Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:02

Even om te kijken of ik jou snap Speurneus: jij vindt de manier waarop Ayasha Joy rijdt dus niet passend voor Joy en meer neigend richting pennygeneuzel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:27

speurneusc schreef:
en ook aan de hand en op stal zijn ze onder control, zonder boomlange ruiters etc. kwestie van opvoeden vanaf dag 1. En je kan wel wat willen met je manier van rijden, maar als je niet kan inspelen op je paard die daarmee niet kan handelen bereik je daar geen .... mee. Meer van aai poessie aai poessie rotkat. Dat stimuleer je op die manier alleen maar mee

Sorry maar zeg je nu dat ik Joy niet opgevoed heb?
Joy is aan de hand met 40kg onder controle. Het gedrag uit zich onder het zadel en in de weide waar hij zich gisteren in het schuim gerend heeft omdat iemand aan het rijden was. En ‘S nachts in de stal waar hij nog amper hooi eet omdat hij te druk is met klaar komen.

Maar opnieuw, de uitnodiging staat. Kom hem maar werken. :) kom me maar tonen hoe jij het doet. Zolang de chemische castratie niet werkt sta ik open voor hulp. Maar niet voor een hoop gelul en niks om te tonen.

Maar nee. Ik wil geen paard dat niet, nooit kan ontspannen. Als je mij daarom een penny meisje vindt volg je toch echt het verkeerde topic. :) En dan vind ik het een beetje beledigend zelfs dat je daar nu pas achter komt. Ik zal het je nog sterker vertellen. Hij krijgt geen rotkat. :+ hij wordt naar voor gevraagd op stem en met een zwiepje van de longe en dan nog beloont ook voor de juiste reactie. :oo :oo
En als hij zich gedraagd mag ie stoppen. :oo
Als ik dood wil moet ik vooral aai poesje aai poesje rotkat doen. :+ denk dat je misschien twee rotkatten er in krijgt….

Dus wat je ook doet hij wordt toch echt ruin zodat hij paard kan zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Speurneusc :+ meen je dit nou echt? Misschien gewoon het kruisje rechtsboven aanklikken… is een simpele handeling en je zult zien… het geeft jezelf en anderen een hoop rust…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:06

Speurneusc mag natuurlijk haar mening hebben en daar achter staan. Dat doe ik immers ook met de mijne . Maar het is mijn paard en míjn beslissing en ik deel haar mening niet. Op die manier wil ik geen paard houden.

Speurneusc mag dat belachelijk vinden natuurlijk. Ik vraag me dan alleen af waarom ze me volgt gezien wat ze nu zegt tegen alles in gaat waar ik voor sta.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Ik lees vol verbazing wat speurneusc zegt.
Kathleen je hoeft je niet te verdedigen, jij doet wat het beste is voor jouw paarden en zoals ik je ken (ook al is dat alleen via bokt) dan komt alles op zijn pootjes terecht. Ook met Joy en ik hoop dat de chemische castratie hem even wat rust geeft.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Serieus speurneus ?
Ik wens je succes met Joy, Kathleen heeft je uitgenodigd, laat maar weten wanneer je begrafenis is.

Ik ken Kathleen
Ik ken Joy
Ik “ken” Reve
En ik ken de verhalen over Pretty

Je hebt hier niet met gewoon “een omgeslagen hengst door gebrek aan opvoeding” te maken. Maar met een nakomeling van Reve en dus pretty, en zoals ik pretty kan inschatten? Is hij op dit specifieke moment erger als haar.

Je hebt hier met effectief een gevaarlijke hengst te maken door hormonen, die, desondanks dat hij niet meer bereikbaar is, toch moeite doet voor en met Kathleen, omdat Kathleen juist alles behalve “aai poesje aai poesje, mep poesje” doet en juist 24/7 even consequent is en zo niet de fout bij haarzelf zoekt

Kathleen en ik zijn het echt niet altijd met elkaar eens, maar hier sla je de bal voor de volle 200% mis. Op heel veel plaatsen was dit echt al heel anders afgelopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:38

We kunnen zelfs vrij pittig van mening verschillen _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

speurneusc schreef:
en ook aan de hand en op stal zijn ze onder control, zonder boomlange ruiters etc. kwestie van opvoeden vanaf dag 1.

Nogmaals, die worden heel anders be(mis)handeld. Tussen 'pennygeneuzel' en hoe er in de westernsport met hengsten wordt omgegaan zit nog een heleboel grijs.
Van achter jouw toetsenbord is het makkelijk babbelen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:05

Speurneus is een geval van de beste stuurlui staan aan de wal.
Het is makkelijk om via een scherm te reageren want bijna niemand kent je
Dus ook ik zeg laat je kunstje maar zien dan Speurneus

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Ah, iemand als speurneus zou zijn/haar kunstje bij mij niet moeten komen laten zien hoor. Je weet nooit hoe iemand omgaat met een paard of welke praktijken ze gebruiken.

Prima dat zij een manier hebben dat blijkbaar zou werken, maar uiteindelijk kies je zelf hoe je het aanpakt, van wie je begeleiding neemt en welke acties je onderneemt.

Wat zegt je lesgever er eigenlijk van?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:26

Heb met Chris weinig contact buiten wanneer ik ga om. Ze zitten nog steeds te zoeken in onze vrachtwagen. Er is inmiddels zoveel aan vervangen dat het niet bleek te zijn dat ie zo ongeveer nieuw is nu. (hij koppelt niet en startte niet geweldig. Het starten is wel op gelost maar de koppeling niet. Koppeling vervangen zou je denken maar de pedaal van de koppeling doet precies hetzelfde. :roll:)
Die is vorige week naar een andere garage gesleept. Het laatste ging over een boite die besteld moest worden. Gezien ik hem zo toch niet mee op verplaatsting neem luister ik maar half naar wat er nu weer in gestoken gaat worden. :D

En ik gebruik niet graag andermans trainer. Voor noodgevallen hebben we eentje maar daar wil ik hem zeker nu niet op voor les. Wil niet dat die mensen hun trailer stuk terug krijgen.

Maar kan me voorstellen wat Chris zeggen zou. Ballen af. :+ we hebben het daar sowieso een paar jaar geleden al over gehad. Toen was hij het eens met wat we voor ons zelf beslist hadden wb wanneer. Nu zou hij denk ik vooral ongerust zijn als ie nu les moest geven. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Ik denk dat het nu interessant is om inderdaad even niet zoveel te willen van joy.

Zolang die aan de hand handelbaar blijft zou ik even beperken tot gewoon van en naar de weide, maar de confrontaties wellicht niet op te zoeken, hij zit met zijn kop in de lente en bij de hormonen, en de kans op ongelukken is imo dan te groot.

Chemisch spul de tijd geven, hele korte, strakke basics, en laat hem zelf er maar mee dealen zonder dat je jezelf in de vuurlinie zet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Nee, precies. Dit is met lessen niet op te lossen. Eerst de hormonen aan banden zien te leggen en dan kijken waar je staat met hem en waar je mee aan de slag kan.
Hopelijk doet de chemische castratie zijn ding al snel! En is hij ook binnenkort aan de beurt voor de echte fysieke castratie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:19

Idd. Op dit punt heeft lessen echt geen nut. Sterker nog. Zoals hij nu is hem op verplaatsing nemen is hem, ons zelf en iedereen daar in gevaar brengen. Ik heb niet de illusie dat je een paard tegen houdt als ie besluit te gaan. Wat ze veilig maakt is het vermogen om met ze te communiceren en op dit moment is dat met Joy in een vertrouwde omgeving nog doenbaar maar ik ga hem niet ergens heen brengen waar hij nog meer geuren op pikt die hem triggeren.

Mijn man heeft hem trouwens gereden zoals ik eerder al postte. Mijn man en ik zijn een goed team omdat we tegenpolen zijn. We hebben totaal verschillende sterktes en zwaktes en balanceren elkaar uit. Wat ook mooi te zien was bij de vosse merrie die mijn aanpak niet kon waarderen.

Om te kijken wat de oplossing was heeft hij hem gereden. En waar mijn man door meer kracht in de benen hoofdzakelijk hem beter aan het werk kreeg kwamen we na een dik uur tot de conclusie dat hoe meer hij hem deed werken hoe meer hengst hij werd. :+
Ja hij liep en hij werd bloedmooi maar hij werd ook brutaler en schachte stijf uit.
Op basis van die training is besloten dat we het anders moesten aan pakken.

En dat bedoelde ik dus toen ik zei dat er een snel oordeel kwam zonder vragen vanuit een zeer beperkt verhaal. En dat was met slof. Waar ik niet graag mee rijd maar zoals ik al zei: mijn man is daarin wat kordater. Zíjn letterlijke woorden waren ‘hoe meer ik ‘m aan het werk zet hoe feller hij wordt en ge hebt geen kloten aan ‘m te zeggen. Alleen de slof houdt m nu nog beneden.’

Ik heb niet de handigheid (letterlijk gezien mijn verlamming) noch de kracht om veilig met slof te rijden bij een paard dat zo snel is en zo steil steigert als hij er uit geraakt. Dus we gaan dan idd samen anders te werk.

En ik ben vrij zeker na al die jaren met Chris dat hij hetzelfde advies zou geven: castreren, gehoorzaamheid vragen maar lok geen gevechten uit die je niet kan winnen. Want dat advies kreeg ik al met Rêve in de tijd. En geen van ons is zo arrogant om te denken dat we het winnen van 500kg als het knopje volledig om gaat. En dat is precies waarom ik weinig kan met het advies ‘aan het werk zetten.’

Het is niet de eerste waarbij dat advies geen zin heeft en het zal niet de laatste zijn. In theorie werkt dat voor de meerderheid van de paarden. In de tijd met Sam kwam ook de ‘laat maar galopperen tot ie moe is.’ Voor zijn vertrekken in galop. Beest werd alleen maar heter. :+
Juist gaan werken naar rust en gehoorzaamheid en beest heeft ZZ gelopen.

Dus voor je dergelijk advies zo standvastig geeft. Vraag wellicht wat ons tot de beslissing gebracht heeft om niet voor die aanpak te kiezen die in wezen veel simplistischer is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:40

Je hebt er inderdaad niet veel die volledig uitschachten bij hard werken. :oo

Hou het maar veilig Kath. Zowel voor Joy, je man en jij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Het "laat maar werken" werkt bij bijna alle paarden dat ik ken omgekeerd. De hete worden er hetere van, de luie gaan over hun treshold en krijgen een grotere hekel aan werken. Wellicht prima voor een manegepony die eens wat fris staat en kiddo vliegles geeft om die eens een paar rondjes te laten galopperen, maar niet voor het gemiddelde paard waar er onderliggende issues zijn (lichamelijk, hormonaal of mentaal).

Volgens mij zie je het vooral in de westernsport. Paard dacht mij eraf te bokken dus die heeft moeten werken, en dan zie je een paard druipend van het zweet, super zwaar ademen, opengesperde neusgaten en een heel erg overgewerkt gezicht. Met wat geluk wel met passend tuig maar soms zie je al issues van ver.

Niet mijn manier... (en ik hoef ook geen paard dat ik dagelijks over de flos moet werken om rijdbaar te hebben trouwens.)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Ja er zijn wel paarden die gewoon genoeg moeten doen om echt gezellig te zijn, maar dat is echt van een heel andere orde dan wat joy laat zien.

Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die mijn volbloed doodeng vinden wanneer die te weinig in het werk staat maar Kathleen zou haar waarschijnlijk een mak lam vinden (gebaseerd op de verhalen). Want die is dan juist wat teveel aan het opletten wat je doet en wat anderen doen. En dan weet je, die moet gewoon wat meer werken zodat ze wat minder intens is...

Joy is nu afentoe niet bereikbaar, en luistert naar een erg sterk instinct. Dat is een heel andere situatie dus...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Ik bedoelde echt van, laat ze maar werken als in, zet deze hengst nu maar eens aan het werk tot hij zich gewonnen geeft. (en als je dan 4 uur moet doorgaan tot ze er bijna bij neervallen, dan is dat zo.). Dat heb ik bij geen enkel paard goed zien uitpakken.

Niet perse als in, ze moeten dagelijks gewerkt worden zeg maar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

Duhelo schreef:
Ik bedoelde echt van, laat ze maar werken als in, zet deze hengst nu maar eens aan het werk tot hij zich gewonnen geeft. (en als je dan 4 uur moet doorgaan tot ze er bijna bij neervallen, dan is dat zo.). Dat heb ik bij geen enkel paard goed zien uitpakken.

Niet perse als in, ze moeten dagelijks gewerkt worden zeg maar.

Dat ben ik helemaal met je eens ook :) . Je kunt een paard breken door er 4 uur lang op te hossen enzo, maar die is zodra hij is bij geslapen vaak nog net zo link. Of je doet dat uitputten elke dag en dan krijg je met wat pech een paard dat echt helemaal mentaal uitcheckt, dat is ook niks...

Castreren is lang zo spannend niet en waarschijnlijk is hij daarna gewoon zichzelf weer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:58

Ik heb ze liefst net wat heter. Als ik Lauren haar jonge paard rijd doe ik altijd even terug naar zijn default setting laten gaan omdat Lauren ze liever niet zo snel heeft. :D

Een paard dat druk is of met externe omstandigheden bezig is kan je bij je krijgen door mentaal uit te dagen maar Joy zíjn probleem ligt intern. En hoe meer hij focust op zijn lijf wat je in wezen vraagt door ze mentaal uit te dagen, hoe erger hij wordt.

Daar tegenover staat dat ik net een van zijn kuren onderbroken heb door de weide op te gaan en hem bij mij te roepen. (Hij jaagt achter de paarden in de piste die dus aan het werk zijn.) Dat staat hij perfect toe en dan gaat hij ook gapen. Maar onder het zadel is dat een grotere uitdaging. Daar krijgen we hem nu inmiddels wel zo ver dat hij gaat proesten en ontspannen maar met wat meer gedoe dan normaal omdat we hem momenteel niet kunnen vertrouwen en we dus met twee mensen willen zijn die rustig maar vlot kunnen reageren als het mis gaat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Joh, een dier die last heeft van hormonen is niet te doen. Vooral voor het dier zelf niet.

De mijne was als hengst ook zon varken. Wilde er eigenlijk mee naar de keuring, maar hij was zo niet leuk (als 2,5 jarige al).

Die moest ik echt bruut behandelen om hem bijvoorbeeld überhaupt naar de paddock te krijgen, op stal jankte hij tegen de stal deur aan zodra er iets voorbij kwam, echt brullen en met zijn voorkant helemaal er tegenaan hangen etc....

Toen waren de ballen er zo af. Ook heb ik hem toen op de monnikspeper gezet en daarna was het na een paar weken beter.
Ik hoop voor jou dat hij na het castreren ook beter wordt :)
Dat verdienen jullie want het is helemaal niet leuk als je een paard moet behandelen op een manier waarop je eigenlijk helemaal niet wilt omdat het anders gewoon niet veilig is.....