Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:23

xsensibel, even los van de prijs:

- je prijst haar aan als eventing/springpaard, maar er zit een dressuurfilmpje bij
- het dressuurfilmpje is in het begin wat hakkerig (met wat korte slowmotions er in of zo?) dan kijken mensen denk ik snel weg
- het zijn allemaal fragmentjes aan elkaar geplakt -> ik vraag me dan af wat de stukjes er tussen zijn, loopt ze dan niet fijn?
Kortom, ik zou er andere filmpjes bij doen -> waar ze ook springt en event, en een wat aaneengeslotener dressuur filmpje

Wat het verder misschien lastig maakt, is dat er bij staat "niet voor beginners". Waarde van oudere paarden zit m vaak vooral in ervaring en/of braafheid. Een handige ruiter koopt vaak liever een jonger paard :o

En ze staat als springpaard op sporthorses; ik zou dan Allrounder of Eventing als categorie kiezen?

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:06

Update tijd!!

Vandaag is onze pony verkocht en meteen meegenomen. Een hoop gejank en gesnuit maar ben enorm blij dat we het zo, goed hebben kunnen afsluiten.

Zoektocht naar een nieuwpaard kan eindelijk meer vorm aan nemen. Natuurlijk al het paard met schiefel op het oog en daar ga ik maandag voor bellen naar de kliniek. Vind dr te leuk om te laten staan en van wat ik kan zien (en anderen die met mij meekijken) zit hij op een redelijk gunstige plek. Wil het hier niet online kwakken, maar mocht iemand met meer verstand hiervan mee willen kijken mag er altijd een PB'tje gedaan worden

xsensibel schreef:
Wat zou je hier dan voor neer leggen? Ik denk dat mijn vraagprijs niet perse heel hoog is. Hij is zeker ook bespreekbaar. Maar ze gaat ook niet voor €4000 weg. Dat is wat mensen nu verwachten..

Paard is niet fanatiek uitgebracht omdat mijn wedstrijd ambities niet zo hoog liggen. Springt thuis en in de training heel simpel een 1M/1.10M parcours door. Ook met crossen doet ze alles met 2 vingers in haar neus, afgelopen zomer hebben we nog verschillende M lijntjes gesprongen in trainingen.
Ze kan alleen mee naar het bos, strand etc etc..

Ik heb ook nergens gemeld dat het een leerpaard is maar ik denk wel dat ze met een fanatieke eventing/spring ruiter meer in haar mars heeft dan waar mijn ambities liggen :)

Jij hebt mij haar ook aangeboden een tijdje terug. (Toen ze nog niet officieel in de verkoop was) Niet om af te katten of wat dan ook O:) O:) , maar toen was mijn budget de helft minder dan dat je nu vraagt en vertelde je me dat we er wel uit zouden komen. Niet bot bedoeld, maar wat is er in de tussentijd veranderd waardoor de vp nu dubbel zo hoog is? := :=

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:07

xsensibel schreef:
Wat zou je hier dan voor neer leggen? Ik denk dat mijn vraagprijs niet perse heel hoog is. Hij is zeker ook bespreekbaar. Maar ze gaat ook niet voor €4000 weg. Dat is wat mensen nu verwachten..

Paard is niet fanatiek uitgebracht omdat mijn wedstrijd ambities niet zo hoog liggen. Springt thuis en in de training heel simpel een 1M/1.10M parcours door. Ook met crossen doet ze alles met 2 vingers in haar neus, afgelopen zomer hebben we nog verschillende M lijntjes gesprongen in trainingen.
Ze kan alleen mee naar het bos, strand etc etc..

Ik heb ook nergens gemeld dat het een leerpaard is maar ik denk wel dat ze met een fanatieke eventing/spring ruiter meer in haar mars heeft dan waar mijn ambities liggen :)

Ik denk dat 5/6K meer realistisch is :o

Nee ik weet dat het woordje leerpaard er niet tussen staat maar ik bedoel meer, als fanatieke amateur springruiter verwacht je van een paard van 15 dat het op wedstrijd opstappen en wegrijden is en dat die al alles gezien heeft. Thuis is eigenlijk niet zo relevant als je ziet dat het paard om welke reden dan ook op wedstrijd niet foutloos kan blijven - dat maakt hen meteen meer een "project" ongeacht hoe braaf die thuis is.

Dat hoeft helemaal niet aan het paard en zijn kwaliteiten te liggen hoor maar een paard oppakken en tot een wedstrijdpaard omtoveren kost gewoon tijd en bij een groot springpaard van 15 verwacht je niet super veel tijd te hebben, realistisch max 3/4 seizoenen ofzo? En waarschijnlijk dat niet eens want 17/18 is voor een springpaard best een leeftijd.

Die M-lijntjes in de cross zou ik btw niet uit de advertentie kunnen halen, er staat B eventing en gezien de klassering zonder winst is de enige conclusie voor mij als buitenstaander dat het blijkbaar een weigeraar is (= project). Als je leuke parcours of crossfilmpjes hebt zou ik deze zeker in de advertentie zetten :) en ook wat meer aandacht besteden aan hoe het paard het tegenwoordig doet mvt springen en crossen (want klassering is aan de oude kant).

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:14

xsensibel schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je zou sjoemelen met foto’s etc.. Eerlijkheid is toch erg moeilijk voor sommige blijkbaar :n

Mijn merrie staat nu een week of 2 te koop maar reacties lopen niet echt storm. Ze is wel “al” 14 en heeft niet zoveel gepresteerd, B eventing, B springen, L dressuur.. Maar het is wel gewoon een leuk paard voor iemand die een beetje kan rijden en eventueel wat verder de eventing sport in wilt. Dit vind ze fantastisch namelijk.. Vind het erggg lastig.. Heb het idee dat de paarden markt nu een beetje minder is ook.

Is het de Special D? Knappe merrie hoor!
Denk dat als zo’n paard prima rond te sturen is door een handige jeugdruiter, er meer interesse voor is. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die een fijn basispaard zoeken voor af en toe een proefje, lesje, crossje of bosrit.

Zitten er al foto’s bij/heb je haar recent gekeurd? Afhankelijk daarvan, zou ik de prijs erbij zetten. Persoonlijk vind ik dat een dergelijk paard, mits gezond, echt niet in de lagere prijsklasse hoort van 5k. Zelfs een gezond manegepaard is amper te vinden onder de 8.

En 14 is een prima leeftijd voor iemand die nog wat jaartjes wil genieten en geen onwijze rilkikker zoekt.
Succes met de verkoop en ja, alles gaat helaas een stuk langzamer. Hier staan ze gemiddeld 4 mnd te koop.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:34

Ik vind het ook een mooie merrie om te zien, maar denk wel net lastig te verkopen. Voor een fanatieke sportruiter is ze te oud in combinatie met de klassering. En ja, als je zelf geen wedstrijd ambities hebt wil klassering niet altijd iets zeggen over de potentie van een paard, maar feit is wel dat het paard dan nooit bewezen heeft wat het kan en dat drukt de prijs.
Wat lastig is dat voor een dergelijk paard zou de doelgroep dan toch die koper van een eerste eigen paard zijn, maar die schrikt weer af van "niet geschikt voor beginners" wat een indicatie is dat ze niet heel makkelijk te rijden is.
Als ze gewoon goed in conditie is, zou je kunnen overwegen om haar deze winter even door te laten starten door een handige ruiter en dan in het voorjaar met bv M dressuur en M springen geklasseerd te verkopen. Dat zou de prijs een heel stuk omhoog schroeven en maakt ook je doelgroep meteen een heel stuk groter.

Heeft ze ooit al een veulentje gehad? Als dat zo is zou ik dat erbij zetten want dat zou haar mogelijk interessanter maken voor kopers die nu een leuk paard om mee te rijden zoeken maar in de toekomst misschien ook nog een veulentje willen fokken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:38

Ik heb het paard opgezocht, staat geen prijs bij dus daar kan ik niets over zeggen. Wel herken ik dit paard omdat het een paar keer is voorgekomen in vlogs van een paardenyoutuber. Kreeg daar toch wel de indruk dat het een hele hete merrie is, echt niet voor beginners geschikt en dressuurmatig ook niet de makkelijkste (geen idee of het klopt, maar is wel het beeld dat ik daar heb gezien). Paard wat wel dapper is dus zie ook wel het potentieel als eventingpaard. Maar voor ruiters die dat eruit kunnen halen is dit paard gewoon aan de oude kant en ongeklasseerd. Zou overwegen haar misschien 2/3 maanden in training te zetten bij een prof en in het voorjaar een M Cross te laten starten. Als dat niveau aantoonbaar is zijn er wel fanatieke amateurs voor te vinden voor goed geld.

Wil je er echt nu dit jaar vanaf dan moet de prijs echt onder de 10k liggen, en de reacties hier doen vermoeden dat dat niet zo is.

Edit: met Oji eens dus :Y)

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:00

Maar komt het dan financieel niet alsnog bijna op hetzelfde neer als nu voor 6K ofzo verkopen? Paar maanden training bij een handige prof is niet exact gratis zeg maar ;)

Je maakt dan wel grotere kans dat ze als heet (?) paard bij wat meer geschikte ruiter terecht komt, dat is ook niet niets.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:27

Fly_high schreef:
xsensibel schreef:
Mijn merrie staat nu een week of 2 te koop maar reacties lopen niet echt storm. Ze is wel “al” 14 en heeft niet zoveel gepresteerd, B eventing, B springen, L dressuur.. Maar het is wel gewoon een leuk paard voor iemand die een beetje kan rijden en eventueel wat verder de eventing sport in wilt. Dit vind ze fantastisch namelijk.. Vind het erggg lastig.. Heb het idee dat de paarden markt nu een beetje minder is ook.

Beetje banketstaaf reactie misschien, excuus, maar ik denk dat je vraagprijs gewoon flink stuk te hoog is :o

Paard is bijna 15 en gezien oude klassering en dan bijna zonder winst lijkt helemaal geen leerpaard te zijn in eventing/springen. Niet bedoeld om je paard af te kraken hoor, maar rond die leeftijd is er vooral vraag naar paarden voor overgang pony paard enz, types die met een zak aardappelen in het zadel ook nog braafjes hun rondje gaan uitspringen zeg maar;) en dat zie ik niet terug in deze klassering. Voor dressuur is L1 weer niet boeiend genoeg om de prijs van een ouder paard zo op te drijven.

Hoe weten jullie allemaal welke advertentie bij welke bokker hoort zie niks op de bokt markt staan en dan is het toch gissen adhv de beschrijving? Zie wel vaker dat er gereageerd wordt dat advertenties zijn opgezocht maar vind ik niet 123 te linken. :+

Edit: adhv het profiel wel terug te vinden. Had alleen bij advertentie gekeken :o Maar soms bij andere bokkers kan je het niet uit het profiel halen. Hoe doe je t dan :=

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:34

Fly: financieel kom je er misschien niet veel anders mee uit, maar als het paard het goed oppakt misschien wel iets beter na een klassering dan dat het kost, mits dat binnen max 3 maanden training lukt. Ik denk dat de kans groot is dat zonder klassering het paard bij een zichzelf overschattende amateur terechtkomt die hem na een jaar weer te koop zet wegens "geen klik". Dus als een goed huis het belangrijkste is, en financieel is het mogelijk, is in training wel een betere optie.

Kimw: paard staat in het profiel van ts met afstamming, dat is zo op te zoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:55

Als je een al iets ouder paard in training gaat zetten en gaat proberen op wedstrijden hoger te laten klasseren, dan krijg je wel het risico dat het paard geblesseerd gaat raken. En dan krijg je er niets meer voor. Als het paard nu helemaal gaaf en gezond is, dan is ze vooral daardoor goed te verkopen als je niet overprijst. Vermoed ik althans. Momenteel is qua seizoen geen gunstige tijd om te verkopen trouwens. In het najaar zijn de prijzen altijd lager.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:56

Padoertje schreef:
xsensibel schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je zou sjoemelen met foto’s etc.. Eerlijkheid is toch erg moeilijk voor sommige blijkbaar :n

Denk dat als zo’n paard prima rond te sturen is door een handige jeugdruiter, er meer interesse voor is. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die een fijn basispaard zoeken voor af en toe een proefje, lesje, crossje of bosrit.

Zitten er al foto’s bij/heb je haar recent gekeurd? Afhankelijk daarvan, zou ik de prijs erbij zetten. Persoonlijk vind ik dat een dergelijk paard, mits gezond, echt niet in de lagere prijsklasse hoort van 5k. Zelfs een gezond manegepaard is amper te vinden onder de 8.

En 14 is een prima leeftijd voor iemand die nog wat jaartjes wil genieten en geen onwijze rilkikker zoekt.
Succes met de verkoop en ja, alles gaat helaas een stuk langzamer. Hier staan ze gemiddeld 4 mnd te koop.

Mee eens. Mijn buurvrouw was deze zomer op zoek naar een dergelijk paard voor haar dochter (en heb meegezocht) en ze had een budget van zo'n 5000 euro. Ik denk dat ze heeeeel erg blij zouden zijn met een dergelijk paard voor 5000 euro. Maar zo'n paard hebben ze/we niet gevonden. Bij lange na niet, zou ik zeggen. 5000 vind ik daarom echt te laag. Ik ga met Padoertje mee, in deze staat mag ze best wel 8000 opleveren.

Wel denk ik dat de tip om er iemand een M parcours mee rond te laten sturen wel een slim idee is. Een ex stalgenootje heeft op die manier ook haar merrie voor veel meer geld kunnen verkopen, dan ze kon krijgen toen ze alleen een B parcours had gelopen.
Die stalgenoot had een kennis die haar gewoon af en toe op locatie kwam trainen, zij mocht haar M starten en ze kreeg een percentage van de verkoopprijs (ik dacht 5%). Misschien is dat een voordelige(re) oplossing dan een paar maanden in training zetten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:04

Padoertje schreef:
xsensibel schreef:

lies schreef:

Mee eens. Mijn buurvrouw was deze zomer op zoek naar een dergelijk paard voor haar dochter (en heb meegezocht) en ze had een budget van zo'n 5000 euro. Ik denk dat ze heeeeel erg blij zouden zijn met een dergelijk paard voor 5000 euro. Maar zo'n paard hebben ze/we niet gevonden. Bij lange na niet, zou ik zeggen. 5000 vind ik daarom echt te laag. Ik ga met Padoertje mee, in deze staat mag ze best wel 8000 opleveren.

Wel denk ik dat de tip om er iemand een M parcours mee rond te laten sturen wel een slim idee is. Een ex stalgenootje heeft op die manier ook haar merrie voor veel meer geld kunnen verkopen, dan ze kon krijgen toen ze alleen een B parcours had gelopen.
Die stalgenoot had een kennis die haar gewoon af en toe op locatie kwam trainen, zij mocht haar M starten en ze kreeg een percentage van de verkoopprijs (ik dacht 5%). Misschien is dat een voordelige(re) oplossing dan een paar maanden in training zetten?

Eens hoor. Mensen gaan wantrouwig zijn en denken dat het paard niet gezond zal zijn bij zo'n prijs. Mits het paard gezond (genoeg) is natuurlijk kan de prijs echt wel naar 7000.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:19

Of je zoekt een stalgenoot die een M1 proefje start en paard is interessanter geklasseerd ;-) Het hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:39

Of gewoon even wachten. December komt eraan en verkoopt niemand bijna wat. Gaat pas weer beetje lopen vanaf februari. Ik zal mij er niet zo druk om maken en gewoon nog even “bewaren” .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:06

December was als koper idd makkelijk, want meer tijd voor alles. Minder andere kopers en vrije dagen dus sneller ergens heen kunnen, ook voor de 2e keer.
Zo had ik ooit proefrit op 3,5 jarige op 30 December in buitenbak met vuurwerk in de omgeving :') goede test.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:37

Ik zou me ook niet druk maken bij pas twee weken te koop.

Al worden er wel goede punten genoemd om de advertentie te verbeteren.

Maar dit is gewoon niet de beste verkoop tijd. Het lijkt me qua beschrijving trouwens een prima paard voor een gevorderde recreatie ruiter die gewoon lekker allround bezig wilt zijn maar geen wedstrijd ambities heeft.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:49

Zijn hier bokkers die het eerste paard waar ze zijn wezen kijken in de zoektocht gekocht hebben? Even benieuwd naar :o

Ga zondag kijken bij een paard die echt al mijn eisen aan tikt en dit is het eerste paard waar ik ga kijken maar tot nu toe ook de enige waarvan ik het waard vind om te kijken. Mijn omgeving zegt namelijk dat het beter is om vergelijkingsmateriaal te hebben, maar die vergelijken het kopen van een paard met het kopen van een auto :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:52

Nee als deze je aanspreekt...lekker doen
Bij twijfel verder kijken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:54

ElenaenDub schreef:
Zijn hier bokkers die het eerste paard waar ze zijn wezen kijken in de zoektocht gekocht hebben? Even benieuwd naar :o

Ga zondag kijken bij een paard die echt al mijn eisen aan tikt en dit is het eerste paard waar ik ga kijken maar tot nu toe ook de enige waarvan ik het waard vind om te kijken. Mijn omgeving zegt namelijk dat het beter is om vergelijkingsmateriaal te hebben, maar die vergelijken het kopen van een paard met het kopen van een auto :')

Haha ik kom bijna altijd met de eerste thuis :')
Ben gewoon niet goed in nee zeggen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:56

ElenaenDub schreef:

Nee, ik had bijna het tweede paard waar ik ging kijken gekocht. Was alleen niet goed door de keuring. Ik denk inderdaad dat het wel fijn is om meerdere paarden gezien te hebben. Het eerste paard waar ik ging kijken vond ik heel leuk, toen baalde ik dat dit de eerste was omdat ik geen vergelijk had. Achteraf blij dat die het niet geworden is, paard had ook weldegelijk wat nadelen die je beter afweegt als je wat verder in je zoektocht bent. Inmiddels ben ik bij paard nummer 10 gaan kijken, ook deze lijkt het weer te worden. Het ligt er ook aan hoe kritisch je natuurlijk bent, als je het al snel goed vindt is de zoektocht korter dan wanneer je op elke slak zout legt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:04

Ik koop alles wat ik maar een keer heb gezien. Paarden maar ook autos ons huis toendertijd :D ben niet zom twijfelaar

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:09

StalNollie schreef:
Ik koop alles wat ik maar een keer heb gezien. Paarden maar ook autos ons huis toendertijd :D ben niet zom twijfelaar

Dit :D

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:25

ElenaenDub schreef:

Aan de ene kant altijd handig als je vergelijkings materiaal hebt. Maar aan de andere kant, ik ben iemand die mijn eerste pony bijna 4 jaar geleden na 1x kijken gekocht heb. Op de terugweg zei ik, dit is dr en heb haar toevallig gister verkocht. Spijt van gehad? Jazeker eerste weken echt wel maar heb er zo'n onwijs gouden dier aan gehad.

Nu in de zoektocht naar een nieuwpaard waren we toen we onze net te koop hadden staan wezen kijken en die had ik ook bijna megenomen. Was dat onze pony niet verkocht was..

Ik heb denk ik tot nu toe wel 30 paarden op video gezien en maar 2 waarvan ik zei, daar gaan we echt langs.

Nu in proces om eentje te laten keuren (nr 2 van deze zoektocht) en was totaal niet waar ik naar zocht, maar wel wat ik op het moment nodig heb qua paard (nog wat groen, maar echt een goede mentaliteit en meedenkend). Dus kijk je daar ook zeker niet scheel op.

Heel veel succes maar vooral plezier!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:30

Ik ben ook geen twijfelaar, maar dat heeft niks te maken met 1e paard kopen waar je kijkt. Ik wist heel goed wat ik zocht en ging al bij niet veel paarden kijken, maat daarna hing het toch af van hoe ze in het echt waren en aanvoelden. Eerder toevallig dat het hier niet de 1e waren.
Daarnaast is voor jezelf kopen ook heel anders als voor de handel.

Hoeveel keer kijken wisselt hier, maar na de 1e keer wisten we al of we verder wilden of niet. Soms was die 2e keer om iets uit te proberen wat belangrijk voor ons was. Zoals de 2e ruiter er op, bij jonge paarden deden we dat niet de 1e keer, want die liepen nog niet zo lang ohz.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-11-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:34

ElenaenDub schreef:

Mijn huidige heb ik inderdaad meteen gekocht, de eerste die ik bezichtigde. Dat was 5 jaar geleden en toen was het zo dat, als je niet meteen kocht, je grote kans had ernaast te zitten. Heel vroeger (ik zit er al heel lang in) was het gebruikelijk dat je meerdere paarden ging bekijken en dan ook vaker ging proefrijden .Zelfs als je heel lang had nagedacht en geaarzeld dan stond het paard er nog wel. Maar dat is nu niet meer zo!