[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:03

Ik vind het wel heel goed dat je het doet MWM. Denk dat er toch weinig mensen zijn die zo'n keuze zouden maken, top dat jij het wel doet. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:13

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:17

Ik ken inderdaad wel mensen die hun paard hebben voor de sport, en ergens begrijp ik dat ook wel.
Paarden kosten ontzettend veel geld.
Je koopt een paard met een doel, en wat nu al dat paard niet meer geschikt is voor dat doel?

Maar toch, het voelt als 'weggooien'. Dat doe je toch niet?
Hoewel je een ander baasje, met een ander doel, alsnog heel gelukkig kan maken met een paard wat niet meer aan jou doel voldoet.

Na aankoop van mijn paard kwamen we er achter dat ze een gebrek heeft waardoor het onzeker is of ze straks wel genoeg voedingsstoffen op kan nemen om zware trainingen aan te kunnen.
Er is een moment geweest waar op ze weer terug zou gaan naar de fokker.
Echter door de klik toch niet gedaan.
Ik heb nu voor haar gekozen en wat de toekomst brengt zien we wel, op dit moment doet ze het fantastisch.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:20

Heftig zeg MyWishMax.. Ik ken jou nog van de tijd dat we beide in het artrose topic zaten, had zo gehoopt dat je met je huidige paard meer geluk zou hebben qua gezondheid.
Lavita is nu sinds een paar maandjes ook afgekeurd en ben lekker recreatief aan het rijden. Als dat niet meer kan, dan zou ik toch hetzelfde als jou doen. Het is toch je maatje..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:31

Pion schreef:
Ik ken inderdaad wel mensen die hun paard hebben voor de sport, en ergens begrijp ik dat ook wel.
Paarden kosten ontzettend veel geld.
Je koopt een paard met een doel, en wat nu al dat paard niet meer geschikt is voor dat doel?

Maar toch, het voelt als 'weggooien'. Dat doe je toch niet?
Hoewel je een ander baasje, met een ander doel, alsnog heel gelukkig kan maken met een paard wat niet meer aan jou doel voldoet.

En wat nu als het andersom is? Je schaft een paard aan voor de (top) sport, maar door een ongeluk ben je zelf niet meer in staat het paard te geven wat hij nodig heeft? Moet je dit paard dan aanhouden omdat je toch van zo'n beest houdt? Of gun je hem een andere fijne ruiter waarmee hij zijn sportcarriere verder kan zetten?

Ik heb zelf in augustus mijn rug op drie plekken gebroken, en het is maar de vraag of ik ooit weer pijnloos kan leven dus laat staan serieus met de paardensport bezig zijn. Mijn paard stond in training, en dat kost iedere maand veel geld. Dat beest stil zetten zou voor mij geen optie zijn, dan zou hij enorm dalen in waarde en mocht ik volgend jaar er achter komen dat ik hem alsnog moet verkopen, levert ie geen drol op. Ik heb toen ook direct gezegd dat hij verkocht moest worden. Ik laat m'n ma niet iedere maand 800 euro in zo'n beest stoppen terwijl ik niet zeker weet of ik er weer op ga. Want als ik bosritjes wil maken en lekker creabea met de paarden bezig wil zijn, schaf ik daar wel een ander paard voor aan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:33

Klopt helemaal sundral!
Omdraaien kan inderdaad ook.
Geheel afhankelijk van de situatie wat de 'fijnste' keuze is.

Mijn paard doet het nu verassend goed, maar wat als bij mij de wedstrijden steeds meer gaan kriebelen maar ze blijkt het toch niet aan te kunnen?
Doelen en situaties kunnen ook veranderen. :j
Maargoed, op dit moment is dat (gelukkig) niet aan de orde.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:44

Klopt hoor Pion. Ben er wel achter gekomen dat het van de een op de andere dag zomaar kan veranderen. En tuurlijk heb ik lopen janken toen ie weg ging, maar er gaat veel geld in om en als ik mijn doel met hem had gehaald zou hij sowieso verkocht worden, dus soms moet je je verstand volgen en niet je gevoel. En die beesten zijn je zo vergeten. Als ik de foto's zie van hem op zijn nieuwe plekje, lijkt het alsof ie er al jaren staat.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:47

Maar als het dier je 5 jaar plezier etc heeft gebracht, maar door zijn gezondheid niet verder kan "gooi" je hem niet zomaar aan de kant.. lijkt mij iig.
Ik zou dat nooit kunnen. Maar ik heb mn paard ook niet voor de sport, maar voor de hobby. Ik koop ze niet om ze verder op te leiden en dan weer te verkopen.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:50

Jvdh heeft een hele leuke zwarte merrie staan, mooi slank paardje van 5 kon best leuk lopen...helaas te klein voor mij.

En die sorento x Quattro was het toch niet, hij had nog wel ander leuk spul staan 1,5 jarige hengst maar bang dat dat ook te klein blijft, wel een plaatje om te zien

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:52

Toen prince niet meer kon kostte het me moeite om te accepteren. Maar op gegeven moment was de acceptatie.
Nooit heb ik overwogen om hem te verkopen. Nu is ie recreatie paard al 12 jaar.

Ik heb jaren gespaard om een nog een paard er op na te kunnen houden. Prince blijft geen discussie mogelijk

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:53

@Sundral: Aan de ene kant begrijp ik goed dat je een talentvol paard verkoopt als je door je gezondheid het zelf niet meer kan uitbrengen in de sport. Maar doe je dit dan voor jezelf of voor het paard? Want een paard blijft een paard. Hij weet zelf natuurlijk niet dat hij talentvol is en hij wil vast niet beslist uitgebracht worden. Dus naar mijn mening verkoop je het paard dan wel voor je eigen best wil. Als het paard bij jou een goed plekje heeft is hij waarschijnlijk even blij met een leven met lekker bosritjes of op het land dan als hij uitgebracht zou worden in de sport.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:02

Calimero_ schreef:
@Sundral: Aan de ene kant begrijp ik goed dat je een talentvol paard verkoopt als je door je gezondheid het zelf niet meer kan uitbrengen in de sport. Maar doe je dit dan voor jezelf of voor het paard? Want een paard blijft een paard. Hij weet zelf natuurlijk niet dat hij talentvol is en hij wil vast niet beslist uitgebracht worden. Dus naar mijn mening verkoop je het paard dan wel voor je eigen best wil. Als het paard bij jou een goed plekje heeft is hij waarschijnlijk even blij met een leven met lekker bosritjes of op het land dan als hij uitgebracht zou worden in de sport.

Heb je ook voor een deel gelijk in. Maar m'n ma heeft 2 jaar geleden geen jong, duur paard gekocht om er vervolgens bosritten mee te gaan maken. Daarnaast vond deze een bosrit op z'n tijd erg leuk, maar ik weet zeker dat hij na een tijd rete vervelend zou worden. We hebben hem nu dik verkocht, dus de kosten er redelijk uit kunnen halen. Maar ik had het naar m'n ma toe niet over m'n hart kunnen verkrijgen om, na al die tienduizenden euro's wat ze er voor mij heeft ingestoken, te zeggen: we zetten hem wel bij een boer neer en ik ga er af en toe wel mee op buitenrit. En zoals ik al zei, hij zou over een aantal jaren toch verkocht worden als ik mijn doel had gehaald met hem. Helaas kwam dit er tussen en is hij eerder weg gegaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:05

Dat ligt er ook een beetje aan wat voor paard je hebt Calimero...
Sundral had een bijzonder goed dressuurpaard die bij de aanschaf al genoeg gekost heeft. Ik zou het erg jammer vinden om zo'n paard dan maar wat in de wei te laten staan.
Die van mij zo ook weg gaan in zo'n geval.
Als mijn paard iets zou overkomen zou hij hier mogen blijven, ik heb hem aan huis staan, hij zou dan het maatje kunnen worden van een nieuw paard.
Maar als hij voor 450 euro in de maand op een pension zou staan dan bracht ik hem toch echt naar Nijkerk, hoe hard en raar een ander dat ook mag vinden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:08

En je hoeft het ook helemaal niet als weggooien te zien.
Je kunt het ook zien als 'geschiktere baas vinden'.

Paard van mwm kan eigenlijk helemaal niet meer bereden worden zoals ik begrijp, totaal ander verhaal.
Heb er ook respect voor hoe ze met zoiets moeilijks omgaat!
Er is geen 'geschiktere' baas te vinden en zij zet haar eigen ambitie opzij en gunt haar paard nog hele mooie jaren.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:41

Marus wil je echt bij die m agic r odrigo gaan kijken? Die is 3 maanden van mij geweest dus als je wat wil weten geef je maar een gil! En voor mwm kan ik alleen maar veel respect hebben, denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen hem al had laten afmaken. Voor romanoff trouwens ook...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:18

Wat is er mis met afmaken?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:28

Nellekeee schreef:
Marus wil je echt bij die m agic r odrigo gaan kijken? Die is 3 maanden van mij geweest dus als je wat wil weten geef je maar een gil! En voor mwm kan ik alleen maar veel respect hebben, denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen hem al had laten afmaken. Voor romanoff trouwens ook...

Ik heb je al ff een pb gedaan! Maar vind het wel een aansprekend paard, hangt trouwens ook helemaal van de vp af of ik serieus overweeg te gaan kijken!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:45

Cayenne schreef:
Wat is er mis met afmaken?

Niks, zeker niet als je een dier uit z'n lijden verlost.
Doet alleen verrotte veel verdriet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:59

Doet zeer bij de baas maar voor het dier vaak verlichting, vita kon ook niet meer die was zo ongelukkig dat deed meer pijn dan het afscheid. Elke dag denk ik nog aan dr en ben blij dat wij die keuze hebben gemaakt.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:21

Hallo iedereen,
Na een dik jaar er tussenuit zijn geweest, heb ik sinds gisteren een 6 jarige merrie op proef van rond de 164 cm.
Het is een Radisson x Jasper x Telstar!
Ik zal zo spoedig mogelijk een foto plaaten.
Ik ben erg benieuwd hoe het uitpakt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:26

Spannend knetterhard!Veel succes met je paard

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:27

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst knetterhard!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:32

Gefeliciteerd knetterhard :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:33

(moet stiekum wel lachen om de naam knetterhard)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:33

Marus schreef:
(moet stiekum wel lachen om de naam knetterhard)

Zolang het paard maar niet zo heet. :D