[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 14:43

Balance!!!! Je bent jarig vandaag! Ik zie een pakje bij je naam. Heel hartelijk gefeliciteerd, ik hoop dat je in het licht van de gebeurtenissen van vorige maand, extra verwend wordt door jezelf of hen die je mogen verwennen.

En ja, die fiets begint ietsjes te kraken her en der, het is geen racefiets meer, maak ook nog geen elektrische ;-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:27

Niks mis met een elektrische fiets :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 16:15

Ik stel het zo lang mogelijk uit, Prairy. Maar ja, ik fiets dan ook nooit, hahaha.

En dan toch nog een filmpje vandaag. Met bijna bosbrand, een bibber brug, een stoute en een heel lieve Quarbonne, met de paarden op de track en een griezel in het hout. https://youtu.be/8H9GnbT0o1E

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:36

Leuk divers filmpje weer. Respect voor Julie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:53

Oh die wiebel brug ik zou niet durven. De passarelle van Mazamet heb ik om die reden ook niet gedaan. Na een enorm lastige afdaling weer onverrichter zaken terug omhoog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 17:13

uxgranta schreef:
Leuk divers filmpje weer. Respect voor Julie!

Hi Uxgranta, ja ik dacht eigenlijk dat we geen filmpjes van deze week hadden, maar het is bizar hoeveel je doet in een week en ook bizar hoeveel we filmen, hahaha. Maar leuk voor ons omdat het een dagboek is en erg leuk om terug te kijken, van o ja, en ook inmiddels voor een hele schare mensen die het toch leuk vinden om de voortgang te zien.

Tinka schreef:
Oh die wiebel brug ik zou niet durven. De passarelle van Mazamet heb ik om die reden ook niet gedaan. Na een enorm lastige afdaling weer onverrichter zaken terug omhoog.

O die in Mazamet is veul heftiger dan deze. Dit is een baby vergeleken bij die. Ik ben een tijd lang in de boetiek aan de andere kant bij de ruïne van het kasteel vrijwilliger geweest en ik heb het ding gebouwd zien worden. Ik ben er wel regelmatig op geweest. Er zijn altijd ettertjes die moeten rennen, waardoor het ding eng hobbelt. Maar daar kreeg ik echt wel pijn in mijn maag van. Deze kleine viel erg mee. En die lastige klim omhoog en omlaag is minder erg aan de kant van het kasteel, alhoewel je daar officieel niet mag parkeren. Haut Poule aan de andere kant is wel erg leuk in de hoogzomer.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:33

Je zou mij moeten zien op zo'n brug LOL. Niet dat ik er op zou gaan hoor, voor geen goud. Nog niet als die pot aan de andere kant van de brug zou staan.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:59

Ik heb weer genoten! Die brand was wel echt bizar, het hoofd van Erwin was wel echt hilarisch. Zo verbaasd!

Moest ook lachen om "Erwin bezoekt een bunker" ik hoorde in mn hoofd: "en mo wacht veilig buiten" :+

Ondanks alle onheil ziet het eruit als een fijne week zo!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 08:31

balance schreef:
Je zou mij moeten zien op zo'n brug LOL. Niet dat ik er op zou gaan hoor, voor geen goud. Nog niet als die pot aan de andere kant van de brug zou staan.

Hi Balance, Als die pot goud er zou staan, zou ik rennen ;-) Het heeft mij, zeker bij de brug waar Tinka het over heeft, wel heel wat peentjes zweet gekost, maar toch weer een overwinning als je het wel doet. En er gebeuren meer ongelukken in en om het huis, dan met zulke ijzeren hangbruggen. Maar ik vind het wel erg spannend.

Muga schreef:
Ik heb weer genoten! Die brand was wel echt bizar, het hoofd van Erwin was wel echt hilarisch. Zo verbaasd!

Moest ook lachen om "Erwin bezoekt een bunker" ik hoorde in mn hoofd: "en mo wacht veilig buiten" :+

Ondanks alle onheil ziet het eruit als een fijne week zo!

Hi Muga, Dank je. Nou echt hoor dat brandende blok hebben we nog nooit meegemaakt. Hartstikke link. Je zal maar pas na een paar dagen je gezaagde hout gaan ophalen. Dan is je hele bos alvast kool, handig. Maar erg link. We hebben een vriend die heeft zo'n groot houtkapbedrijf met van die enorme machines en daar vragen we af en toe nog wel eens raad en we vertelden dit en hij zei dat het een bekend fenomeen was dat iedere houtwerker kent, maar dat het zelden voorkomt. Hebben wij weer. Wel goede les en vandaar dat we zulke dingen ook in de vid zetten, wie weet helpt het een ander weer wat bewustzijn geven.

En ik ben de bunker ook in geweest, maar een van ons moet altijd bij de honden blijven. Ik wil ze naar zoiets niet mee naar binnen nemen. Vaak ligt er zooi en glas in zoiets, of etensresten, maar deze had achteraf wel gekund, waren bijna alleen maar losse stenen.

En dat is wel het leuke van filmpjes, je filmt eigenlijk maar zelden oliebol. Mens eigen. We filmen graag dingen die we onthouden en dat zijn de positieve dingen. Dus als wij terugkijken zijn de filmpjes een soort roze wolk. Heerlijk!

Minder roze wolk is dat de paarden vannacht vanuit de track weer door het lint zijn gegaan en in een land hebben gelopen wat voor hooi bestemd is. Niemand heeft schade en ze staan nu uit te buiken en hun dienstbode kan het weer gaan oplossen. Daar ga ik nu maar mee beginnen. Tot weer!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:32

Ik dacht dat vooral katten personeel hadden, maar paarden zijn volgens mij nog een slag erger :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:47

Staat er wel genoeg stroom op dat ze er doorheen gaan?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 14:07

Prairy schreef:
Ik dacht dat vooral katten personeel hadden, maar paarden zijn volgens mij nog een slag erger :+

Ik ben de dienstbode van iedereen hier. Maar gek genoeg vind ik het niet erg <3

Tinka schreef:
Staat er wel genoeg stroom op dat ze er doorheen gaan?

Nee, helaas staat er op dat stuk, waar ook Quarbonne doorheen is gegaan, geen stroom. Het is maar een tijdelijke prikpaaloplossing. Maar vanmorgen vroeg zijn ze, denken wij, opgeschrikt door een hert. Ze hebben staat slapen op een breed stuk track gezien de mest in die hoek, maar dat is ook waar een hertenspoor loopt. Ze zijn toen door het dubbele lint van het weiland gevlucht. Het lint is daar bruin. En daar staat normaal wel spanning op, maar omdat ze daar niet in dat weiland lopen, hooiland, heb ik daar de spanning niet op aangezet. Ik had nooit gedacht dat ze van buiten naar binnen konden schrikken. Geen palen gebroken dit keer, wel een stuk of drie schrikdraadogen onbruikbaar, maar het belangrijkste was dat er niemand gewond was.

Ik dacht dat ik ze dus daar kon laten staan 's nachts, omdat Prisca het beter doet als ze 24/7 kan eten, maar dat kan dus niet. Dus haal ik ze vannacht weer naar de hooiklok.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:20

Leuk filmpje weer! Ziet eruit als een heel geslaagd uitstapje.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:32

Leuk filmpje weer! En herkenbare werkzaamheden. Ook hier nog druk geweest met hout zagen en kloven, de houtvoorraad is weer bijna op peil. En grasmaaien inderdaad ook alweer. En wat een genot al die bloemen, er staat bij jullie toch al beduidend meer in bloei dan in Nederland. Het temperatuurverschil is duidelijk zichtbaar.
Oh en wat dapper dat je die brug over bent gegaan. Geloof niet dat ik dat had gedaan |(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 09:22

JudithO schreef:
Leuk filmpje weer! Ziet eruit als een heel geslaagd uitstapje.

Het was een leuk uitstapje idd, maar er was wel iets met Venus en Mars die niet op een lijn stonden. Iets met dat lac ô-o dat was maar zo-zo.

bribro schreef:
Leuk filmpje weer! En herkenbare werkzaamheden. Ook hier nog druk geweest met hout zagen en kloven, de houtvoorraad is weer bijna op peil. En grasmaaien inderdaad ook alweer. En wat een genot al die bloemen, er staat bij jullie toch al beduidend meer in bloei dan in Nederland. Het temperatuurverschil is duidelijk zichtbaar.
Oh en wat dapper dat je die brug over bent gegaan. Geloof niet dat ik dat had gedaan |(

Grappig dat jullie ook door die cyclus van kappen en maaien heengaan. Dat zijn echt seizoengebonden werkzaamheden. En het is hier nu heerlijk qua temperatuur. Al een poosje dagelijks boven de 22 graden en bij ons sowieso warmerderder. Love it. En ja bloemen vinden dat ook heerlijk. Die genieten vooral van veel daglicht. Binnenkort als ik de tuin beverveilig heb gemaakt, eens kijken of ik groenteplantjes kan scoren. Vorig jaar vrat ie mijn courgette en pompoenen op. Dus ga ik er gaas langs maken.

Maar over temperaturen gesproken, het is dus al te heet om overdag te kunnen paardrijden. Dus vanmorgen vroeg gezadeld en ik ben net terug van 20 minuutjes rijveld en om het huis wat paadjes rijden. Wat een lief dier is Prisca. Zo om het huis kan veel met losse teugel als er logische paden zijn. Iets verder van huis, wordt ze meteen fanatiek als ze denkt dat we een langer stuk gaan rijden. Maar ook dan luistert ze toch heel braaf. In de rijbak kan ik dan weer niet met losse teugel sturen, want daar zijn uiteraard geen duidelijke paden en dan is ze toch erg hard in haar mond. Volgende keer ga ik toch weer met halster daar rijden, want volgens mij gaat dat veel beter. En wat is het toch een luxe om je paard bij huis te hebben en op te stappen wanneer het je uitkomt. Blijf het heerlijk vinden ook al heb ik vanaf ongeveer 1990 al paarden aan huis.

Wat bijzonder was, is dat ik nu ervaren heb hoe het is om een vliegenmasker om te hebben. Ik weet nu dat paarden wel echt een heel stuk minder zien met zo'n masker om. Ik heb dat vliegennetje dus omgehad. Wisselend succes. Komen er vliegen bij mijn gezicht, nee. Dat is winst. Maar, wat ik me niet realiseerde dus, is het beperkte zicht. Schijnt de zon er schuin op, zie je niets. Als in echt niets. Dat is ernstig onzeker want ik zie dan dus ook geen takken op me af komen. Althans, ik rijd er onderdoor natuurlijk, ik beweeg, die dingen niet. En normaal glijden takken wel over je cap, maar nu haken ze in dat netje. Dus volgende keer doe ik het toch eens onder mijn cap. Dan zal het wel tegen mijn gezicht hangen, maar eens kijken hoe dat gaat.

Overigens, ik was aan het opzadelen en ik had mijn cap alvast op gedaan, met dat netje, ik dacht dan kan ik er alvast aan wennen. Ik denk goh je ziet geen r*k door dat ding. Alles wazig. Maar ja, het is wat het is dacht ik nog.
Zucht, had ik mijn leesbril nog op. 8)7

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:19

Ja echt, nu al te heet overdag? Hoe warm is het dan overdag?
Ik snap je met het netje. Dat is wel een lastig puntje inderdaad. Beperkt zicht mwa maar dat je steeds blijft hangen is ook niet zo handig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 10:26

JudithO schreef:
Ja echt, nu al te heet overdag? Hoe warm is het dan overdag?
Ik snap je met het netje. Dat is wel een lastig puntje inderdaad. Beperkt zicht mwa maar dat je steeds blijft hangen is ook niet zo handig.

Midden op de dag lunchen we nu al in de schaduw. Ik vind het heerlijk, Erwin vindt het vaak al wat te warm. Ik gok richting de 27 graden met lunchtijd. Later op de dag te veel vliegen, dan raakt Prisca geïrriteerd.

Het netje is trial and error. Ik denk dat wat ik gekocht heb ook erg gauw stuk zal gaan. Nog een keer zo'n tak en het scheurt denk ik. Ik vind het principe wel goed. Als ik door deze vier die ik nu heb, heen ben dan maak ik denk ik zelf wat van vliegenhorgaas. Dat is stugger.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:00

Nu al te warm om overdag te rijden lijkt mij wel erg vervelend. In de winter lijkt mij de Gers heerlijk, maar omdat het in de zomer zo warm is gaan wij er niet heen verhuizen.
Hier is het nu ook heerlijk weer, ik schat in de zon ruim boven de 20 graden, zit nu in korte broek en t-shirt buiten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:06

Precies dat heb ik ook, Tinka. Al heb ik an sich ook absoluut geen moeite met koude winters.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:11

Alleen kou vind ik nog niet zo erg, hoewel wij wel een erg koud huis hebben met nog enkel glas ed.
Maar al die regen vind ik wel heel irritant. De droogte die nu in het zuiden is is natuurlijk ook wel weer heel vervelend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 13:39

Wij hebben op twee plekken gewoond in Frankrijk, de corrèze, errug nat en koud. 2e huis, grens Tarn/Herault tegen een berg aan, warmer maar nog natter. Dus toen we uit het 2e huis weg wilden, heb ik echt gezocht naar weinig wind, weinig neerslag, geen sneeuw, geen vorst en veeeeeel zonuren. Want daarom waren we naar Frankrijk gegaan, voor onbeperkt zon itt tot nat NL. De laatste drie eigenschappen zocht ik vooral om economische redenen. En het werkt we hebben zowat geen energierekening (iets over de euro per dag) en gebruiken de zon ook in de winter.

Verder moest er veel land bij zitten, wat bos voor de kachel, geen toeristische dingen in de buurt, niet opgesloten in een dal waar je altijd tegen hetzelfde aankijkt (hadden we dus in het vorige huis), veel uitzicht en never nooit meer in de bergen.

En dat alles hebben we gelukkig. We hadden het liefst naar de Aude gegaan. Ik vind het daar zo prachtig ruig. Maar daar willen kennelijk erg veel mensen wonen, want het was niet te betalen. En allemaal van die kleine stukjes grond, heb je niets aan voor je dieren. Ik had nooit verwacht in de Gers terecht te komen, want ik dacht dat het hier supersaai was. Maar door de weidse vergezichten en vooral ons uitzicht op de Pyreneeën vind ik het geweldig verrassend. Ik kan echt met recht zeggen dat we nog niet eerder zo fijn gewoond hebben. Niet in Frankrijk en al helemaal niet in NL. Sorry Nederlanders.

En tot juni kan ik gewoon overdag paardrijden, maar niet met Prisca. Met Callas deed ik dat gewoon wel, maar Prisca's conditie is prutje en dan met hitte gaan galopperen moet ik gewoon niet doen. Ik kan met Prisca wel een staprit overdag maken. Het is nu bijvoorbeeld voor het huis 28 graden. Dat vind ik echt een weldaad als ik dan naar buiten stap en omarmd wordt door de zon. Binnenkort zwembad weer open doen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:05

Monique, ik heb bij deze besloten dat ik bij jou kom wonen oké?
Als ik nu mijn koffers pak en de auto in stap ben ik er over twee dagen of zo. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 14:07

Balou_k schreef:
Als ik nu mijn koffers pak en de auto in stap ben ik er over twee dagen of zo. :+

Hey die Balou, nou graag, we kunnen nog heel wat handen gebruiken. Kun je snoeien? Kun je zagen? <3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:13

Monique1963 schreef:
Balou_k schreef:

Hey die Balou, nou graag, we kunnen nog heel wat handen gebruiken. Kun je snoeien? Kun je zagen? <3

Ja hoor, wel het vermelden waard, ik neem man, twee kinderen, 2 honden, 1 poes en drie paarden mee. :Y)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 14:18

Balou_k schreef:
Ja hoor, wel het vermelden waard, ik neem man, twee kinderen, 2 honden, 1 poes en drie paarden mee. :Y)

Als de kinderen een uur of 8 onkruid kunnen trekken per dag, wordt het al interessanter ;-) Honden en poes zal wel lukken, paarden wordt een uitdaging. Helaas hebben we geen tent voor 10 hartjes...