschillende jachttechnieken in verschillende gebieden voor verschillende prooien. Wie weet welke tactieken ze aan het ontwikkelen zijn.

Zou het een idee zijn om je in te smeren met een smerig goedje? Dat als er een wolf een hapje neemt, die besluit dat mensen niet lekker zijn? Dat is tenminste wel legaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:11

Roodvos schreef:

Ik word hier zelfs haast een beetje complot-denker van en krijg van die "corona-vibes". Toen werd ook (bleek later na onderzoek) in eerste instantie de risico's en dreiging in de voorlichting afgezwakt zodat er geen paniek zou ontstaan. Terwijl men achter de schermen berichten uitwisselde die een heel ander karakter hadden. Ik krijg hier zo'n parallel gevoel over.

Het kan toch niet zijn dat wij hier met ons boerenverstand en de escalatieladder van Geist in de hand dit van mijlenver al hadden zien aankomen. Zouden de experts dat dan niet weten? Of worden we zoet gehouden?
Waarom is er nog steeds alleen maar voorlichting over wat je moet doen als je "een wolf" (eentje dus) tegenkomt? Waarom niet wat je moet doen als je er er 2 of een hele roedel ontmoet?

Ik zie met dit kind een parallel met de honden. Eerst volgen, toen een hond meeslepen maar nog niet meenemen en toen een geslaagde aanval.
Deze aanval op dat kind is de eerste (onhandige) poging. Deze was nog niet voor het succes maar om grenzen te verleggen en om te leren hoe een mens reageert. De volgende is raak. Of kind dan al gelijk meegenomen en gedood wordt denk ik niet. Ik denk dat er eerst een meeneem poging komt. (Ik hoop zo dat ik ongelijk heb.)

Nou dat! Ik ben helemaal geen complotdenker, nooit geweest ook, vrij nuchter ook, maar ook ik zie verbanden overal.
Hier worden overal hekken geplaatst, zodat de toegang tot het gebied voor sommige partijen lastiger wordt.
Dan verschijnt er de landschapsvisie van dit gebied en dit hele gebied moet meer groen wonen, minder boeren en meer natuur, voedselbossen en waterbuffels.
Recreatie moet naar de randen van het gebied, binnenin moet verwilderen, dus fijn als daar geen mensen meer zijn.
Er moeten minder boeren en minder vee.
De wolf is een prachtig hulpmiddel hiervoor.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:40

Waar ik mij vooral aan stoor is hoe er door de verschillende media gigantisch gebagatelliseerd wordt. Een paar voorbeelden:

Gister op de radio in het nieuws: Bericht over dat die wold daadwerkelijk dat kind gebeten had werd beeindingd met "in hetzelfde gebied werd vorige week een hond aangevallen." Nee, die hond werd aangevallen en meegesleurd en is niet weergezien. Dat is een ander verhaal!

Op de site van de NOS: "Vorige week verdween een hond op het landgoed. Mogelijk is het dier meegenomen door een wolf."

Op de site van RTL4, wolvengedragswetenschapper Diederik van Liere: Volgens hem is het kind in Leusden gepakt door een rondtrekkende of een territoriale wolf met welpen. "In het geval van de territoriale wolf kan het zijn dat de wolf haar welpen wilde beschermen. Ik verwacht dat dit in de herfst, als de jongen groter zijn, niet meer zal gebeuren. Het tijdelijk afsluiten van het gebied lijkt me dan ook een prima oplossing. In het geval van de rondtrekkende wolf kan het zijn dat-ie een wegrennend kind of hondje heeft gezien en het leuk vond om daarachteraan te rennen."

De mensen die buitenaf wonen en dieren hebben of in de facebook/appgroepen zitten zijn op de hoogte, maar Jan Publiek zal zeggen; oh maar hij wilde alleen maar spelen! Of 'hij verdedigde zijn welpjes!' Ik heb inderdaad het idee dat er dingen angstvallig stil gehouden worden, en de vergelijking met de eerste corona-periode was me nog niet opgevallen, maar ik vrees dat je gelijk hebt.

Voor de gemiddelde Nederlander is het een ver-van-mijn-bed-show, en het beeld van prachtige, wilde natuur zonder dreiging wat dan ook wordt door de media in stand gehouden. Tot op zekere hoogte kan je het Jan Publiek dus niet kwalijk nemen, vind ik.

Als je echter iets verder kijkt en tussen de regels door leest, dan beginnen dingen op te vallen. Die vrouw met dat hondje is van achteren beslopen, en zag de wolven niet aankomen. De begeleidster met dat kind (leeftijd BSO dus tussen de 4 en de 12, geen peutertje dus!) werd ook van achter beslopen. Dit lijkt mij overduidelijk een test-aanval, en dus predatie. Want als je wil verdedigen en afschrikken, een indringer wegjagen bij je jongen, dan wil je toch gezien en gehoord worden? Een hond zou dan grommen, dreigen, borstelen, zich groot maken. Zorgen dat je zichtbaar en hoorbaar bent. Dat is imo niet te rijmen met 'besluipen van achteren'. Die aanvallen op dat boomertje en die border collie lijken eenzelfde patroon te volgen.

En wat leert dit koppel wolven nu? Een mens doet niets anders dan gillen. We vallen niet aan, we gillen alleen maar. Hoe zo'n harde glijdende schaal wil je hebben?! Een gebied afsluiten gaat niet helpen, want de welpen hebben honger en de wolven hebben poten. Bovendien zal de gemiddelde Nederlander zich daar niet aan houden. Een wildfotograaf die stilletjes in de bosjes gaat liggen wachten is dus straks een eenvoudige prooi, want die ligt al... en mensen doen niks behalve gillen, toch?

Dit meisje heeft nu een 'korte beet' in haar zij gehad, maar wat als de volgende een nekbeet of een keelbeet krijgt? Met het gebit van een wolf kan het dan heel snel klaar zijn. Wat ga je als volwassene dan doen? Begeleidster en meisje stonden naast elkaar! Kind heeft de wolf niet eens gezien, de begeleidster pas toen het beest al in dat meisje hing! Echt, als deze wolf/wolven niet als probleemwolf wordt bestempeld en wordt afgeschoten, dan gaan we heel heel rap de verkeerde kant op. Maar de media blijft vooral lekker bagatelliseren... Ik word er naar van.

josien_m_

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:44

Wanneer een wolf zijn welpen of territorium verdedigt, jaagt hij niet weg, maar dood hij de vermeende bedreiging. Dat is wel goed om je te realiseren. "Verdedigen" klinkt te mild.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:46

Roodvos, dat heb ik ook, ook al eens eerder gezegd.

Ik ben geen complotdenker, maar als ik zie hoe de waarheid niet verteld word in de media, alles verdraaid word. Dit omdat je het nu zo enorm goed volgt en weet wat er echt speelt.
Dan denk ik ook, met wat worden wij nog meer compleet in het ongewisse gelaten?

En hebben de corona ontkenners voor delen gelijk?!
Maar ook betreft andere zaken.
Onafhankelijk is onze media iig niet, maar onze overheid ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:47

josien_m_ schreef:
Wanneer een wolf zijn welpen of territorium verdedigt, jaagt hij niet weg, maar dood hij de vermeende bedreiging. Dat is wel goed om je te realiseren. "Verdedigen" klinkt te mild.

Als je kind, of jijzelf (zwaar) gewond in het ziekenhuis ligt, is het niet zo interessant waarom een wolf heeft gebeten. Verdedigen of anderszins. Je kind/jij ligt in het ziekenhuis. Dat is reden genoeg om maatregelen te nemen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:01

DuoPenotti schreef:
Roodvos, dat heb ik ook, ook al eens eerder gezegd.

Ik ben geen complotdenker, maar als ik zie hoe de waarheid niet verteld word in de media, alles verdraaid word. Dit omdat je het nu zo enorm goed volgt en weet wat er echt speelt.
Dan denk ik ook, met wat worden wij nog meer compleet in het ongewisse gelaten?

En hebben de corona ontkenners voor delen gelijk?!
Maar ook betreft andere zaken.
Onafhankelijk is onze media iig niet, maar onze overheid ook niet.

Ik ben echt absoluut geen complot-theorie believer, en ik denk dat wij in Nederland (zeker in vergelijking met bvb de USA) een degelijke, objectieve berichtgeving in de media hebben. Mijn geloof in de NOS was rotsvast, en ik ben iemand die altijd meerdere bronnen bekijkt. Maar de laatste maanden valt het me op dat bepaalde onderwerpen vanuit een bepaald perspectief gekleurd zijn. De twee hoofdonderwerpen waar dit bij speelt zijn de berichten over de wolf en over de situatie in Palestina. In beide gevallen krijg ik vanuit andere bronnen andere verhalen te horen, die ik niet kan rijmen met wat de 'main stream media' zeggen.

Het is haast alsof de grotere nieuwsbronnen (en dan vooral de NOS) de boodschap hebben gekregen (van de overheid ga ik dan maar vanuit) dat de berichtgeving rondom de wolf vooral positief moet zijn. Of in elk geval niet dreigend. En dat vind ik tenenkrommend en teleurstellend. Waar is de pittige onderzoeksjournalistiek die eens tegengas durft te geven? Je ziet toch dat het misgaat? Of gaan we daadwerkelijk wachten op een keelbeet of een meegesleurd kind en zeggen we dan "Ich habe nicht gewusst."?

Dat een wolf verdedigt door de indringer te doden maakt het des te schokkender dat de zogenaamde experts zeggen dat het beest zijn gebied verdedigde.

Er wordt ook steeds heel hard met het vingertje naar de EU gewezen, zo van 'ja maar mag niet van de juf!' terwijl de Europese wetgeving best mogelijkheden biedt om maatregelen te nemen. De Nederlandse overheid (om wat voor reden dan ook) pakt gewoon niet door, en lokale initiatieven stranden in eindeloos gehannes in de rechtbank. De regie van bovenaf lijkt totaal te ontbreken. Blijkbaar moet er inderdaad eerst een kind serieus gewond raken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:08

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:10

rien10 schreef:
josien_m_ schreef:

Als je kind, of jijzelf (zwaar) gewond in het ziekenhuis ligt, is het niet zo interessant waarom een wolf heeft gebeten. Verdedigen of anderszins. Je kind/jij ligt in het ziekenhuis. Dat is reden genoeg om maatregelen te nemen.

Helemaal waar maar het zal voor buitenstaanders wel impact hebben op welke "straf" ze gerechtvaardigd vinden. Als het ging om "verdedigen van de welpen", wat imo vergelijkbaar is met het neerschieten van een inbreker, zullen veel mensen niet de doodstraf willen. Was dat het niet maar een gerichte aanval, dan gaan ze nu dus al zeggen dat het door mensen zelf is gekomen (leuk, rennende kindjes) zodat mensen ook niet de doodstraf willen.

Maar goed, ik kan niets vinden over een radius om een wolvennest die ze zouden beschermen dus ze zullen het hele gebied wel moeten dichtgooien gok ik dan? En het hele bijten omdat achter kinderen aanrennen "leuk" was snap ik ook niet.

Wat betreft incidenten met honden schijnt (is gedeeld door een vriend die de eigenaren kent) er ook een mechelse herder gegrepen te zijn die flink opengereten is. Hond is na meerdere operaties buiten levensgevaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:48

Wintu schreef:
Roodvos schreef:

Nou dat! Ik ben helemaal geen complotdenker, nooit geweest ook, vrij nuchter ook, maar ook ik zie verbanden overal.
Hier worden overal hekken geplaatst, zodat de toegang tot het gebied voor sommige partijen lastiger wordt.
Dan verschijnt er de landschapsvisie van dit gebied en dit hele gebied moet meer groen wonen, minder boeren en meer natuur, voedselbossen en waterbuffels.
Recreatie moet naar de randen van het gebied, binnenin moet verwilderen, dus fijn als daar geen mensen meer zijn.

Ik denk dit ook. De wolf is ingezet (ik vermoed zelfs uitgezet) om de landbouwhuisdieren die vanwege hun mest stikstof uitstoten weg te werken.En de boeren weg te pesten zodat ze hun grond wel willen afstaan want op deze manier is het niet meer te doen voor ze. Nu komen er ook nog burgerslachtoffers\kindje en hondjes bij, mooi zo want dan kunnen de natuurgebieden afgesloten worden .Er klopt hier echt iets niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:55

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:10

Ik denk niet dat hij is uitgezet, beest heeft pootjes en heel Europa stroomt vol.
Dat het goed uitkomt voor de vegetarische slager en Co die blijkbaar veel in te brengen hebben zeker wel.
En PvdD en wat hun ideologie altijd is geweest zal nu ook langzaam bij meer mensen door gaan dringen.

Maar wat er achter zit dat een goed journalist niet al jaren terug de waarheid schreef....vind dat best een soort van eng... het enige wat ik nu steeds denk bij wat nog meer? Dar waar ik niets van weet dus denk het staat in de krant dus zal toch wel kloppen, we zijn hier toch geen China of Rusland...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:41

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:42

Wintu schreef:
Roodvos schreef:

Voila! Precies dit.
Want waarom zijn die beesten nooit eerder al hier gekomen? Waarom zijn er in ene zo veel? Waarom zijn er zo veel problemen in ene door heel Europa?
Waarom zag ik al deze ellende die hier voorbij komt een paar jaar eerder al op sm door vrienden in Italie gedeeld worden?

Eerste wat ik smorgens doe is mijn dakraam open om te kijken of mn veulens nog rechtop staan.
Ben toch angstig en wil daarom stoppen met fokken. En dan is dat voor mij maar een hobby. Dat is wss dan ook precies de bedoeling!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:53

Nou mooi is dat, na 9 pagina's over de aanval op het meisje, gooit een mod het topic dicht, omdat de OP niet aan de regels voldoet. Eerst het topic 9 paginas laten lopen en dan dicht gooien

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:54

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:01

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:03

Wintu schreef:
Nou mooi is dat, na 9 pagina's over de aanval op het meisje, gooit een mod het topic dicht, omdat de OP niet aan de regels voldoet. Eerst het topic 9 paginas laten lopen en dan dicht gooien

8)7 ik vond t ook al raar.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:12

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:20

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:21

Helderder schreef:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/376594 ... or-publiek

Baal als een stekker, precies waar ik bang voor was. Omgekeerde wereld.

Afschieten gaan ze niet doen, omdat ze niet weten welke wolf het was. Ze zullen eerst wel met zenderen komen. Nou fijn voor dat landgoed, bron van inkomsten weg lijkt me?