Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:51

SusanH schreef:
Dat is voorland. Ik maak me daar zorgen om.

Precies dit...
Ik heb een aantal Italiaanse kennisen uit de paardensport en die deelde jaren geleden al precies hetzelfde aan wat er nu hier in Duitsland, Belgie en in ons land aan aanvallen op vee plaats vind op SM

Was toen een ver van mn bed gebeuren en dacht dat dit nooit bij ons zo zou gaan lopen.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:10

Precies Loretta, jij leest het ook goed tussen de (maat)regels door.

Gisteren zag ik programma over homesteaders in roofdieren walhalla, wolven, beren, poema’s.
Enige vee wat ze enigszins veilig zouden kunnen houden waren ………struisvogels.
Volwassen struisvogels zijn in staat om leeuwen van zich af te slaan en zelfs te doden.

Hekwerk van bijna 4 meter hoog bovengronds en dat zou het verblijf worden van de struisvogels.
Onderste 2 mtr dichtgemaakt met plastic om te zorgen dat de vogels niet te veel schrikken en een nachtverblijf.
Ze kregen 10 kuikens. Ik weet niet hoe hard een struisvogel groeit, maar ik dacht bij mezelf dat de meeste van de kuikens niet de fase bereiken waarin ze een wolf of poema van zich af moeten slaan.
Laat staan een beer.
Mensen hadden ook een hond. Die liep continu aangelijnd op het terrein en was zeer alert.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:43

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/22/de ... n-a4165280

‘De vraag is niet óf je een wolf mag doden, maar met welke reden’
John Vucetich Nederland is als wolfhabitat een nieuwkomer. Hoe kijkt expert John Vucetich naar het debat? „Wolven kun je zien als een nadeel van leven op het platteland, zoals druk verkeer dat in de stad is.”

citaat:
Intussen bent u behalve bioloog ook ethicus. Heeft u nu wél antwoord op de vraag of je op wolven mag jagen?

„Om te beginnen moet je vaststellen: wolven zijn bewuste wezens die net als andere wezens eigen belangen hebben. Wat dat betreft zijn ze niet per se anders dan honden die je als huisdier houdt. Die zou je ook geen kwaad willen doen. Omdat wolven zelf geen stem hebben, hebben ze mensen nodig die hun stem vertegenwoordigen. Maar, ook mensen die last hebben van wolven hebben een stem. En die is net zo legitiem. En dat is waar de discussie ingewikkeld wordt.”

Hoe kan ethiek die discussie openbreken?

„In het publieke debat wordt het algauw heel stellig: je bent vóór of tegen het doden van wolven. Maar als je in een discussie de stelling opwerpt dat je geen wolven mag doden zonder goede reden dan blijken boeren en natuurbeheerders het ineens hartstikke eens te zijn. Ik ben nog niemand tegengekomen die het daar niet mee eens is. En dan heb je ineens een ander gesprek: wat zijn goede redenen om een wolf te doden, en wat niet? Dan gaat het over waarden, in plaats van belangen.”

Maar juist die waarden lopen nogal uiteen. De een vindt dat de mens over de natuur heerst, de ander juist dat natuur zoveel mogelijk ongehinderd z'n gang moet kunnen gaan. Wordt het gesprek niet juist ingewikkelder als je waarden hierbij betrek

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:49

Citaat:
Wat dat betreft zijn ze niet per se anders dan honden die je als huisdier houdt. Die zou je ook geen kwaad willen doen.

Hoe dan?

Je mag ook gewoon maar alles met elkaar vergelijken als het in je straatje past, lijkt wel .. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:04

Een hond die (meerdere malen) vee pakt word ook afgemaakt.
Maar de wolf niet.
Want ja de mensen vertrouwen zo'n hond niet dus willen hem zeker wel kwaad doen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:22

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:01

Vanavond op Ned. 1 om 19:00 Nadia over de wolf in Nederland.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:02

Vanavond in Nadia gaat het over het naast elkaar leven met de wolf. 19.00 uur NPO 1 Ik ben benieuwd welke " deskundigen" daar weer zullen zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:03

Ik kijk niet eens. Niet goed voor mijn hart... Npo 1 zegt meestal al genoeg over de "eerlijke" inhoud

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:05

DuoPenotti schreef:
Ik kijk niet eens. Niet goed voor mijn hart... Npo 1 zegt meestal al genoeg over de "eerlijke" inhoud

Dat heb ik nou ook. Echt , wist eerst niet dat het zo erg was met de Nederlandse televisie, vooral NPO.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:07

Ik kijk ook niet, niet goed voor mijn mentale welzijn :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:13

Wintu schreef:
Ik kijk ook niet, niet goed voor mijn mentale welzijn :')

Hier net zo. Probeer inmiddels op fb ook al berichten te mijden. Ik kan er niet meer tegen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:16

Ja fb probeer ik ook al te mijden. Eerst nog regelmatig netjes uitgelegd dat 120 omheinen in glooiend landschap met gras dat groeit. Plus te laag geen nut heeft.
Keel beten eerder uitzondering dan regel zijn. Enz.
Ze nemen toch alleen de leugens aan.
Kost alleen maar energie.

Het enige is hopen dat de media zoals het AD enz eens eerlijke berichten gaat plaatsen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:38

Zelfs op tv Drenthe wordt er amper aandacht aan wolvenaanvallen besteed.

Oh ja, die zijn spreekbuis (wekelijkse programma Roeg) voor natuurmonumenten , sbb en vele andere pro wolven lobby clubs.

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:47

tienus63 schreef:
Zelfs op tv Drenthe wordt er amper aandacht aan wolvenaanvallen besteed.

Oh ja, die zijn spreekbuis (wekelijkse programma Roeg) voor natuurmonumenten , sbb en vele andere pro wolven lobby clubs.

[ [url=m/z9KsD3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ze al verscheidene keren aangeschreven, maar ze geven niet thuis.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:57

@pillow, ze worden of de mond gesnoerd door die clubs of ze durven het niet.
Want dan zijn hun inkomsten weg.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:05

tienus63 schreef:
@pillow, ze worden of de mond gesnoerd door die clubs of ze durven het niet.
Want dan zijn hun inkomsten weg.

Dat is toch ook het geval bij de mensen die hun vee, koeien of schapen in de natuurgebieden laten grazen. Die mogen ook niet openhartig vertellen over wat ze meemaken. Anders einde contract.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:09

Nou ik heb van de ene kant de wolf die er aan komt en aan de andere kant de beer.

Er is er eentje doodgereden op het spoor op nog geen 30 km hiervandaan

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:17

Discussie van jan k*t op 1
En uiteraard werden er de vele "stalbranden" ook nog even bij gehaald want daar hebben we geen emotie bij schijnt...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:20

Ben je lekker klaar mee Esperanza! Hoop dat je jezelf en je dieren veilig kunt houden.

Precies sterregoud.

@popstra, helaas hebben veel mensen niet in de gaten dat heel veel stalbranden veroorzaakt worden door knaagdieren en zonnepanelen.
Omdat er tegenwoordig minder goed werkend gif gebruikt mag worden, is er meer ongedierte in -en rond de stal die aan de kabels van de luchtwasser, zonnepanelen knagen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 21:24

In Boijl vandaag weer een aanval, zeker 4 dode schapen. Lijkt op de kaart midden in het dorp.
Ik vond het wel jammer in Nadia dat het alleen over de Veluwe ging. Het probleem rond het DFW is veel groter omdat daar gewoon geen aanbod van Zwijnen en Herten is. Dus daar heeft het met de biodiversiteit en natuurlijk beheer helemaal niks te maken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:09

Ik woon vlakbij Boijl. Zoals ik het zie gelukkig niet in de kleine dorpskern.
Hier zijn inderdaad alleen de reeen. Richting Heerenveen grote veel te grote polulatie damherten. Maar daar hoor je niets wbt wolf.
Ik denk toch dat de makkelijke optie schapen. En nu straks kalveren of wat veulentjes een makkelijkere prooi is.
Ik vond de uitzending niet bijzonder

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:25

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:48

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:07

Citaat:
Het college had de vraag voor Animal Rights of het niet beter was geweest om zich te richten tot iemand die geen beschermingsmaatregelen neemt. De stichting moest het antwoord daarop schuldig blijven.

Wat een aanfluiting.